Gå til innhold

[LØST] Lønnsgrunnlag på finansieringsbevis for boliglån


Kajac

Anbefalte innlegg

Finansieringsbeviset forteller bare hvor stort lån du har evne til å betjene. Hvor mye du faktisk får låne til et gitt salgsobjekt vil avhenge av EK på kjøpstidspunktet, men den utregningen gjør man der og da. Man trenger ikke noe oppdatert finansieringsbevis for det.

Eksempel: si du får et finansieringsbevis som sier du kan betjene et lån på 4mill. Du har 200k i EK, det betyr at den dyreste boligen du kan kjøpe er 1,333mill. Neste måned, når du har spart 20k til, blir den dyreste boligen du kan kjøpe 1,46mill. Osv…

Finansieringsbeviset endrer seg ikke – du kan fortsatt betjene et lån på 4mill. 

Endret av henrikwl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finansieringsbeviset er et verktøy for deg slik at du kan ha en formening om hva banken vil svare ja til. Som det sies her, den store begrenseren for de aller fleste er ikke inntekt og betjeningsevne, men EK – og EK-utregningen er veldig enkel å gjøre selv (EK / 0,15 = maks boligpris du kan få lån til) så du trenger ikke å ta det med banken. Sist jeg ba om finansieringsbevis hadde det en varighet på 6mnd.

Du skal ikke sende det noe sted, megler skal ikke se det; det er kun for deg.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar
Kajac skrev (7 minutter siden):

Så finansieringsbeviset har ikke noe å si for budrunden?

Jeg gjentar igjen: Ta kontakt med banken din.

Du stiller en del spørsmål her som besvares av tilfeldige på et forum. Dette tar deg maks en halvtime på telefon med rådgiveren din så har du alle spørsmål besvart og du kan også diskutere litt større handlingsrom. Det er ikke nødvendigvis noe problem å ordne finansieringen selv etter du har vunnet et bud. Poenget er bare at du må gjøre opp for deg.

henrikwl skrev (2 minutter siden):

Du skal ikke sende det noe sted, megler skal ikke se det; det er kun for deg.

Tjaa, jeg vet ikke hvordan det er i praksis, men man oppgir jo i et budskjema hvordan man skal finansiere kjøpet samt kontaktinfo til banken. Megler kan jo fint kontakte banken om han mistenker manglende finansiering.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (10 minutter siden):

Tjaa, jeg vet ikke hvordan det er i praksis, men man oppgir jo i et budskjema hvordan man skal finansiere kjøpet samt kontaktinfo til banken. Megler kan jo fint kontakte banken om han mistenker manglende finansiering.

Og da ser bankfunksjonæren at det foreligger et aktivt finansieringsbevis på kunden og svarer et enkelt ja eller nei på hvorvidt kunden er i stand til å gi et slikt bud.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt bolig nylig, og fikk et finansieringsbevis fra banken som da var gyldig i 3 måneder. Dro på visninger og la inn bud på noen boliger. Da det nærmet seg 3 måneder siden jeg fikk beviset så ba jeg om et nytt og fortsatte å gå på visninger. Finansieringsbeviset er kun nødvendig når du faktisk vinner en budrunde sånn at megler kan snakke med hvem som helst i banken din og få bekreftet at finansieringen er i orden.

Endret av 49neffets
Lenke til kommentar

Er det mulig/lurt å ha finansieringsbevis fra flere banker samtidig? Er i dag kunde i to banker (S'Banken og DNB), og begge har søknad på nettet. Eller kan dette skape problemer?

Edit: Etter å ha lest litt, er det mange som anbefaler å sende inn til flere banker. Så har gjort det nå.

Endret av Kajac
Lenke til kommentar

Da kan jeg nevne at jeg har fått finansieringsbeviset mitt, som ble høyere enn jeg forventet på forhånd. Veldig fornøyd:

Ellers har jeg også fått løst opp i følgende:

  • Man kan ha finansieringsbeviser fra flere banker samtidig
  • Hva som regnes som inntektsgrunnlag varierer fra bank til bank
  • Dokumentavgiften trekkes fra egenkapitalen, ikke fra lånet. Så den egentlige egenkapitalen blir egenkapital - dokumentavgift og omkostninger
  • Finansieringsbevis er lurt å ha før budrunde, men ikke 100 % nødvendig.
  • ALDRI gi finansieringsbeviset til megler eller vedkommende som selger (Dette står til og med i finansieringsbeviset mitt).

Tusen takk for alle svar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...