Gå til innhold

Hvorfor er ikke fullautomatisk skytevåpen lov i norge?


Anbefalte innlegg

1 hour ago, fokkeslasken said:

De har en slik misjon på linje med "duck and cover" videoene på 50-tallet. Det eneste de oppnådde med det var å gjøre folk redde for ting de ikke trengte være redde for. Og helt på lik linje med at jeg ikke bestrider innholdet i videoene du ser på noe mer enn jeg bestrider "duck and cover" videoene så er min påstand at effekten av dem er en helt annen enn den som er umiddelbart synlig på overflaten. Da mest fordi man fores uproporsjonalt mye informasjon om ting som i det store og hele er så uvanlig at å vinne i Lotto er like sannsynlig.

Å dra en sammenlikning mellom atomangrep og vold som skjer i Norge hver dag er en uærlig strategi. Vi har over 1000 knivangrep i Norge hvert år, altså tusenvis av voldsepisoder med andre våpen og ubevæpnet. Å late som at dette ikke er noe som skjer på linje med atomangrep når tusenvis av uskyldige ofre rammes i Norge hvert år er hinsides fornuft. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
18 minutes ago, debattklovn said:

Å dra en sammenlikning mellom atomangrep og vold som skjer i Norge hver dag er en uærlig strategi. Vi har over 1000 knivangrep i Norge hvert år, altså tusenvis av voldsepisoder med andre våpen og ubevæpnet. Å late som at dette ikke er noe som skjer på linje med atomangrep når tusenvis av uskyldige ofre rammes i Norge hvert år er hinsides fornuft.

Det var da ikke det jeg gjorde. Derimot dro jeg en sammeligning mellom hvordan man fokuserer på noe for å få et utfall som ikke nødvendigvis er åpenbart fra kildematerialet. Sammenligningen kunne nesten like gjerne vært hvorfor det er så viktig å gå i kirken hver søndag. Det går på eksponering for informasjon som er vanskelig å finne andre steder, og dermed gi lyttterene/seerene et ryggmargsinntrykk av at det man sier er mainstream og/eller vanlig.
At du i ditt svar sliter med å se forbi dette bare understreker mitt poeng.

Lenke til kommentar
On 1/22/2020 at 5:01 PM, fokkeslasken said:

Det var da ikke det jeg gjorde. Derimot dro jeg en sammeligning mellom hvordan man fokuserer på noe for å få et utfall som ikke nødvendigvis er åpenbart fra kildematerialet. Sammenligningen kunne nesten like gjerne vært hvorfor det er så viktig å gå i kirken hver søndag. Det går på eksponering for informasjon som er vanskelig å finne andre steder, og dermed gi lyttterene/seerene et ryggmargsinntrykk av at det man sier er mainstream og/eller vanlig.
At du i ditt svar sliter med å se forbi dette bare understreker mitt poeng.

Det er da vitterlig vanlig på landsbasis. Tusenvis av angrep hvert eneste år i Norge. Rart du ikke kan erkjenne at det er vanlig. 
Hvis du mener tusenvis av ofre i Norge hvert år ikke er noe å snakke om så værsågod. 

Det er på høy tid at nordmenn får lov til å forsvare sin egen kropp. Vi trenger å innføre lovlig bevæpning, i forgårs. 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (7 minutter siden):

Det er da vitterlig vanlig på landsbasis. Tusenvis av angrep hvert eneste år i Norge. Rart du ikke kan erkjenne at det er vanlig. 
Hvis du mener tusenvis av ofre i Norge hvert år ikke er noe å snakke om så værsågod. 

Det er på høy tid at nordmenn får lov til å forsvare sin egen kropp. Vi trenger å innføre lovlig bevæpning, i forgårs. 

Mitt inntrykk er at du burde være den siste personen som bevæpner seg. For din egen sikkerhet selvsagt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.foxnews.com/us/phoenix-boy-14-shoots-armed-intruder-while-watching-three-younger-siblings

Quote

A 14-year-old Phoenix boy shot an intruder who broke into his home while brandishing a gun as the teenager watched his three younger siblings, police said.

https://www.nbcnews.com/video/11-year-old-boy-shoots-intruder-677329475851

Quote

11-Year-Old Boy Shoots Intruder
An Alabama boy was home alone when an intruder entered his home and he confronted him with a gun.

 

Du finner ikke slike ekte nyheter på Buzzfeed, det kan jeg garantere deg. 

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar

https://www.buzzfeednews.com/article/albertsamaha/good-guys-with-guns-shoot-wrong-people-in-seconds-of-panic

Sitat

Good guys with guns don’t only shoot bad guys. At least 47 times since 2015, a person has shot a friend, family member, or emergency responder they mistook for an intruder in their home.

Joda! Nei faen, fake news igjen ?

Cnn da?

https://edition.cnn.com/2013/10/21/justice/north-carolina-toddler-shot/index.html

Sitat
According to the CDC's National Center for Injury Prevention and Control, 703 children under the age of 15 died in accidental firearms deaths between 2001 and 2010, the latest year for which the agency's statistics on fatalities are available.
During the same period, 7,766 children under the age of 14 suffered accidental firearm injuries.

 

Lenke til kommentar

Lovlige våpen redder livet til tusenvis av amerikanere hver dag. 

Quote

In particular, a 2013 study ordered by the Centers for Disease Control and Prevention (CDC) and conducted by The National Academies’ Institute of Medicine and National Research Council reported that, “Defensive use of guns by crime victims is a common occurrence”:

Almost all national survey estimates indicate that defensive gun uses by victims are at least as common as offensive uses by criminals, with estimates of annual uses ranging from about 500,000 to more than 3 million, in the context of about 300,000 violent crimes involving firearms in 2008.

https://www.forbes.com/sites/paulhsieh/2018/04/30/that-time-the-cdc-asked-about-defensive-gun-uses/#6335dcfa299a

Lenke til kommentar
18 hours ago, debattklovn said:

Det er da vitterlig vanlig på landsbasis. Tusenvis av angrep hvert eneste år i Norge. Rart du ikke kan erkjenne at det er vanlig. 
Hvis du mener tusenvis av ofre i Norge hvert år ikke er noe å snakke om så værsågod.

Ja, jeg hører du sier så, og det står du jo fritt til. Men av en eller annen grunn tar jeg ikke dine påstander for gospel. Du har tidligere vist deg mer enn villig til å pynte på uttalelser for å oppnå en effekt, så når du sier "tusenvis av angrep" så kan det bety hva som helst.

Lenke til kommentar
16 hours ago, debattklovn said:

Phoenix hvor det er lov til å ha med seg våpen på bar, til og med.

16 hours ago, debattklovn said:

Alabama hvor man ikke trenger bæretillatelse for å gå med våpen på gaten.

Man kunne nesten ikke funnet bedre argumenter for at man burde stramme inn på våpenhold. Sjansen er jo skyhøy for at situasjonene aldri hadde oppstått i det hele tatt da.

Lenke til kommentar
5 hours ago, fokkeslasken said:

Man kunne nesten ikke funnet bedre argumenter for at man burde stramme inn på våpenhold. Sjansen er jo skyhøy for at situasjonene aldri hadde oppstått i det hele tatt da.

Med innstrammet våpenhold ville det som skjedd istedenfor vært at guttene ville blitt utsatt for vold av disse væpnede innbruddsovergriperne.

Lenke til kommentar
17 hours ago, jjkoggan said:

Leste du linken din?

1) We still don’t really know how many defensive gun uses (DGUs) there are each year.

Nei, men man har estimater. Et konservativt, forsiktig estimat er 1.5 millioner liv reddet på grunn av lovlig våpenhold per år. Så 4 år med lovlig våpenhold har reddet like mange liv som ble drept under holocaust. Det sier litt. 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (11 minutter siden):

Nei, men man har estimater. Et konservativt, forsiktig estimat er 1.5 millioner liv reddet på grunn av lovlig våpenhold per år. Så 4 år med lovlig våpenhold har reddet like mange liv som ble drept under holocaust. Det sier litt. 

Hva er de estimerte tallene i vårt land?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
45 minutes ago, debattklovn said:

Med innstrammet våpenhold ville det som skjedd istedenfor vært at guttene ville blitt utsatt for vold av disse væpnede innbruddsovergriperne.

Av en eller annen grunn virker du ikke til å tro at våpentilgjengelighet har noen innvirkning på kriminelle. Som om de får tak i våpen på helt magisk vis.

I tillegg nevner du steder hvor man kan gå med våpen fritt. Altså vil man ikke bli stoppet av politiet før man gjør noe kriminelt.

Endret av fokkeslasken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...