Gå til innhold

Elbiler på salgstoppen - bensinbilsalget stuper


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hva må en bil ha for å kunne være en familiebil da?

 

 

Dette har vi vært i gjennom 278 ganger før.

 

Den norske familiebilen er en femseters stasjonsvogn med ≥550 liter bagasjeplass, krok for ≥1200kg tilhenger, integrerte takskinner for skreddersydd aerodynamisk skistativ/-boks, firehjulstrekk og en maksimal bredde på 185cm. Der sistnevnte faktisk går inn porten(e) på Igland-garasjen. For ikke snakke om Olav Thon sine kjøpesenter. Ferdig.

 

( Og nei, Auda e-Troll Krattskog er ikke en slik bil. Men sett den på en kraftig slankekur, tilbake til konseptet, og den kunne vært det. )

Jaja, da får du fortsette å kjøre hva enn for en bakstreversk bil du nå har til krampa tar deg.

 

Ps: Oppkonstruerte mininumkrav (breddekravet er legitimt dog) og en absolutt umulighet på å tilpasse seg på noen som helst måte i endringer i tiden er en gjenganger i debatten, som bevitner lite evne til omstilling.

Verden er i endring, oppfordrer folk til å forsøke å holde følge fremfor å stritte imot.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jaja, da får du fortsette å kjøre hva enn for en bakstreversk bil du nå har til krampa tar deg.

 

Dette utsagn gir meg en gylden mulighet til å foreta et lite sosiologisk eksperiment. Tenker nå overlate til øvrige, skal vi si, faste debattanter her på forumet å fortelle deg hvilken bil jeg dessverre fortsatt har i Igland-garasjen min. En gøy liten test…

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

 

Jaja, da får du fortsette å kjøre hva enn for en bakstreversk bil du nå har til krampa tar deg.

Dette utsagn gir meg en gylden mulighet til å foreta et lite sosiologisk eksperiment. Tenker nå overlate til øvrige, skal vi si, faste debattanter her på forumet å fortelle deg hvilken bil jeg dessverre fortsatt har i Igland-garasjen min. En gøy liten test…

Jeg bryr meg ikke om bil du kjører, og for alt jeg veit kan det være du kjører elbil - who knows.

Så ja, greit, sleivete av meg å rakke ned på folks biler og forsøke å bruke det til dårlige argumenter, beklager.

 

Allikevel, hvorfor er det slik at i enhver diskusjon rundt elbiler så kommer det opp helt urealistiske minimumskrav som listes opp som noe halvparten (++++) av befolkningen trenger i det daglige? Og når skal nordmenn innse at det er primært nordmenn som ønsker stasjonsvogner? De hadde sin storhetstid, men tider forandrer seg, noe vi også burde.

 

Vil faktisk gå så langt å si at det er moralsk forkastelig å kjøpe noe annet enn null-utslippsbiler i dag. Folk skylder astmatikere/Folk med helseplager, våre barn og fremtiden såpass.

Edit: nye biler her altså, skal ikke legge meg for mye opp i bruktmarkedet av forskjellige årsaker.

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg bryr meg ikke om bil du kjører, og for alt jeg veit kan det være du kjører elbil - who knows.

Så ja, greit, sleivete av meg å rakke ned på folks biler og forsøke å bruke det til dårlige argumenter, beklager.

 

Allikevel, hvorfor er det slik at i enhver diskusjon rundt elbiler så kommer det opp helt urealistiske minimumskrav som listes opp som noe halvparten (++++) av befolkningen trenger i det daglige? Og når skal nordmenn innse at det er primært nordmenn som ønsker stasjonsvogner? De hadde sin storhetstid, men tider forandrer seg, noe vi også burde.

 

Vil faktisk gå så langt å si at det er moralsk forkastelig å kjøpe noe annet enn null-utslippsbiler i dag. Folk skylder astmatikere/Folk med helseplager, våre barn og fremtiden såpass.

Edit: nye biler her altså, skal ikke legge meg for mye opp i bruktmarkedet av forskjellige årsaker.

Er det så rart å ønske seg bil som matcher en stasjonsvogn i innvendig plass, til under en halv mill? Da ungene var mindre og vi hadde med oss 2 vogner, reiseseng og et lite fjell med bleier, håndklær, utetøy osv så hadde jeg få problemer med å fylle opp en stasjonsvogn m/takboks. Jeg er veldig fornøyd med min TM3 men den hadde ikke funket i det daglige med det jeg fraktet rundt på før.
  • Liker 7
Lenke til kommentar

snip

 

Fin referanse. Men poenget mitt, dog flåsete, står likevel. Det er ingen "fasit" som sier at en familiebil må være stasjonsvogn med hengerfeste, 4X4, takrails osv. Dette er hva man vil ha - ja, men i alle år så var det Golf som var storselgeren. Det er (var) jo Golf som er familiebilen i Norge. Uten 4Motion. En familie kjøper bil etter et budsjett, ikke etter en gitt norm 

Endret av bshagen
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Jeg bryr meg ikke om bil du kjører, og for alt jeg veit kan det være du kjører elbil - who knows.

Så ja, greit, sleivete av meg å rakke ned på folks biler og forsøke å bruke det til dårlige argumenter, beklager.

 

Allikevel, hvorfor er det slik at i enhver diskusjon rundt elbiler så kommer det opp helt urealistiske minimumskrav som listes opp som noe halvparten (++++) av befolkningen trenger i det daglige? Og når skal nordmenn innse at det er primært nordmenn som ønsker stasjonsvogner? De hadde sin storhetstid, men tider forandrer seg, noe vi også burde.

 

Vil faktisk gå så langt å si at det er moralsk forkastelig å kjøpe noe annet enn null-utslippsbiler i dag. Folk skylder astmatikere/Folk med helseplager, våre barn og fremtiden såpass.

Edit: nye biler her altså, skal ikke legge meg for mye opp i bruktmarkedet av forskjellige årsaker.

Er det så rart å ønske seg bil som matcher en stasjonsvogn i innvendig plass, til under en halv mill? Da ungene var mindre og vi hadde med oss 2 vogner, reiseseng og et lite fjell med bleier, håndklær, utetøy osv så hadde jeg få problemer med å fylle opp en stasjonsvogn m/takboks. Jeg er veldig fornøyd med min TM3 men den hadde ikke funket i det daglige med det jeg fraktet rundt på før.

Ikke rart at folk ønsker seg det, heck, jeg hadde likt en slik bil selv. Dessverre er jeg låst til en Leaf pga økonomi, noe som medfører noe lading her og der. Allikevel- uproblematisk.

 

Og hånda på hjerte, hvor ofte skal hele familien ut på bilferie/fjelltur? Hva med å låne/leie bil for disse spesielle tilfellene? Tror folk overvurderer hvor mye bil dem trenger og hvor ofte, men jeg skal ikke generalisere her.

 

Poenget er; nye tider og vi må tilpasse oss. Selv om jeg kunne være åpenlyst rasist, røyke inne, være mannssjåvinist, kaste søppel i naturen eller annet før så kan jeg ikke gjøre det nå lenge. Kanskje dette også innebærer at vi må akseptere mindre biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er; nye tider og vi må tilpasse oss. Selv om jeg kunne være åpenlyst rasist, røyke inne, være mannssjåvinist, kaste søppel i naturen eller annet før så kan jeg ikke gjøre det nå lenge. Kanskje dette også innebærer at vi må akseptere mindre biler.

 

Det er derfor avgifter funker. Jeg liker det ikke selv, men de fungerer jo. På godt og vondt, men hvis det koster mer enn det smaker, så gjør man ikke de tingene man vanligvis ville gjort. Da blir elbilen lukrativ plutselig og folk går mann av huse. Og det funker jo som bare det, og det kan man jo være litt glade for, for etter at jeg har kjøpt elbil så skal jeg aldri tilbake :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...