Gå til innhold

SAS og Norwegian vil ha klimaavgift på flyreiser fra Danmark


Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å ta tog i stedet for fly flere ganger. Både fordi jeg har hatt tid og misliker køer i sikkerhetskontroller og trange fly.

Nesten hver gang har det blitt så dyrt å ta tog at jeg heller har bitt tennene sammen og sett meg på et fly.

 

Så min påstand er at fly er billig. Har reist endel i fattige land også. Riktignok ikke med lokale flyselskaper men det er bra med folk som reiser med fly i asiatiske land med rimelig lavt lønnsnivå.

 

Husk at fly er rimelig effektive. De frakter folk tusenvis av km i rett linje og flyr en passasjer opptil 50km på en liter.

 

Å fly et menneske 1000km koster 100kr i flybensin om man regner 5kr PR liter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da åpner nok bare en flyplass i Sverige eller Tyskland o.l der slike tulle avgifter ikke her, klima i dag handler ikke om løsninger men kun om ta in maksimalt med avgifter. 

 

Hadde  de ville gjøre noe så hadde de bygget atomkraft i storskala både innen shipping og land. slik at de store synderene  

Lenke til kommentar

Da åpner nok bare en flyplass i Sverige eller Tyskland o.l der slike tulle avgifter ikke her, klima i dag handler ikke om løsninger men kun om ta in maksimalt med avgifter.

 

Hadde de ville gjøre noe så hadde de bygget atomkraft i storskala både innen shipping og land. slik at de store synderene

Ehm nei? Det er jo øremerkede penger for forskning og utvikling. Og se på elbil, de fleste driver å selger dette med letter. Altså slipper en avgifter med å velge elbil. Samme ser en på mange andre områder, skattefunn feks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så Køpenhavn flyplass blir flyttet over brua?

 

Nå er ikke en flyplass som CPH bygget opp over natten da, men uansett: Slikt løser man selvfølgelig ved å knytte avgiften til kjøp med norsk/dansk kort. På den måten får man tatt en del andre flyreisekjøp av nordmenn/dansker i det store utland også, for norske/danske myndigheter vet godt hvordan ditt norske/danske VISA- og Mastercard brukes i det store utland 

 

Ellers torr jeg ikke  verken Sverige eller Tyskland ville være de første til å stritte mot en slik avgift. 

Lenke til kommentar

Ja det skulle tatt seg ut om noen måtte droppa en av de 4 årlige Thailand-feriene fordi flyreisa har steget fra 50 til 60kr.

 

Har aldri tatt meg råd til å reise til Thailand jeg. Er jeg kjip jeg da? Skulle gjerne ha besøkt landet, står ikke på det.

 

Tiltaket har kanskje litt for seg. Men hvor store penger pr. billettpåslag snakker man egentlig om for at noen skal få gratis stønad til å sitte å forske med sin kostbare mastergrad?

Lenke til kommentar

Har aldri tatt meg råd til å reise til Thailand jeg. Er jeg kjip jeg da? Skulle gjerne ha besøkt landet, står ikke på det.

 

Tiltaket har kanskje litt for seg. Men hvor store penger pr. billettpåslag snakker man egentlig om for at noen skal få gratis stønad til å sitte å forske med sin kostbare mastergrad?

Står i artikkelen, snitt <20 kroner..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Flyreiser er ikke nødvendighet, ca 49 av 50 av de private er uhemmet luksus! Sukk, hvordan overlevde folk i min barndom, da fly var “once in a lifetime” for ganske mange i bygden - og vi snakker absolutt ikke om verken fattig bygd eller fattige folk i bygden! 
 
De som har råd til å reise på ferie med fly 3-4 ganger i året lider absolutt ingen nød om flybilletten til “Syden” øker ikke bare 16,50 kr hver vei, men 1650 kr hver vei. - de må bare lære seg begrensningens kunst og nøye seg med 1-2 turer i året i stedet for 3-4 Det ville alltid være godt for omgivelsene - og forbausende ofte for leveren også! 
 
Edit: Tekst falt ut ved første forsøk...

 

 

Da har ihvertfall jeg vokst opp med riktig oppdragelse tydeligvis. Vi flydde nesten aldri. Var aldri på charterflytur til syden slik andre naboer gjorde. Eneste gangen jeg kan huske at vi flydde var for å følge et familiemedlem til nødvendig operasjon på Rikshospitalet. Var i en 767 tror jeg SAS. Flybilletter var svindyrt den gang 80-tallet, ihvertfall syntes jeg at det hørtes veldig dyrt ut.

Endret av G
Lenke til kommentar

Står i artikkelen, snitt <20 kroner..

 

Ok, det hadde jeg tålt mye bedre enn de halvveis urettferdige bompengene. Men, jeg hadde også forventet at de som forsker var underlagt en stram og klam styringshånd, hvor alle pengene gikk til det faktiske forskningsformålet og ikke til wienerbrød, piker, vin og sang ELLER heller ikke rett i en sparebøsse i Statens pensjonskasse oljefondet.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Så Køpenhavn flyplass blir flyttet over brua?

 

Nå er ikke en flyplass som CPH bygget opp over natten da, men uansett: Slikt løser man selvfølgelig ved å knytte avgiften til kjøp med norsk/dansk kort. På den måten får man tatt en del andre flyreisekjøp av nordmenn/dansker i det store utland også, for norske/danske myndigheter vet godt hvordan ditt norske/danske VISA- og Mastercard brukes i det store utland 

 

Ellers torr jeg ikke  verken Sverige eller Tyskland ville være de første til å stritte mot en slik avgift. 

Det er nok ikke enkelt for Danske myndigheter å få tilgang til kredittkortinformasjon om utenlandske borgere. Det er som flyseteavgiften i Norge. Det er bare nordmenn som betaler den. Ikke utenlandske besøkende som flyr til Norge og hjem igjen.

Lenke til kommentar

Lite gjennomtenkt, det er allerede dyrt nok å fly, og akkurat som med bompenger, så rammer dette de som har minst.

 

Det finst haug av flybiletter fra OSL til Europa (1-2 timers flytur) som koster mindre enn 19 m i flytoget. Det er alt for billig å fly nå til dags.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke enkelt for Danske myndigheter å få tilgang til kredittkortinformasjon om utenlandske borgere. Det er som flyseteavgiften i Norge. Det er bare nordmenn som betaler den. Ikke utenlandske besøkende som flyr til Norge og hjem igjen.

 

Å, danske og norske myndigheter klarer godt å samarbeide når begge vil, og her har man felles interesser: Danskene er generelt glade i "grøn afggift" og for våre egne er det bare en fordel om Danmark også innfører slik avgift på utenriksflypassene sine - så blir konkurransevilkårene likere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...