Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er jeg dum?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Har siden barneskolen hatt et problem med matematikk. Dvs jeg kan ikke sette opp gangestykker som 45*37 og løse det med penn og papir. Ikke nubbsjans til å sette opp et delestykke. På 1. videregående hadde jeg teoretisk matte og bestod dette faget. Med noe svakt resultat i faget ble jeg rådet å ta enklere matte neste år. Men jeg synes det var ganske vanskelig å være motivert så jeg bare droppet det totalt.

 

Nå skal jeg opp i eksamen i R1 og har lært å løse polynomiske ligninger osv, og begynner å kunne gjøre derivasjon ganske greit. Men jeg føler dette er elegant matematikk på et vis så derfor kan jeg forstå det. 

Nå sitter jeg altså her med pensum for 2. videregående, 10 år etter at mine klassekamerater bare leket seg gjennom disse fagene. Jeg kan nå enkelt løse andregradsligninger men stadig ikke sette opp et gangestykke på tradisjonelt vis.

 

Jeg har alltid hatt et ess i ermet at jeg kan mye om data, programmering og jobber med dette den dag i dag. Men hvem som helst kunne sikkert gjort det om de prøvde?

Er jeg bare dum eller suger jeg i matte? Hvorfor er noen ting ekstra vanskelig for meg, men andre ting er enkelt?



Anonymous poster hash: 1b7a0...553
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Basert på det du beskriver så er du heilt klart ikkje dum.

Det er mange som sliter med den store gangetabellen så det er ikkje særleg unikt.

 

Det at du har problemer med store gangestykker men samtidig behersker programmering og polynomiske likningar tyder på at du er ordblind for matematikk, altså at du har det som heiter dyskalkuli.

 

Dyskalkulien har nok gjort at du ikkje har fått tilstrekkeleg med hjelp til å lære deg den grunnleggande matematikken.

 

 

 

Strengt tatt får eg inntrykket av at du er over gjennomsnittleg intelligent sidan du har klart å lære deg delar av R1 pensumet til tross for at du ikkje har fått med deg den matematikken som pensumet er basert på. 

 

Ta kontakt med PPT-tenesta og få tatt ein test på dyskalkuli og dysleksi, så tek du det derifrå med å få tilrettelegging frå skulen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ingen er noen gang "dum". Det er et ikke-ord i min ordliste. Sitter i så fall ekstremt lang tinne og da glipper det ut.

 

Vi har alle våre styrker og svakheter. Du løser sikkert programmeringsoppgaver lett, der andre (som meg) ville sett det som gresk.

 

Det finnes sikkert flere som sliter med det samme du gjør.

 

Det er ikke så mye annet å gjøre enn å prøve å søke hjelp der det finnes, å begynne -helt- fra bunnen av. Ikke tenk på stigmatisering, hva "andre" er gode på. Dét er ikke hva jobb og livet dreier seg om. Det er hva -du- har som mål og ambisjoner som spiller en rolle, og hvilke hinder som står i veien for det. Så identifisere, kartlegge og ta hjelp der det finnes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har siden barneskolen hatt et problem med matematikk. Dvs jeg kan ikke sette opp gangestykker som 45*37 og løse det med penn og papir. Ikke nubbsjans til å sette opp et delestykke. På 1. videregående hadde jeg teoretisk matte og bestod dette faget. Med noe svakt resultat i faget ble jeg rådet å ta enklere matte neste år. Men jeg synes det var ganske vanskelig å være motivert så jeg bare droppet det totalt. Nå skal jeg opp i eksamen i R1 og har lært å løse polynomiske ligninger osv, og begynner å kunne gjøre derivasjon ganske greit. Men jeg føler dette er elegant matematikk på et vis så derfor kan jeg forstå det. Nå sitter jeg altså her med pensum for 2. videregående, 10 år etter at mine klassekamerater bare leket seg gjennom disse fagene. Jeg kan nå enkelt løse andregradsligninger men stadig ikke sette opp et gangestykke på tradisjonelt vis. Jeg har alltid hatt et ess i ermet at jeg kan mye om data, programmering og jobber med dette den dag i dag. Men hvem som helst kunne sikkert gjort det om de prøvde?Er jeg bare dum eller suger jeg i matte? Hvorfor er noen ting ekstra vanskelig for meg, men andre ting er enkelt? Anonymous poster hash: 1b7a0...553

Det er enkelt å lese av det du skriver at du ikke er dum.

 

Hvis du sliter med pensum, hjelper det kanskje å gå inn på nettsteder. Hvis du ikke blir klokere av norske nettsteder, prøv engelske søkeord. Kanskje står det forklart på en enklere måte. Jeg synes nettsteder som "math is fun" er bra, fordi vanskelige problemstillinger blir forklart på enkel måte.

Endret av Vaniman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror faktisk at jeg selv har glemt metoden for å løse den enkle problemstillingen du viser. Men, kommer sikkert som en aha-opplevelse om noen viser til den. Og da husker jeg den nok. Men så er det veldig mange år siden jeg lærte noen slik metode også da. Så jeg ville løst det slik på praktisk vis.

 

45*37

 

(45 * 10 * 3) + (45 * 7)

450 * 3 = 1350 + ((15 * 7) + (30 * 7) = 1350 + 105 + 210 = 1350 + 315 = 1665. Tungvint ja, men jeg kan resonnere meg fram til svaret med tall som jeg klarer å løse med skallen.

 

3*4

12

  7*4

  28

    3*5

     15

       5*7

       35

______

?

Forestiller meg at det er noe liknende en slik oppstilling, men husker ikke helt hvordan det settes nedover hverandre for å summere under streken

Endret av G
Lenke til kommentar

Min teori til dårlige mattekunnskaper:

 

Matte, som andre fag, er bygget lag på lag, hvor man man, for å klatre høyere opp på mattetoppen, må beherske det ene nivået før man går videre. Mange tror de ikke er kapable til å forstå 'vanskelig' matte, men jeg tror de bare har skyndet seg for mye og prøve å hoppe for høyt opp uten de nødvendige forutsetningene.

Gode lærere, tålmodighet, egeninnsats, interesse, og læringsmiljø på læringsveien har mye å si

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har siden barneskolen hatt et problem med matematikk. Dvs jeg kan ikke sette opp gangestykker som 45*37

Start med å sette opp stykket slik:

 

45*37

 

Så ganger du enerne med enerne og så tierne med enerne. Sett hvert enkelt delregning under hverandre, og pass på at tiere kommer under tiere, og enere under enere osv. Slik: 7*5 og 7*40

              

 

 45*37

 35

28      

 

Så gjør du det samme, husk nå at du ganger med tiere. (30 * 5 og 30 * 40)

 

    45*37

   135

  28      

  15

12      

1665   

Lenke til kommentar

Min teori til dårlige mattekunnskaper:

 

Matte, som andre fag, er bygget lag på lag, hvor man man, for å klatre høyere opp på mattetoppen, må beherske det ene nivået før man går videre. Mange tror de ikke er kapable til å forstå 'vanskelig' matte, men jeg tror de bare har skyndet seg for mye og prøve å hoppe for høyt opp uten de nødvendige forutsetningene.

Gode lærere, tålmodighet, egeninnsats, interesse, og læringsmiljø på læringsveien har mye å si

Du har helt rett. Problemet er at våre lærere er overbelastet, så da får ikke hver enkelte elev tiden og hjelpen de kunne trengt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...