Gå til innhold

Strømnettet trues av økt solstormaktivitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
55 minutes ago, Hårek said:

Har solceller, men inverter trenger jo å være tilkoblet nettet for å fungere. Lurer på om det finnes noe enkelt utstyr som gjør det mulig å koble inverteren fra nettet og kjøre den separat.
Kanskje en standard inverter for 230V fra bilbatteri kunne brukes?

Sjekk under stikkord 'hyttestrøm'

Lenke til kommentar
Hårek skrev (7 timer siden):

Har solceller, men inverter trenger jo å være tilkoblet nettet for å fungere. Lurer på om det finnes noe enkelt utstyr som gjør det mulig å koble inverteren fra nettet og kjøre den separat.
Kanskje en standard inverter for 230V fra bilbatteri kunne brukes?

Inntakssikringen på huset? ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I artikkelen var det en del motsigende informasjon.

Statnett skriver de ikke er bekymret. Er det en spøk? Når SINTEF sier at en stor solstorm vil ødelegge transformatorer, og det vil ta årevis å bytte dem ut, er det noe de ikke har tatt innover seg? Eller er det vi som blir ført bak lyset? Jeg trodde en slik hendelse ville kutte strømmen i mange år. Kanskje det ikke blir så ille.

Lenke til kommentar

At strømmen skulle forsvinne i flere år er et verste-tilfelle-scenario. Forhåpentligvis tenker de som har ansvar for infrastrukturen gjennom den muligheten, men strømutfall av mye mindre omfang er veldig mye mer sannsynlig. Såvidt jeg kjenner til er det verste tilfellet så langt i Quebec i 1989. Da gikk mer eller mindre hele delstaten i svart, men de klarte få i gang strømforsyningen igjen etter under et døgn. Vi vet dog at det er potensiale for verre: Solstormen som traff jorden i 1859 var langt sterkere, men da var det ikke så mye sårbar infrastruktur som kunne bli ødelagt.

Lenke til kommentar
Hårek skrev (11 timer siden):

Har solceller, men inverter trenger jo å være tilkoblet nettet for å fungere. Lurer på om det finnes noe enkelt utstyr som gjør det mulig å koble inverteren fra nettet og kjøre den separat.
Kanskje en standard inverter for 230V fra bilbatteri kunne brukes?

Jeg ser ikke noen grunn til at solcelleanlegg ikke skal kunne fungere off grid. Det er helt vanlig på mange hytter og selv anlegg som er koblet til nett er vel designet slik at de kan gi nødstrømforsyning når nettet er nede. Det forutsetter selvsagt at anlegget belastes beskjedent nok.

daruu skrev (11 timer siden):

Kjipt å kjøre elbil da :p

Tja, begrenset med strøm å hente fra solceller ja, så fram med skiene eller sykkelen. Men det er jo ikke bare gull og grønne skoger for de som kjører fossilt heller. Takning fra tankbiler antagelig etter matkuppong-prinsippet + håndpumper for å få bensin opp fra tankene til bensinstasjonen.

trikola skrev (10 timer siden):

Som om andre biler av dette årtusen er istand til å kjøre uten at elektronikken fungerer ?

Hva mener du? Forveksler du solstromer med atombombe-EMP som griller all elektronikk i en viss radius? Solstormer skaper først og fremst utfordringer med feilstrømmer i veldig lange kraftlinjer som kan grille trafoer. I små frakoblede anlegg som biler er det ikke sånne problemer.

Taurean skrev (3 timer siden):

I artikkelen var det en del motsigende informasjon.

Statnett skriver de ikke er bekymret. Er det en spøk? Når SINTEF sier at en stor solstorm vil ødelegge transformatorer, og det vil ta årevis å bytte dem ut, er det noe de ikke har tatt innover seg? Eller er det vi som blir ført bak lyset? Jeg trodde en slik hendelse ville kutte strømmen i mange år. Kanskje det ikke blir så ille.

Jeg stusset litt på det jeg også. Skulle tro Statnett var interessert i penger til å ruste opp for bedre sikring mot solstormer. Da burde de uttrykke bekymring.

Endret av Simen1
-> ikke
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Jeg ser ikke noen grunn til at solcelleanlegg skal kunne fungere off grid.

Mangler det et "ikke" her?
Hytteanlegg er 12V, det er noe helt annet. Anlegg med 230V inverter er designet for ikke å gi strøm når nettet er nede, for å unngå utilsiktet spenning på et frakoblet nett. 

 

Lenke til kommentar

Det stemmer at det mangler - jeg fikser. Takk. :)

Jeg tenker på 230V hytteanlegg. (Solceller + batteri + inverter). Jeg skjønner hva du tenker på, men der er nok i forbindelse med brann der man vil unngå fremmedspenning når bygget er frakoblet. Det skal være egen frakobling koblet til brannalarmanlegget + manuell bryter tilgengelig for blant annet brannvesnet om jeg husker forskriftene riktig. Som følge av Asko-brannen. Men utenom brann skal det gå helt fint å forsyne bygget (i praksis prioriterte deler av det) når nettet faller bort.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ikke bare ved brann. Ved vanlig elektrikerarbeid, de tar hovedsikringen og regner med at hele anlegget er strømløst. De slipper å tenke på at jeg har solceller, inverter kobler automatisk fra når stømmen forsvinner. Den må ha nettspenning for å kunne levere strøm.
Hytteanlegg med 230V må ha en annen type inverter, de kalles off-grid.  

Lenke til kommentar

Sånne anlegg (både tavler, kabler i gjennomføringer og utstyr ute i anlegget) skal være tydelig merket med fremmedspenning, akkurat som f.eks UPS-kurser.

Det er ikke noen spesielle inverter i hytteanlegg. Det handler om styring av den. Altså kontaktorer på utgangen, forriglede kontaktorer på normalstrømmen og styringen av hva som skal være på når. Mulig man får kjøpt enkle anlegg med integrert styring som fungerer sånn, men det høres rart ut om det ikke er noen innstillingsmuligheter (off, auto, on).

Skal man for eksempel koble ut en UPS-kurs for arbeid så kobler man den fra via låsvbart vern etter kontaktorene for UPS og normalstrøm. Deretter måler man at kursen er spenningsfri før arbeidet starter. En elektriker som bare tar hovedsikringa og spaserer ut i anlegget og begynner å skru - til tross for fremmedspennings-merkingen, burde fått refs, hvis det ikke er noe systemsvikt (manglende opplæring/HMS i bedriften etc).

Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Hva mener du? Forveksler du solstromer med atombombe-EMP som griller all elektronikk i en viss radius? Solstormer skaper først og fremst utfordringer med feilstrømmer i veldig lange kraftlinjer som kan grille trafoer. I små frakoblede anlegg som biler er det ikke sånne problemer.

Du har rett: ubevisst tenkte jeg på EMP. Men som andre nevner finnes det jo mange andre grunner også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...