Gå til innhold

Han gjemte GPS-sendere i plastavfallet og fulgte det verden rundt - avslørte en rekke selskaper


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er det beste miljø tiltaket jeg har hørt om. I motsetning til temperaturhysterikerne. Vern om naturen og fjern all plast fra naturen.

 

Hvis du enda ikke har fått med deg hva som skjer, samt årsaken til temperaturstigningen bør du se å sette deg inn i sakene før du avlyser en kommende katastrofe.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

kan utfordringen med resirkulering av plast løses ved å gå dypere? Altså i stedet for å ha mange fraksjoner, så lager vi "ny" olje av det, og skiller ut det som er innblandet (klor, fiber, sand osv..)

Problemet er også det at det havner i naturen og aldri brytes ned. Og så lenge alt vi har så si er pakket i plast blir det svært vanskelig og hindre at det skjer. Og siden det ikke brytes ned vil selv en liten "lekkasje" akkumulere seg over tid og det vil bli et problem.

 

Greit og ta tiltak så tidlig så mulig.

 

Brenne plasten er ikke lurt vertfall nå som vi sliter med CO2. Bedre og lagre den, til vi evt har fikset opp i det og vi har rom nok til i CO2 regnskapet til og brenne den. Evt om vi kunne brutt ned polymerene slik at plasten brytes ned kjappere.

 

Noe som er kanskje mulig med det enzymet de fant på en søppel fylling i Japan.

 

Problemet er at det går så mye energi til resirkulering av plast, at det lønner seg for lommeboken og bare lage ny i stede. Det må vi få endret.

 

Kan ikke se for meg at de vil bytte it plast med mindre vi tvinger dem med store avgifter på og pakke ting inn i plast.

Aka en "poseavgift"

 

Ser jo hvordan mitt pose forbruk har gått ned siden det kom. I dag bærer jeg tinga i henda i stede om jeg skal bare ha noe smått. Tar med meg poser om jeg skal på ordentlig handle tur.

 

Før hadde jeg tatt en pose for de få tinga jeg kunne egentlig tatt i henda. (Informasjon om problemet har hjelpet såklart også)

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette er det beste miljø tiltaket jeg har hørt om. I motsetning til temperaturhysterikerne. Vern om naturen og fjern all plast fra naturen.

 

Hvis du enda ikke har fått med deg hva som skjer, samt årsaken til temperaturstigningen bør du se å sette deg inn i sakene før du avlyser en kommende katastrofe.

Ikke vanskelig å spå om framtida?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Holder en knapp på å brenne plasten sammen med annet avfall. Dvs. ikke sortere. Trenger uansett å blande inn igjen plast for å få nok temperatur til å brenne det andre avfallet. Smelte plasten til blokker og grave den ned er forsåvidt også spennende, i og med at plasten ikke brytes ned og vil være ett sikkert karbonlager.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er det ikke på tide å ta et steg tilbake og revurdere plastproblemets størrelse?

Ja, det er stygt å se på rester av gjenkjennelig form ute i naturen. De ugjenkjennelige er ikke et problem.

Ja, det er et problem at det flyter rundt i maten til hvaler som gafler i seg alt (fint gjemmested for småfisk!?)

Ja, det finnes en håndfull skilpadder som setter seg fast i plasthull og blir deformert. Det er sikkert mange som setter seg fast i sprekker i berg og blir trampet ihjel av andre dyr også.

Og ja, noen steder er det altfor høy konsentrasjon, men du verden for et energilager.

Men når det ellers er mer stabilt som stein, og gir like mye farlige utslipp som enkelte farlige mineraler, er det verd å få panikk?

Er det noen som har undersøkt avfall i naturen og hvilken fordel det har for dyr og insekter? Eller er det fy-fy og tenke den tanken?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det ikke på tide å ta et steg tilbake og revurdere plastproblemets størrelse? ..........................................

"Millioner av tonn plast havner i havet hvert år, som aldri forsvinner, det bare brytes ned til mikro og nanoplast partikler, som er påvist i organismer på alle nivåer i den marine næringskjeden."

 

"Vi kan kanskje greie å fjerne større plastdeler fra havet, men det som allerede finnes i havet av mikroplast, er umulig å bli kvitt."

 

"Forsøk med hoppekreps, østers, sjøkreps og krabbe viser at marine dyr tar til seg mindre næring når de får mikroplast i seg. Dette gjør at de får nedsatt tilførsel av energi, som igjen kan føre til redusert immunforsvar, mindre vekst og færre avkom. Lekkasje av kjemikalier fra plasten kan gi hormonforstyrrelser som fører til færre unger, unormal utvikling og sykdom." 

 

"Ny studie viser at nanoplast kan hope seg opp i fiskenes hjerner, og dermed påvirke adferden deres."

 

"Når mindre organismer spises av større dyr, kan mikroplasten bevege seg oppover i næringskjeden. Det betyr at vi også kan få i oss mikroplast når vi spiser fisk og sjømat." 

 

"Vi vet at nanopartikler kan komme inn i menneskelige celler, slik at dette kan få konsekvenser for menneskers helse. Men mer forskning og data er nødvendig. - Kunnskap om giftighet av nanoplastikk er spesielt nødvendig fordi disse partiklene kan trenge gjennom alle slags vev og til slutt ende opp i celler."

 

Nææ hva me å ta et steg frem og begrense unødig plastforbruk.

Lenke til kommentar

Alt unødig forbruk bør selvsagt begrenses, men plast i naturen er et problem som ikke kan påvirkes av marginale forbruksendringer. Først og fremst må verdens avfallshåndtering oppgraderes.

 

Så lenge vi forbruker plast ender alltid mye i naturen selv med perfekt avfallshåndtering. Vi bør slutte å bruke plast, forbruksendringer må til.

Lenke til kommentar

Holder en knapp på å brenne plasten sammen med annet avfall. Dvs. ikke sortere. Trenger uansett å blande inn igjen plast for å få nok temperatur til å brenne det andre avfallet. Smelte plasten til blokker og grave den ned er forsåvidt også spennende, i og med at plasten ikke brytes ned og vil være ett sikkert karbonlager.

Da må plasten ligge tørt. Ellers blir det snadder mye mikroplast i grunnvannet vårt.

Lenke til kommentar

 

kan utfordringen med resirkulering av plast løses ved å gå dypere? Altså i stedet for å ha mange fraksjoner, så lager vi "ny" olje av det, og skiller ut det som er innblandet (klor, fiber, sand osv..)

Problemet er også det at det havner i naturen og aldri brytes ned. Og så lenge alt vi har så si er pakket i plast blir det svært vanskelig og hindre at det skjer. Og siden det ikke brytes ned vil selv en liten "lekkasje" akkumulere seg over tid og det vil bli et problem.

 

Greit og ta tiltak så tidlig så mulig.

 

Brenne plasten er ikke lurt vertfall nå som vi sliter med CO2. Bedre og lagre den, til vi evt har fikset opp i det og vi har rom nok til i CO2 regnskapet til og brenne den. Evt om vi kunne brutt ned polymerene slik at plasten brytes ned kjappere.

 

Noe som er kanskje mulig med det enzymet de fant på en søppel fylling i Japan.

 

Problemet er at det går så mye energi til resirkulering av plast, at det lønner seg for lommeboken og bare lage ny i stede. Det må vi få endret.

 

Kan ikke se for meg at de vil bytte it plast med mindre vi tvinger dem med store avgifter på og pakke ting inn i plast.

Aka en "poseavgift"

 

Ser jo hvordan mitt pose forbruk har gått ned siden det kom. I dag bærer jeg tinga i henda i stede om jeg skal bare ha noe smått. Tar med meg poser om jeg skal på ordentlig handle tur.

 

Før hadde jeg tatt en pose for de få tinga jeg kunne egentlig tatt i henda. (Informasjon om problemet har hjelpet såklart også)

Angående bæreposer: Hva pakker du restavfallet ditt i ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...