Gå til innhold

Ionity går for stiv ladepris


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

oophus3do skrev (1 time siden):

Ionity er ikke avhengig av å dekke et helt marked for elbiler slik Tesla er. Det er jo fordelen av å dele standard med andre lade-tilbydere. 

For meg som bor i Nord-Norge er Ionity tilnærmet verdiløst. Det finnes ikke i 100 mils omkrets av her jeg bor og har utgangspunkt for mine turer. Ikke ser det ut til å ha god nok kapasitet lengre sør i landet heller, ei heller ok priser og heller ikke noen lovende utbyggingstakt i nord. Så for min del er det Teslas SC-nettverk vs et magert nettverk av dyre 50 kW-ladere med ymse betalingsløsninger og rotete navigasjon. Valget var uhyre enkelt når jeg gjorde det for 3 år siden og like enkelt i dag. 50 kW-nettverket er rett og slett uaktuelt. Da gjensto Tesla vs fossilt og jeg var søkk lei av fossilt så da ble det selvsagt en Tesla.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (Akkurat nå):

For meg som bor i Nord-Norge er Ionity tilnærmet verdiløst. Det finnes ikke i 100 mils omkrets av her jeg bor og har utgangspunkt for mine turer. Ikke ser det ut til å ha god nok kapasitet lengre sør i landet heller, ei heller ok priser og heller ikke noen lovende utbyggingstakt i nord. Så for min del er det Teslas SC-nettverk vs et magert nettverk av dyre 50 kW-ladere med ymse betalingsløsninger og rotete navigasjon. Valget var uhyre enkelt når jeg gjorde det for 3 år siden og like enkelt i dag. 50 kW-nettverket er rett og slett uaktuelt. Da gjensto Tesla vs fossilt og jeg var søkk lei av fossilt så da ble det selvsagt en Tesla.

Forståelig det for elbil kunder i Nord Norge. Det har tatt lang tid før 150kW ladere kom, men nå er det vell noen som er på vei? 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (10 minutter siden):

Det har tatt lang tid før 150kW ladere kom, men nå er det vell noen som er på vei? 

Jeg har prøvd å finne ut av det, men det er så uoversiktlig at jeg ikke har klart å finne god en god oversikt over hvor jeg finner eksisterende 150 kW ladere og hvor framtidige kommer. Hver leverandør har hver sine kart, hver sine apper og betalingsløsninger. Regner med det er like håpløst for kundene og da står jeg glatt over. Dermed ryker CCS/Chademo-opplegget først ut av de tre valgene (det, Tesla og fossilt).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vet ikke om det er dekket allerede i tråden, men her er et lite tips.

Last ned Chargepoint-appen og registrer en konto. Vipps! Og du får flat-rate på Ionity ladestasjoner - i skrivende stund er det 72 NOK per ladesession. 

Ionitys egen rate er helt hinsides, men jeg kan leve med 72 NOK for 25 kwh f. eks. Det blir jo bare enda billigere for det med større batteri. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ChristR skrev (1 time siden):

Vet ikke om det er dekket allerede i tråden, men her er et lite tips.

Last ned Chargepoint-appen og registrer en konto. Vipps! Og du får flat-rate på Ionity ladestasjoner - i skrivende stund er det 72 NOK per ladesession. 

Ionitys egen rate er helt hinsides, men jeg kan leve med 72 NOK for 25 kwh f. eks. Det blir jo bare enda billigere for det med større batteri. 

Flatt 72 kr per ladesesjon er jo en oppfordring til å stå og lade så lenge man gidder, i stedet for å kjøre når man har nok til å rekke destinasjonen eller neste lader. Da fyller man opp plassene unødig lenge og kan skape unødige køer. Ionitys prising er et godt argument for å velge enten Tesla eller biler som kan lade 100kW på GK/Fortum etc. En annen ting er at det ikke finnes Ionity-ladere nord for Dombås (i Norge) ennå. Det er over 1300 km herfra og dit. Nok en grunn til å ikke velge Ionity for min del.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Marzo said:

Ladekampanjer begynner å komme på markedet. 

Nå kan man kjøpe ubegrenset lading i hele juli på Ionity sitt nettverk for bare 30€ (324,-) .. Det blir en billig sommerferie for mange! 

image.thumb.png.c2d57e8ed203b089dc31d75e050a243a.png

https://www.enelx.com/it/en/electric-mobility/products/privates/juicepass-app 

For oss i Norge blir det vel sommerferie til Dombås da?

Sverige er stengt. Finland har 3 ladeplasser, Danmark har 5.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 minutter siden):

For oss i Norge blir det vel sommerferie til Dombås da?

Sverige er stengt. Finland har 3 ladeplasser, Danmark har 5.

Litt snever tankegang og ikke se at dette vil gjelde i 2021, 2022, 2023 osv også? 

Ionity har jo allerede inngått flere partnerskap for lading. Det er tydelig hva som har vært deres plan for prisingen av ladingen. "Drop-in" prisen er der for alle, mens partnerskapene gir folk billigere lading fra ulike hold. På den måten så kan Ionity få nettverket sitt lønnsomt, fremfor å kun tape penger på det, når de kan forhåndsselge til partnere som videre tar regningen derifra. 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Complexity said:

For oss i Norge blir det vel sommerferie til Dombås da?

Sverige er stengt. Finland har 3 ladeplasser, Danmark har 5.

Man må nok ha et snev av kreativitet for å klare å se en fordel med dette. Ikke like enkelt for noen av oss ser jeg :) 

 

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Marzo said:

Man må nok ha et snev av kreativitet for å klare å se en fordel med dette. Ikke like enkelt for noen av oss ser jeg :) 

 

For all del bra at de ordnet avtaler så folk kan lade hos dem igjen, men jeg avventer jubelen til jeg faktisk får sett en Ionity lader på ordentlig, noe jeg enda har til gode ved å bo Nord i landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Complexity said:

For all del bra at de ordnet avtaler så folk kan lade hos dem igjen, men jeg avventer jubelen til jeg faktisk får sett en Ionity lader på ordentlig, noe jeg enda har til gode ved å bo Nord i landet.

Som nevnt, kanskje ikke like enkelt å se fordeler her for alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tilbudet gjelder bare 2020 og er selvsagt billig for Enelx ettersom det er få som kjører velger å kjøre Europa rundt i år.

Prisen forutsetter at man leverer fra seg en liste med personlig informasjon (registrering) og starter et abbonnement. Jeg finner ikke noe om bindingstid eller pris etter kampanjeperioden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Tilbudet gjelder bare 2020 og er selvsagt billig for Enelx ettersom det er få som kjører velger å kjøre Europa rundt i år.

Prisen forutsetter at man leverer fra seg en liste med personlig informasjon (registrering) og starter et abbonnement. Jeg finner ikke noe om bindingstid eller pris etter kampanjeperioden.

Du registrer deg på ulike måter. Om du utnytter registreringen gjennom Facebook portalen, så gir du ikke fra deg noe mer enn du allerede har der ute på nett. Denne løsningen ser jeg faktisk er en "plug & charge" løsning. Man trykker "charge" på mobiltelefonen, også har man 90 sekunder på seg for å koble til bilen. 

Priser og alt finner du jo der? 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...