Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor har ikke myndighetene våres noe fokus på helseskader ved 5G?


Bengt Birgersen
Gjest

Moderatormelding: Husk å fokuser på sak, og ikke person. Personangrep vil bli slått ned på. 

Anbefalte innlegg

Kris85 skrev (8 minutter siden):

Jeg jobbet nattevakt med en kollega som mente han var el-følsom.  Han mente han kunne "føle" wifi-rutere osv. Temaet kom opp når jeg dro frem et nettbrett. Nevnte at jeg skulle sette den på flymodus og bare sjekke noen dokumenter. 

I virkeligheten skrudde jeg på hotspot på mobilen, blåtann, wifi og full pupp - for å se om han reagerte. Han satt 1 meter fra meg, null reaksjon. Minner meg litt om serien "Better Call Saul". 

Frem med foliehatten folkens! 

Ordentlig tøffing du Kris!

Du forstår tydeligvis dårlig hvordan el-overfølsomhet virker. Hadde du giddet og lest hele tråden, samt forstått det, så hadde du skjønt at det er endel vanskeligere å teste. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bengt Birgersen skrev (5 minutter siden):

Ordentlig tøffing du Kris!

Du forstår tydeligvis dårlig hvordan el-overfølsomhet virker. Hadde du giddet og lest hele tråden, samt forstått det, så hadde du skjønt at det er endel vanskeligere å teste. 

Jeg er tøffere enn toget!

https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2014/KMTE50007212

Folkeopplysningen på NRK er et av mine absolutte favorittprogrammer, fordi de er rene Mythbustere  når det gjelder all slags rariteter og misforståtte temaer. Jaggu har de ikke laget en episode om stråling også. :) Anbefales! 

Joda, tv er populærvitenskap uten vitenskapelig dybde, blablabla... Men uansett interessant. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (1 minutt siden):

Folkeopplysningen på NRK er et av mine absolutte favorittprogrammer, fordi de er rene Mythbustere  når det gjelder all slags rariteter og misforståtte temaer.

Husker folkeopplysningen slaktet kiropraktorer også. Men som mange nordmenn har opplevd, så kan bevegeligheten i ledd bli vesentlig bedre etter noen knekk. Og smerten bli nesten borte. Men det er vel mentalt det også? ...

Lenke til kommentar
Bengt Birgersen skrev (41 minutter siden):

Ingen forskjeller som du har evnen til å forstå nei. Men det betyr ikke at det ikke er forskjeller. For de fleste er det åpenbart at det er forskjell på naturlige ting og menneskeproduserte ting. Derfor mange velger mange en naturlig livsstil. Sol i begrensede doser istedenfor solarium osv.

Jeg venter forøvrig fortsatt på gode studier som indikerer at stråling fra mobiler ikke er helsefarlig. Kan du være ærlig nok Softis12 til å si hva du mener om ICNIRP og grenseverdiene deres utelukkende basert på oppvarmingseffekten?

Fordi du mangler tydeligvis forståelse for hvordan bølger oppfører seg. Hvordan kan det ha seg slik at vevet i en type kjøtt ikke endrer seg på noe som helst måte? annet at det blir oppvarmet i en mikrobølgeovn som forøvrig er 10 000 ganger sterkere enn en mobiltelefon sin grense på utstråling?

 

Solarium er rent UV lys, kraftig sådan. Mange ganger kraftigere enn solen sin stråling som klarer å penetrere Ozon laget. Derfor bør du heller velge vanlig sol kontra solarium. Er du derimot for lenge ute i solen så vil du bli solbrent og er du uheldig får du kreft.

Lenke til kommentar
Bengt Birgersen skrev (4 minutter siden):

Husker folkeopplysningen slaktet kiropraktorer også. Men som mange nordmenn har opplevd, så kan bevegeligheten i ledd bli vesentlig bedre etter noen knekk. Og smerten bli nesten borte. Men det er vel mentalt det også? ...

Nja, i det programmet tok de kun utgangspunktet i ryggplager hvis jeg husker rett. Husker en såkalt ryggekspert med ganske høy utdannelse, type phd eller lignende i programmet Brille sa at ryggsmerter er umulig å dokumenter, men føles det reelt er det reelt.

Slik er det jo med all slags alternativ behandling, medisin og det som er. Om det er placebo, medisinsk, spirituelt eller hva som helst - har man virkning av det, fungerer det. Uansett hva klinisk forskning måtte påstå. 

Så kan vi jo si det samme om el-følsomme. Føles det reelt og ekte for de som mener det har det, kan vi ikke påstå noe annet. 

Om noen har vondt i hodet, kan ikke vi si "nei, det har du ikke". Bare fordi vi ikke "ser det". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bengt Birgersen skrev (På 17.11.2019 den 15.15):

Hvorfor har ikke myndighetene våres noe fokus på helseskader ved 5G? Det finnes ikke forskning på 5G, men fortsatt så har de bare fokus på å dele ut flest mulig frekvenser istedenfor å ta vare på egen befolkning. Har føre-var prinsippet blitt helt glemt av myndighetene?

Bedre-føre-var-enn-etter-snar som styrende prinsipp når man skal vurdere konsekvenser, fungerer kjempefint i daglige personlige valg. Men når beslutningstakere skal bruke prinsippet som kompass i synsing som kan koste like mye som det årlige driftsbudsjettet til en mellomstor kommune, da blir det vrient.
Når det siden heller ikke finnes en forenet vitenskapelig konsensus om hvordan man bør gå frem, da ender demokratiet opp med å velge "The needs of the many outweigh the needs of the few" (Spock 1966).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
57 minutes ago, Bengt Birgersen said:

Hvor var det kompisen din utredet for el-overfølsomhet? Høres ut som en useriøs aktør han kameraten din jobbet for.

Den "useriøse aktøren" Sentralsykehuset i Vestfold.. 

Dersom noen er mer følsomme for deler av spekteret, så trenger man en helt ny fysikk, for med det man vet om stråling fra dagens fysikk er ikke dette mulig. Så kan du forklare det, får du nok en Nobelpris..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skandinav skrev (10 minutter siden):

Når det siden heller ikke finnes en forenet vitenskapelig konsensus om hvordan man bør gå frem, da ender demokratiet opp med å velge "The needs of the many outweigh the needs of the few" (Spock 1966).

Forstår den argumentasjonen. Akkurat som man ikke trenger rullestoltrase over Besseggen. De i rullestol kan rulle rundt nede på flata.

Men hvis politikerne våres hadde tatt hensyn til at forskningen på mobilstråling er delt og mange har plager, så burde man kunne ha en dal eller et område av Norge uten stråling. Så kunne vi el-overfølsomme ha flyttet ditt. Da hadde staten vist noe medmenneskelighet, men i praksis så blir vi latterligjort og tråkka på av staten. Strålevernet og helsedepartementet peker begge på den andre samtidig som de skriver at vi fortjener full oppfølging i beste politisk korrekte stil. Som en gjeng med psykopater.

I USA har dem for eksempel et område hvor stråling er forbudt. Det er ikke på grunn av el-overfølsomme, men mange el-overfølsomme trives der. 

Lenke til kommentar
the_last_nick_left skrev (12 minutter siden):

Den "useriøse aktøren" Sentralsykehuset i Vestfold.. 

Dersom noen er mer følsomme for deler av spekteret, så trenger man en helt ny fysikk, for med det man vet om stråling fra dagens fysikk er ikke dette mulig. Så kan du forklare det, får du nok en Nobelpris..

Med tanke på at el-overfølsomhet er en ulovlig diagnose i Norge, så stiller jeg meg veldig tvilende til informasjonen din. Har du noe dokumentasjon å støtte deg på? 

Lenke til kommentar
Bengt Birgersen skrev (53 minutter siden):

Men hvis politikerne våres hadde tatt hensyn til at forskningen på mobilstråling er delt og mange har plager, så burde man kunne ha en dal eller et område av Norge uten stråling.

Noe slikt må du/dere selvfølgelig finiansiere selv, akkurat som all annen behandling som man ikke gir dokumentert effekt. Jeg ønsker iallefall ikke å betale for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bengt Birgersen skrev (2 timer siden):

Med tanke på at el-overfølsomhet er en ulovlig diagnose i Norge, så stiller jeg meg veldig tvilende til informasjonen din. Har du noe dokumentasjon å støtte deg på? 

Da vil jeg gjerne se din dokumentasjon på at slike ting påvirker deg. Selvfølgelig ikke fra Folkets Strålevern da jeg absolutt ikke stoler på deres forskning når du ikke stoler på Norges Strålevern.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Softis12 skrev (1 time siden):

Da vil jeg gjerne se din dokumentasjon på at slike ting påvirker deg. Selvfølgelig ikke fra Folkets Strålevern da jeg absolutt ikke stoler på deres forskning når du ikke stoler på Norges Strålevern.

Nå argumenterer du som et barn. Jeg har forklart veldig godt hvorfor jeg ikke har tillit til statens strålevern. Det er fordi de utelukkende baserer seg på oppvarmingseffekten.

Folkets Strålevern tror jeg ikke har utført eller finansiert noe forskning. Jeg registrerer fortsatt at jeg ikke har mottatt forskning fra noen av dere som dere mener er av god kvalitet, hvor man har bestrålet mennesker eller dyr over tid. Jeg tar det som et tegn på at denne forskningen ikke finnes og at de ivrigste kritikerne mine her inne ikke bryr dere om føre-var prinsippet.

Lenke til kommentar
Bengt Birgersen skrev (1 minutt siden):

Nå argumenterer du som et barn. Jeg har forklart veldig godt hvorfor jeg ikke har tillit til statens strålevern. Det er fordi de utelukkende baserer seg på oppvarmingseffekten.

Folkets Strålevern tror jeg ikke har utført eller finansiert noe forskning. Jeg registrerer fortsatt at jeg ikke har mottatt forskning fra noen av dere som dere mener er av god kvalitet, hvor man har bestrålet mennesker eller dyr over tid. Jeg tar det som et tegn på at denne forskningen ikke finnes og at de ivrigste kritikerne mine her inne ikke bryr dere om føre-var prinsippet.

Verdens helseorganisasjon
https://www.who.int/peh-emf/about/WhatisEMF/en/index1.html

Nasjonalt Senter for Informasjon om Bioteknologi i USA

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK208983/

Noter, her opererer de med effekter på 5-10 watt pr kg altså 25 ganger grenseverdien for mobiltelefoner.



https://ec.europa.eu/health/ph_risk/committees/04_scenihr/docs/scenihr_o_007.pdf

Europeiske Helsekomiteen

 

Din tur.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
6 hours ago, Bengt Birgersen said:

For de fleste er det åpenbart at det er forskjell på naturlige ting og menneskeproduserte ting. Derfor mange velger mange en naturlig livsstil.

Det er basert på mangel på kunnskap og en frykt for alt som er nytt. Gjerne personifisert av "alternativmiljøene" som ikke har problem med å tro på magi og annet som ikke eksisterer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
15 hours ago, Skandinav said:

Fortell mer om hvordan Sykehuset i Vestfold ifølge din kamerat utreder pasienter for el-overfølsomhet (spør for en venn).

Vel, hen ble henvist fra fastlegen for diverse knyttet til opplevd el-overfølsomhet, men det var vel ikke først og fremst el-overfølsomhet de så etter hvis du skjønner hva jeg mener..

 

15 hours ago, Bengt Birgersen said:

Med tanke på at el-overfølsomhet er en ulovlig diagnose i Norge, så stiller jeg meg veldig tvilende til informasjonen din. Har du noe dokumentasjon å støtte deg på? 

Hvilken dokumentasjon mener du jeg skulle hatt? Dette var noe han fortalte på en pub. Jeg har ikke tilgang til SiVs journalsystem, og hadde jeg hatt det ville det vært ulovlig å snoke i det for å vinne et argument og enda mer ulovlig å poste noe av det herfra.

Endret av the_last_nick_left
Trykkfeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
the_last_nick_left skrev (10 timer siden):

Hvilken dokumentasjon mener du jeg skulle hatt? Dette var noe han fortalte på en pub. Jeg har ikke tilgang til SiVs journalsystem, og hadde jeg hatt det ville det vært ulovlig å snoke i det for å vinne et argument og enda mer ulovlig å poste noe av det herfra.

Ønsker selvfølgelig ikke å se journalen hans. Mer om du kunne gitt meg protokollen for hvordan de utreder for el-overfølsomhet. 

Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (10 timer siden):

Det er basert på mangel på kunnskap og en frykt for alt som er nytt. Gjerne personifisert av "alternativmiljøene" som ikke har problem med å tro på magi og annet som ikke eksisterer.

Nå konspirerer du vel. Jeg prøvde faktisk litt Android koding året før jeg ble syk. Stod på venteliste for å få den første Android modellen som kom til Norge osv.

Men etter å ha vært syk i mange år, så kan jeg si at alt som er kunstig kan være et problem. Har for eksempel dratt på meg allergi for kjemikalier også etter at immunsystemet knelet for ca. 10 år siden. Ikke problemer med noe fra naturen, sålenge det ikke er råttent. Men det stemmer vel ikke overens med fysikkboka di..

Lenke til kommentar
Bengt Birgersen skrev (5 minutter siden):

Ønsker selvfølgelig ikke å se journalen hans. Mer om du kunne gitt meg protokollen for hvordan de utreder for el-overfølsomhet. 

De utreder ikke for el-overfølsomhet på sykehuset. Det kameraten til the_last_nick_left må ha sagt en gang i tiden på en pub er ren bs. 
 

Alle sykdommer eller utredninger i norsk helsevesen har en ICD-10 kode, alle disse ligger ute på NEL. Dette oppslagsverket følger samme ICD-10 bibliotek som leger bruker når de gir eller setter diagnoser på sykehuset. I dette biblioteket finnes det ingen, jeg undstreker ingen ICD-10 kode for el-overfølsomhet.

Dette var vel mer noe kameraten til the_last_nick_left må ha hostet frem når han/hun har blitt konfrontert med «el-overfølsomheten» sin, for å få støtte eller få andre til å tro at de faktisk har dette. For i helsesystemet finnes det ingen ICD-10 kode for denne innbilte liksom sykdommen, og da utreder man heller ikke for den.

Leger har strenge krav de må følge ved utredning av sykdommer, og da kan de ikke bare gå rundt systemet for å diagnostisere pasienter med sykdommer som er utenfor deres retningslinjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...