Gå til innhold

Nito-medlemmer misfornøyde med skatt på diettpenger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alternativet er ofte å føre reelt matinnkjøp på reiseregning. Dette blir som regel dyrere for bedriften. Må man skille dette ut og skatte for dette også? Det gjelder jo som regel utenlandsreiser. Innlands har det vel vert skatt på diett?

 

Regelen (fra før) har vel vært at hvis man oppholder seg over 28 dager på samme lokasjon, så reduseres den. Kan ikke huske jeg ble skattet av diett hverken innenlands eller utenlands før denne nye regelen kom 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke denne skatten i det heletatt. Hele poenget er jo at dette er penger man får for å kunne spise på reise, hvorfor er dette skattbart som om det lønn?

 

Skattbart over et visst beløp hvis man tar dietpenger istedetfor refusjon ihht kvitering. Forhøyede restaurantmiddagstørrelse dietsatser, og en pølse i kiosken istedet, er et kjent knep for å tjene noen ekstra skattefrie kroner. For ikke å snakke om et godt finansielt tilskudd for alle de som konstant er på slankekur. Dessuten ville man hatt utgifter om man spiste hjemme også, for beskattede penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der jeg jobber så er det gjort enkelt, og vi betaler dermed skatt av det

1 time betalt lunsj

 

Aner ikke hvor mye en kan få i diettpenger, men vil tippe at det kommer ut på omtrent det samme

Har vel en 155 kroner timen etter skatt

Det er en skikkelig dårlig deal, her jeg er nå har jeg 780 brutto pr dag i diett(Tyskland).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hos min arbeidsgiver reiser vi på regning og slipper dermed dette. Kvitteringer fotograferes direkte inn i egen app og knyttes automatisk mot dagsaktuell reiseregning. De lagres heller ikke på mobilen, kun i skyen.

 

I tillegg har vi en firmakortordning som gjør at det er bedriften selv som betaler firmakortregningen (egentlig eneste farbare vei, det er en uting at man som privatperson/arbeidstaker skal bruke egne konti til å utføre bedriftens betalinger). Det eneste vi må passe på er at reiseregningene er komplette innen forfall.

 

Jeg savner ikke diett-opplegget med den ordningen vi har nå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Dette kan på ingen måte gi et mer effektivt næringsliv? Norge er et såpass spredt land, og fagmiljøene er uansett så små og noen ganger inteteksisterende, at en må beregne en del reising, enten innenlands eller utenlands, på de ansatte. Dette fører kun til at de ansatte enten vegrer seg mer for å reise, eller bruker alle mulige andre triks for at man ikke skal gå i minus -- disse triksene innbefatter ofte mer jobb for bedriften, som for eksempel flere kvitteringer å håndtere.

 

Er de stakkars milliadærene så følsomme for skatteøkninger at de flagger ut for differansen dette utgjør? Isåfall bør man kanskje revudere hvem man lar forvalte slike rikdommer -- det gir et ganske ustabilt samfunn hvis de er like hårsåre som et barn i trassalderen.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Litt av utfordringa med statens reiseregulativ er at satsane varierer ein del og i mange tilfeller er litt høgare enn det som objektivt sett er nødvendig, særleg på korte reiser.

I dei tilfella arbeidstakaren klarer seg med ein enkel lunsj og kanskje ein enkel middag så går ein nokre skattefrie kroner i pluss ved reising.

Utfordringa er berre at når du er lenge på reise og vil sette deg ned for å ete eit fullverdig måltid eller ikkje har anledning til å kjøpe mat andre plassar enn på flyplassen eller hotellrestauranten, så blir det litt lite i diettsatsane.

 

Det blir nok fort byråkratisk å skulle gjere dette systemet rettferdig, og det var akkurat det ein ville unngå med å betale ut ein fastsett døgnsats.

 

 

Den store ulempen med at ein skattlegge diettsatser er at det dukker opp behov for å inngå lokale særavtalar for å gjere opp for det som går vekk i skatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/lonn/reise-og-diett/

 

Når det var snakk om diett så tenkt jeg på lunsj og ikke overnatting og da er det 200 kroner

Jeg har betalt lunsj uansett om jeg reiser eller ikke

Nei det har ingenting med overnatting å gjøre. Det er matpenger. Men det krever overnatting for full sum. Men det har ingenting med betaling av overnattingsstedet å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...