Gå til innhold

Grønt lys for Tesla i Kina


Anbefalte innlegg

Hvordan vet du hvor mye Panasonic isåfall har tjent/ikke tjent på samarbeidet med Tesla? 

 

Samt hvis Panasonic er inkompetente, hvordan får de lurt til seg nye kunder? Samarbeidet med Toyota må jo bety at Toyota er inkompetente også? Så alle ender opp med å være inkompetente - forutenom Tesla? 

 

Hvorfor endret du helt påstand? Hvorfor beviser du ikke at de har forsømt forpliktelsene sine ovenfor Panasonic? Nå når du har fått bevist at det sannsynligvis ikke kommer til å skje i 2019. Nå farer du bare med konspirasjoner.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor endret du helt påstand? Hvorfor beviser du ikke at de har forsømt forpliktelsene sine ovenfor Panasonic? Nå når du har fått bevist at det sannsynligvis ikke kommer til å skje i 2019. Nå farer du bare med konspirasjoner.  

Jeg har vist til kilden som jeg snakker om. Er dere ikke fornøyde, så får dere komme med logikk til hvorfor kilden ikke stemmer. Det å si at personen er short Tesla er ikke nok. Samt hva kommer ikke til å skje i 2019? 

 

Uansett har dette gått off-topic, da det hadde et utspring i porteføljen til Tesla. Vil Model Y berøre salget av noen av de andre modellene? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har vist til kilden som jeg snakker om. Er dere ikke fornøyde, så får dere komme med logikk til hvorfor kilden ikke stemmer. Det å si at personen er short Tesla er ikke nok. Samt hva kommer ikke til å skje i 2019? 

 

Uansett har dette gått off-topic, da det hadde et utspring i porteføljen til Tesla. Vil Model Y berøre salget av noen av de andre modellene? 

 

Espen refererte jo til faktiske tall som motbeviste påstanden, så det er jo gjort. Hvorfor tar du det ikke inn? Er det så usannsynlig at en short farer med fabler, når en til og med har tall som viser motsatt? 

 

Men absolutt enig med at det er way off topic, som vanlig.. 

 

Model Y vill nok ta ett godt innhugg i X salget, på samme måte som model 3 har gjort. Men om de leverer "plaid" ila 2020 så kan det jo snu seg igjen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan vet du hvor mye Panasonic isåfall har tjent/ikke tjent på samarbeidet med Tesla?

Jeg har aldri påstått at jeg vet hvor mye de har tjent/ikke tjent på samarbeidet med Tesla. Det interesserer meg ikke spesielt mye.

 

Samt hvis Panasonic er inkompetente, hvordan får de lurt til seg nye kunder? Samarbeidet med Toyota må jo bety at Toyota er inkompetente også? Så alle ender opp med å være inkompetente - forutenom Tesla?

Andre aktører har kanskje ikke veldig mange veier å snu seg, og må kanskje betale mer enn Tesla.

 

Kvaliteten til cellene til Panasonic er det lite å utsette på, men det er fullt mulig at de ikke klarer å oppnå det kostnadsnivået Tesla forventer og de har kontrakt med Tesla på. Altså om Toyota betaler mer for cellene til Panasonic, så er kanskje både Toyota og Panasonic rimelig fornøyde. Utfordringen er da at Toyota kanskje ikke klarer å selge bilene sine til en konkurransedyktig pris. Men de bryr seg vel ikke veldig mye om de får solgt elbiler uansett. De håper fortsatt at hydrogen skal slå an.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Espen refererte jo til faktiske tall som motbeviste påstanden, så det er jo gjort. Hvorfor tar du det ikke inn? Er det så usannsynlig at en short farer med fabler, når en til og med har tall som viser motsatt? 

Hæ? Hvordan motbeviser det påstanden? Påstanden er jo kun at Tesla har "Operating Lease Obligations" + "Purchase Obligations", der siste året er frem til 2023. Det er vell ikke uenigheter at Panasonic inngår inn i dette? Det å tippe på hva som er hva blir kun spekulasjoner og hjelper lite. Det vi vet er at Panasonic ønsker ut av avtalen, og at CEO'en angrer på samarbeidet. Så får man tippe på hvorfor. 

 

Model Y vill nok ta ett godt innhugg i X salget, på samme måte som model 3 har gjort. Men om de leverer "plaid" ila 2020 så kan det jo snu seg igjen. 

 

Jeg syns det er et problem som vil vedvare. Når Model S kommer med "plaid", så forsvinner straks potensielle Model 3 kunder igjen. 

 

Det er litt der jeg ikke helt forstår modellutvalget til Tesla. Personlig syns jeg det er flere typer biler de kunne laget før de startet å hugge inn på egne salg med biler som lignet mer og mer på hverandre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hæ? Hvordan motbeviser det påstanden? Påstanden er jo kun at Tesla har "Operating Lease Obligations" + "Purchase Obligations", der siste året er frem til 2023. Det er vell ikke uenigheter at Panasonic inngår inn i dette?

Det er ingen som har betvilt at Tesla har en kontrakt med Panasonic på produksjon av battericeller ved Gigafactory frem til 2023.

 

Men du forsøkte å bruke dette som bevis på at Tesla har mislighold kontrakten, noe det ikke finnes noe bevis for.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hæ? Hvordan motbeviser det påstanden? Påstanden er jo kun at Tesla har "Operating Lease Obligations" + "Purchase Obligations", der siste året er frem til 2023. Det er vell ikke uenigheter at Panasonic inngår inn i dette? Det å tippe på hva som er hva blir kun spekulasjoner og hjelper lite. Det vi vet er at Panasonic ønsker ut av avtalen, og at CEO'en angrer på samarbeidet. Så får man tippe på hvorfor.

 

Det ble jo vist til at de opprettholder innenfor avtalen i år? Så du ikke dette? Ja akkurat, tippe. Det er jo det du ikke gjør, du mener jo å ha svar. Uten å ha ett svar på hvorfor du har svaret..

 

 

Jeg syns det er et problem som vil vedvare. Når Model S kommer med "plaid", så forsvinner straks potensielle Model 3 kunder igjen. 

 

Det er litt der jeg ikke helt forstår modellutvalget til Tesla. Personlig syns jeg det er flere typer biler de kunne laget før de startet å hugge inn på egne salg med biler som lignet mer og mer på hverandre. 

 

Den tok jeg ikke helt? Er det ett problem om noen potensielle 3 kunder kjøper plaid S? Og i så tilfelle, hvorfor? 

 

Hvilke biler skal de produsere, om du tok over roret? Og hvorfor? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Andre aktører har kanskje ikke veldig mange veier å snu seg, og må kanskje betale mer enn Tesla.

Hvorfor trur du Tesla isåfall fikk en så god pris? Lovnader om enorme mengder kjøp - kanskje? Som ikke materialiserte seg? 

 

Hvem husker vell ikke påstanden tilbake i 2017 når Tesla skulle selge 20,000 TM3 per måned. Trur nok slike lovnader ble presentart Panasonic. Ikke bare investerte Panasonic inn i Tesla, men Tesla rundlurte dem i etterkant. 

 

Altså om Toyota betaler mer for cellene til Panasonic, så er kanskje både Toyota og Panasonic rimelig fornøyde. Utfordringen er da at Toyota kanskje ikke klarer å selge bilene sine til en konkurransedyktig pris. Men de bryr seg vel ikke veldig mye om de får solgt elbiler uansett. De håper fortsatt at hydrogen skal slå an.

 

Ja, det er fint å kunne håpe, så lenge pengesekken du har i Tesla er avhengig av slike små håp. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ingen som har betvilt at Tesla har en kontrakt med Panasonic på produksjon av battericeller ved Gigafactory frem til 2023.

 

Men du forsøkte å bruke dette som bevis på at Tesla har mislighold kontrakten, noe det ikke finnes noe bevis for.

Jeg sier at det spekuleres i det. Jeg har aldri sagt at jeg har 100% bevis på det. Men det at Panasonic ikke er fornøyd med samarbeidet har vi jo ord fra CEO'en på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg sier at det spekuleres i det. Jeg har aldri sagt at jeg har 100% bevis på det. Men det at Panasonic ikke er fornøyd med samarbeidet har vi jo ord fra CEO'en på.

Nå var det ikke akkurat det han sa. Han sa det har vært tidspunkt der han har angret på samarbeidet med Tesla. Det utsagnet antyder at han i nåværende tidspunkt ikke angrer på samarbeidet med Tesla.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ble jo vist til at de opprettholder innenfor avtalen i år? Så du ikke dette? Ja akkurat, tippe. Det er jo det du ikke gjør, du mener jo å ha svar. Uten å ha ett svar på hvorfor du har svaret..

Hæ?

 

 

Den tok jeg ikke helt? Er det ett problem om noen potensielle 3 kunder kjøper plaid S? Og i så tilfelle, hvorfor? 

 

Hvilke biler skal de produsere, om du tok over roret? Og hvorfor? 

 

Det er jo ikke lurt å konkurrere mot seg selv. Når man lanserer et nytt produkt, så ønsker man da å øke omsetningen, ikke bare skifte omsetning fra et annet produkt man fremdeles ønsker å selge. 

 

Det kan da umulig være et sammentreff at Model S salget stupte etter at Model 3 kom ut? 

 

 

Den tok jeg ikke helt? Er det ett problem om noen potensielle 3 kunder kjøper plaid S? Og i så tilfelle, hvorfor? 

 

Hvilke biler skal de produsere, om du tok over roret? Og hvorfor? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem husker vell ikke påstanden tilbake i 2017 når Tesla skulle selge 20,000 TM3 per måned. Trur nok slike lovnader ble presentart Panasonic. Ikke bare investerte Panasonic inn i Tesla, men Tesla rundlurte dem i etterkant.

Det tok overraskende lang tid før Tesla oppnådde 20k/mnd. Ingen betviler det. Men de oppnådde det produksjonsnivået i slutten av 2018 i stedet for i slutten av 2017. Ett års forsinkelse utgjør ikke en enorm forskjell, over en del år med produksjon.

 

(Og så sier du "rundlurte". Var det ikke dette du nettopp sa at var ren spekulasjon?)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke dette bare postivt for elbil-markedet generelt, oophus? At Tesla nå får igang saken i Kina mener jeg. For vi vil vel ha flere elbiler på veiene globalt? :)

Selvfølgelig. Jeg håper Tesla får det til, men jeg stiller spørsmål til modellutvalget. De som mener at Tesla vil utkonkurrere konkurransen mener jeg bommer litt, siden Tesla stort sett har laget store hull i egne salgstall i egne modeller hver gang de lanserer nye produkter. 

 

Er formålet å fase ut Model S og Model X, så er de jo på god vei. Kanskje Model S skal bli en mer sports-bil aktig modell, med Plaid? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hæ?

 

Vanskelig å svare på om du ikke spesifiserer hva som var uklart... Men det ble vell enklere å bare skive "hæ" enn å svare/forsvare. 

 

 

Det er jo ikke lurt å konkurrere mot seg selv. Når man lanserer et nytt produkt, så ønsker man da å øke omsetningen, ikke bare skifte omsetning fra et annet produkt man fremdeles ønsker å selge. 

 

Det kan da umulig være et sammentreff at Model S salget stupte etter at Model 3 kom ut? 

 

Tesla selger jo langt flere biler nå etter de lanserte 3, så det du sier strider jo i mot sannheten. Omsetningen er langt høyere. Det vill den også gjøre om noen går over til plaid da de er dyrere.. I tillegg vill gjerne flere fatte interesse for kjøp? Osv. 

 

Har ikke sagt at det ikke er ett sammentreff jeg? Faktisk tvert i mot. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det tok overraskende lang tid før Tesla oppnådde 20k/mnd. Ingen betviler det. Men de oppnådde det produksjonsnivået i slutten av 2018 i stedet for i slutten av 2017. Ett års forsinkelse utgjør ikke en enorm forskjell, over en del år med produksjon.

Det utgjør jo en stor del for en batteriprodusent, som investerer penger inn i det å kunne produsere på høyt volum.

Det at Panasonic må kaste 500,000 celler per dag hjelper nok heller lite på inntjeningen, der presset for å produsere er blitt alt for stort. Ut av døra går kvalitetskontrollen Panasonic egentlig er godt kjent for. 

 

Spekulasjonene manifestes ytterligere når kunngjøringen fra Tesla og Panasonic angående skraping av planene for å bygge ut GF trer i kraft, så går Tesla kursen ned, mens Panasonic kursen går opp. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vanskelig å svare på om du ikke spesifiserer hva som var uklart... Men det ble vell enklere å bare skive "hæ" enn å svare/forsvare. 

Nei, det var ekstremt forvirrende det du prøvde å si. En sammensauset mengde setninger. Tesla betalte halvparten av hva de må betale i år. Har bilsalget doblet seg? Tallet jeg går ut ifra har jeg linket til. Jeg gidder ikke saumfare dette med å gå inn i Tesla K-10 dokumenter. Tar personen feil, så er det bare å vise feilene. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det var ekstremt forvirrende det du prøvde å si. En sammensauset mengde setninger. Tesla betalte halvparten av hva de må betale i år. Har bilsalget doblet seg? Tallet jeg går ut ifra har jeg linket til. Jeg gidder ikke saumfare dette med å gå inn i Tesla K-10 dokumenter. Tar personen feil, så er det bare å vise feilene.

Personen påsto ingenting om i år. Påstanden var at i fjor betalte Tesla $2,6 mrd til Panasonic, og det er i henhold til forventet nivå. I år skal Tesla betale i området $2,46-4,86 mrd, og hvor mye Tesla kommer til å ha betalt innen 31. desember 2019 vet vi ikke. Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...