Gå til innhold

[LØST] Lønnsgrunnlag på finansieringsbevis for boliglån


Kajac

Anbefalte innlegg

Løst: https://www.diskusjon.no/topic/1863244-lønnsgrunnlag-på-finansieringsbevis-for-boliglån/?do=findComment&comment=25208059

Når man søker finansieringsbevis for å kjøpe bolig skal man oppgi inntekt. Jeg har en fast avtalt lønn, pluss et vakttillegg og en fast bonus (alle ansatte får samme beløp) som til sammen utgjør 52685. Dette beløpet er et "garantert" tillegg, altså noe jeg uansett får i tillegg til min avtalte lønn.

Skal disse tilleggene være en del av lønnsbeløpet når man søker finansieringsbevis, eller er det kun den avtalte lønnen som skal brukes?

Endret av Kajac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (45 minutter siden):

Skal disse tilleggene være en del av lønnsbeløpet når man søker finansieringsbevis, eller er det kun den avtalte lønnen som skal brukes?

Det finnes ikke noe faste regler på det. Det er basert på skjønn. Jeg jobber i en bransje hvor det er mye overtid. Selv om dette ikke var per definisjon fast var det flere banker som godtok dette som en del av min årlige lønn da de kjente bransjen og visste at overtiden i praksis var umulig å unngå selv om den ikke var del av noen kontrakt. Andre banker ønsket ikke å ta med overtidsbetaling i beregningen. Dette var for øvrig på et tidspunkt hvor jeg var ny i bransjen og ikke hadde tidligere lønnsslipper å vise til.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (21 timer siden):

Hvor ofte går det an å oppdatere et finansieringsbevis? Sparer minst 20 000 kr i måneden, så egenkapitalen øker fort, og jeg vil ha et finansieringsbevis som til en hver tid kan gi meg mest mulig handlingsrom.

Spør banken din. Det er ikke regulert.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Går det an å gi bud uten finansieringsbevis? Hva skjer da om noen er så dum at de byr mer enn de har mulighet til å låne?

Om de får tilslag og ikke får finansiert kjøpet blir de erstatningsansvarlig for selgers tap. 

For øvrig: Hvorfor i all verden skal du ha oppdatert finansieringsbevis to ganger i måneden? Det høres helt manisk ut. 

Endret av Herr Brun
  • Liker 4
Lenke til kommentar
On 1/1/2020 at 3:22 PM, Kajac said:

Takk for svar :)

Hvor ofte går det an å oppdatere et finansieringsbevis? Sparer minst 20 000 kr i måneden, så egenkapitalen øker fort, og jeg vil ha et finansieringsbevis som til en hver tid kan gi meg mest mulig handlingsrom.

Hva du kan låne er knyttet til inntekten din, og ikke egenkapitalen du har. Med mindre inntekten din endrer seg hele tiden er det fullstendig unødvendig å oppdatere finansieringsbeviset hele tiden.

Egenkapitalen kan du selv dokumentere via kontoutskrifter osv, og dette har ikke noe med finansieringsbeviset å gjøre.

Lenke til kommentar
Sokkalf™ skrev (40 minutter siden):

Hva du kan låne er knyttet til inntekten din, og ikke egenkapitalen du har.

Hva du kan låne er vel knyttet til både inntekt og egenkapital? Inntil 5x inntekt og inntil 6,6 x EK som hovedregel. Spørsmålet er jo hvilken grense du når først. Det er ganske mange som sliter mer med EK-kravet enn inntektskravet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Inntektskravet er ingen problem. Men egenkapitalen er lav men raskt økende. Som nevnt tidligere sparer jeg minst 20 000 i måneden, og med tanke på at 20 000 mer i egenkapital kan avgjøre om du får mer enn 100 000 ekstra å låne for, så vil jeg oppdatere finansieringsbeviset fortløpende. Inntil egenkapitalen min tar igjen lønnen min, er det hensiktsmessig for meg å oppdatere finansieringsbeviset mitt minst en gang månedlig.

Kravene er forøvrig 5x inntekt og 15 % egenkapital.

Lenke til kommentar

Vil oppdatere så jeg har muligheten til å by. Jeg har ikke kjøpt bolig før, så jeg vet ikke nøyaktig hvordan alt dette fungerer, men det er vel greit å ha finansiering 100% avklart før man legger inn bud? Vet ikke hvor lang tid det tar å oppdatere finansieringsbevis, så jeg tenker det er best å ha det så oppdatert som mulig til en hver tid. Korriger meg gjerne hvis det er helt feil strategi.

Endret av Kajac
Lenke til kommentar

Finn deg en bank med rådgivere, og snakk litt med en av de. For min del avklarte jeg med rådgiveren ca. beløp jeg hadde tilgjengelig før jeg var med i noen budrunde eller hadde funnet noe interessant, og vi ble enige om å ta evt. oppdateringer fortløpende ved evt. budrunder.

 

Et par mnd. senere da jeg skulle by tok jeg en prat med rådgiver på nytt, opplyste om hvor mye EK var steget, og fikk deretter en kjapp bekreftelse på mail om tilgjengelig totalbeløp. I budrunden ringer da megler til min rådgiver og spør "kan Frank stille med 2,5 mill.?", og får positivt svar. Du må aldri vise eller si noe til megler ang. hva finansieringsbeviset ditt viser. Megler er selgerens hjelper, og har interesse av å presse prisen opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (10 timer siden):

Inntektskravet er ingen problem. Men egenkapitalen er lav men raskt økende. Som nevnt tidligere sparer jeg minst 20 000 i måneden, og med tanke på at 20 000 mer i egenkapital kan avgjøre om du får mer enn 100 000 ekstra å låne for, så vil jeg oppdatere finansieringsbeviset fortløpende. Inntil egenkapitalen min tar igjen lønnen min, er det hensiktsmessig for meg å oppdatere finansieringsbeviset mitt minst en gang månedlig.

Kravene er forøvrig 5x inntekt og 15 % egenkapital.

Den forsto eg ikkje. Kvifor får du 100 000 meir i lån fordi du har 20 000 meir i EK? Om du har 20 000 meir i inntekt så kan du potensielt få 100 000 meir i lån, men 20 000 meir på konto betyr berre at du kan kjøpe for ein sum som er 20 000 høgare, eller at du kan redusere lånet med 20 000.

Edit: Er vel pga. manglande EK.

Er ikkje eit finansieringsbevis gyldig i 1-2 månader uansett?

Uansett, ta ein telefon til banken og spør korleis du skal gjere det. Det er for øvrig mogleg å få lån med mindre enn 15% EK. Bankane har nokre tilfelle der dei kan tillate det, men det er ikkje sikkert dei vil gje det. 

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 minutt siden):

Den forsto eg ikkje. Kvifor får du 100 000 meir i lån fordi du har 20 000 meir i EK? Om du har 20 000 meir i inntekt så kan du potensielt få 100 000 meir i lån, men 20 000 meir på konto betyr berre at du kan kjøpe for ein sum som er 20 000 høgare, eller at du kan redusere lånet med 20 000.

Det er 2 "krav" fra banken. 5x inntekt og 15% EK. Dersom du tjener 1 million og har 150 000 i EK får du kun låne 850 000. 20 000 mer i inntekt på det tidspunktet betyr derfor ingenting, men 20 000 ekstra egenkapital betyr godt og vel 100 000 ekstra i lån.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...