Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hjelp! Senebetennelse i armene etter mengder med PC-bruk/overtid. Hva kan jeg gjøre?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

 

De siste 10-15 årene har jeg på det jevne brukt MYE pc daglig. Nå og da har jeg kjent på slitne armer, men det har alltid gått over.

 

De siste to månedene har jeg jobbet veldig mye og typisk arbeid hvor jeg holder musen og klikker MASSE gjennom en dag. Jobber som ingeniør og det går i 3D-modellering/tegning.

 

De siste ukene har jeg kjent litt på at armene har vært slitne og hatt et behov for å riste løs litt og massere litt gjennom arbeidsdagen. Men i starten av uken ble det mye verre og mer kronisk. I går var det så vidt jeg greidde gjennomføre arbeidsdagen.

 

Vet ikke sikkert om dette er senebetennelse, men antar det må være det? Jeg kjenner det i underarmen. Som en litt sliten og stram følelse. Selv små bevegelser gjør svakt vondt.

 

Fikk Naproxen av legen over telefon, så jeg kjører på med dette. Får ta en tur til legen til uka om det ikke går over.

 

Noen som har hatt dette? Er det noe jeg kan gjøre for å bli raskt bedre? Øvelser? Noe jeg ikke bør gjøre?

 

Det blir ikke overtid til uka, men håper jeg kan slippe sykmelding og jobbe som normalt hvis jeg får hvilt meg i helgen.

 

På forhånd takk for svar! :)



Anonymous poster hash: 7e197...8f0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må gjøre noe fysisk aktivitet for å myke opp, få litt muskler og generelt forebygge slitasjeskader. Lett: svømming, ellipsetrener, skogturer, vektløfting. Behøver ikke være på olympisk nivå, bare lett aktivitet.

Jeg ble fortalt at jeg burde ta betennelsesdempende medisin av legen. Jeg googlet litt og fant ut av at ofte så er det avslapning som skal til (det spørs selvsagt på hvor langt betennelsen har kommet) og jeg fant ut av hvis jeg tar dem på så fort jeg begynner å merke at jeg får den anspente følelsen i håndleddene og oppover armen så forsvinner det ganske fort hvis du er flink med å bruke dem i en dag eller to. 

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bytt mus, bruk Naproxen som forskrevet av legen og skaff deg en slik: https://www.rehaboteket.no/albue/bandasje-til-tennisalbue-epikondylitt

 

 

Det er nok senebetennelse, men hvis du ikke merker bedring i løpet av en ukes tid bør du ta en tur til legen. Det kan være prolaps i nakken. Dette er ikke i seg selv farlig, men svært ubehagelig.

 

 

Du trenger støtte i håndleddene, det er der det starter. Denne her vil støtte og avlaste og gjøre så symptomene forhåpentligvis forsvinner av seg selv ved jevnlig bruk, de funker veldig fint for meg! :

 

https://www.apotek1.no/produkter/futuro-custom-dial-haandleddstotte-hoyre-1stk-828700p

 

 

Takker for svar! :) 

 

Å skaffe meg en slik støtte er helt sikkert noe jeg bør gjøre. Kanskje alt i dag om jeg rekker innom døgnåpent apotek. Spørsmål:

 

1. Kan jeg dra på jobb i morgen? Jeg tenker i hvert fall at jeg prøver, så får jeg heller avbryte arbeidsdagen om jeg kjenner det er ille.

 

2. Kan jeg ta en joggetur i dag? Eller bør jeg være helt i ro? Egentlig skulle jeg løftet vekter, men tror så absolutt ikke det er noe jeg skal utsette meg for slik ting er nå.

 

Egentlig vet jeg ikke sikkert hva jeg faktisk har. At det starter i håndleddene høres logisk ut. Men jeg har på en måte vondt i hele underarmen. Og har lagt merke til at jeg har en hard knute på innsiden av albuen. Mulig jeg alltid har hatt den. Har litt det samme på venstre, men mindre.

 

Akkurat nå kjenner jeg ikke noe direkte vondt, men merker at det begynner å bli litt ubehagelig i det jeg skriver dette på PC-en.

 

Anonymous poster hash: 7e197...8f0

Lenke til kommentar

... jeg fant ut av hvis jeg tar dem på så fort jeg begynner å merke at jeg får den anspente følelsen i håndleddene og oppover armen så forsvinner det ganske fort hvis du er flink med å bruke dem i en dag eller to. 

 

Dem? Er det Naproxen eller støtten du snakket om? 

 

Jeg har ikke merket noe av Naproxen etter to dagers bruk nå.

 

Var du sykmeldt eller jobbet du deg gjennom det med den støtten?

 

Anonymous poster hash: 7e197...8f0

Lenke til kommentar

Du må gjøre noe fysisk aktivitet for å myke opp, få litt muskler og generelt forebygge slitasjeskader. Lett: svømming, ellipsetrener, skogturer, vektløfting. Behøver ikke være på olympisk nivå, bare lett aktivitet.

 

Jeg er ganske godt trent. Vekter 2 ganger i uken og løping rundt 3-4 ganger.

 

I starten når jeg begynte å kjenne på dette trente jeg vekter som normalt. Senest forrige søndag. Men slik jeg kjenner det nå tror jeg ikke det er en god ide?

 

Har lyst å prøve å få meg en joggetur i hvert fall. Håper det ikke kan skade.

 

Anonymous poster hash: 7e197...8f0

Lenke til kommentar

 

Takker for svar! :)

 

Å skaffe meg en slik støtte er helt sikkert noe jeg bør gjøre. Kanskje alt i dag om jeg rekker innom døgnåpent apotek. Spørsmål:

 

1. Kan jeg dra på jobb i morgen? Jeg tenker i hvert fall at jeg prøver, så får jeg heller avbryte arbeidsdagen om jeg kjenner det er ille.

 

2. Kan jeg ta en joggetur i dag? Eller bør jeg være helt i ro? Egentlig skulle jeg løftet vekter, men tror så absolutt ikke det er noe jeg skal utsette meg for slik ting er nå.

 

Egentlig vet jeg ikke sikkert hva jeg faktisk har. At det starter i håndleddene høres logisk ut. Men jeg har på en måte vondt i hele underarmen. Og har lagt merke til at jeg har en hard knute på innsiden av albuen. Mulig jeg alltid har hatt den. Har litt det samme på venstre, men mindre.

 

Akkurat nå kjenner jeg ikke noe direkte vondt, men merker at det begynner å bli litt ubehagelig i det jeg skriver dette på PC-en.

 

Anonymous poster hash: 7e197...8f0

 

Ja, bare ha på deg håndleddstøttene. Prøv i det minste, kjøp også sånn for tennisalbue som en annen bruker over her foreslo siden du sier det går oppover armen. Det er veldig mulig du også trenger betennelsesdempende så langt som det er kommet, da vil du mest sannsynlig få voltarol. Vil anbefale deg å være aktiv ellers, men ha på deg håndleddstøttene og den albuegreia mens du gjør det. 

 

Du burde be legen sjekke om det kan være en slitesasjeskade istedet. 

Lenke til kommentar

 

Dem? Er det Naproxen eller støtten du snakket om? 

 

Jeg har ikke merket noe av Naproxen etter to dagers bruk nå.

 

Var du sykmeldt eller jobbet du deg gjennom det med den støtten?

 

Anonymous poster hash: 7e197...8f0

 

Håndleddstøttene. Jeg måtte ha to, en for hver hånd. 

 

Fikk voltarol av legen, de første gangene jeg fikk det, men så ble jeg lei av å måtte ta piller hver gang dette skjedde så googlet og fant støttene som faktisk hjalp. 

 

Er bare å gjøre som normalt så lenge du har på den støtten. Den stivner opp håndleddet ditt så du ikke får beveget så mye på den uansett. 

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Når du nå først har fått senebetennelse så er det ro, hvile og ellers hva legen forteller deg som gjelder.

 

Når det gjelder forebygging, så bør man riste løs og massere flere ganger gjennom dagen uansett, ikke bare når arbeidsmengden er enorm. Bruk av håndletsstøtte og diverse andre støttemidler er ment for bruk når problemet er et faktum og er en dårlig strategi for forebygging da det fører til at kroppsdelen det gjelder forvitrer og blir enda mer sårbar.

 

Muskler som ikke har en konkret skade bør være sterke og bevegelige; svake og stive muskler er ekstremt mottakelige for problemer og komplikasjoner. Kontorarbeidere, som sitter mye og jobber mye med PC bør være ekstra påpasselige. Bytt sittestilling ofte, har man hev/senk pult bør man veksle mellom heving og senking. Ta 5 minutter hver time og gjør strekkøvelser for nakke, skuldre og håndledd.

 

Men igjen: har man først fått en senebetennelse så er det legens instrukser som gjelder.

Lenke til kommentar

Muskler forvitrer ikke da man skal kun bruke dem ved ubehag for å fjerne ubehaget så senebetennelsen kan unngås helt. Jeg merker det når jeg begynner å få det og kan avverge å måtte ty til piller og 2-3 dagers hvile hvis jeg husker å ha den på i noen timer når det begynner å gjøre vondt. DET er det flotte med det, no pills required! 

Du skal ikke bruke dem konstant. 

MEN når det er sagt så må TS se ann situasjonen for det kan godt hende de må ta voltarol eller naproxen for å bli kvitt betennelsen. Det kan også kanskje være fordelsaktig for TS å gå til fysio og få øvelser de kan gjøre for å styrke armen generelt, one cure does not fit all!

Lenke til kommentar

 

Hei.

 

De siste 10-15 årene har jeg på det jevne brukt MYE pc daglig. Nå og da har jeg kjent på slitne armer, men det har alltid gått over.

 

De siste to månedene har jeg jobbet veldig mye og typisk arbeid hvor jeg holder musen og klikker MASSE gjennom en dag. Jobber som ingeniør og det går i 3D-modellering/tegning.

 

De siste ukene har jeg kjent litt på at armene har vært slitne og hatt et behov for å riste løs litt og massere litt gjennom arbeidsdagen. Men i starten av uken ble det mye verre og mer kronisk. I går var det så vidt jeg greidde gjennomføre arbeidsdagen.

 

Vet ikke sikkert om dette er senebetennelse, men antar det må være det? Jeg kjenner det i underarmen. Som en litt sliten og stram følelse. Selv små bevegelser gjør svakt vondt.

 

Fikk Naproxen av legen over telefon, så jeg kjører på med dette. Får ta en tur til legen til uka om det ikke går over.

 

Noen som har hatt dette? Er det noe jeg kan gjøre for å bli raskt bedre? Øvelser? Noe jeg ikke bør gjøre?

 

Det blir ikke overtid til uka, men håper jeg kan slippe sykmelding og jobbe som normalt hvis jeg får hvilt meg i helgen.

 

På forhånd takk for svar! :)

 

Anonymous poster hash: 7e197...8f0

Har ikke lest de andre svar, men kan dele litt av mine erfaringer på emnet da jeg har vært i noenlunde lignende situasjon for et halvt år tilbake.

 

Anbefaler å ta kontakt med manual terapeut (fysioterapeut med spesialisering) hvor vedkommende gjør en kartlegging om hvor smertene kommer fra og kan diagn. Selv trodde jeg at det var karpalsyndrom etter mye gaming, og det var nok utløst av det til en viss grad med lignende smerter, men det viste seg å være og som resultat av feil trening på senter ved styrkeøkter, slitasjen lå lengre bak på øvre rygg enn på hender/håndledd. Fra å mulig kunne ha smerter i halvt år ved feil beh/ingen beh så løste det seg på to mnd ved at jeg en til to ganger pr andre uke var innom for "massasje/løse opp sener" i kombinasjon egenøvelser til å strekke ut sener/muskulatur + senke ned vektmotstand på treningssenter og heller ta flere repetisjoner med god nok oppvarming.

 

Det er noen som har effekt av akupunktur, men m.t. anbefalte hvertfall ikke dette da det kan gjøre vondt værre.

 

Dette gjelder din helse så bruk litt ekstra og gå privat fremfor offentlig som har lengre venteliste.

 

I mellomtiden - og fremdeles - byttet jeg til et hotswappable keyswitch keyboard med gateron clear som er den letteste motstand på taster (vanligvis har man rundt 50 60g vs 30g som utgjør stor forskjell) samt har endret stilling på håndledd/grep mus til mer til siden ettersom håndledd/underarm har mer slitisje på seg når du har stilling hvor håndflate er mot bord. Har skaffa meg ordentlig gamingchair slik at håndleddstøtte er i noenlunde samme høyde som bord/tastatur for jevn overflate.

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode svar til alle sammen! :) 

 

Må holde det litt kort ettersom jeg faktisk har fått igjen litt smerter i kveld. Kjente meg bedre i dag ved endt arbeidsdag faktisk, men kjenner meg litt "vissen" i armene nå.

 

Har vært på jobb i går og i dag, men tatt det litt rolig. Kjøpte meg en vertikal mus (Logitech MX Vertical) som virker en del bedre. I hvert fall gir den litt mer variasjon. Har også blitt veldig bevisst min sittestilling.

 

Tar en dag om gangen, men godt mulig jeg skulle hatt noe behandling.

 

Naproxen er jeg veldig usikker på om har noen effekt overhodet?



Anonymous poster hash: 7e197...8f0
Lenke til kommentar

Anbefaler å ta kontakt med manual terapeut (fysioterapeut med spesialisering) hvor vedkommende gjør en kartlegging om hvor smertene kommer fra og kan diagn. Selv trodde jeg at det var karpalsyndrom etter mye gaming, og det var nok utløst av det til en viss grad med lignende smerter, men det viste seg å være og som resultat av feil trening på senter ved styrkeøkter, slitasjen lå lengre bak på øvre rygg enn på hender/håndledd. Fra å mulig kunne ha smerter i halvt år ved feil beh/ingen beh så løste det seg på to mnd ved at jeg en til to ganger pr andre uke var innom for "massasje/løse opp sener" i kombinasjon egenøvelser til å strekke ut sener/muskulatur + senke ned vektmotstand på treningssenter og heller ta flere repetisjoner med god nok oppvarming.

 

Det er noen som har effekt av akupunktur, men m.t. anbefalte hvertfall ikke dette da det kan gjøre vondt værre.

 

Dette gjelder din helse så bruk litt ekstra og gå privat fremfor offentlig som har lengre venteliste.

 

Takk for bra svar! :)

 

Hvor lenge hadde du trent med vekter når du fikk dette?

 

Jeg har trent med vekter av og på i 15 år, så er overrasket om jeg gjør noe feil. Men jeg vet at jeg er ganske stiv, så jeg er åpen for at det kan være noe her så klart. Ville bare vært overrasket. Særlig ettersom problemene har oppstått etter en intens arbeidsperiode - og spesifikt lange økter hvor jeg holder musen som en klo og klikker som en gal.

 

Manual terapeut høres ut som noe for meg. Har du noen konkrete tips om dette er i Oslo så tar jeg gjerne i mot.

 

I mellomtiden - og fremdeles - byttet jeg til et hotswappable keyswitch keyboard med gateron clear som er den letteste motstand på taster (vanligvis har man rundt 50 60g vs 30g som utgjør stor forskjell) samt har endret stilling på håndledd/grep mus til mer til siden ettersom håndledd/underarm har mer slitisje på seg når du har stilling hvor håndflate er mot bord. Har skaffa meg ordentlig gamingchair slik at håndleddstøtte er i noenlunde samme høyde som bord/tastatur for jevn overflate.

 

 

Interessant. Har du link?

 

På jobb har jeg omsider fått justert armlenene slik at de er på linje med bordet og i tillegg inn mot kroppen. Hjemme går det dessverre ikke uansett, så vurderer om jeg må/bør kjøpe meg en ny stol.

 

Vedr. mus har jeg alt kjøpt en Logitech MX Vertical. Føler at den er en forbedring over tradisjonell mus. :)

 

Anonymous poster hash: 7e197...8f0

Lenke til kommentar

Takk for bra svar! :)

 

Hvor lenge hadde du trent med vekter når du fikk dette?

 

Jeg har trent med vekter av og på i 15 år, så er overrasket om jeg gjør noe feil. Men jeg vet at jeg er ganske stiv, så jeg er åpen for at det kan være noe her så klart. Ville bare vært overrasket. Særlig ettersom problemene har oppstått etter en intens arbeidsperiode - og spesifikt lange økter hvor jeg holder musen som en klo og klikker som en gal.

 

Manual terapeut høres ut som noe for meg. Har du noen konkrete tips om dette er i Oslo så tar jeg gjerne i mot.

 

 

Interessant. Har du link?

 

På jobb har jeg omsider fått justert armlenene slik at de er på linje med bordet og i tillegg inn mot kroppen. Hjemme går det dessverre ikke uansett, så vurderer om jeg må/bør kjøpe meg en ny stol.

 

Vedr. mus har jeg alt kjøpt en Logitech MX Vertical. Føler at den er en forbedring over tradisjonell mus. :)

 

Anonymous poster hash: 7e197...8f0

Jeg var ganske fersk med styrketrening så feilen var lite oppvarming og at jeg økte på litt for kjapt mellom hver økt. Særlig ved øvelser hvor jeg dro mye kg ble det tungt på håndledd, hvor jeg nå bruker lifting straps som fordeler vekt og gjør at jeg løfter tyngre. Husker det så godt kvelden hvor jeg fikk "utløsning" av sympt ved at jeg trykka som en gal i timesvis på tastatur etter hard tr. økt hvor jeg var helt smertefull i fingre og håndledd når jeg la meg.

 

Ang med. har jeg søkt på det før, men det er lite dokumentasjon på effekt. Det beste er bedre balanse/ergonomi og utøynings øvelser. Men ja, skaff deg time så får du se hvor på kropp det ligger, men spør først om de har erfaring på emnet. Alle skal de ha det, men noen har sikkert mer. Kjenner ikke oslo, du får google^^

 

Hadde også lignende vertikal mus, men leverte den tilbake da jeg ble raskt smertefri og syns de ikke er så bra for gaming. Anbefaler heller å gå for vanlig mus hvor du kan ha en stilling halveis mot vertikal, eller veksle med "claw grip".

 

Ang. keyboard bestilte jeg https://www.komplett.no/manufacturer?name=glorious+pc+gaming+race&q=glorious&manufacturer=Glorious%20PC%20Gaming%20Race som er et av få hvor du slipper å lodde når du skal bytte switches, gikk for denne med gateron clears som er letteste switch (du bare stikker de rett inn i tastaturet). Gikk for TKI varianten. Jeg kjøpte forøvrig deres wooden wristrest som er mer premium (da må du på deres offisielle side glorious gaming), bruker den en del mellom håndleddstøtte på stol i overgang bord for å bytte litt stilling.

 

Ang stol så er det 30% tilbud på den jeg har https://www.komplett.no/product/936010/gaming/gaming-utstyr/gamingstoler/svive-phoenix-esgr-tier3-gamingstol-sort som har plenty med justeringsmuligheter på armlen. Bruker dog ikke medfølgende puten under korsrygg, godt uten.

Endret av nacario
Lenke til kommentar

Hadde også lignende vertikal mus, men leverte den tilbake da jeg ble raskt smertefri og syns de ikke er så bra for gaming. Anbefaler heller å gå for vanlig mus hvor du kan ha en stilling halveis mot vertikal, eller veksle med "claw grip".

 

 

 

 

 

gfgfd

 

Ang. keyboard bestilte jeg https://www.komplett.no/manufacturer?name=glorious+pc+gaming+race&q=glorious&manufacturer=Glorious%20PC%20Gaming%20Race som er et av få hvor du slipper å lodde når du skal bytte switches, gikk for denne med gateron clears som er letteste switch (du bare stikker de rett inn i tastaturet). Gikk for TKI varianten. Jeg kjøpte forøvrig deres wooden wristrest som er mer premium (da må du på deres offisielle side glorious gaming), bruker den en del mellom håndleddstøtte på stol i overgang bord for å bytte litt stilling.

 

 

Nice.

 

Ang stol så er det 30% tilbud på den jeg har https://www.komplett.no/product/936010/gaming/gaming-utstyr/gamingstoler/svive-phoenix-esgr-tier3-gamingstol-sort som har plenty med justeringsmuligheter på armlen. Bruker dog ikke medfølgende puten under korsrygg, godt uten.

 

 

Nice! :)

 

Kanskje jeg må slå til på den.

 

Skal ting bli optimalt må jeg kanskje ha nytt skrivebord også. Vet ikke om jeg har råd til det akkurat nå. Om jeg hever stol og armlener, så kommer trolig lårene mine til å bli presset helt opp. Skulle helst hatt hev/senke pult ser jeg.

 

Hever jeg kunne armlener, så får jeg vel 'høye' skuldrer. Vet ikke om det var forståelig :)

 

Anonymous poster hash: 7e197...8f0

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...