Gå til innhold

26 samband får elektriske ferger i 2020. Se oversikten her [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er liten grunn til å eksperimentere med hydrogenferger i Vestfjorden. Det vil gå helt fint med batteriferger.  Fergene Bodø-Moskenes bruker ca. 3 timer og ligger ved kai 1/2 - 4 timer. Det lengste strekket Bodø-Røst er ca. 3.5 timer og har 1-2 avganger pr dag. De nåværende fergene bruker ca. 3MW i rutefart, altså burde det holde med 15 MWh batterikapasitet. Med Corvus Orca batterier (som oppgis å være "scalable beyond 10 MWh" ) vil batteripakken veie rundt 200 tonn og kunne lades på en halvtime. Dypgående for skipene øker med mindre enn 20 cm pga batterivekten. Det er helt vanlig at skip på denne størrelsen kan ta ombord tilsvarende vekt i bunkers.

På Røst og Værøy vil det være behov for ekstra batterier på land for å gi nok ladeeffekt. Eventuelt utbyttbare batterier i containere.  Dette vil også  bedre beredskapen for øyene i tilfelle kabelbrudd. Slik det er nå er aggeregatene for små til å dekke de høyeste toppene i forbruket.

Til sammenligning vil Yara Birkeland ha en batterikapasitet på 7 MWh og koste ca. 250 MNOK for hele skipet. Det nåværende anbudet på Vestfjordsambandet er på 1400 MNOK (+ billett- og kioskinntekter) for 10 år.

Endret av J-Å
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hydrogendrift på korte strekninger som Hjelmeland-Nesvik er i beste fall tullete.

Når så hydrogen skal produseres i Tyskland og fraktes med vogntog til Norge, ja da er det komplett idioti.

Når en i tillegg vet at det går med rundt 6 kWt elkraft for å produsere hydrogen tilsvarende 1 kWt(0,1 kg hydrogen) så forstår en at det er mye energi som går til spille.

I Norge hevder jo elbilmotstandere at vi fyrer med kullkraft, skal vi da produsere hydrogen med kullkraft???

For når elbiler lades med kullkraft, ja da elektrifiseres sokkelen med kullkraft, vi dusjer vha kullkraft osv osv

Heia Norge!

«skal settes inn på sambandet Hjelmeland-Nesvik-Skipavik i Rogaland i 2021.

Sambandet skal driftes av Norled og skal bruke flytende hydrogen, som i første omgang må fraktes med lastebil fra kontinentet. Der produseres den ikke nødvendigvis med fornybar kraft, og blir sånn sett ikke et nullutslippsdrivstoff. Men planen er å utvikle en verdikjede for flytende hydrogen i Norge, slik at drivstoffet på lengre sikt blir utslippsfritt.»

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
olemars skrev (8 timer siden):

Hvorfor er ikke Hareid-Sulesund på kartet? En av landets 10 mest trafikkerte ruter, fikk elferger i år med hurtigladere på begge sider.

Fordi dette handler om de som skal bli, ikke de som allerede er? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
J-Å skrev (15 timer siden):

Det er liten grunn til å eksperimentere med hydrogenferger i Vestfjorden. Det vil gå helt fint med batteriferger.  Fergene Bodø-Moskenes bruker ca. 3 timer og ligger ved kai 1/2 - 4 timer. Det lengste strekket Bodø-Røst er ca. 3.5 timer og har 1-2 avganger pr dag. De nåværende fergene bruker ca. 3MW i rutefart, altså burde det holde med 15 MWh batterikapasitet. Med Corvus Orca batterier (som oppgis å være "scalable beyond 10 MWh" ) vil batteripakken veie rundt 200 tonn og kunne lades på en halvtime. Dypgående for skipene øker med mindre enn 20 cm pga batterivekten. Det er helt vanlig at skip på denne størrelsen kan ta ombord tilsvarende vekt i bunkers.

På Røst og Værøy vil det være behov for ekstra batterier på land for å gi nok ladeeffekt. Eventuelt utbyttbare batterier i containere.  Dette vil også  bedre beredskapen for øyene i tilfelle kabelbrudd. Slik det er nå er aggeregatene for små til å dekke de høyeste toppene i forbruket.

Til sammenligning vil Yara Birkeland ha en batterikapasitet på 7 MWh og koste ca. 250 MNOK for hele skipet. Det nåværende anbudet på Vestfjordsambandet er på 1400 MNOK (+ billett- og kioskinntekter) for 10 år.

Hehe, du skal lade med 30 MW du.

Fant ikke dimensjonen på kabelen til Røst i farten, men skal du lade opp et reservebatteri der ute så må du da nesten ha 1MW bare til laderen. Tipper det blir lite igjen på husstandene der da. 

Lenke til kommentar

Jeg håper de nye fergene har minst like god kapasitet og fart som det gassfergene har. Min tur med Ampere i Sogn var noe av det tregeste jeg har vært borti og jeg klokket inn farten til å være mellom 9 og 10 knop på helt flatt vann. Gassfergene i Hordaland målte jeg på GPS til å gå i 22 knop, altså ca dobbelt så fort. Av en eller annen grunn var også gassfergene stillere, men dette kan ha noe med aggregater og vifte/kjølesystem å gjøre. Men uansett, hurtighet er viktigst.

Lenke til kommentar
7 hours ago, FrihetensRegn said:

Jeg håper de nye fergene har minst like god kapasitet og fart som det gassfergene har. Min tur med Ampere i Sogn var noe av det tregeste jeg har vært borti og jeg klokket inn farten til å være mellom 9 og 10 knop på helt flatt vann.

Då kan eg trøyste deg med at Ampere er raskare enn dieselferjene på same strekning.  Ampere går litt fortare for å få nok tid til å lade.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Kjetil Strand skrev (På 30.12.2019 den 10.26):

Hydrogendrift på korte strekninger som Hjelmeland-Nesvik er i beste fall tullete.

Når så hydrogen skal produseres i Tyskland og fraktes med vogntog til Norge, ja da er det komplett idioti.

Når en i tillegg vet at det går med rundt 6 kWt elkraft for å produsere hydrogen tilsvarende 1 kWt(0,1 kg hydrogen) så forstår en at det er mye energi som går til spille.

I Norge hevder jo elbilmotstandere at vi fyrer med kullkraft, skal vi da produsere hydrogen med kullkraft???

For når elbiler lades med kullkraft, ja da elektrifiseres sokkelen med kullkraft, vi dusjer vha kullkraft osv osv

Heia Norge!

«skal settes inn på sambandet Hjelmeland-Nesvik-Skipavik i Rogaland i 2021.

Sambandet skal driftes av Norled og skal bruke flytende hydrogen, som i første omgang må fraktes med lastebil fra kontinentet. Der produseres den ikke nødvendigvis med fornybar kraft, og blir sånn sett ikke et nullutslippsdrivstoff. Men planen er å utvikle en verdikjede for flytende hydrogen i Norge, slik at drivstoffet på lengre sikt blir utslippsfritt.»

Hvordan får du til 6KWh blir til 1 kWh? Når jeg regner fra strøm på kaia til kraft på akselen, får jeg heller rundt 3,8 kWh (80% effektiv elektrolyse, 80 effektiv komprimering og 60% virkningsgrad på brenselscellen (pluss en del varme som kan brukes om vinteren).

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (31 minutter siden):

Hvordan får du til 6KWh blir til 1 kWh? Når jeg regner fra strøm på kaia til kraft på akselen, får jeg heller rundt 3,8 kWh (80% effektiv elektrolyse, 80 effektiv komprimering og 60% virkningsgrad på brenselscellen (pluss en del varme som kan brukes om vinteren).

Du glemte en faktor i regnestykket ditt.. 6kWh*0,8*0,8=3,8kWh, ta med 0,6 også så får du 2,3kW fra 6kWh. For ordens skyld, jeg har ikke sjekket om enkeltfaktorene dine er riktige, eller om du har glemt noe mer(transport?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...