Jump to content
steinjarle

Dyson skrinlegger planene om å lage elbil

Recommended Posts

Ikke veldig overraskende. Jeg er mer overrasket når noen faktisk klarer å starte fra tilnærmet null (dvs uten bilproduksjon-erfaring) og faktisk får en bil på markedet. Tesla har klart det, men fortsatt med noe usikker fremtid. Det kan se ut som Rivian kan klare det, men hva med Bollinger og Fisker?

Share this post


Link to post

Ikke veldig overraskende. Jeg er mer overrasket når noen faktisk klarer å starte fra tilnærmet null (dvs uten bilproduksjon-erfaring) og faktisk får en bil på markedet. Tesla har klart det, men fortsatt med noe usikker fremtid. Det kan se ut som Rivian kan klare det, men hva med Bollinger og Fisker?

 

De ekstremt høye kostnadene ved å kjøpe/bygge fabrikk for så mange deler til et produkt som ikke har ekstremt høy fortjeneste gir ekstremt høy risiko. Telsa klarte det ved å kjøpe Toyotas nedlagte fabrikk, men som kjent har de også hatt sine utfordringer med å bygge seg opp.

Share this post


Link to post

Ikke veldig overraskende. Jeg er mer overrasket når noen faktisk klarer å starte fra tilnærmet null (dvs uten bilproduksjon-erfaring) og faktisk får en bil på markedet. Tesla har klart det, men fortsatt med noe usikker fremtid. Det kan se ut som Rivian kan klare det, men hva med Bollinger og Fisker?

 

Det gjenstår en stor utfordring for Tesla, og det er å tjene penger. Spørs hvor lenge aksjonærene vil bidra før de mister tålmodigheten. Det er vel ingen overraskende spådom, hvis jeg spår at Tesla er kjøpt opp eller nedlagt innen 5 år?

Share this post


Link to post

Bra! Mange nok idiotbiler med skjerm og dårlig sikt ut.

 

Edit: For stor hjulavstand har noe med selvbærrende karosseri karosseri å gjøre.

Edited by sveinsel

Share this post


Link to post

Hva er akselavstand, og hva er vitsen med en stor avstand? Hva har det å si for kjøreopplevelsen? Dette har jeg ikke peiling på, men jeg er nysgjerrig.

1. Avstanden mellom akslene.

2. Bedre plass innvendig. 

3. Ja. 

  • Like 1

Share this post


Link to post



 



 



Hva er akselavstand, og hva er vitsen med en stor avstand?
Hva har det å si for kjøreopplevelsen?
Dette har jeg ikke peiling på, men jeg er nysgjerrig.


 




1. Avstanden mellom akslene.
2. Bedre plass innvendig. 
3. Ja. 


 

 


- Du overså et vesentlig viktig ord der...
One little word, but big difference in interpretation.

Spørsmålet var...:
"HVA har det å si for kjøreopplevelsen?"

Og du svarte...:
"Ja"

"TineSandvold" var på jakt etter en forklaring på hvordan akselavstand påvirker kjøreopplevelsen.

F.eks...
Akselavstand kan defineres som avstanden mellom "Sentrum", a.k.a. midtpunktet i for- og bakdekk.
Og akselavstand kan påvirke kjøreopplevelsen på hovedsakelig to måter.
Nr.1. "En kort akselavstand øker manøvreringsevne, a.k.a. generell ratt-respons som f.eks. svingradius."
Nr.2. "En lang akselavstand øker retningsstabilitet, a.k.a. hvor godt bilen holder seg i valgt rettning med minimal korrigering av personen bak rattet."
Side Note...: Ujevnt trykk i dekkene og feil justerte fjeringer kan også påvirke retningsstabilitet.


 

Edited by BizzyX78

Share this post


Link to post

- Du overså et vesentlig viktig ord der...

Tenkte personen kunne spørre videre om svaret ikke var bra nok. Inntil videre, så var "ja" greit, for jeg så ikke noen stor behov for å utbedre svaret. Toe-in, camber, osv osv kan jo ha noe med de samme egenskapene, så man kan gå rimelig langt om man vil. 

Share this post


Link to post

Stor akselavstand gir bedre retningsstabilitet både horisontalt og vertikalt. Dvs. svinging føles mindre vinglete ut, noe som er fint på motorveien, men en ulempe ved lukeparkering. Når man kjører over humper så føles det mindre humpete, men brå fartshumper eller overganger fra oppover-ramper til flat vei så gir stor akselavstand litt større sjans for å subbe nedi.

 

Så tilbake til saken: Jeg er ikke kjempeoverrasket over at støvsugerprodusenten forsøkte å gape over litt vel mye, og prøvde å dekke for mye av utviklingskostnadene ved å regne høy utsalgspris, noe som antagelig ballet på seg til det sprakk. Men all honnør til Dyson for å være realistisk og gi seg lenge før selskapet kjøres i grøfta.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Hva er akselavstand, og hva er vitsen med en stor avstand? Hva har det å si for kjøreopplevelsen? Dette har jeg ikke peiling på, men jeg er nysgjerrig.

 

Framhjulene er på en aksel, og bakhjulene er på en aksel. Akselen er "midten av hjulene" og bærer hele kjøretøyets vekt. Liten akselavstand vil vel da indikere en liten bil, mens en stor akselavstand vil da være en stor bil. En limousin har "litt" større akselavstand enn en Nissan Micra for eksempel. Så det indikerer vel at det ville vært en lang, stor og tung bil.

Share this post


Link to post

Nå er dette jo fristende å si at nyheten suger og at Dyson har blåst varm luft på investorerer som da rettmessig kan føle seg blåst. Ikke noe annet enn å vifte det bort.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...