Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Salg av bolig med alderskrav


Dragen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som trådstartar også viser til så er aldersdiskriminering eksplisitt forbudt i burettslag etter at det blei lagt til i lova den 16.06.2017.

Før dette så var ikkje alder tatt med som diskriminering, så ei vedtekt med aldersdiskriminering var strengt tatt ikkje ulovleg før denne datoen, sjølv om det var i utakt med diskrimineringslova. (Eg har ikkje oversikt over når alder for fyrste gong blei definert under diskriminering, så er usikker på om aldersdiskriminering var lov i 1993).

 

 

Det store spørsmålet er kva som er den praktiske konsekvensen av at burettslaget har ulovlege vedtekter. Er det berre at andre kjøparar kan tvinge seg inn i burettslaget medan den opprinnelege vedtekta kan bestå som ei anbefaling?

Lenke til kommentar

Problemet sånn jeg ser det, er at denne diskrimineringen stopper alles mulighet til å få seg egen bolig. Er det forskjell på en 33-åring og en 34-åring med lave inntekter? Vi har et historisk høyt prisnivå på boliger, og da burde ikke lavprisboliger som dette ha begrensninger på salg.

 

Ikke at boligen jeg linket til er et godt eksempel. Jeg kjenner tidligere eier, og har vært i boligen mange ganger. Renovasjonsbehovet ligger på godt over en million. Og borettslaget er direkte farlig. Beboerne er i hovedsak personer med sterke, samfunnsfarlige mentale problemer.

Lenke til kommentar

Det store spørsmålet er kva som er den praktiske konsekvensen av at burettslaget har ulovlege vedtekter. Er det berre at andre kjøparar kan tvinge seg inn i burettslaget medan den opprinnelege vedtekta kan bestå som ei anbefaling?

 

For noen år siden var det noen saker med enkelte boligselskaper som hadde i vedtektene at leilighetene kun skulle gå til kvinner. Da bestemte likestillingsnemda at det ikke lenger var særlige behov for kvinner som kunne legitimere denne forskjellsbehandlingen og boligselskapene ble tvunget til å endre sine vedtekter.

 

Når det gjelder aldersbegrensninger kan man jo argumentere med at det er særlige behov for disse som legitimerer forskjellsbehandlingen. Feks at det skal være et mulig for unge boligkjøpere å komme seg inn på markedet. Tilsvarende finnes det jo en lang rekke eldreboliger der du må være over en viss alder for å kjøpe. Antar at noen må prøve en slik sak for likestillingsnemda for å få klarhet i saken.

Lenke til kommentar

Problemet sånn jeg ser det, er at denne diskrimineringen stopper alles mulighet til å få seg egen bolig. Er det forskjell på en 33-åring og en 34-åring med lave inntekter? Vi har et historisk høyt prisnivå på boliger, og da burde ikke lavprisboliger som dette ha begrensninger på salg.

 

Tanken er vell omvendt, ved å ikkje tillate 34-åringar i å kjøpe så held ein husprisane nede ved at godt etablerte voksne ikkje får presse opp prisen. Ved å sette slik aldersgrense så er det berre 18-33 åringar i ordinære begynnerstillingar som får by mot kvarandre.

 

Ein av grunnane til at bustadprisane er så store er at det er godt voksne som har voksne barn som har råd til å kjøpe dei store leiligheitene med plass til barnefamiliar, medan barnefamiliane ikkje får råd til å kjøpe større enn tre-roms.

 

Er grunnen til tvangssalget pga eier snart blir for gammel?

 

Eg har ikkje lest vedtektene, men basert på teksta i annonsa så ser det ut som at det berre er aldersgrense for å kjøpe seg inn i burettslaget, ikkje aldersgrense for å bu der. Så dette er nok ikkje eit tvangssal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg har ikkje lest vedtektene, men basert på teksta i annonsa så ser det ut som at det berre er aldersgrense for å kjøpe seg inn i burettslaget, ikkje aldersgrense for å bu der. Så dette er nok ikkje eit tvangssal.

 

Det er tvangssalg, som opplyses om i prospektet. Selger er Sær Gudbrandsdal tingrett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...