Gå til innhold

Elon Musk: – Selvkjøring kan komme før året er omme


Anbefalte innlegg

Du må da være enig i at manualen sier noe annet enn det hjemmesiden sier, samt hva Musk sier på Twitter?

 

Når alle tre steder sier akkurat det samme så er det ikke noen tvil.

 

 

Fra hjemmesiden til Tesla:

Smart Summon

"Med Smart Summon vil bilen din navigere i mer komplekse miljøer og parkeringsplasser, og manøvrere rundt gjenstander for å komme til deg på en parkeringsplass."

 

Det er å forvente at folk tolker dette på en annen måte enn hva du linker til fra manualen. Hva er "komplekse miljøer"? Og hvorfor sier dem ikke "til din private parkeringsplass" der? 

 

Her henter du altså ut en påstand fra den norske siden.

Altså fra et land hvor vi ikke har smart summon.

Denne påstanden stemmer da ikke med manualen, den engelske siden, eller det Musk sier.

Så det får du ta opp med de som skriver den norske siden.

 

 

Konklusjon: Du klarer ikke svare for deg. 

 

Konklusjon, du klarer ikke svare for deg, og prøver som vanlig å vri deg unna.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å flisespikke på syltynne definisjoner passer seg ikke på et teknologi-forum.

Dette er jo Musk i et nøtteskall. Komme med en informasjonsflom som 99,9% av befolkningen vil tolke på en bestemt måte, men når det går galt så er det å bare å si at folk har misforstått ved hjelp av kreative og marginale tolkninger av det som står med liten skrift et sted. Problemet er at slike ting ikke holder i retten. Og der kommer mye til å havne etter hvert.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det vi kritiserer er funksjonen i seg selv og hvordan den gjengse forbruker opplever den. Det er faktisk slik at når man designer et system så må man tenke litt på hvordan dette kan misbrukes (selvfølgelig bare til en viss grad) og da burde man kunne forvente at folk bruker funksjonen i garasjen etc. Dette handler om etiske normer vi ingeniører lærer under studiene.

 

Kritiserer du bilbelte slik det er designet for tiden, hvor du kan velge å ikke bruke dette, og hvor du kan brekke ribbeina ved å bruke dette?

 

Kritiserer du biler som ikke er sperret til fartsgrensen selv om de kan kjenne igjen skilt?

 

Kjøper du Lego og klager over at barna dine svelger deler selv om det er en aldersgrense på esken?

 

Om du kjøper en mikrobølgeovn, tørker du da katten inni den?

 

Skal man være nødt til å sette absolutt alle advarsler mulig på et produkt, eller burde det holde med de viktige, slik som "ikke bruk den her, ikke bruk uten at du forstår, ikke bruk uten å følge med"?

 

Tesla har satt krav til hvor man skal bruke produktet, da er det opp til forbrukerne å bruke produktet etter de reglene.

Lenke til kommentar

Når alle tre steder sier akkurat det samme så er det ikke noen tvil.

Det er jo ikke sant. Hvem lyver nå? 

 

"Tesla says Smart Summon lets cars drive through a “parking lot and come to them [drivers] or their destination of choice, as long as their car is within their line of sight.”

 

Ikke noen benevelser rundt at man ikke skal kunne bruke den ut av en garasje der. Der kan man faktisk tolke det til at man fint kan bruke SS til å kjøre ved hvilken som helst parkeringsplass, siden de heller ikke har definert det med ordet "privat". 

 

"[smart Summon is] the perfect feature to use if you have an overflowing shopping cart, are dealing with a fussy child, or simply don’t want to walk to your car through the rain. … [but] those using Smart Summon must remain responsible for the car and monitor it and its surroundings at all times."

 

Enda et sitat som er vanskelig å tolke seg frem til på korrekt måte, om manualen er fasiten. Hvorfor ikke bare si det samme som manualen sier til media? 

 

 

  Her henter du altså ut en påstand fra den norske siden.

Altså fra et land hvor vi ikke har smart summon.

Denne påstanden stemmer da ikke med manualen, den engelske siden, eller det Musk sier.

Så det får du ta opp med de som skriver den norske siden.

 

For et tåpelig argument, og et bevis på at du ikke forstår problematikken. 

 

Det er et tolknings-problem, så lenge Tesla internt snakker om Smart Summon på en haug forskjellige måter. 

 

Jeg gjentar:

Smart Summon

"Med Smart Summon vil bilen din navigere i mer komplekse miljøer og parkeringsplasser, og manøvrere rundt gjenstander for å komme til deg på en parkeringsplass."

 

Fra Tesla, til Teslas kunder for å selge deres produkter. 

 

  Konklusjon, du klarer ikke svare for deg, og prøver som vanlig å vri deg unna.

 

Dette er som å prate med en 12 åring. 

 

Det er absolutt ingenting som tilsier at Smart Summon skal fungere på en "privat parkeringsplass", mens den ikke skal fungere ut fra en garasje. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Som sagt. Den fungerer utifra det den er laget for å gjøre.

 

Tesla selv sier den kun er for private parkeringsplasser og innkjørsel. Ikke for å bruke i garasjen eller slikt.

 

Du skal også ha line of sight til bilen, og muligheten for å stoppe den selv ved å slippe knappen.

Private parkeringsplasser er jo fordi den antaglig ikke er godkjent for bruk på offentlige plasser.

 

Virker som du helt bommet på poengen hans. Hvis tesla ikke engang klarer av å navigere på en parkeringsplass i 5km/h hvordan kan det da vaere sikkert i 100km/h på en vei?

 

Greit at den sikkert ikke har noen store problemer 99% av tida på veien men det er jo den 1% da ikke forutsettningene er perfekte og forutsibare som er de som gjelder.

Din påståtte 99% er langt bedre enn mamge mennesker vil klare så ikke så verst da med andre ord ?

Lenke til kommentar

Det er jo ikke sant. Hvem lyver nå?

 

Du. Du lyver.

 

I ditt første sitat så er det helt klart at sitatet ikke er skrevet av Tesla selv.

 

Ditt andre sitat er det hvor Musk selv skriver om smart summon på Twitter.

Det sitatet hvor du påstår han skriver at det skal brukes i en garasje.

 

Igjen er det du som med vilje prøver å tolke feil, selv om du sliter, fordi du ikke liker Tesla.

 

Fra Tesla, til Teslas kunder for å selge deres produkter.

 

Som sagt finnes ikke smart summon i Norge.

Så dette har absolutt ingenting å si.

Det er bare du som ror for å finne noe som kan støtte deg, selv om det ikke gjør det.

 

Det er absolutt ingenting som tilsier at Smart Summon skal fungere på en "privat parkeringsplass", mens den ikke skal fungere ut fra en garasje.

 

Joda, flere ting tilsier dette.

Men det forstår ikke du.

Lenke til kommentar

Du. Du lyver.

 

I ditt første sitat så er det helt klart at sitatet ikke er skrevet av Tesla selv.

https://www.tesla.com/no_NO/blog/introducing-software-version-10-0

 

Smart Summon

With Smart Summon, customers who have purchased Full Self-Driving Capability or Enhanced Autopilot can enable their car to navigate a parking lot and come to them or their destination of choice, as long as their car is within their line of sight. It’s the perfect feature to use if you have an overflowing shopping cart, are dealing with a fussy child, or simply don’t want to walk to your car through the rain.

 

Du sier at det ikke er fra Tesla. Det er hentet fra Tesla's hjemmeside! Greit latterlig forsøk fra din side. 

 

Ditt andre sitat er det hvor Musk selv skriver om smart summon på Twitter.

 

Forstår du ikke ordet "forvirrende"? Eller hva "tolkning" betyr? 

 

Det er det som er problemet her, gjentatt igjen:

 

Det at Tesla selv uttaler forskjellige ting angående Smart Summon er forvirrende. Manualen sier én ting, Tesla's hjemmeside en annen, og Musk noe annet igjen på Twitter. Er det rart folk tester funksjonen overalt? Inklusive handlesenter, og garasjer? Det er ingenting som tilsier at det er ulogisk å forvente. 

 

Som sagt finnes ikke smart summon i Norge.

Så dette har absolutt ingenting å si.

Det er bare du som ror for å finne noe som kan støtte deg, selv om det ikke gjør det.

 

Kan man ikke betale for FSD i Norge? Forstår du ikke poenget med å nevne Smart Summon i Norge, så er det du som ror. 

 

Joda, flere ting tilsier dette.

Men det forstår ikke du.

 

Nope. Du aner ikke hvordan systemene internt i bilen fungerer, og det er ingenting som tilsier at bruken vil være annerledes ut av en garasje, som ut mellom to biler i en parkeringsplass. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Kritiserer du bilbelte slik det er designet for tiden, hvor du kan velge å ikke bruke dette, og hvor du kan brekke ribbeina ved å bruke dette?

 

Kritiserer du biler som ikke er sperret til fartsgrensen selv om de kan kjenne igjen skilt?

 

Kjøper du Lego og klager over at barna dine svelger deler selv om det er en aldersgrense på esken?

 

Om du kjøper en mikrobølgeovn, tørker du da katten inni den?

 

Skal man være nødt til å sette absolutt alle advarsler mulig på et produkt, eller burde det holde med de viktige, slik som "ikke bruk den her, ikke bruk uten at du forstår, ikke bruk uten å følge med"?

 

Tesla har satt krav til hvor man skal bruke produktet, da er det opp til forbrukerne å bruke produktet etter de reglene.

Dude, "til en viss grad!"

 

Jeg skjønner at du ikke har designet system før. Man MÅ ta hensyn til ulike bruksmønstre ELLER definere tydelig at funksjonen absolutt ikke må brukes i garasjer.

 

Det er uansvarlig å selge så uferdige og potensielt farlige produkter.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Vanlig summon, enhanced summon eller smart summon?

 

Vanlig summon skal i grunnen ikke svinge, men den kan gjøre det om den måtte svinge for å komme seg inn i garasjen.

 

Den tar på en måte opp informasjonen den brukte for å parkere, for å komme seg ut igjen.

 

I følge det du skriver tidligere så må det jo da være vanlig summon, siden smart summon ikke fungerer i garasjer. Det har skjedd både når jeg rygger bilen på plass (etter å ha vært ute av garasjen) eller når jeg kjører den ut.

Lenke til kommentar

I følge det du skriver tidligere så må det jo da være vanlig summon, siden smart summon ikke fungerer i garasjer. Det har skjedd både når jeg rygger bilen på plass (etter å ha vært ute av garasjen) eller når jeg kjører den ut.

 

Jeg vil regne med at det er vanlig Summon, ettersom smart ikke er rullet ut til Norge enda.

 

Da er det den vanlige "opptaks" funksjonen som har satt inn.

Endret av Iki
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

"Smart Summon is ONLY intended for use in private parking lots and driveways."

 

Det er så tydelig som man får det.

Wow, om du er så firkantet i livet generelt, så skjønner jeg hvorfor du må diskutere dette opp og ned i mente.

 

Alt er ikke så sort hvitt som du mener. Jeg sier ikke at de skal advare om å bruke funksjonen på månen, men det hadde vært utrolig greit om de nevnte eksplisitt at man ikke kan bruke det i garasjen, når den tross alt er laget for bilen OG det er en integrert del av enhver oppkjørsel.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Jeg vil regne med at det er vanlig Summon, ettersom smart ikke er rullet ut til Norge enda.

 

Da er det den vanlige "opptaks" funksjonen som har satt inn.

 

Som sagt skjer dette også når jeg har vært ute og kjørt. Forskjellige p-plasser i garasjen også.

 

Jeg er fersk i gamet, hva er forskjellen på "vanlig" og  "advanced"?

Lenke til kommentar

 

Jeg vil regne med at det er vanlig Summon, ettersom smart ikke er rullet ut til Norge enda.

 

Da er det den vanlige "opptaks" funksjonen som har satt inn.

 

Som sagt skjer dette også når jeg har vært ute og kjørt. Forskjellige p-plasser i garasjen også.

 

Jeg er fersk i gamet, hva er forskjellen på "vanlig" og  "advanced"?

Normal Summon, slik vi har hatt i Norge en stund, navigerer ikke selv.

Den vet hvor parkeringsplassen er, og så beveger den seg dit.

Om den støter på noe på veien, så stopper den.

 

Med advanced Summon, eller smart summon som det nå heter, kan bilen selv finne ut hvordan den best mulig skal komme seg rundt hinder. Den identifiserer problemet og fikser dette selv.

 

Det blir litt som med en robot gressklipper.

Med vanlig Summon så holder den seg innenfor magnetstripen du graver ned, mens med smart summon så kan den selv finne ut hvor hagen stopper.

Lenke til kommentar

Alt er ikke så sort hvitt som du mener. Jeg sier ikke at de skal advare om å bruke funksjonen på månen, men det hadde vært utrolig greit om de nevnte eksplisitt at man ikke kan bruke det i garasjen, når den tross alt er laget for bilen OG det er en integrert del av enhver oppkjørsel.

 

Det er jo det de gjør?

Du skal IKKE bruke funksjonen noe som helst annet sted.

 

Det er det samme om jeg sier at du kun skal si A som at jeg sier du ikke skal si noe annet enn A.

Lenke til kommentar

Det er jo det de gjør?

Du skal IKKE bruke funksjonen noe som helst annet sted.

 

Det er det samme om jeg sier at du kun skal si A som at jeg sier du ikke skal si noe annet enn A.

Dette er systemer som er dømt til å bli misbrukt.

Produsent sier: "Ikke bruk den på den måten!"

Kunder sier: "Jeg har betalt for dette og bruker det akkurat som jeg vil"

Legalt har vel produsenten fraskrevet seg ansvaret uansett og kommer seg unna.

Omdømmemessig kan det være noe ganske annet.

Jeg tror man må få noen åpenbare, horrible dødsulykker med slike systemer før de endelig kan bli forbudt og folk ser hvor mangelfulle de er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Ja, jeg tror rett og slett noen ikke klarer å forstå at man har et ansvar utover det juridiske. Jeg trodde man lærte dette på skolen idag, men kanskje ikke.

Lenke til kommentar

Dette er systemer som er dømt til å bli misbrukt.

Produsent sier: "Ikke bruk den på den måten!"

Kunder sier: "Jeg har betalt for dette og bruker det akkurat som jeg vil"

Legalt har vel produsenten fraskrevet seg ansvaret uansett og kommer seg unna.

Omdømmemessig kan det være noe ganske annet.

Jeg tror man må få noen åpenbare, horrible dødsulykker med slike systemer før de endelig kan bli forbudt og folk ser hvor mangelfulle de er.

 

Skal det heller ikke være motsatt.

At noe som beviselig er tryggere enn vanlige mennesker må bli påbudt?

 

Igjen. Folk velger selv om de vil bruke bilbelte, om de vil kjøre under påvirkning, etc.

Mennesker er farlige i trafikken.

 

"Jeg har betalt for dette og bruker det akkurat som jeg vil" gjelder fartsgrensen, vikeplikt, osv. Om du først har tenkt å bryte reglene hva stopper deg?

 

Tesla har selv vært i rettssaker pga dødsulykker, og de har blitt frifunnet.

Lenke til kommentar

Morsomt at man får til 4 sider med krangling på hva Smart Summon er og ikke er, hvor man skal bruke det og ikke.

 

Det at det er ett kræsj i en søyle en garasje, tilsier vel ikke at funksjonen er ubrukelig i garasje eller garasjeanlegg? Man får avgjøre selv om man vil ta sjansen. 

 

Er eller enig at det virker som funksjonen er sluppet litt for tidlig, men nettet har samtidig en tendens til å fokusere ekstra på alt det negative. Samtidig, hadde vært interessant å få statistikk på hvor mange ganger det går bra kontra hvor mange ganger det ender opp i riper/bulker/kræsj. 

 

Kan tenke meg at det skal ikke nødvendigvis så mye til før bilen mistolker omgivelsene. Skittent kamera, dugg på kamera (den pleier å si ifra stort sett når dette er et problem på AP), eller en defekt ultrasonisk sensor. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...