Gå til innhold

Vegvesenet avlyser planen om ferjefri E39


Anbefalte innlegg

Takk, da kan kanskje vi i nord se noe til fergefri E6, kanskje Lofoten også får veier som faktisk er verdig Europaveinavnet? For veibredde på 5m er ikke godt nok. Nå kommer det mer og mer nordlysturister som kjører som idioter, vi har ikke en gang vinteren å føle oss nogenlunde trygge på lengre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Jeg ser ingen motsetning. Både Nord-Norge-banen, Troms-Banen, fergefri E6 og andre prosjekter må få konkurrere på lik linje med de enkeltvise E39-strekningene slik at man hele tiden plukker de prosjektene med størst samfunnsøkonomisk gevinst. Jeg er ganske sikker på at en slik rangering vil gjøre E6 fergefri og Troms-Banen bygges før siste ferge på E39 legges ned.

Nuh, jeg tror at bane i Nord-Norge er like utopisk som fergefri E39. Ingen av de vil bli realisert.

 

Skal man følge samfunnsøkonomisk gevinst slavisk burde 95 % av samf.-budsjettet gått til Østlandet. 

Lenke til kommentar

Nå er det vel strengt tatt E18 og E6 som er stamveien mellom de to byene. E39 er for mer stykkevis trafikk og bør derfor behandles i mer naturlige stykker.

Hadde E39 vært fergefri ville E39 vært en overopplagt stamvei mellom Kristiansand og Trondheim. Langs veien har vi tettstedene Stavanger/Sandnes med 230 000 innbyggere, Haugesund med tett opp mot 50k innbyggere, Bergen med tett opp mot 300k innbyggere, Ålesund, Molde og Kristiansund.

 

Som du ser, befolkningsmengde alene tilsier at den opplagte stamveien eer en fergefri E39. Tar du med det omfattende næringslivet langs hele kyststripen. Så er E6/E18 kun for spesielt interesserte når en kjører fra Trondheim til Kristiansand.

Lenke til kommentar

Takk, da kan kanskje vi i nord se noe til fergefri E6, kanskje Lofoten også får veier som faktisk er verdig Europaveinavnet? For veibredde på 5m er ikke godt nok. Nå kommer det mer og mer nordlysturister som kjører som idioter, vi har ikke en gang vinteren å føle oss nogenlunde trygge på lengre.

Lofoten trenger bedre veier, men ikke motorveier. Lofoten må få et tak på turister og befolkning for å ikke ødelegge turistgrunnlaget på lang sikt. Det en virkelig burde bygg var en sykkelsti som dekket hele Lofoten, sånn at en får turistene til helvete vekk fra veiene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der tror jeg nok du tar feil. Næringslivet som produserer fysiske varer ligger tett som haggel langs hele E39. Og en betydelig andel er eksportvarer. Jeg sier IKKE at fergefri E6 ikke skal realiseres, jeg sier bare at samfunnsnytten nok er betydelig større langs E39 enn hva folk flest forstår.

 

Når det kommer til jernbane nord for Bodø så er det så tullete og så feil for den tynt befolkede landsdelen Nord-Norge er at en ikke bør bruke en krone på å tenke på det en gang. Det Nord-Norge trenger er motorveier, tunneler og rassikring.

Ett meget fornuftig resonnement!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Strekningen Stavanger - Kristiansand f.eks. er langt i fra god nok enda. Og her er det lite fjord igjen som skulle måtte krysses.

Det virker som du misforstår artikkelen. Det er ikke snakk om å investere mindre i E39 der det trengs og der det er god samfunnsøkonomisk nytte. Det er bare snakk om å oppheve prinsipprytteriet rundt å gjøre hele E39 fergefri for enhver pris. Den hellige kua er opphevet - Alle fergesamband langs E39 må konkurrere med andre veiprosjekter i grena samfunnsøkonomisk nytte.

 

Dustete kjempeutbygginger der nytteverdien er liten vil altså lide av dette. Dersom det er slike investeringer du forsøker å forsvare så si det gjerne i klartekst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Der tror jeg nok du tar feil. Næringslivet som produserer fysiske varer ligger tett som haggel langs hele E39. Og en betydelig andel er eksportvarer. Jeg sier IKKE at fergefri E6 ikke skal realiseres, jeg sier bare at samfunnsnytten nok er betydelig større langs E39 enn hva folk flest forstår.

Jeg tror folk i sør ikke forstår hvor enorme eksportverdier som skapes langs kysten i Nord og at denne hundremilliarder-industrien bare vil øke i framtida. Derfor er jeg trygg på utsagnet du svarte på. Mange Nord-Norske samferdselsprosjekter tåler fint å stå i konkurranse om samfunnsøkonomisk nytte.

 

Men som sagt før: Fauske-Narvik-banen har jeg lite tro på. Riksgrensen-Balsfjorden har jeg derimot god tro på.

Lenke til kommentar

Hadde E39 vært fergefri ville E39 vært en overopplagt stamvei mellom Kristiansand og Trondheim. Langs veien har vi tettstedene Stavanger/Sandnes med 230 000 innbyggere, Haugesund med tett opp mot 50k innbyggere, Bergen med tett opp mot 300k innbyggere, Ålesund, Molde og Kristiansund.

 

Som du ser, befolkningsmengde alene tilsier at den opplagte stamveien eer en fergefri E39. Tar du med det omfattende næringslivet langs hele kyststripen. Så er E6/E18 kun for spesielt interesserte når en kjører fra Trondheim til Kristiansand.

Ikke glem at fergefri E39 er langt i fra realisert. Det koster vanvittige summer å bygge i en sånn topografi. Østlandet er flatt. Det vil alltid forbli retter veier og enklere å kjøre den veien. Å bygge bruer som avløses av tuneller som avløses av nye bruer osv henger ikke på greip kostnadsmessig selv om innbyggertallet "skulle tilsi det".  Helt fergefri E39 var et luftslott fra starten av, det er bare godt at SVV nå åpner for å vurdere samfunnsøkonomien i noen av fergeavviklingene. Jeg er helt trygg på at noen av fergeavviklingene ikke overlever en beregning av samfunnsøkonomisk nytte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Jeg tror folk i sør ikke forstår hvor enorme eksportverdier som skapes langs kysten i Nord og at denne hundremilliarder-industrien bare vil øke i framtida. Derfor er jeg trygg på utsagnet du svarte på. Mange Nord-Norske samferdselsprosjekter tåler fint å stå i konkurranse om samfunnsøkonomisk nytte.

 

Men som sagt før: Fauske-Narvik-banen har jeg lite tro på. Riksgrensen-Balsfjorden har jeg derimot god tro på.

100 milliarder var mye industri ja. Hva regner du med her? Og hvor mye av det skal bruke togene?

Lenke til kommentar

Hadde E39 vært fergefri ville E39 vært en overopplagt stamvei mellom Kristiansand og Trondheim. Langs veien har vi tettstedene Stavanger/Sandnes med 230 000 innbyggere, Haugesund med tett opp mot 50k innbyggere, Bergen med tett opp mot 300k innbyggere, Ålesund, Molde og Kristiansund.

 

Som du ser, befolkningsmengde alene tilsier at den opplagte stamveien eer en fergefri E39. Tar du med det omfattende næringslivet langs hele kyststripen. Så er E6/E18 kun for spesielt interesserte når en kjører fra Trondheim til Kristiansand.

 

Dette gir ingen mening. Hvis noen faktisk skal fra Kristiansand til Trondheim med et lass varer, hvilken rolle spiller det hvor mye næringsliv det er langs veien? Og hvis de ikke skal hele veien til Trondheim, for eksempel bare til Bergen, hvilken rolle spiller det at det er ferge over Moldefjorden?

 

Det er da åpenbart kortere mellom Kristiansand og Trondheim innenlands enn langs kysten. "Mellom Kristiansand og Trondheim" er bare et samlebegrep når man snakker om hele veien, det er ikke en spesielt viktig transportrute og den er allerede utmerket betjent av E18/E6.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette gir ingen mening. Hvis noen faktisk skal fra Kristiansand til Trondheim med et lass varer, hvilken rolle spiller det hvor mye næringsliv det er langs veien? Og hvis de ikke skal hele veien til Trondheim, for eksempel bare til Bergen, hvilken rolle spiller det at det er ferge over Moldefjorden?

 

Det er da åpenbart kortere mellom Kristiansand og Trondheim innenlands enn langs kysten. "Mellom Kristiansand og Trondheim" er bare et samlebegrep når man snakker om hele veien, det er ikke en spesielt viktig transportrute og den er allerede utmerket betjent av E18/E6.

Det er du som må tenke gjennom dette en gang til.

Selvsagt er det bar en liten %-del som skal hele veien fra Kristiansand til Trondheim, men slik er det med alternativet også.

Størstedelen av de som kjører E18 skal til Oslo, og mellom Oslo og Gardermoen er trafikken størst på E6.

Trafikken blir nok størst mellom Stavanger og Bergen på E39.

Poenget er at Europaveiene knytter sammen regioner med mye folk og varetransport.

Trolig vil det gå mye varetransport til Kristiansand fra områder med mye eksportrettet industri, som fra Møre og resten av Vestlandet.

En god E39 vil også avlaste E6.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lofoten trenger bedre veier, men ikke motorveier. Lofoten må få et tak på turister og befolkning for å ikke ødelegge turistgrunnlaget på lang sikt. Det en virkelig burde bygg var en sykkelsti som dekket hele Lofoten, sånn at en får turistene til helvete vekk fra veiene.

Det hjelper 0 med sykkelsti når det kommer 50 busslass og 100 bobiler daglig. Vi trenger ikke motorvei, men det er ikke mye å forlange at vi har noe som likner en Europavei, når det faktisk er en Europavei. Er nesten litt overrasket over at SVV ikke har fjernet Europaveistatus bare for og slippe å bruke penger på vei her.

 

Sommeren er et helvette, 7 mil tar 1.5t, vinteren har vært grei, men nå er det på tur å spre seg fra Tromsø med nordlysturister. Og vi trenger jo turistene, det er den største inntjeneren vi har, gått forbi fiskeri.

 

Enten så må vi fjerne inntektene våre (stoppe turiststrømmen), og dermed la Lofoten ligge brakt, eller leve med hjertet i halsen hver gang vi kjører bil. Flere plasser det er slik også, ingenting skjer, men tunneler under vann til 500 innbyggere, det får vi faen meg til!

Endret av Jakke
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg ser ingen motsetning. Både Nord-Norge-banen, Troms-Banen, fergefri E6 og andre prosjekter må få konkurrere på lik linje med de enkeltvise E39-strekningene slik at man hele tiden plukker de prosjektene med størst samfunnsøkonomisk gevinst. Jeg er ganske sikker på at en slik rangering vil gjøre E6 fergefri og Troms-Banen bygges før siste ferge på E39 legges ned.

Der tror jeg nok du tar feil. Næringslivet som produserer fysiske varer ligger tett som haggel langs hele E39. Og en betydelig andel er eksportvarer. Jeg sier IKKE at fergefri E6 ikke skal realiseres, jeg sier bare at samfunnsnytten nok er betydelig større langs E39 enn hva folk flest forstår.

 

Når det kommer til jernbane nord for Bodø så er det så tullete og så feil for den tynt befolkede landsdelen Nord-Norge er at en ikke bør bruke en krone på å tenke på det en gang. Det Nord-Norge trenger er motorveier, tunneler og rassikring.

Jeg skal si meg enig i denne påstanden. Med motorvei så hadde vi kunne knyttet sammen de nordligste fylkene på en mye bedre måte.

Dagens E6 gjennom Nordland, Troms og Finnmark hadde trengt en mye større oppgradering enn det som allerede har blitt gjort.

Om ikke 4 fullbrede felt så hadde veien fint kunne vært bygd som "smal motorvei" - 4 felt med enkel midtdeling, eller 2+1 felts (slik som store deler av E4 gjennom Sverige er bygd opp)

Disse veiene kunne fint hatt en øvre fartsgrense på 110 km/t, siden de kun hadde vært møtefrie. Men da hadde man også måtte ha lagt til rette for dette med planskilte veikryss, og viltgjerder, siden mye av dagens vei går gjennom områder med særdeles stor elgfare

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skal si meg enig i denne påstanden. Med motorvei så hadde vi kunne knyttet sammen de nordligste fylkene på en mye bedre måte.

Dagens E6 gjennom Nordland, Troms og Finnmark hadde trengt en mye større oppgradering enn det som allerede har blitt gjort.

Om ikke 4 fullbrede felt så hadde veien fint kunne vært bygd som "smal motorvei" - 4 felt med enkel midtdeling, eller 2+1 felts (slik som store deler av E4 gjennom Sverige er bygd opp)

Disse veiene kunne fint hatt en øvre fartsgrense på 110 km/t, siden de kun hadde vært møtefrie. Men da hadde man også måtte ha lagt til rette for dette med planskilte veikryss, og viltgjerder, siden mye av dagens vei går gjennom områder med særdeles stor elgfare

Absolutt ikke enig. Jernbanen vil ikke produsere noe særlig utslipp, sett at vi får vekk de gamle Di4 på linjene der, og elektrifisert linjene. Motorvei eller 2+1 vil kun øke vogntogtrafikken, som flere har sagt at ikke er ønskelig, av klare grunner som økt trafikk både i byer og utenfor, mer utslipp, og ikke minst krever det flere folk for å kjøre samme mengde varer med vogntog kontra tog. Og ikke minst kan toget gå mye raskere, sett at Nordlandsbanen faktisk får litt TLC, som er på overtid, snittfarta på passasjertoget er lavere enn man klarer med bil på samme strekning (Bodø-Trondheim) med litt velvilje.

Lenke til kommentar

100 milliarder var mye industri ja. Hva regner du med her? Og hvor mye av det skal bruke togene?

Norsk sjømat omsetter for ca 100 milliarder i året. Det aller meste av dette produseres i Nord-Norge godt spredt oppover kysten. Hovedmarkedet er Europa. Frakten foregår i stor grad med trailere som krysser grensa til Sverige eller Finland. Det forblir gjerne på trailer hele veien for å unngå omlasting og fordi togene sørover er både sjeldne og trege pga banekvaliteten spesielt fra Narvik og sørover.

 

Det er noen kartskisser her, her og her.

 

Det er godt du spør, for det er mange sørpå som ikke er klar over hverken størrelsen på verdiskapningen eller hvordan eksporten foregår, eller hvorfor den har tilhørighet her i Nord. Det har med sjøtemperatur, gyteområder og nærheten til matressursene i Barentshavet å gjøre. Da snakker jeg om hvitfisk og laks, med grunner litt hver for seg. Angående verdiskapningen så er det mange som lar seg forvirre av at disse verdiene registreres på hovedkontorene sentralt på Østlandet. For å si det sånn, man finner ikke mye laks eller torsk i sjøen utenfor Fornebu eller Sandvika.

 

Klimaendringene flytter produksjonen sakte men sikkert ytterligere nordover og de store oppdretts og fangst-selskapene er i full sving med oppskalering i Nord. Utfordringer både på fôr-siden, avfall og sykdommer har R&D-budsjetter på milliarder, fordi videre oppskalering er helt avhengig av at utfordringene reduseres.

 

Jeg har selv hatt lite med sjømatnæringa å gjøre fram til i år, men har i det siste vært litt involvert i et prosjekt for en av de store bedriftene. Prosjektet jeg er involvert i nå vil ende med økt produksjonskapasitet i størrelseorden en årsomsetning på over milliarden. Dette er bare ett av prosjektene til en av de mange bedriftene som driver med oppdrett. Det kommer godt med nå som oljeinntektene har en langsiktig nedgang. Selv om fiskeomsetningen ikke er helt oppe på det nivået ennå så er det en svært verdifull industri som ikke minst er mye grønnere enn oljen.

 

PS. at noe persontrafikk vil nyte godt av banen er bare en ekstra bonus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det hjelper 0 med sykkelsti når det kommer 50 busslass og 100 bobiler daglig. Vi trenger ikke motorvei, men det er ikke mye å forlange at vi har noe som likner en Europavei, når det faktisk er en Europavei. Er nesten litt overrasket over at SVV ikke har fjernet Europaveistatus bare for og slippe å bruke penger på vei her.

 

Sommeren er et helvette, 7 mil tar 1.5t, vinteren har vært grei, men nå er det på tur å spre seg fra Tromsø med nordlysturister. Og vi trenger jo turistene, det er den største inntjeneren vi har, gått forbi fiskeri.

 

Enten så må vi fjerne inntektene våre (stoppe turiststrømmen), og dermed la Lofoten ligge brakt, eller leve med hjertet i halsen hver gang vi kjører bil. Flere plasser det er slik også, ingenting skjer, men tunneler under vann til 500 innbyggere, det får vi faen meg til!

Helt enig. Det er en del strekninger man lurer på hva SVV har røkt når de har satt fartsgrensa til 80 (type 1,5-feltsveier som Tyskerne kjører på som om de var enveiskjørte) og andre strekninger der man ikke kan kjøre i fartsgrensa uten å kveste normale biler. Veiene er bygd for et helt annet trafikkgrunnlag enn det som er i Lofoten nå, og forsåvidt noen steder rundt Tromsø også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Norsk sjømat omsetter for ca 100 milliarder i året. Det aller meste av dette produseres i Nord-Norge godt spredt oppover kysten. Hovedmarkedet er Europa. Frakten foregår i stor grad med trailere som krysser grensa til Sverige eller Finland. Det forblir gjerne på trailer hele veien for å unngå omlasting og fordi togene sørover er både sjeldne og trege pga banekvaliteten spesielt fra Narvik og sørover.

 

Det er noen kartskisser her, her og her.

 

Det er godt du spør, for det er mange sørpå som ikke er klar over hverken størrelsen på verdiskapningen eller hvordan eksporten foregår, eller hvorfor den har tilhørighet her i Nord. Det har med sjøtemperatur, gyteområder og nærheten til matressursene i Barentshavet å gjøre. Da snakker jeg om hvitfisk og laks, med grunner litt hver for seg. Angående verdiskapningen så er det mange som lar seg forvirre av at disse verdiene registreres på hovedkontorene sentralt på Østlandet. For å si det sånn, man finner ikke mye laks eller torsk i sjøen utenfor Fornebu eller Sandvika.

 

Klimaendringene flytter produksjonen sakte men sikkert ytterligere nordover og de store oppdretts og fangst-selskapene er i full sving med oppskalering i Nord. Utfordringer både på fôr-siden, avfall og sykdommer har R&D-budsjetter på milliarder, fordi videre oppskalering er helt avhengig av at utfordringene reduseres.

 

Jeg har selv hatt lite med sjømatnæringa å gjøre fram til i år, men har i det siste vært litt involvert i et prosjekt for en av de store bedriftene. Prosjektet jeg er involvert i nå vil ende med økt produksjonskapasitet i størrelseorden en årsomsetning på over milliarden. Dette er bare ett av prosjektene til en av de mange bedriftene som driver med oppdrett. Det kommer godt med nå som oljeinntektene har en langsiktig nedgang. Selv om fiskeomsetningen ikke er helt oppe på det nivået ennå så er det en svært verdifull industri som ikke minst er mye grønnere enn oljen.

 

PS. at noe persontrafikk vil nyte godt av banen er bare en ekstra bonus.

En kraftig overdrivelse. https://www.ssb.no/fiskeoppdrett

Lenke til kommentar

Du glemmer villfanget fisk for 35 milliarder. Norge eksporterte sjømat for 99 milliarder i 2018, en økning på 5% fra 2017. Oppdrettslaks står for 68% av eksporten. Nasjonalt forbruk kommer i tillegg. Regjeringa har som mål at oppdrettsnæringa skal fortsette å vokse. Fiskeriministeren har tro på at det år an å femdoble oppdretten innen 2050. Klarer de det og prisnivået er det samme kommer eksporten av sjømat opp i 370 milliarder kroner. Norge produserer olje for ca 500 milliarder i året, et tall som er forventet å synke vesentlig fram mot 2050.

 

Fisk er den nye oljen! (igjen - fisk dominerte norsk eksport i over 400 år fram til utpå 1900-tallet)

 

De store samferdselsprosjektene må selvsagt dimmensjoneres for framtida.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...