Gå til innhold

Grønt lys for Tesla i Kina


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Koster vel fort 650 tusen kroner for en VW golf om man slenger på firehjulsdrift, største motoren (300hk) og ryggekamera/skinnseter.

 

Og da må man også ut med 17kr mila for drivstoff + service og lignende.

 

Så da er ikke 650 tusen så ille for en 450 hesters Model 3 Performance. (Motorene gir vel ut opptil 530hk men hjulspinn er ikke vits)

 

Men nå koster den jo bare 500tusen + vinterdekk og slikt da.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Tenker du da innenfor elbilverden eller også utenfor? Og tenker du i Norge eller globalt?

 

Jeg synes det er litt interessant dette, for jeg har nær familie som har Model 3 og selv har jeg 2018 Leaf. SR+ og 62kWt Leaf ligger noenlunde likt i pris og vi har sammenlignet litt. Selv om Nissan har holdt på med dette utrolig lenge er jeg nesten sjokka over hvor mye de taper på. Det eneste jeg kommer på er bedre på Leaf er småting som vindusviskerstyring (man kan styre sensitiviteten manuelt på Leaf), varmepumpe og 360-graders kamera. Og det som er så overraskende er hvor dårlig de punktene du lister som fordeler for Tesla er på Leaf-en.

Tenker generelt i bil verden globalt, men for enkelthets skyld, kan vi holde oss til kun elektrisk og kun Norge. 

 

Jeg var ikke klar over at Nissan Leaf kostet like mye som en Tesla Model 3 SR+, trodde de fleste andre var rundtom 50k - 100k billigere. Hvis de koster det samme, kan det jo bli ytterlig interessant å sammenligne. 

 

Hva var hovedgrunnen din om å velge Nissan fremfor Tesla?

 

Jeg har ikke prøvet den nye versjonen av Nissan Leaf, men vil tippe at det er høyere kvalitetskrav til Nissan sammenlignet med Tesla. Har endel erfaring med Model 3. 

Bare sånn generelt vil jeg tippe; mindre panel gaps, pakninger sitter korrekt, dørene sitter flushed (både høyde og dybde), lakkering er gjort mer grundig, varme i ratt (bare følelsen av rattet på Model 3 vs Model S er 'billig' på en måte), bedre støydemping (første versjon Leaf var alt for "tett", antar de har fikset det med dagens versjon), dimbart bakspeil, bedre lydanlegg (Model 3 sin akkustikk gir for "tykk" lyd), mer enn kun ett 12volt uttak, justerbar nakkestøtte for fører, ventilerte seter, og fleksibilitet økende egenskaper som hatchbak bagasjerom luke, og lår støtte for passasjerene bak, og sist men ikke minst "over hode håndtak" !!

 

Tesla er jo bra på endel ting de også, er bare så mange små/billige ting de kunne blitt bedre på for å gjøre det mye lettere å velge, samt rettferdiggjøre prisen mer for folk flest. MEN det er muligens dette so er problemet Tesla har med å lansere to Sedaner, de må gjøre billig vesjonen "kjip" slik at den dyre versjonen er mer ekslusiv.

 

Hvis jeg selv vært tvunget til å betale 400k for enten Model 3 eller Leaf, hadde jeg tatt Model 3, fordi jeg liker akselerasjon, men skulle jeg tatt hensyn til andre ville det nok blitt en Leaf. 

Lenke til kommentar

Leaf mangler jo elementere ting den og da, som justering av ratt? Kjekt med varme i det men om man må sitte ubehagelig hele kjøreturen klarer jeg meg uten.

 

Og de er de eneste som bruker Chademo ladeplugg til hurtiglading... Noe hurtiglading får man vel heller ikke siden batteriet overopphetes av å kjøre til ladestasjonen :p så i praksis har man 25-30kW maks hurtiglading på Leaf og 150kW isj maks hurtiglading på Model 3 SR+

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leaf mangler jo elementere ting den og da, som justering av ratt? Kjekt med varme i det men om man må sitte ubehagelig hele kjøreturen klarer jeg meg uten.

 

Og de er de eneste som bruker Chademo ladeplugg til hurtiglading... Noe hurtiglading får man vel heller ikke siden batteriet overopphetes av å kjøre til ladestasjonen :p så i praksis har man 25-30kW maks hurtiglading på Leaf og 150kW isj maks hurtiglading på Model 3 SR+

Kan en ikke justere rattet på en Nissan Leaf? Det er i så fall totalt fail !! Det går ikke an å fatte.. stemmer dette??

Ladenettverket er en av pluss sidene med Tesla som nevnt.

Lenke til kommentar

Kan en ikke justere rattet på en Nissan Leaf? Det er i så fall totalt fail !! Det går ikke an å fatte.. stemmer dette??

Ladenettverket er en av pluss sidene med Tesla som nevnt.

Kan ikke justeres nei.. er ganske fantastisk..

 

Mens i en Tesla så justeres det elektronisk etter hvem som setter seg inn. Speil og sete justeres og basert på profil (aka hvem sin mobiltelefon man har i lomma)

 

Gjelder og Model 3 SR+ som koster det samme som leafen.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

 

Konkurrere med seg selv har jeg hørt om, men å utkonkurrere seg selv. DET er godt gjort det!

Hehe, ja det er kanskje litt drastisk. ^^

 

Men poenget står uansett, selv om det forblir en personlig mening frem til vi faktisk får sett salgstall og reaksjonen i markedet. Model S og X sliter etter at Model 3 kom ut. Og jeg trur det samme vil gjenta seg med model Y. 

 

Så vil Model S og X få oppgraderinger, og vi vil se at Model 3 og Y plutselig taper seg i salg igjen mot v.2.0 S og X. 

 

De bilene er rett og slett for like, og jeg forstår ikke helt logikken i å produsere såpass like biler som sine første modeller som et helt nytt selskap. 

Bilene deler samme designpreg, men er ikke mer like enn det som kommer fra andre merker. Model S og X er egentlig ganske så forskjellige, model 3 minner i form om S, men er en ganske så mye mindre bil. Og Y vil da igjen bli nesten like forskjellig fra 3 som X er i fra S, med syv seter og stor bagasjeluke, dog uten vinger.

 

Ser heller ikke problematikken relatert til salgstall, og at modell 3 liksom skal utkonkurrere S og X. Hele formålet med model 3 er jo at den skal være storvolumproduksjonen til Tesla. Naturligvis vil noen av de som vurderte en S nå heller kjøpe en rimeligere 3, dette er både naturlig og forventet og ingen ting som bekymrer Tesla. De hadde nok vært bekymret om dette ikke skjedde.

 

Tesla utkonkurrerer ikke seg selv, salgsvolumet normaliserer seg mellom modellutvalget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik er det hos alle bilmerker. Mange vurderer både 3-serie og 5-serie før de gjør valget sitt. Se på MB C-klasse og E-klasse og f.eks, så kan man fort stå å tenke litt før man bestemmer seg hvilken man går for.

 

I mine øyne så er det naturlig at Tesla slipper flere biler på markedet, for det hadde vært enda verre om de fortsatt kun solgte Model S. Og det er umulig at man ikke overlapper litt i modellutvalget, om planen er å ha en bil i alle klasser :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leaf har bommet totalt med å ikke ha aktiv kjøling av batteriet. Den kan rett og slett ikke hurtiglades. På 1000km test så kommer den desidert dårligst ut, Hyundai Ioniq er raskere om man skal kjøre over 60 mil!

Vel å merke den gamle Ioniq. Den nye ioniq med større batteri kan ironisk nok ikke hurtiglades med like mye effekt som den gamle.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Konkurrere med seg selv har jeg hørt om, men å utkonkurrere seg selv. DET er godt gjort det!

Hehe, ja det er kanskje litt drastisk. ^^

 

Men poenget står uansett, selv om det forblir en personlig mening frem til vi faktisk får sett salgstall og reaksjonen i markedet. Model S og X sliter etter at Model 3 kom ut. Og jeg trur det samme vil gjenta seg med model Y. 

 

Så vil Model S og X få oppgraderinger, og vi vil se at Model 3 og Y plutselig taper seg i salg igjen mot v.2.0 S og X. 

 

De bilene er rett og slett for like, og jeg forstår ikke helt logikken i å produsere såpass like biler som sine første modeller som et helt nytt selskap. 

Kanskje du ikke trenger å forstå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...