Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vannfaste


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begynn rolig kondisjonstrening og begynn å spis sunnere og riktige porsjoner. Du kommer til å gå ned omtrent 10 kg da. Men ikke slutt å drikk vann, viktig for psyken og holde fokus. Du kan unne deg bittelitt søtt etter måltid.

 

Jeg kjøpte noe som heter corestep 360 nylig, utrolig rask leveringstid (2 dager), 1000 kr. Foreløpig virker den utrolig nyttig selv for meg på 100 kg. Litt tidlig i eierskapet enda men sjekk det ut.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk salt hvis du skal faste over flere dager.

 

Selv syns jeg OMAD er en enkel og digg måte å gå ned på, bare husk at det er mye bedre for utseende og sinn at du spiser ett sunt stort måltid enn junkfood.

 

Ellers er intermittent fasting også ypperlig. Da gir du deg selv ett spisevindu på hvor lenge du syns den burde være. Mange tar 16 timer faste så 8 timer spisevindu, mens andre liker å krympe vinduet for kjappere resultat. Det spørs på hva du syns funker for din situasjon.

Lenke til kommentar

Jeg er 17, veier rundt 80 kg og ca 1,67 m.

 

Tatt i betraktning at du fremdeles er et barn/ungdom uten tilstrekkelig utviklet konsekvensforståelse, vil jeg sterkt fraråde deg å prøve på å gå ned 15 kg på 8 uker. Ikke en gang under en kyndig voksen persons overvåking kan vi si at det skulle være medisinsk forsvarlig når estetikk er eneste begrunnelsen.

 

Derimot er det ikke farlig å kutte ut det du vet med deg er usunt og/eller inneholder et kalorioverskudd. Hvis du samtidig bare går en times rask gange 5 dager i uken utover den aktivitet du allerede driver med, så vil jeg garantere deg at du går ned minst 1 kg i uka.

Endret av Skandinav
  • Liker 8
Lenke til kommentar

En vektnedgang på 15 kg på 2 måneder er en vektnedgang som skjer for raskt. Forskning har vist at det er mye lettere å holde på vekta når du går sakte ned i vekt. Går man fort ned i vekt, vil man fortere kunne gå opp igjen, og kanskje til et enda høyere nivå (såkalt jojo-slanking). 

 

Det å føle seg ukomfortabel i egen kropp er det mange som kan føle på, og skjønner godt at du har lyst å løse problemet. Men å bruke det som motivasjon for å skulle gå ned i vekt er ikke sunt - og vil nok ikke på lang sikt egentlig kunne løse problemet. Vil heller anbefale deg å jobbe litt mer med deg selv, dine tanker rundt egen kropp - gjerne snakk med noen. Les mer om hva som kan gjøres her: https://www.ung.no/oss/trening-og-idrett/181378.html. 

 

Øv deg på å like kroppen din som den er! Vektnedgang bør heller komme som et resultat av en sunn og aktiv livsstil, der ønsket er å bedre egen helse. :)

Lenke til kommentar

15 kg på 2 mnd er bare 7,5 kg pr mnd, det er jo rett under 2 kg i uka. Er ikke farlig å få til eller farlig å oppnå. Menneskekroppen går opp og ned i kg daglig helt naturlig.

Tull

 

Selv det å gå ned 1 kilo ukentlig er et helseskadelig råd.

 

Hvorfor, la oss regne på det.

 

Kvinner skal ha mellom 1500-2000 kcal daglig for å opprettholde vekt og vitalefunksjoner.

 

Et kalorioverskudd eller kaloriunderskudd på 7000 kcal tilsvarer 1 kilo. Det vil si et man må ha et kaloriunderskudd på 1000 per dag for å gå ned 1 kilo på 1 uke. Som tilsvarer at man kun får i seg 500-1000 kalorier per dag, det er helseskadelig når kroppen ikke er ferdig utviklet.

 

Skulle ta derimot gått ned 2 kilo per uke, tilsvarer det 0 kalorier per dag, altså å faste hver dag i en hel uke. Det er det som kreves dersom ts skal gå ned 15 kilo på 2 mnd (uten trening).

 

Nå tar jeg litt hardt i, fordi dette eksemplet kun innebærer kosthold og ikke trening. Men poenget mitt er å få frem hvor usunt, farlig, og totalt uforsvarlig det er å gi en 17 åring som har et dårlig selvbilde råd om at det ikke er så farlig å gå ned 15 kilo på 2 mnd.

 

Blir rystet at voksne kan komme med slike råd. Rådet til ts burde ikke være hjelp til slanking, men råd om å søke profesjonell hjelp før hun utvikler en spiseforstyrrelse. For meg virker det ut som at ts har et helt feil syn på vekt og kropp når målet er å sulte seg for og passe inn i en kjole.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

15 kg på 2 mnd er bare 7,5 kg pr mnd, det er jo rett under 2 kg i uka. Er ikke farlig å få til eller farlig å oppnå. Menneskekroppen går opp og ned i kg daglig helt naturlig.

 

Jeg er en mann på 177cm, 67kg som har litt ektra rundt magen. Jeg tror jeg skal følge ditt råd og ta av 2kg i uka fremover. Det er jo ikke farlig ?

 

Anonymous poster hash: cd718...16e

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tull

 

Selv det å gå ned 1 kilo ukentlig er et helseskadelig råd.

 

Hvorfor, la oss regne på det.

 

Kvinner skal ha mellom 1500-2000 kcal daglig for å opprettholde vekt og vitalefunksjoner.

 

Et kalorioverskudd eller kaloriunderskudd på 7000 kcal tilsvarer 1 kilo. Det vil si et man må ha et kaloriunderskudd på 1000 per dag for å gå ned 1 kilo på 1 uke. Som tilsvarer at man kun får i seg 500-1000 kalorier per dag, det er helseskadelig når kroppen ikke er ferdig utviklet.

 

Skulle ta derimot gått ned 2 kilo per uke, tilsvarer det 0 kalorier per dag, altså å faste hver dag i en hel uke. Det er det som kreves dersom ts skal gå ned 15 kilo på 2 mnd (uten trening).

 

Nå tar jeg litt hardt i, fordi dette eksemplet kun innebærer kosthold og ikke trening. Men poenget mitt er å få frem hvor usunt, farlig, og totalt uforsvarlig det er å gi en 17 åring som har et dårlig selvbilde råd om at det ikke er så farlig å gå ned 15 kilo på 2 mnd.

 

Blir rystet at voksne kan komme med slike råd. Rådet til ts burde ikke være hjelp til slanking, men råd om å søke profesjonell hjelp før hun utvikler en spiseforstyrrelse. For meg virker det ut som at ts har et helt feil syn på vekt og kropp når målet er å sulte seg for og passe inn i en kjole.

Ta deg en bolle. Folk faster daglig over hele verden uten problemer. TS er overvektig, det har mye å si. TS har overskudd å brenne. Du snakker som om jeg anbefalet alle å ikke spise uansett vekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er en mann på 177cm, 67kg som har litt ektra rundt magen. Jeg tror jeg skal følge ditt råd og ta av 2kg i uka fremover. Det er jo ikke farlig ?

 

Anonymous poster hash: cd718...16e

Er ikke mulig at du er så undervektig og har ekstra rundt magen. Men nice hyperbole. Synd du ikke turte å legge den kommentaren igjen med brukernavn så jeg vet hvem du er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å si det sånn, jeg er veldig liten allerede og har ikke mye overskudd å brenne vekk, jeg klarer meg likevel fint i 2 dager om gangen uten mat. Blir jeg sulten? Klart, men det er ikke farlig. Kroppene våre er faktisk lagd for å lagre og ta av større mengder fett. 

Føler jeg at jeg blir ''deigete'' så bare faster jeg i ett par uker (typisk OMAD men av og til føler jeg for en pause over lengre tid) og det funker utrolig bra både på å klarne sinnet mitt og å gi kroppen en velfortjent pause samt at klærne sitter litt løsere. Trening er viktig i en sunn livsstil men brorparten av kampen mot vekten skjer på kjøkkenet.

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ta deg en bolle. Folk faster daglig over hele verden uten problemer. TS er overvektig, det har mye å si. TS har overskudd å brenne. Du snakker som om jeg anbefalet alle å ikke spise uansett vekt.

Nei.

 

Det er forskjell på å faste noen få dager innimellom, og det å faste hver eneste dag. Det skjønner du også.

 

Og skal man klare å gå ned 15 kilo på så kort tid, så må man faktisk faste hver dag fast i 2 mnd. For at det skal være fysiologisk mulig for ts å gå ned 2 kilo i uka, krever det at hun går 2000 kval i minus hver dag, når dagsbehovet er 1500 kcal.

 

Det vil si at man må faste hver dag, i tillegg til å forbrenne 500 kcal ved trening hver dag. Det er direkte farlig.

 

Jeg ser at det sannsynligvis er ts som har «liket» kommentarene dine, fordi du skriver det hun ønsker å høre. Fordi hun ønsker støtte og synpati for sitt usunne syn på kropp, det betyr ikke at det du skriver er riktig.

 

Dine råd er direkte farlig, fordi du sier 15 kilo på 2 mnd går helt fint. Det gjør det ikke fordi hun må gå 1500 kcal i minus på mat, og 500 kcal i minus på trening hver dag, fra hva som er dagsbehovet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...