Gå til innhold

Koranbrenning og ytringsfrihet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 11/17/2019 at 11:46 AM, Abigor said:

Som sagt har jeg ikke noe til overs for SIAN. Personlig kunne jeg godt tenkt meg å brenne koranen, det er en giftig bok som har inspirert til uendelig med lidelse i historien. Å brenne en bok er en protest og en ytring. Naturligvis står religiøse ledere fra asiastiske ørkenreleigioner fra jernalderen sammen. Men kan man saksøke noen for koranbrenning? Er det ok å gå til angrep på mennesker som brenner koranen? Er ikke det utrolig trist? Er det ok at politiet stopper de som ønsker å brenne koranen?

Jeg har selv brent religiøse bøker uten at noen gikk til angrep, ble tatt av politiet, eller at noen synes det var trist.

Lurer på hvor mye av disse motreaksjonene er knyttet til at det var SIAN som brant koranen, eller om det kun var selve koranbrenningen i seg selv?

Så lenge mennesker blir voldelige, så synes jeg vi må fortsette å brenne koranen, gjerne med politiet til stede, så kan vi enkelt luke ut tikkende bomber i samfunnet.

Det er ikke lov å komme med ytring hvor du er nedlatende om en religion. Det er hat og er straffbart. Du må respektere loven.

Lenke til kommentar

Tyrkia reagerer:

Quote

We strongly condemn the disrespect for our holy book, the Holy Quran, in a demonstration organized by an anti-Islamic organization on 16 November 2019 in Kristiansand, Norway. We expect that such actions to be prevented and those who are responsible to be brought to justice as soon as possible.

We are deeply concerned about the recent rise of discrimination against Muslims, hatred against Islam and attacks on mosques in Western European countries.

Islamophobia and xenophobia becoming ever more alarming recently is an issue that needs to be tackled immediately.

Racist and extreme right rhetoric, social media messages shared by certain politicians are inciting these tendencies and constitute the ideological infrastructure of these kind of insulting attacks against our religion.

These attacks are not only aimed at Muslims, but also pose a threat to all humanity. On this occasion, we repeat our call to the international community to work together to completely remove this virus that threatens the entire world.

It is important that the UN resolution on "Combating terrorism and other acts of violence based on religion or belief" is implemented by all member countries. Turkey will continue to lead the international efforts in this direction.

http://www.mfa.gov.tr/no_334_-norvec-te-kuran-yakma-girisimi-hk.en.mfa

Det var jo rette ræva som feis. Hvem er disse menneskene som tror at å brenne koranen er forbudt? Tror de at vi ønsker et slikt samfunn som de har? Tyrkia har jo krig på mange kanter og dårlig forhold til sine naboer. Hvis de hadde brydd seg mer om mennesker og mindre om bøker, så hadde de hatt et bedre land selv, fremfor å peke fingern mot andre. Tyrkia er jo et sterkt kritisert land av ulike grunner.

Nå funker desverre ikke sitater lenger på dette forumet, så dere får ha unnskyldt dårlig formatering. Helt forjævlig hvor dårlig dette forumet har blitt på tekst?!?

Quote

 

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
the 3 X skrev (På 18.11.2019 den 16.47):

 

Hvor er voldelige demonstranter i hundretalls ? hvor er politi som må beskytte den som tenner på bibelen ?

En kommentar i en avis var alt, mener du dette er sammenlignbart ?

Så igjen, har dere noen refleksjoner på hvorfor det ikke blir samme reaksjon på bibelbrenning ?

Kristne er ikke like fulle av raseri lengre. Muslimer er generelt sinte mennesker, jo mer fanatiske de er, jo sintere er de. Noen gang sett en imam smile?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Allinuse skrev (Akkurat nå):

Å brenne en koran foran muslimer er jo ganske sammenlignbart så da regner jeg med at du mener det også fortjener en applaus.

Sier du faktisk at nazsme og islam er sammenlignbart i den grad at du føler dette er helt innafor?

Jeg skal ikke si deg imot, men lurer på om det er det du sier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Allinuse skrev (1 minutt siden):

To voldelige hatsideologier kan selvfølgelig sammenlignes.

Deg om det ?

Tro meg, jeg har ikke noe til overs for noen av religionene er ute egentlig, men å sidestille dem med nazisme. Eh, jeg venter litt til med den. Men dette var bare en liten avsporing, så keep on keeping on :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var muslimene som valgte å møte opp foran koranbrenningen? Det var vel ingen som hadde invitert muslimer til å se på?

Synes det er skummelt at ytringsfriheten står så svakt. Hvordan kan folk tro at politiet kommer til å stoppe noen fra å brenne koranen eller at det er straffbart? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Lakus skrev (8 timer siden):

Deg om det ?

Tro meg, jeg har ikke noe til overs for noen av religionene er ute egentlig, men å sidestille dem med nazisme. Eh, jeg venter litt til med den. Men dette var bare en liten avsporing, så keep on keeping on :)

Nazismen og muslimene har en mengde fellestrekk.

Begge hater de jøder, og ønsker utslettelse av dem

Begge grupper tolerer bare sine egne tanker, er du vantro, skal du dø

Hatet mot homoseksuelle, som IS skubbet utfor høyhus, for å følge koranen, naziene brukte gass

Slik kan en holde på i det uendelige, det er to ganske like grupperinger

Nå kommer selvfølgelig "slik er ikke alle muslimer" nei mulig det, men der finns vel kanskje også " nazi light " utgaver også ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lakus skrev (10 timer siden):

Sier du faktisk at nazsme og islam er sammenlignbart i den grad at du føler dette er helt innafor?

Jeg skal ikke si deg imot, men lurer på om det er det du sier.

Hvordan greier du ikke å forstå et så enkelt eksempel? At man kan sammenlikne det å brenne dette flagget med det å brenne en bok, betyr da ikke nødvendigvis at innholdet i ideologiene er den samme. Hjelpe meg. Jeg kunne heller ha skrevet dra på et Hells Angels-treff og brenn en HA-vest, i stedet for å trekke inn nazisme, så hadde det muligens vært enklere å forstå poenget. Eller dra på en fest med masse hooligans fra et eller annet fotballag og brenn drakta til laget de heier på. 

Endret av coffeee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
storpolitikeren skrev (17 timer siden):

Det er ikke lov å komme med ytring hvor du er nedlatende om en religion. Det er hat og er straffbart. Du må respektere loven.

Jo, strengt tatt er det lov. Blasfemiparagrafen ble opphevet i 2015, etter mange års dvale. Det som ikke er lov i denne sammenheng er å "å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres religion eller livssyn". Subjektet for forhånelsen må altså være personen(-e), ikke religionen.

Hvor grensen går er selvsagt ikke helt åpenbart. Jeg pleier å si det sånn at ingen rettslig skal kunne føle seg støtt på vegne av en gruppe eller religion. (Rent personlig kan de selvsagt føle seg så støtt de bare vil, men det er deres problem.) Men det er nok av de som er uenig.

Geir :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...