Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

ct, søvn? utredning når man går gal


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

hei

 

kan man spørre legen om henvisning til ct? eller utredning av noe med søvn? aner ikke hva som er galt. h*n mistenker depresjon, men jeg er ikke sikker/tror ikke helt på det. og vil veldig gjerne bli utredet for mer. blodprøver osv er tatt og var fine. 

hovedsymptomer:

- føles umulig å våkne etter 8t, sover gjerne 10-12, fortsatt vanskelig å stå opp. vil egentlig helst bare være i senga. (eller sover nesten ingenting). våkner også mye om natten/dårlige drømmer

- konstant sliten/trøtt, tross mye/lite søvn (altså, energinivået føles lavt uavhengig av hvor mye søvn jeg får) 

- dårlig fokus/konsentrasjon

(to overnevnte - kanskje resultat av dårlig søvnkvalitet?

- dårlig hukommelse (glemmer navn på de jeg har gått i klasse med i over ett år og egentlig kjenner og ser ca hver dag, glemmer hvor jeg legger ting, hva jeg nettopp tenkte jeg skulle gjøre, glemmer ord (pleide å ha et bra ordforråd))

- lite motivasjon/tiltaksløs. egentlig ingen motivasjon til å gjøre noe

- føler jeg er på vei til å bli gal... vanskelig å beskrive følelsen. kanskje fordi tilstanden jeg befinner meg i gjør at jeg presterer mye dårligere enn jeg er vandt med, men kanskje bare en unnskyldning?

- ustabilt humør

- vil isolere meg selv

- anhedoni

-  føler jeg har gitt opp livet? men mer en konsekvens av det overnevnte

- tenker egentlig ingen negative tanker (får ofte spørsmål om dette), tenker egentlig ikke så mye fordi jeg hele tiden er sliten

 

takk hvis du tok deg tid til å lese alt og komme med en tilbakemelding.



Anonymous poster hash: 1d680...a85
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Be fastlegen din om å bli utredet for pustestopp; såkalt søvnapné.

 

Symptomer

• Tretthet eller søvnighet dagtid

• Uopplagt etter søvn

• Morgenhodepine

• Nattligeoppvåkninger(evtm/dyspne,hjertebank) • Mareritt / livlige drømmer

• Motorisk uro under søvn

• Konsentrasjons‐/hukommelsesproblemer • Humørsvingninger

• Refluksplager

• Tørr munn/hals om morgenen

Kilde: https://oslo-universitetssykehus.no/Documents/Medisinsk%20klinikk/Magnus%20Qvarfort%20-%20Søvnrelatert%20respirasjonsforstyrrelse.pdf

 

- sier ikke med dette at du har søvnapné men at det kan være greit å bli utredet for det. Ingen av oss på forumet som kan stille diagnose ut fra det som blir skrevet på et forum.

 

Ut over nevnte forslag så er generelle ting som inntak av alkohol, medisinbruk, overvekt, generell søvnhygiene, høy (dvs. over anbefalte 16-18 grader) temperatur- og/eller høy relativ fuktighet på soverom (dårlig luft), røyking m.m. verdt å vurdere. Stress i hverdagen? Lite fysisk aktivitet? Noe som ligger i familien? Uløste psykiske traumer fra tidligere?

 

Dårlig søvnkvalitet kan gi dårlig psykisk helse men hva som er høna og egget i din situasjon er det ikke mulig for oss å vite.

 

Livet suger noen ganger, leit at du føler at det er mer negativt enn positivt nå. Se sidene til rådet for psykisk helse for deres oversikt over hjelpetelefoner; https://psykiskhelse.no/hjelpetelefoner-og-nettsteder

- kan være godt å ha noen å prate med, uansett årsak.

 

Lykke til, du finner ut av det og ser verdien i å leve igjen. Sier ikke at det ikke kan være tøft men kje hi opp!

Lenke til kommentar

Det er greit å prøve å ha oversikt over ens egne vaner og hva som kan feile en, men man må være forsiktig med å selvdiagnostisere. La det være opp til fastleger og andre.

 

Likevel: Du utelater jo en del viktige ting her. Hvordan ser livet ditt ut, hvordan er livet ditt strukturert? Får du noen positiv psykologisk sosial støtte av noen i nærmeste krets? Hva med forelskelse og forhold? Hva med skolen, føler du det bare er plikter, er alt du lærer totalt uinteressant? Har du noen tanker om fremtiden, hva du vil jobbe med, hva du kan være egnet til? Hvis jeg gav deg 100 millioner kroner, hva ville du gjort i morgen?

 

Det kan naturligvis være fysiologiske årsaker til opplevelsen av redusert tilstand. Men for min del kan årsaken oftest ligge i psykologien. Det er oftest livsstilen vi gradvis havner inn i som fører til det. Og opplevelsen av mangel på makt til å ta grep og gjøre noe med det.

 

Identifisér årsaker og prøv å gjør noe med det. Når livet får ny mening, så føles alt oftest bedre.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ut over nevnte forslag så er generelle ting som inntak av alkohol, medisinbruk, overvekt, generell søvnhygiene, høy (dvs. over anbefalte 16-18 grader) temperatur- og/eller høy relativ fuktighet på soverom (dårlig luft), røyking m.m. verdt å vurdere. Stress i hverdagen? Lite fysisk aktivitet? Noe som ligger i familien? Uløste psykiske traumer fra tidligere?

 

Dårlig søvnkvalitet kan gi dårlig psykisk helse men hva som er høna og egget i din situasjon er det ikke mulig for oss å vite.

 

Livet suger noen ganger, leit at du føler at det er mer negativt enn positivt nå. Se sidene til rådet for psykisk helse for deres oversikt over hjelpetelefoner; https://psykiskhelse.no/hjelpetelefoner-og-nettsteder

- kan være godt å ha noen å prate med, uansett årsak.

 

Lykke til, du finner ut av det og ser verdien i å leve igjen. Sier ikke at det ikke kan være tøft men kje hi opp!

 

Takk! Skal spørre om det; har faktisk alle de symptomene. Men kan jo være tegn på andre ting og.

 

Føler jeg gjør alt "riktig", så ekstra irriterende; drikker/røyker ikke, spiser sunt og er normalvektig, prøver å trene en gang om dagen. Går på noen medisiner for angst/p-piller. Litt for varmt på soverommet fordi samboer ikke vil ha vindu oppe. Føler egentlig på et konstant stress, uten none grunn til det.

 

Uff, nå klagde jeg mye! Men ja, tusen takk for svar og hjelpsomme ord! Skal sjekke linken. 

 

 

(Paradoksalt at jeg poster dette så tidlig når jeg sier jeg ikke klarer å stå opp tidlig, men skal til legen senere i dag, og er dermed veldig redd for å forsove meg - ender alltid med å våkne nesten hele tida/ikke sove)

 

Anonymous poster hash: 1d680...a85

Lenke til kommentar

Det er greit å prøve å ha oversikt over ens egne vaner og hva som kan feil en, men man må være forsiktig med å selvdiagnostisere. La det være opp til fastleger og andre.

 

Likevel: Du utelater jo en del viktige ting her. Hvordan ser livet ditt ut, hvordan er livet ditt strukturert? Får du noen positiv psykologisk sosial støtte av noen i nærmeste krets? Hva med forelskelse og forhold? Hva med skolen, føler du det bare er plikter, er alt du lærer totalt uinteressant? Har du noen tanker om fremtiden, hva du vil jobbe med, hva du kan være egnet til? Hvis jeg gav deg 100 millioner kroner, hva ville du gjort i morgen?

 

Det kan naturligvis være fysiologiske årsaker til opplevelsen av redusert tilstand. Men for min del kan årsaken oftest ligge i psykologien. Det er oftest livsstilen vi gradvis havner inn i som fører til det. Og opplevelsen av mangel på makt til å ta grep og gjøre noe med det.

 

Identifisér årsaker og prøv å gjør noe med det. Når livet får ny mening, så føles alt oftest bedre.

 

 

Er enig i at man må være forsiktig med å selvdiagnostisere, men prøver bare å "brainstorme" litt, så jeg kanskje har mer å komme med til legetimen, er jo ikke akkurat lange tiden.. (selv om legen min tar seg god tid til meg og jeg føler meg alltid sett)

 

For å svare på avsnitt to;

Nei, får nok ikke så mye av det. Forsøk på isolasjon i ca ti år har dessverre fungert meget godt. Men har en samboer, men han kunne like godt ikke vært der... Forelskelse å forhold; sliter med å opprettholde relasjon, alt er uinteressant/bortkasta tid (ironisk nok). Nei, ingen tanker om det, med 100 millioner kroner ville jeg kanskje råtnet vekk på soverommet mitt...

 

 

"Det er oftest livsstilen vi gradvis havner inn i som fører til det. Og opplevelsen av mangel på makt til å ta grep og gjøre noe med det."

Bra skrevet! Er vanskelig, men prøver.

 

Anonymous poster hash: 1d680...a85

Lenke til kommentar

Men, jeg snorger ikke. Så kanskje ikke søvnapne? Tar det muligens opp alikavel

 

"Mild grad behandles om pasienten har uttalte symptomer og eventuelle tilleggssykdommer, som for eksempel høyt blodtrykk. Moderat og alvorlig grad av søvnapné bør alltid behandles." Hmm, jeg har egentlig for lavt blodtrykk (sliter med at jeg besvimer en del pga det).

 

Men en del av de andre symptomene har jeg. Ligger ofte såppass urolig at samboer velger å flytte seg til et annet rom, samt at han klager over at jeg våkner opp underveis i natta/puster rart (ikke alltid jeg husker oppvåkningene, men)



Anonymous poster hash: 1d680...a85
Lenke til kommentar

CT er bare tull i dette tilfellet, tror pyskolog er mer aktuelt.

Jeg ser ingenting i innlegget som tyder på at det er noe psykologisk.

 

men er det ikke mulig at jeg har en inflammasjon i hjernen

Jo, men det vil ikke vises på CT.

 

blodprøver osv er tatt og var fine.

Det er ikke sikkert de har tatt alle de kan ta. Gå tilbake til legen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ingenting i innlegget som tyder på at det er noe psykologisk.

 

Jo, men det vil ikke vises på CT.

 

Det er ikke sikkert de har tatt alle de kan ta. Gå tilbake til legen.

 

Hei, ja, det er det jeg tenker og, at kanskje det blir misforstått som noe psykologisk? Fordi jeg ikke har forklart symptomene bra nok, og nå virker det som legen min er innstilt på at jeg er deprimert, skal ta antidepp og skal til psykolog osv...

 

Hmm, vil det kunne vises på en annen måte da? legen sa at jeg mest sannsynlig ikke har det...

Hmm. Skal spørre om de kanskje kan ta flere prøver samt undersøke hvilke de tok, var egentlig ikke så mange.

 

Takk for svar.

 

Anonymous poster hash: 1d680...a85

Lenke til kommentar

Jeg ser ingenting i innlegget som tyder på at det er noe psykologisk.

 

Jo, men det vil ikke vises på CT.

 

Det er ikke sikkert de har tatt alle de kan ta. Gå tilbake til legen.

 

Jeg slutter meg til Emancipate sin vurdering.

 

Det finnes en rekke somatiske diagnoser som kan gi det symptombilde du beskriver. Dette har fastlegen plikt til å utrede før det besluttes medikamentell behandling mot depresjon. De fleste kan dianostiseres med blodprøver.

 

Med det sagt, kan du også ha en kombinasjon av depresjon og annen somatisk lidelse. Endera av de to kan forsterke symptombildet, altså kan 1 + 1 se ut som 5. Dette er også noe som fastlegen må vurdere.

Lenke til kommentar

Vel, som hjernekreft pasient så jeg en del likhetstegn, så om noe anbefaler jeg å ta kontakt med en sakkyndig lege og forklare hva du opplever som du har beskrevet i førstepost og la ham ta en vurdering om du bør ta en MR av hjernen.

Spesielt om en del av dette har kommet gradvis så er det tegn på at noe skjer i toppen, eksempelvis :

*Økt behov for å sove og man føler seg sliten selv etter 8-10 timer.

*Sløvhet i topplokket, man glemmer ting.

*Problemer med å snakke riktig, stamming, man velger feil ord i settninger osv.

*Forskjellige typer med hodepine og styrke.
*Kvalme på morgenen eller når man står opp.

Igjen så skal du ikke la deg skremme av det jeg skriver, sannsynligheten for at det er en krefttype er lav, men når man har slike symptomer som du beskriver bør man prate med legen sin og forklare godt det man opplever og spørre om det kan være noe som bør sjekkes grundig med MR eller andre utredninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med 100 millioner ville du råtnet vekk på soverommet? :) Med alle muligheter som da ville åpnet seg (som kanskje er der likevel)? Nå er jeg bare interessert, men hva legger du bak den antagelsen?

 

Fordi da hadde jeg sluppet å jobbet, og dermed kunne jeg bare vært inne. Er så sliten hele tiden, så hvorfor ikke

 

Anonymous poster hash: 1d680...a85

Lenke til kommentar

Jeg slutter meg til Emancipate sin vurdering.

 

Det finnes en rekke somatiske diagnoser som kan gi det symptombilde du beskriver. Dette har fastlegen plikt til å utrede før det besluttes medikamentell behandling mot depresjon. De fleste kan dianostiseres med blodprøver.

 

Med det sagt, kan du også ha en kombinasjon av depresjon og annen somatisk lidelse. Endera av de to kan forsterke symptombildet, altså kan 1 + 1 se ut som 5. Dette er også noe som fastlegen må vurdere.

 

Takk, skal spørre om det er mulig å få mer utredning.

 

 

Vel, som hjernekreft pasient så jeg en del likhetstegn, så om noe anbefaler jeg å ta kontakt med en sakkyndig lege og forklare hva du opplever som du har beskrevet i førstepost og la ham ta en vurdering om du bør ta en MR av hjernen.

 

Spesielt om en del av dette har kommet gradvis så er det tegn på at noe skjer i toppen, eksempelvis :

 

*Økt behov for å sove og man føler seg sliten selv etter 8-10 timer.

*Sløvhet i topplokket, man glemmer ting.

*Problemer med å snakke riktig, stamming, man velger feil ord i settninger osv.

*Forskjellige typer med hodepine og styrke.

*Kvalme på morgenen eller når man står opp.

Igjen så skal du ikke la deg skremme av det jeg skriver, sannsynligheten for at det er en krefttype er lav, men når man har slike symptomer som du beskriver bør man prate med legen sin og forklare godt det man opplever og spørre om det kan være noe som bør sjekkes grundig med MR eller andre utredninger.

 

Takk for innsikt! Tok det lang tid før det ble bestemt å "se" på hjernen? Og tok det lang tid før du fikk diagnosen? God bedring, håper prognosene er gode.

 

Anonymous poster hash: 1d680...a85

Lenke til kommentar

Det er bare så irriterende/uforståelig at jeg sover så mye, men fortsatt er sliten... Og jeg ser sliten ut også, svære ringer under øynene. Og jeg prøver faktisk å leve på mest "riktige" måte.. Kanskje jeg burde presse meg opp etter max 8t? Kanskje søvnkvaliteten min er dårlig?

Føler ikke dette ble så veldig vektlagt under legetimen, heller ikke hukommelsesproblemene. Men er sikkert fordi h*n tror jeg er deprimert, så da tror h*n vel at jeg undervurderer hukommelsesevnene mine eller noe sånt...



Anonymous poster hash: 1d680...a85
Lenke til kommentar

 

Fordi da hadde jeg sluppet å jobbet, og dermed kunne jeg bare vært inne. Er så sliten hele tiden, så hvorfor ikke

 

Anonymous poster hash: 1d680...a85

 

 

Det er ingenting av opplevelser som frister? Reise et sted, føle frihet, se mennesker?

 

Men greit, hvis du føler det sånn, så ville jeg aldri sluttet å pushe fastlegen til jeg ble hørt. Ikke la det bli avfeid.

Lenke til kommentar

 

Takk, skal spørre om det er mulig å få mer utredning.

 

 

 

Takk for innsikt! Tok det lang tid før det ble bestemt å "se" på hjernen? Og tok det lang tid før du fikk diagnosen? God bedring, håper prognosene er gode.

 

Anonymous poster hash: 1d680...a85

 

Jeg tror personlig at jeg hadde symptomer på det i 2008, hadde en varierende puls som økte over det som var vanlig hos meg og en del hodepine, begynte å trene litt mer og være aktiv, men i 2010 hadde jeg mitt første kraftige epileptiske anfall etter noen måneder der jeg til og med begynte å stamme. 

Men fra jeg fikk det store anfallet til det ble MR tok det ikke mer enn 1 dag, ble jo tross alt lagt inn på sykehus pga det som hadde skjedd under mitt første epileptiske anfall. Før dette skjedde så hadde jeg vært til både fastlege og sykehuset for utredning pga ting som hadde skjedd underveis.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ser ingenting i innlegget som tyder på at det er noe psykologisk.

 

Jo, men det vil ikke vises på CT.

 

Det er ikke sikkert de har tatt alle de kan ta. Gå tilbake til legen.

 

 

Jeg slutter meg til Emancipate sin vurdering.

 

Det finnes en rekke somatiske diagnoser som kan gi det symptombilde du beskriver. Dette har fastlegen plikt til å utrede før det besluttes medikamentell behandling mot depresjon. De fleste kan dianostiseres med blodprøver.

 

Med det sagt, kan du også ha en kombinasjon av depresjon og annen somatisk lidelse. Endera av de to kan forsterke symptombildet, altså kan 1 + 1 se ut som 5. Dette er også noe som fastlegen må vurdere.

 

 

Men hvordan kan jeg få mer utredning? Har kun tatt noen blodprøver, men legen virker ganske sikker på at det er depresjon. Var første slutning, og har ikke villet undersøke så mye etter den konklusjonen

Burde jeg oppsøke annen (må vel i så fall bli privat uten at jeg bytter?) lege?

Har ikke lyst til å mase særlig mer på min egen lege, men føler ofte det er det som må til i helsesystemet for å få nødvendig hjelp

 

Anonymous poster hash: 1d680...a85

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...