steinjarle Skrevet 11. oktober 2019 Skrevet 11. oktober 2019 Klarte ikke å gjøre den kommersielt levedyktig.Dyson skrinlegger planene om å lage elbil
se# Skrevet 11. oktober 2019 Skrevet 11. oktober 2019 Ikke veldig overraskende. Jeg er mer overrasket når noen faktisk klarer å starte fra tilnærmet null (dvs uten bilproduksjon-erfaring) og faktisk får en bil på markedet. Tesla har klart det, men fortsatt med noe usikker fremtid. Det kan se ut som Rivian kan klare det, men hva med Bollinger og Fisker?
Ano__Nym Skrevet 11. oktober 2019 Skrevet 11. oktober 2019 Ikke veldig overraskende. Jeg er mer overrasket når noen faktisk klarer å starte fra tilnærmet null (dvs uten bilproduksjon-erfaring) og faktisk får en bil på markedet. Tesla har klart det, men fortsatt med noe usikker fremtid. Det kan se ut som Rivian kan klare det, men hva med Bollinger og Fisker? De ekstremt høye kostnadene ved å kjøpe/bygge fabrikk for så mange deler til et produkt som ikke har ekstremt høy fortjeneste gir ekstremt høy risiko. Telsa klarte det ved å kjøpe Toyotas nedlagte fabrikk, men som kjent har de også hatt sine utfordringer med å bygge seg opp.
TineSandvold Skrevet 11. oktober 2019 Skrevet 11. oktober 2019 Hva er akselavstand, og hva er vitsen med en stor avstand? Hva har det å si for kjøreopplevelsen? Dette har jeg ikke peiling på, men jeg er nysgjerrig.
Gjert Egil Johansen Skrevet 11. oktober 2019 Skrevet 11. oktober 2019 Ikke veldig overraskende. Jeg er mer overrasket når noen faktisk klarer å starte fra tilnærmet null (dvs uten bilproduksjon-erfaring) og faktisk får en bil på markedet. Tesla har klart det, men fortsatt med noe usikker fremtid. Det kan se ut som Rivian kan klare det, men hva med Bollinger og Fisker? Det gjenstår en stor utfordring for Tesla, og det er å tjene penger. Spørs hvor lenge aksjonærene vil bidra før de mister tålmodigheten. Det er vel ingen overraskende spådom, hvis jeg spår at Tesla er kjøpt opp eller nedlagt innen 5 år?
sveinsel Skrevet 11. oktober 2019 Skrevet 11. oktober 2019 (endret) Bra! Mange nok idiotbiler med skjerm og dårlig sikt ut. Edit: For stor hjulavstand har noe med selvbærrende karosseri karosseri å gjøre. Endret 11. oktober 2019 av sveinsel
oophus Skrevet 11. oktober 2019 Skrevet 11. oktober 2019 Hva er akselavstand, og hva er vitsen med en stor avstand? Hva har det å si for kjøreopplevelsen? Dette har jeg ikke peiling på, men jeg er nysgjerrig. 1. Avstanden mellom akslene. 2. Bedre plass innvendig. 3. Ja. 1
Spetsnaz Skrevet 11. oktober 2019 Skrevet 11. oktober 2019 Gode nyheter for folk som ønsker seg biler som kan repareres.
BizzyX78 Skrevet 11. oktober 2019 Skrevet 11. oktober 2019 (endret) Hva er akselavstand, og hva er vitsen med en stor avstand?Hva har det å si for kjøreopplevelsen?Dette har jeg ikke peiling på, men jeg er nysgjerrig. 1. Avstanden mellom akslene.2. Bedre plass innvendig. 3. Ja. - Du overså et vesentlig viktig ord der...One little word, but big difference in interpretation.Spørsmålet var...:"HVA har det å si for kjøreopplevelsen?"Og du svarte...:"Ja""TineSandvold" var på jakt etter en forklaring på hvordan akselavstand påvirker kjøreopplevelsen.F.eks...Akselavstand kan defineres som avstanden mellom "Sentrum", a.k.a. midtpunktet i for- og bakdekk.Og akselavstand kan påvirke kjøreopplevelsen på hovedsakelig to måter.Nr.1. "En kort akselavstand øker manøvreringsevne, a.k.a. generell ratt-respons som f.eks. svingradius."Nr.2. "En lang akselavstand øker retningsstabilitet, a.k.a. hvor godt bilen holder seg i valgt rettning med minimal korrigering av personen bak rattet."Side Note...: Ujevnt trykk i dekkene og feil justerte fjeringer kan også påvirke retningsstabilitet. Endret 11. oktober 2019 av BizzyX78
oophus Skrevet 11. oktober 2019 Skrevet 11. oktober 2019 - Du overså et vesentlig viktig ord der... Tenkte personen kunne spørre videre om svaret ikke var bra nok. Inntil videre, så var "ja" greit, for jeg så ikke noen stor behov for å utbedre svaret. Toe-in, camber, osv osv kan jo ha noe med de samme egenskapene, så man kan gå rimelig langt om man vil.
Simen1 Skrevet 11. oktober 2019 Skrevet 11. oktober 2019 Stor akselavstand gir bedre retningsstabilitet både horisontalt og vertikalt. Dvs. svinging føles mindre vinglete ut, noe som er fint på motorveien, men en ulempe ved lukeparkering. Når man kjører over humper så føles det mindre humpete, men brå fartshumper eller overganger fra oppover-ramper til flat vei så gir stor akselavstand litt større sjans for å subbe nedi. Så tilbake til saken: Jeg er ikke kjempeoverrasket over at støvsugerprodusenten forsøkte å gape over litt vel mye, og prøvde å dekke for mye av utviklingskostnadene ved å regne høy utsalgspris, noe som antagelig ballet på seg til det sprakk. Men all honnør til Dyson for å være realistisk og gi seg lenge før selskapet kjøres i grøfta. 2
Ragnar J Skrevet 13. oktober 2019 Skrevet 13. oktober 2019 Hva er akselavstand, og hva er vitsen med en stor avstand? Hva har det å si for kjøreopplevelsen? Dette har jeg ikke peiling på, men jeg er nysgjerrig. Framhjulene er på en aksel, og bakhjulene er på en aksel. Akselen er "midten av hjulene" og bærer hele kjøretøyets vekt. Liten akselavstand vil vel da indikere en liten bil, mens en stor akselavstand vil da være en stor bil. En limousin har "litt" større akselavstand enn en Nissan Micra for eksempel. Så det indikerer vel at det ville vært en lang, stor og tung bil.
gleirvik Skrevet 15. oktober 2019 Skrevet 15. oktober 2019 Nå er dette jo fristende å si at nyheten suger og at Dyson har blåst varm luft på investorerer som da rettmessig kan føle seg blåst. Ikke noe annet enn å vifte det bort. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå