Gå til innhold

Nito-medlemmer misfornøyde med skatt på diettpenger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snakk om i Norge her og jeg tviler på at du får 780 per dag, med mindre du allerede har millionlønn..

780kr er vel satsen for overnatting uten frokost. Jeg har bodd på citibox i skippergata et par ganger og de har ikke frokost. Da fikk jeg 780kr i diett, og jeg tjener på snittet +/-.

Lenke til kommentar

Dette gjelder ikke bare Nito-medlemmer, men "alle" som følger statens takster for diett.

 

Noe av endringen som kom 1/1-19

Sats for udokumenterte utgifter til kost ved reise endres til:
For reise over 12 timer med overnatting dekkes kost med kr 780
For reise fra og med 6 timer og til og med 12 timer dekkes kost med kr 307.
For reiser over 12 timer uten overnatting dekkes kost med kr 570.

 

 

Dette er da det som utbetales, men den skattefrie satsen er lavere.

Hvordan staten kan sette disse satsene, for deretter si at deler av det er skattepliktig, er litt uforståelig.

Lenke til kommentar

Selv web sidene til Skatteetaten er litt "usikker" på reglene

(les=dårlig oppdatert)

 

Ref: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/utstyr-betalt-av-arbeidsgiver/dagdiett-pa-reiser/

Arbeidsgiveren kan utbetale kostgodtgjørelse (dagdiett) uten å trekke skatt når følgende er oppfylt:

 *

masse tekst..

*

masse tekst..

*

 

Hva er en merkostnad?

Selv om du har utgifter til mat på en yrkes- eller tjenestereise gir det ikke automatisk rett til skattefri kostnadsdekning fra arbeidsgiver. Merkostnad betyr at du har hatt en ekstra kostnad til mat som har oppstått på den aktuelle reisen.
 
Det avgjørende for skattefri dekning er ikke hva du rent faktisk har av ekstra utgifter til mat. Om du har merkostnader vurderes ut fra om du normalt vil pådra deg ekstra utgifter på denne typen reiser.

 

@ _Nils_ : Ja, et "eventuelt" overskudd har vel alltid vært skattbart, men som det pleide å stå i villedingen til selvangivelsen.

"Statens takser vil normalt sett ikke gi overskudd" (fritt fra hukommelsen)

Endret av BearCat
Lenke til kommentar

Vi får 160 kroner i matpenger etter 10 timers arbeid, så 160 kroner for hver 4. time etter det.

Beskattes

Ved reise med overnatting får vi 350 kroner pr.døgn.

Beskattes.

Kjører vi egen bil, og det må vi, betales 3.85 i km-godtgjørelse pr. km, hvorav 35 øre beskattes.

Klag i vei, NITO, det er vi som bygger fantasiene deres!

 

Kranfører!

Bygger kranførere fantasiene til nito? ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...