Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leieboer flytter ut før oppsigelsestiden. Når kan jeg kreve inn leie?


harryper

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Leieboer har gitt meg beskjed om at de flytter ut før oppsigelsestiden som er 3mnd. Pga de ikke har økonomi til å betale videre på leien. Jeg har en idiotsikker kontrakt hos huseierens landsforbund, men jeg lurer på når jeg kan gå til innkrevning av leieinntektene for disse 3 månedene.

Jeg har gitt beskjed om de finner nye leietakere til samme leiepris som kan overta leien så går jeg med på det. Jeg har også gitt beskjed de kan betale mindre i en periode om økonomien ikke er så sterk, og heller betale mellomlegget når økonomien blir bedre. Har også gitt beskjed om leie ikke blir betalt vil jeg ta det via retten.

Jeg har ikke depositum.

Men det jeg lurer på er om jeg må vente de 3 månedene, uten leieinntekter før jeg går til namsmannen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ingen hensikt i å gå til namsmannen før du vet hvor mye kravet kommer til å utgjøre?

 

Du kan ikke sende et krav som er høyere enn regningene som har forfalt. Naturlig nok har betalingsfristen for de kommende månedene ikke utløpt, følgelig kan du ikke sende krav på bakgrunn av dem.

 

Om regningene ikke er blitt betalt, vil det naturlig nok være grunnlag for å heve kontrakten, men heller ikke da vil du automatisk kunne sende ut et krav på tre mnd. leie - for du har en tapsbegrensningsplikt. Det vil si at du, til en viss grad, har et selvstendig ansvar for å finne nye leietakere for å forminske leieboerens tap. Når oppsigelsestiden er over, vet du med sikkerhet hvor stort beløp tapet ditt utgjør, og da kan du begynne å tenke på namsmannen.

 

Før du tar ut forliksklage, må du ha sendt skyldner et påkrav hvor samlet skyldig beløp oppgis med en rimelig betalingsfrist. Når denne forfaller, må du sende et varsel om krav, jf. tvisteloven § 5-2. Når du har gjort det, kan du ta ut forliksklage og blande inn namsmannen. 

Endret av Star Fox
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Alle parter har tapsbegrensningsplikt. Og man har ikke tapsbegrensningsplikt ovenfor seg selv. Den plikten har man ovenfor motparten. Leieboer skal sørge for utleier ikke har et urimelig tap, enten ved å betale for seg i henhold kontrakt eller finne ny leieboer til å ta over/skrive ny kontrakt. Uansett skal utleier ha betalt for oppsigelsestiden (men utleier kan ikke ta betalt fra både gammel og ny leieboer).

Utleier plikter å forsøke å finne ny leieboer hvis nåværende leieboer ønsker å bryte kontrakten i oppsigelsestiden. Dette kan være å legge ut annonse. Leieboer plikter da å gi utleier tilgang til boligen for visning i presentabel stand. Rimelig varsel her er (hvis jeg husker riktig) 3 dager.

Lenke til kommentar

Hei, takk for svar. Leiligheten er lagt ut igjen for utleie, men jeg vil jo anta jeg ikke har en plikt for å leie ut? Hvor står dette? Jeg gjør det pga jeg er grei. Men i teorien kan jeg vel si at de må betale oppsigelses tiden om de bor der eller ikke?

Jeg er klar over at jeg ikke kan kreve leie fra 2 forskjellige parter. De tilbudte noen til å overta leien til 2/3 av prisen som den leies ut for. Jeg ga beskjed om at det gikk fint så lenge mellomlegget ble dekket. Dette skjønte de ikke.

Det er kanskje smart å sende krav for hver måned da? Og måned 3 må jeg vel også be om utkastelse om de ikke er flyttet.

Lenke til kommentar

Husleietvistutvalget praktiserer en alminnelig tapsbegrensningsplikt (ut fra den ulovfestede regelen om gjensidig lojalitet i kontraktsforhold). Dette innebærer at utleier plikter å gjøre så godt han kan for å få leid ut enheten på nytt. Har han ikke gjort det kan leietapet avskjæres til den tid det vanligvis tar å få leid ut på nytt i det aktuelle området - vanligvis en til to måneder etter utflytting.

 

For å kreve inn husleie via utlegg eller kreve utkastelse, begge hos namsmannen, er det en forutsetning at kravet mot motparten er forfalt og misligholdt. Du kan altså begynne på prosessen når første leie er forfalt og ikke betalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...