Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Noen bankers krav om pass


Gjest f8c0b...785

Anbefalte innlegg

Gjest f8c0b...785

I det siste har det vært en del skriverier rundt de "nye" reglene ifbm. "Hvitvaskinsloven".

En kollega måtte innom banken hvor han har vært kunde i 40 år for å vise frem passet, dette puttet de i en scanner og lagret en kopi av.

Som man kan lese her i en artikkel på NRK, hevdes det at "Nye regler pålegger bankene å ta en kopi av passet til en rekke kunder".

I "Veileder til hvitvaskingsloven" fremgår det i pkt. 4.3.1

Quote

Rapporteringspliktige skal som utgangspunkt innhente og bekrefte kundens identitet ved personlig fremmøte og fremvisning av gyldig legitimasjon, jf. hvitvaskingsloven § 12 annet ledd. Kravet om å bekrefte kundens identitet er ufravikelig

Jeg leser dette som at kundens identitet verifiseres og bekreftes ved fremvisning/kontroll av godkjent legitimasjon.

Hos Finanstilsynet kan man lese om kravene i regelverket hvor de klargjør at også andre dokumenter enn pass møter deres krav.

Men man kan også lese :

Quote

Bankene kan ut i fra egne risikovurderinger og forretningsmessige forhold utarbeide egne regler og rutiner for sikker kundekontrollsom innebærer strengere krav enn det som er nevnt over. Dette er imidlertid ikke et krav fra Finanstilsynet.

 

Her kommer det "store" spørsmålet:

Har banken en lov-hjemmel for å scanne og lagre en kopi av passet (eller annen identifikasjon)?

Anonymous poster hash: f8c0b...785

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kravet er vel https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-01-23

Quote

§ 12.Kundetiltak når kunden er fysisk person

(2) Opplysninger om kundens identitet bekreftes ved personlig fremmøte ved gyldig legitimasjon. Dersom bekreftelse av identiteten skal skje uten personlig fremmøte, skal det fremlegges ytterligere dokumentasjon eller gjennomføres ytterligere tiltak. Opplysninger om identiteten til personer som handler på vegne av kunden eller er gitt disposisjonsrett over en konto eller et depot, bekreftes ved gyldig legitimasjon. Retten til å handle på vegne av kunden bekreftes ved skriftlig dokumentasjon.

Klarer man å møte fysisk med førerkort har de vel i prinnsippet ikke noe å klage over.
Dog, hele aktualiteten er vis man ikke kan ta en tur innom. F.eks fordi det ikke er en lokal bank, filialer finnes ikke, eller andre årsaker.
Å ta fotobilde av passet og lagre dette? Det virker derimot mer tvilsomt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk melding fra banken min tidlig i høst om å møte opp med legitimasjon, men siden jeg ikke bor i Norge og det er et par dager med reising så er det selvfølgelig helt uaktuelt å reise til Norge bare for å vise frem passet. Dette er en liten bank jeg har vært kunde hos i snart 40 år og de ansatte kjenner meg og det går stort sett på fornavn.

Etter litt frem og tilbake på telefonen så ble det avklart at jeg kunne skanne passet å sende kopi via meldingssystemet i nettbanken, et annet alternativ var å få laget kopi hos konsulatet eller politiet men da var det litt usikkerhet rundt hvordan det skulle sendes til Norge på en trygg måte. En stund etter at banken hadde mottatt kopien så måtte jeg fylle ut et skjema i nettbanken, det var spørsmål om hvor inntekten kommer fra og hvor mye jeg sender ut av landet hvert år. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...