Gå til innhold

Direkte fra kl 10: Disse bilene selger mest i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nybilsalget av personbil innkludert bruktimport har gått ned totalt sett samtidig som EL-bilsalget har auka til ca 43%. I forhold til 2018 har EL-bilsalget auka med ca 10 000 biler som er ca samme auken som Tesla oppnådde.

Etter eit godt EL-bilsalg første halvår har trenden for siste halvår blitt ganske moderat. 2019 blir difor ikkje eit så godt EL-bilår som mange hadde håpa på.

2020 får eit meir moderat EL-bilsalg første halvår enn 2019. Totalt sett kan 2020 gje utflating eller tilbakegang i EL-bilsalget.

Lenke til kommentar
Maabren skrev (10 minutter siden):

2020 får eit meir moderat EL-bilsalg første halvår enn 2019. Totalt sett kan 2020 gje utflating eller tilbakegang i EL-bilsalget.

Første påstand kan jeg være enig i. Andre påstand er jeg nok ikke enig i. Veksttakten flater nok noe ut, men med det utvalget av modeller som kommer i løpet av 2020 tipper jeg på fortsatt vekst i elbilsalget så lenge leverandørene klarer å levere nok biler.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Negangen i det totale salet på 3,8% er eit sikkert teikn på at Osborne-effekten gjer seg gjeldande. Folk ventar med å kjøpe ny bil, fordi det er noko betre rett rundt hjørnet. Det nye som får folk til å vente er mange nye elbilmodellar, og difor trur eg at 2020 vert eit eksepsjonelt godt år for elbil-salet.

Elles er det veldig synd at Tesla sendte nesten heile produksjonen av Model 3 til Nederland på slutten av året. Elles hadde Tesla ikkje berre danka VW ut som mest selde bilmerke i år, dei hadde òg danka ut VW Boble som den mestseljande bilen i eitt enkelt år i Noreg nokon sinne.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

VW er ennå et solid merke, og vil nok dominere 2020 totalt. VAG som konsern blir den ledende leverandøren av elbiler i hele verden. Er spennende og lyse tider.

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (19 minutter siden):

Negangen i det totale salet på 3,8% er eit sikkert teikn på at Osborne-effekten gjer seg gjeldande. Folk ventar med å kjøpe ny bil, fordi det er noko betre rett rundt hjørnet. Det nye som får folk til å vente er mange nye elbilmodellar, og difor trur eg at 2020 vert eit eksepsjonelt godt år for elbil-salet.

Elles er det veldig synd at Tesla sendte nesten heile produksjonen av Model 3 til Nederland på slutten av året. Elles hadde Tesla ikkje berre danka VW ut som mest selde bilmerke i år, dei hadde òg danka ut VW Boble som den mestseljande bilen i eitt enkelt år i Noreg nokon sinne.

Ser ut til å være mer ønsketenkning enn noe annet. At Tesla-salget i Norge er begrenset av produksjonen virker snålt når det har vært en jevn nedgang i hele år. Fra 7000 i Q1 til under 2000 i fjerde kvartal. Faktisk var salget høyere for ett år siden til tross for at det da ikke var noen Model 3 å få kjøpt.

Markedet for Tesla-biler ser foreløpig ut til å være mettet inntil Model Y(Model 3+). kommer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (17 minutter siden):

Negangen i det totale salet på 3,8% er eit sikkert teikn på at Osborne-effekten gjer seg gjeldande. Folk ventar med å kjøpe ny bil, fordi det er noko betre rett rundt hjørnet. Det nye som får folk til å vente er mange nye elbilmodellar, og difor trur eg at 2020 vert eit eksepsjonelt godt år for elbil-salet.

Elles er det veldig synd at Tesla sendte nesten heile produksjonen av Model 3 til Nederland på slutten av året. Elles hadde Tesla ikkje berre danka VW ut som mest selde bilmerke i år, dei hadde òg danka ut VW Boble som den mestseljande bilen i eitt enkelt år i Noreg nokon sinne.

Er litt usikker på 2020, men i 2021 tror jeg det tar av, når Model Y, VW id4 og skoda vision iv er i markedet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Sturle S said:

Elles hadde Tesla ikkje berre danka VW ut som mest selde bilmerke i år, dei hadde òg danka ut VW Boble som den mestseljande bilen i eitt enkelt år i Noreg nokon sinne.

Ser ut som de ikke har hatt nok salg til det, dabber fort av for de nå når "køen" deres forlengst er brukt opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, kremt said:

Ser ut som de ikke har hatt nok salg til det, dabber fort av for de nå når "køen" deres forlengst er brukt opp.

Køa, dvs dei som la inn ordre rett etter at bilen vart lansert, vart brukt opp i mars i fjor, men salet har helde seg godt heile året.  Mange som skulle få Tesla levert i desember har fått leveringa utsett til februar/mars, fordi Tesla har prioritert Nederland.  I Nederland steig avgiftene den 1. januar, so kjøparane der hadde hastverk.  Akkurat som Tesla prioriterte leveransar av Model X til Noreg i desember 2017 fordi regjeringa tidlegare det året hadde vedteke vektavgift på elbilar.  (Den fekk dei ikkje fleirtal for, men bilane vart levert likevel.)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Just now, kremt said:

Cool story bro, sender biler til nederland, lol :) Mange unnskyldninger man skal høre fra fanboys for fallende salg.

Tja, eg kan gjerne dokumentere, men du veit vel meir enn kva sant er?:

https://electrek.co/2019/12/31/tesla-model-3-netherlands-record/

https://www.nasdaq.com/articles/tesla-delivers-more-than-12k-model-3s-in-netherlands-in-december-2020-01-01

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Å kjøpe seg en ny bensin/diesel bil i dag er galskap. Om fem år er de omtrent verdiløse. Hvor skal man kjøpe bensin/diesel i 2030? Jeg trur de må på apoteket som i starten på bilindustrien.

I løpet av 2021 vil elbilandelen komme opp mot 100%. Alle vil kjøpe seg ny elbil før avgiftene økes. Toyota forhandlere vil gå konkurs og alle andre bilforhandlere uten elbiler.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
kremt skrev (4 minutter siden):

Lager de ikke noe sånt som 7 tusen per uke? Dette er intet annet enn en billig unnskyldning for sviktende salg.

Det vet jeg ikke, men påstander om sviktende salg for Tesla har kommet jevnt og trutt i årevis uten at det noen gang har hatt noen rot i virkeligheten. Det er alltid annerledes "denne gangen" og argumentene fra haterne har sjeldent noe mer kjøtt på beinet enn at argumenter fra menigheten kun er farget av at de er fanboys.

Endret av Nimrad
  • Liker 6
Lenke til kommentar
14 minutes ago, kremt said:

Lager de ikke noe sånt som 7 tusen per uke? Dette er intet annet enn en billig unnskyldning for sviktende salg.

Dei lagar vel nærare 10.000 pr veke.  Bilar som skal til Europa vert fyrst skipa til Tillburg i Nederland, der dei gjer sluttmonteringa før bilane vert distribuert til kjøparar i Europa.  Eg veit ikkje kor mange delar byggesettet kjem i, men bilar og batteri vert i alle fall skipa separat frå USA.  Fabrikken i Tilburg har avgrensa kapasitet, sidan det aldri har vore meininga at Europa skulle få heile produksjonen.  I staden for å utvide anlegget i Tilburg, byggjer Tesla ein ny fabrikk utanfor Berlin.  Fram til den står ferdig vil Tesla uansett ha ein leveringskapasitet i Europa som er godt under produksjonskapasiteten til fabrikken i USA.

 

Dei hadde ikkje klart å registrere 12.000 nye Model 3 på ein månad i Nederland, som er 3-4 gonger normalen, utan å redusere leveringstempoet i andre europeiske land.  I USA, Canada og Asia har leveransane truleg gått som normalt.  Vi får sjå når dei ulike landa har produsert statistikken for desember.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Så mye som det har vært snakket om hydrogen her på TU så mener jeg vi burde få en status på:

- Salg av hydrogenbiler i 2019 før og etter 10. juni

- Antall registrerte hydrogenbiler pr 10. juni og pr 31. desember

Salget av hydrogenbiler i 2018 var overraskende høye 51, for 2019 var de enda mer overraskende høye 19. Har ikke info men ville tro alle var solgt før juli i alle fall. Totale antallet registrerte aner jeg ikke. 

Endret av Slettet+9817234
Avvik i sammensetning av bokstaver i ordene.
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Så mye som det har vært snakket om hydrogen her på TU så mener jeg vi burde få en status på:

- Salg av hydrogenbiler i 2019 før og etter 10. juni

- Antall registrerte hydrogenbiler pr 10. juni og pr 31. desember

Hvis skiltnummer er uttømmende så er det høyeste registrerte bilnr HY10412 registrert i april

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (35 minutter siden):

Dei lagar vel nærare 10.000 pr veke.  Bilar som skal til Europa vert fyrst skipa til Tillburg i Nederland, der dei gjer sluttmonteringa før bilane vert distribuert til kjøparar i Europa.  Eg veit ikkje kor mange delar byggesettet kjem i, men bilar og batteri vert i alle fall skipa separat frå USA.  Fabrikken i Tilburg har avgrensa kapasitet, sidan det aldri har vore meininga at Europa skulle få heile produksjonen.  

Biler til Norge går såvidt meg bekjent ikke innom fabrikken i Tilburg så du må nok finne på en ny forklaring. Eller man kan gå for den mest nærliggende: Etter at fansen på venteliste har fått sin så faller salget markant. Dette skjer i alle markeder med unntak av de hvor spesielt gode subsidier er i ferd med å opphøre. Slik som Nederland.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...