Gå til innhold

El-hurtigbåt testes i 40 knop på batteridrift mellom Kristiansund-Trondheim [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Savner en funksjon for å skalere bilder, noe som var mulig tidligere på diskusjon.no.

Så til debatten rundt hurtiggående båter, som har vært mitt yndlingstema helt siden jeg drev med slepeprøver av en katamaranmodell sommeren 1971. Det kan være mye å spare i årene som kommer ved å finne den optimale skrogformen.

Båten som testes denne gang har store likheter med "Hydrofoilbåtene" som gikk på Sørvestlandet på 60-tallet. Disse båtene er ikke nevnt i artikkelen, men det var jo en grunn til at disse ble erstattet av katamaraner i sin tid. "Vingtor", og de andre båtene hadde en marsjfart på over 30 knop, men jeg tror det var store vedlikeholdsutgifter som var problemet. Vrakgods i sjøen er et problem for alle båter, men hydrofoilbåtene måtte ha lange verkstedsopphold, da spesielt foilene og propellene var utsatt. Kanskje historien gjentar seg denne gangen også, ved at det virker bra i teorien, men sikkerhet og driftsutgifter blir et problem etter noen år.

Har fortsatt mer tro på katamarankonseptet, hvor en utnytter luften mellom skroget og vannoverflaten for å spare maskinkraft, og en effekt skadede fly utnyttet for å nå tilbake til England under krigen. Dersom størstedelen av vekten overføres til en luftpute, kan en spare mye maskinkraft. Båten på bildet er et skrog i kategorien "Surface effect vhicle", og er et konsept det også bør forskes på. Slepeprøver med modeller og vekt i slepetauet er kanskje den billigste måten å sammenligne de forskjellige skrogene på, uten å bruke enormt med penger.

Neste steg er en størrelse som den i artikkelen, men flere alternativer burde testes før en konkluderer.

Batterier har et vektproblem, så også på dette området burde andre alternativer vurderes, som f. eks. metanol. 

IMG_0765.thumb.JPG.b5a1e504eca8ad4538a89b577b9b4f7c.JPG

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...