Jump to content

Kjetil Strand

Medlemmer
  • Content Count

    10
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

49 :)

Recent Profile Visitors

91 profile views
  1. Av og til er det like greit å ikke kommentere ting en har absolutt null peiling på. Et velment, gratis tips. Ta turen til Vestlandet, det som ligger på andre siden av fjellene når en reiser fra Østlandet. Besøk cruisedestinasjonene, spesielt Geiranger en pen stille dag midt i turistsesongen..... Her har du et eksempel. https://www.smp.no/nyheter/2017/11/09/Stopp-for-gamle-cruiseskip-i-Geirangerfjorden-15575335.ece
  2. En setter aldri inn nytt batteri i en gammel elbil, en Setter inn deler av et gammelt batteri og erstatter defekte celler.
  3. Nå solgte vi vår 15 år gamle fossilbil i fjor, den fikk vi 7000 kroner for, bilen var forsåvidt grei den, men det lakk vann inn, elektriske feil pga vannlekkasje osv. Hadde bilen vært tipp topp hadde vi kanskje fått 15000 for den. Men bilen var uansett utdatert. Det er gjerne 15 år gamle biler, enten di går på dinosaur fuel eller elkraft.
  4. Det er absolutt null problem å kjøre forbi industriområdene med vindturbiner i Danmark og Tyskland. Det er ofte uendelige flate sletter, også ofte kjedelige strekk å kjøre. Kan dette sammenlignes med vindturbiner plassert i havgapet eller i fjellheimen? Jeg mener svaret er et rungende NEI! Disse industriområdene som bygges ut der hvor vindturbinene blir plassert er alt annet enn park. Det er faktisk livsfarlig å ferdes i de områdene vinterdag pga is. En kan bli drept om det er is på turbinene og en blir truffet. Fugleliv blir også skadelidende. Skal en øke kraftproduksjon så kan en dekke landets tak med solceller. Det er rimelig effektivt, det koster lite, og en kan faktisk tjene penger på å være med på å øke kraftproduksjonen. Da får en kortreist kraft, kraft som ikke er krevende for nettet vårt.
  5. Stortrives med skjermen jeg, har du kjørt Tesla3? Jeg har ikke noe problem verken med skjerm eller fokus på trafikken. Har kun en hendel på hver side av rattet samt to hjul på selve rattet, alt dette nås uten å bytte grep. Bruker feks cruisecontrol så ofte som mulig, holder fartsgrensen +2-5 km/t, da henger det selvsagt en fossilbil på støtfangeren bak, sikkert disse som fartsgrensene er veiledende for.
  6. Har en elbil som kan kjøre 500 km, og ved langkjøring kan fylle på feks 200 km ekstra rekkevidde på elbilen i løpet av 10-20 minutt, litt lenger tid enn det tar å fylle en hydrogenbil fra tom til full, da er ikke tidsbesparelse for hydrogen av stor betydning. Når hydrogen koster 9-10 kroner mila og lading av feks Tesla koster rundt 3-4 kroner mila på reise, og 2-3 kroner ved lading hjemme, hvorfor da velge hydrogen? Dyrere teknologi, store utfordringer om det går galt, feks brannen på Sola, jeg tror ikke en hydrogentank hadde overlevd flere timer i flammehavet.....
  7. Hydrogendrift på korte strekninger som Hjelmeland-Nesvik er i beste fall tullete. Når så hydrogen skal produseres i Tyskland og fraktes med vogntog til Norge, ja da er det komplett idioti. Når en i tillegg vet at det går med rundt 6 kWt elkraft for å produsere hydrogen tilsvarende 1 kWt(0,1 kg hydrogen) så forstår en at det er mye energi som går til spille. I Norge hevder jo elbilmotstandere at vi fyrer med kullkraft, skal vi da produsere hydrogen med kullkraft??? For når elbiler lades med kullkraft, ja da elektrifiseres sokkelen med kullkraft, vi dusjer vha kullkraft osv osv Heia Norge! «skal settes inn på sambandet Hjelmeland-Nesvik-Skipavik i Rogaland i 2021. Sambandet skal driftes av Norled og skal bruke flytende hydrogen, som i første omgang må fraktes med lastebil fra kontinentet. Der produseres den ikke nødvendigvis med fornybar kraft, og blir sånn sett ikke et nullutslippsdrivstoff. Men planen er å utvikle en verdikjede for flytende hydrogen i Norge, slik at drivstoffet på lengre sikt blir utslippsfritt.»
  8. Latterlige biler med latterlig markedsføring. Samme greia med Toyota. Men verden vil bedras, så de oppnår det de ønsker.
×
×
  • Create New...