Gå til innhold

Norge har fått mange velsignelser fra naturen - Skredfaren er ikke en av dem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det enkleste er og forby nyetablering i utsatte områder, nå er det også blitt bevilget drøye milliarden ekstra til skredsikring så da får vi håpe de mest utsatte veiene blir tryggere.

 

Helt 100% enig. Å tillate noe som helst bygging i slike områder betyr bare oppjekkede forsikringspriser og enorme utgifter for skattebetalere som skal hele tiden betale for rassikring. Finnes absolutt ingen saklig grunn i å ikke bygge alle de andre stedene som ikke er så farlige.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Helt 100% enig. Å tillate noe som helst bygging i slike områder betyr bare oppjekkede forsikringspriser og enorme utgifter for skattebetalere som skal hele tiden betale for rassikring. Finnes absolutt ingen saklig grunn i å ikke bygge alle de andre stedene som ikke er så farlige.

Spesielt her i Norge hvor vi ikke har plassmangel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Spesielt her i Norge hvor vi ikke har plassmangel.

Ja nettopp!

Ikke så lenge siden, her på TU, var det snakk om noen rekkehus (om jeg husker rett) som nettopp ble bygget på masser som sklei avgårde, og hele greien må rives. Altså noen kortsiktige "besparelser" resulterte i enorme tap. Så ja, absolutt, solid fjell finnes det i bøtter og spann og andre områder må bare erklæres no-go.

Endret av nessuno
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man kan jo starte med å forby ny bebyggelse i ras- og flomutsatte områder.

I mange tiår har kommuner lagt ut tomter i områder man vat har vært utsatt for ras eller flom opptil flere ganger tidligere. Det er nok å nevne bebyggelsen rundt Øyeren.ved Lillestrøm.

så kan man fortsette med å tvangsflytte folk og verdier fra områder som er samfunnsmessig svært ulønnsomme å ras- oh flomsikre. Folk må slutte å tro at det finnes penger til å sikre alt og alle i utsatte områder.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg tenker det er på sin plass å bumpe denne tråden.

@Bengt Who Det er mye korrupt og uggent i byggebransjen generelt, så innsatsen der bør nok økes, uten at jeg skal forhåndsdømme utbyggeren i Ask.

Etter å ha lest en del om ras det siste døgnet så har jeg lagt merke til blant annet at 60 000 bor på kvikkleire. Det var kanskje kunnskapsmangel ved byggeår som gjorde at de fikk lov, men som i Gjerdrum så blir det også bygget nytt på usikker grunn. Det er jo smått utrolig. Enten må man slutte helt med det eller så må man gjøre sikringstiltak for å begrense risikoen. Jeg har resonnert meg fram til noen bygningstiltak som kan redusere risikoen. I mange av rasene i Norge som har tatt liv har livene gått tapt ved at hus enten har seilt på sjøen så drukning sannsynligvis ble dødsårsak. I Gjerdrum ser det ut som folk kan ha dødd som følge av fysiske skader i bygg som har falt ned eller kollapset. Eventuelt at de både har vært fanget og så blitt rammet av at bekker fyller opp der de er fanget, eller blødd i hjel eller fryst i hjel. Ok, til saken. Byggningsmessige tiltak kan gjøres for å hindre kollaps og valg av byggematerialer (ikke betong) og byggehøyde kan gjøre at hus flyter bedre så det blir bedre overlevelsessjanse.

Geoteknikken er jeg ikke så god på, men det kan vel gjøres stabiliserende tiltak der også. Som treplanting, armeringsnett, balanserende masser, føring av bekker i rør for å minke erosjon, saltinjeksjon, spunting osv.

Edit: Man kan også redusere risiko ved å redusere antall personer på de utsatte arealene, og redusere graving og andre forstyrrelser av grunnen. F.eks fortsette å dyrke f.eks korn og potet på skredutsatte steder men holde alt av hus, driftsbygninger og veier på trygg grunn.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jakten på hurtig profitt og realisering av tomter til utbygging er økende siste 20 år. Prisene på bolig har økt mye mer en byggekostnadene. Så avansen er blitt større i sentrale områder. 

Denne norske filmen (på engelsk) som er 40 år gammel syntes jeg fortjener oppmerksomhet igjen: 

Varer 21 min.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Enig Simen1, og hva angår den pågående katastrofen, jeg lurer på om de kan høre om noen roper om hjelp nede i vrakgods og leire, med en høylytt Seaking i nærheten(?) for den bråker noe aldeles f.. j.....!

Har dronene som er stillere, og kanskje kunne lande med 《tøfler》 på, en høyttaler og mikrofon slik at den kan registrere lyder, og eventuelt kommunisere med skjulte ofre???

Slik at resurser (redningsmenn?) kan komme etterpå med f.eks. motorsag og brekkjern for å befri dem?

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar

Et spørsmål jeg sitter med er hvem som ga noen lov til å bygge ut i slike områder. Disse utbyggerne er faen meg noe for seg selv. De gir blanke i alle lover og regler når de kan, og pleier tilsynelatende å bevisst bryte dem og ta den ubetydelige boten det medfører, for de tjener mye mer på å bryte reglene enn de får i bot.

Det får jo aldri noen konsekvenser for hverken disse griske drittsekkene, eller politikerne som lar det skje.

Her bør man undersøke om noen straffebud er brutt, slik at de ansvarlige kan få sin fortjente straff. De er mordere.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...