Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vannfaste


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Det er ikke farlig å gå ned rett under 2kg i uka i 8 uker. Ta vekten hennes i betraktning og. Hadde hun veid 60-65kg hadde det vært en annen sak.

 

https://www.nettavisen.no/nyheter/ned-tre-kilo-i-uka/3327088.html

 

Suppedietten brukes av sykehus i USA for å få folk kjapt ned i vekt. Spiser du kun suppe for dagen, går du ned 2kg i uka.

 

Men kjapp nedgang gir kjapp oppgang i vekt og, så det er viktig at man klarer å holde seg til «skjema» de ukene.

Endret av Lami
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke mulig at du er så undervektig og har ekstra rundt magen. Men nice hyperbole. Synd du ikke turte å legge den kommentaren igjen med brukernavn så jeg vet hvem du er.

 

Er man 177 cm høy og veier 67 kg, er man absolutt ikke undervektig, men godt innenfor normalområdet ifølge BMI-skalaen (selv om denne ikke alltid gir en korrekt bilde). Det er også da fullt mulig å ha litt ekstra fett på magen, spesielt fordi magefett er noe av det fettet som er vanskeligst å kvitte seg med. 

 

Det er ikke farlig å gå ned rett under 2kg i uka i 8 uker. Ta vekten hennes i betraktning og. Hadde hun veid 60-65kg hadde det vært en annen sak.

 

https://www.nettavisen.no/nyheter/ned-tre-kilo-i-uka/3327088.html

 

Suppedietten brukes av sykehus i USA for å få folk kjapt ned i vekt. Spiser du kun suppe for dagen, går du ned 2kg i uka.

 

Men kjapp nedgang gir kjapp oppgang i vekt og, så det er viktig at man klarer å holde seg til «skjema» de ukene.

 

I artikkelen du viser til er det også tatt i betraktning at man trener en del, og det er derfor ikke kun basert på diett eller redusert kaloriinntak. I det store og hele er de ulike diettene man hører om i media for det meste oppskrytt, og kan være direkte helseskadelige. De gjør at kostholdet blir ubalansert, og øker risikoen for at man ikke får i seg nok av de næringsstoffene man har behov for. Jeg sier ikke at enhver diett er nytteløs, men at det bør skje etter rådføring fra en kyndig fagperson, og ikke pga. at man har lest etter eller annet på nettet. 

 

Uansett er det uansvarlig å gi en 17 år gammel ungdom som (åpenbart) har et dårlig selvbilde, råd om hvordan h*n kan gå ned 15 kg på 2 måneder. Man bør kunne kjenne seg komfortabel i egen kropp, og uansett bør ikke dette være motivasjonen for å skulle gå ned i vekt. 

 

Jeg vil anbefale ts å snakke med noen h*n stoler på, gjerne en psykolog. Dette vil man kunne få hjelp til via fastlegen, som også vil kunne gi deg helsefremmende råd om kosthold og trening, for å kunne gå ned i vekt på en sunn måte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er ikke mulig at du er så undervektig og har ekstra rundt magen. Men nice hyperbole. Synd du ikke turte å legge den kommentaren igjen med brukernavn så jeg vet hvem du er.

Jeg vet ikke hvorfor du vil ha brukernavnet mitt, men det er mine faktiske mål. Jeg kommer selvfølgelig ikke til å ta av 2kg i uka, det er idiotisk for meg, men jeg vet at jeg trener for lite. 

Jeg har alltid bare spist to måltider. Lunsj og middag. Det har visst blitt veldig populært nå, men det hjelper ikke så mye hvis man ikke beveger seg.

Hvis jeg kutter litt på øl så forsvinner magen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei.

 

Det er forskjell på å faste noen få dager innimellom, og det å faste hver eneste dag. Det skjønner du også.

 

Og skal man klare å gå ned 15 kilo på så kort tid, så må man faktisk faste hver dag fast i 2 mnd. For at det skal være fysiologisk mulig for ts å gå ned 2 kilo i uka, krever det at hun går 2000 kval i minus hver dag, når dagsbehovet er 1500 kcal.

 

Det vil si at man må faste hver dag, i tillegg til å forbrenne 500 kcal ved trening hver dag. Det er direkte farlig.

 

Jeg ser at det sannsynligvis er ts som har «liket» kommentarene dine, fordi du skriver det hun ønsker å høre. Fordi hun ønsker støtte og synpati for sitt usunne syn på kropp, det betyr ikke at det du skriver er riktig.

 

Dine råd er direkte farlig, fordi du sier 15 kilo på 2 mnd går helt fint. Det gjør det ikke fordi hun må gå 1500 kcal i minus på mat, og 500 kcal i minus på trening hver dag, fra hva som er dagsbehovet.

Nei, det vil ikke si at man må faste hver dag. Når man faster er det veldig vanlig å ta pauser mellom faster hvor du spiser mer 'normal' mengde med mat. Det fine med dette er at magen din krymper og porsjonene dine krymper også uten at du er klar over det. så det er en flott måte å gå ned på og få ett resultat som varer. 

 

Er da ikke ett usunt syn på kropp å ville være i form. Vet TS vil komme inn i en kjole, men jeg tror TS også hadde likt ett varig resultat.

 

Ts sin vekt og høyde gir henne ett høyere dagsbehov for å opprettholde vekten sin, og hun kan ta ta av mer på en trygg måte fordi hun har mer å ta av. 

 

Hva med dette er så vanskelig å forstå? Hvis du vil at dine eksempler skal være relevante så ta hva dagsbehovet til en 17 år gammel overvektig jente burde være. 

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er man 177 cm høy og veier 67 kg, er man absolutt ikke undervektig, men godt innenfor normalområdet ifølge BMI-skalaen (selv om denne ikke alltid gir en korrekt bilde). Det er også da fullt mulig å ha litt ekstra fett på magen, spesielt fordi magefett er noe av det fettet som er vanskeligst å kvitte seg med. 

 

 

 

Men det er jo kvinner man snakker om, ikke menn. Angående magefettet. fordi vi har dyrebare organer (livmor) som trenger ekstra beskyttelse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvorfor du vil ha brukernavnet mitt, men det er mine faktiske mål. Jeg kommer selvfølgelig ikke til å ta av 2kg i uka, det er idiotisk for meg, men jeg vet at jeg trener for lite. 

Jeg har alltid bare spist to måltider. Lunsj og middag. Det har visst blitt veldig populært nå, men det hjelper ikke så mye hvis man ikke beveger seg.

Hvis jeg kutter litt på øl så forsvinner magen. 

Så kutt på ølet? Ikke er det bedre for utseende, men også kroppen! Er ikke for avholds altså, er kos med en kald en nå og da

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

I artikkelen du viser til er det også tatt i betraktning at man trener en del, og det er derfor ikke kun basert på diett eller redusert kaloriinntak. I det store og hele er de ulike diettene man hører om i media for det meste oppskrytt, og kan være direkte helseskadelige. De gjør at kostholdet blir ubalansert, og øker risikoen for at man ikke får i seg nok av de næringsstoffene man har behov for. Jeg sier ikke at enhver diett er nytteløs, men at det bør skje etter rådføring fra en kyndig fagperson, og ikke pga. at man har lest etter eller annet på nettet.

 

Uansett er det uansvarlig å gi en 17 år gammel ungdom som (åpenbart) har et dårlig selvbilde, råd om hvordan h*n kan gå ned 15 kg på 2 måneder. Man bør kunne kjenne seg komfortabel i egen kropp, og uansett bør ikke dette være motivasjonen for å skulle gå ned i vekt.

 

Jeg vil anbefale ts å snakke med noen h*n stoler på, gjerne en psykolog. Dette vil man kunne få hjelp til via fastlegen, som også vil kunne gi deg helsefremmende råd om kosthold og trening, for å kunne gå ned i vekt på en sunn måte.

Grunnen til at jeg viste artikkelen var for å fortelle at det ikke er farlig å gå ned 2kg i mnd. TS har litt mer kg å gå på, og det vil være langt i fra farlig at TS går på en streng diett på en tidsramme på 2 måneder.

 

Nå syns jeg det ble vel mye «oppsøke psykolog, kyndig person-overvåkning».

 

Det er en veldig kort tidsramme på 2 måneder med 2kg i uken. TS har det som ønske, og det er viktig at det kommer inn best mulig veiledning. Det er flere kyndige nok personer på et forum til å fortelle hva som er sikkert å å gjøre.

 

TS har et arrangement som er målet. Jeg syns ikke man burde oppsøke psykolog fordi man har et arrangement og en kjole man må komme inn i. Det blir for dumt.

 

Suppediett gir deg næring du trenger samtidig som du kan nå målet. Hadde det vært helseskadelig og usunt hadde det ikke blitt brukt verden over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det er jo kvinner man snakker om, ikke menn. Angående magefettet. fordi vi har dyrebare organer (livmor) som trenger ekstra beskyttelse. 

 

Personen du snakket om her var en mann, og uansett kjønn er det ikke undervekt å veie 67 kg og være 177 cm høy, noe du påstod. Legger ved en link til en BMI-kalkulator: https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/bmi-kalkulator-kroppsmasseindeks/ :)

 

Grunnen til at jeg viste artikkelen var for å fortelle at det ikke er farlig å gå ned 2kg i mnd. TS har litt mer kg å gå på, og det vil være langt i fra farlig at TS går på en streng diett på en tidsramme på 2 måneder.

 

Nå syns jeg det ble vel mye «oppsøke psykolog, kyndig person-overvåkning».

 

Det er en veldig kort tidsramme på 2 måneder med 2kg i uken. TS har det som ønske, og det er viktig at det kommer inn best mulig veiledning. Det er flere kyndige nok personer på et forum til å fortelle hva som er sikkert å å gjøre.

 

TS har et arrangement som er målet. Jeg syns ikke man burde oppsøke psykolog fordi man har et arrangement og en kjole man må komme inn i. Det blir for dumt.

 

Suppediett gir deg næring du trenger samtidig som du kan nå målet. Hadde det vært helseskadelig og usunt hadde det ikke blitt brukt verden over.

 

Det første jeg vil si er at det ikke er mulig å gi gode nok veiledning i slike spørsmål over et forum, og med den begrensede informasjonen man får her. Dessuten har man ingen garanti for hvem som er fagpersoner og hvem som ikke er det. 

 

For det andre er det her snakk om en 17 år gammel ungdom som vil gå ned i vekt fordi h*n føler seg ukomfortabel med å skulle gå i en kjole. Jeg mener det er helt uansvarlig å da komme med råd til hvordan h*n kan slanke seg fortest mulig, når det kan se ut som personen sliter med syn på egen kropp og selvbilde (graden av dette blir det vanskelig å si noe om). Problemet er ikke i hovedsak vekta og dette arrangementet, men kan synes å heller være selvbildet til denne personen, sånn jeg ser det.

 

Hvis du kan finne et godt vitenskapelig grunnlag for denne suppedietten, har du overbevist meg. Det at den brukes "over hele verden" er ikke et godt nok argument. Det er mye rart, og blant annet dietter, som brukes verden over som verken er helsefremmende eller sunt i det hele tatt...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ikke gjør det. Gå ned maks en kilo per uke, helst en kilo annenhver uke. Kjøp strammende undertøy, som spanx og en korsett til ballet. Det hjelper veldig på formen. Kurver er jo sett på som veldig fint av de fleste (uten at jeg synes det ha mindre kurver er stygt) og mage og lår er iallefall lett å stramme inn på med undertøy for en dag. Vurder eventuelt også en annen kjole. En spraytan kan også få figuren til å se slankere ut.

 

Det er iallefall min anbefaling. Når jeg har forsøkt å spise svært llite i perioder har det ført til at jeg spiste veldig mye når perioden var over, la på meg alt igjen veldig raskt og fikk strekkmerker. Verken å gå ned raskt eller gå opp raskt i vekt er spesielt sunt, tror jeg. Jeg er ikke ekspert i området. Psykisk så tror jeg ikke at det er bra for deg.

Utover det så vil jeg anbefale deg å ikke redusere for mye kaloriinntaket, men fokusere mer på andre ting som trening f.eks. Ellers så vet jeg at det finnes behandlinger som f.eks med laser utenpå kroppen (vil fraråde å gjøre noe invasivt eller veldig dyrt), men vet ikke om de har noe dokumentert effekt.



Anonymous poster hash: 93feb...8db
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Husk salt hvis du skal faste over flere dager.

 

Selv syns jeg OMAD er en enkel og digg måte å gå ned på, bare husk at det er mye bedre for utseende og sinn at du spiser ett sunt stort måltid enn junkfood.

 

Ellers er intermittent fasting også ypperlig. Da gir du deg selv ett spisevindu på hvor lenge du syns den burde være. Mange tar 16 timer faste så 8 timer spisevindu, mens andre liker å krympe vinduet for kjappere resultat. Det spørs på hva du syns funker for din situasjon.

 

Ikke TS dette. Jeg prøvde å la være å drikke vann i 24 timer. Det er nesten det jæveligste jeg har prøvd å gjøre med meg selv. Fikk hodepine.

 

Er vannfaste å kun drikke vann istedetfor normal diett?

 

Anonymous poster hash: 0bb11...68f

Lenke til kommentar

 

Ikke TS dette. Jeg prøvde å la være å drikke vann i 24 timer. Det er nesten det jæveligste jeg har prøvd å gjøre med meg selv. Fikk hodepine.

 

Er vannfaste å kun drikke vann istedetfor normal diett?

 

Anonymous poster hash: 0bb11...68f

 

WTF? Hvor fikk du at du ikke skulle drikke vann fra??? Når du faster blir du oppfordret til å holde deg hydrert. 

 

En ren vannfaste er å drikke kun vann istedenfor å spise. Som er idiotisk spør du meg hvis du ikke er sykt overvektig og må gå ned 40 kilo helst i går. 

Lenke til kommentar

Mange tullesvar her.

 

Hele vitsen med en faste er å ikke få i seg nok kalorier. Kaloriunderskudd gjør at kroppen bruker opplagret fett som energikilde. Ved å forbrenne dette vil man gå ned i vekt.

 

Så sant der ikke eksisterer underliggende helsetilstander (diabetes, vitaminmangel etc.) kan man fint faste i dagesvis uten problemer så sant man får i seg anbefalt dose vitaminer og mineraler. Der var en mann som var veldig overvektig (typ Amerika) som klarte seg et år på vann og vitaminer uten at kroppen tok noe skade av det. Dette var dog en ganske unik case, da fyren hadde så mye opplagret fett at kroppen ble forsynt med energi gjennom hele perioden.

 

Og til dere som linker til allmennleger og generelle anbefalinger fra staten. Folkehelsen og underbyggende statistikker tatt i betraktning, er dette virkelig folkene dere vil ta kostholdsråd fra? 

 

Til trådstarter vil jeg rett og slett anbefale å prøve ett stort sunt måltid for dag, supplert med et generelt mineral- og vitamintilskudd. Bruk appen Lifesum, så kan man enkelt få oversikt over dagsinntaket – ligg gjerne under 1000 kcal, så kan man gravdis øke matinntaket når man nærmer seg ønsket (sunn) vekt.

 

Kaloriunderskudd er ikke farlig, tvert imot viser forskning at det generelt sett er sunnere å ligge under enn over. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange tullesvar her.

 

Hele vitsen med en faste er å ikke få i seg nok kalorier. Kaloriunderskudd gjør at kroppen bruker opplagret fett som energikilde. Ved å forbrenne dette vil man gå ned i vekt.

 

Så sant der ikke eksisterer underliggende helsetilstander (diabetes, vitaminmangel etc.) kan man fint faste i dagesvis uten problemer så sant man får i seg anbefalt dose vitaminer og mineraler. Der var en mann som var veldig overvektig (typ Amerika) som klarte seg et år på vann og vitaminer uten at kroppen tok noe skade av det. Dette var dog en ganske unik case, da fyren hadde så mye opplagret fett at kroppen ble forsynt med energi gjennom hele perioden.

 

Og til dere som linker til allmennleger og generelle anbefalinger fra staten. Folkehelsen og underbyggende statistikker tatt i betraktning, er dette virkelig folkene dere vil ta kostholdsråd fra? 

 

Til trådstarter vil jeg rett og slett anbefale å prøve ett stort sunt måltid for dag, supplert med et generelt mineral- og vitamintilskudd. Bruk appen Lifesum, så kan man enkelt få oversikt over dagsinntaket – ligg gjerne under 1000 kcal, så kan man gravdis øke matinntaket når man nærmer seg ønsket (sunn) vekt.

 

Kaloriunderskudd er ikke farlig, tvert imot viser forskning at det generelt sett er sunnere å ligge under enn over. 

 

Jeg var av den oppfatning at slik fasting må gå ut over noe. Det burde vel ikke være mulig å kun tære på sitt eget fett som du beskriver? Har du noen kilder med forklaringer på hvorfor det gikk an?

 

Hvordan disiplinerte han seg? Laget han et fengsel med tidsopplåsing på et øde sted hvor ingen kunne komme han til unnsetning på den enorme sulten han må ha opplevd?

 

Kaloriunderskudd har det jo blitt hevdet at forlenger livslengde. Men, da har de sikkert en kroppslig fysikk igjen som er god nok til å ligge rundt normalvekt. Nå tenker jeg ikke på kaloriunderskudd ala det å gå i minus hele tiden. Men, slik den eldste mannen i Japan ble spurt om hva han trodde var årsaken bak at han var blitt så gammelt. Da svarte han at han aldri spiste seg helt mett. Mitt inntrykk er at det å ligg lett i overvekt over det normale kan forlenge liv. Vet ikke så mye om det da. Men undervekt tror jeg forkorter livet faktisk. Lett over i vekt må vel være det optimale, og aldri spise seg helt mett. Heller spise flere ganger om kroppen behøver påfyll. Bilringer rundt magen blir alt for mye ekstra vekt.

 

Anonymous poster hash: 0bb11...68f

Lenke til kommentar

Jeg var av den oppfatning at slik fasting må gå ut over noe. Det burde vel ikke være mulig å kun tære på sitt eget fett som du beskriver? Har du noen kilder med forklaringer på hvorfor det gikk an?

 

Joda, det går ut over enkelte biologiske prosesser, men for det meste (om ikke utelukkende) positive effekter.

 

Det går helt fint. Det er jo nettopp derfor det kalles et lager, fordi det er opplagret energi.

 

Kilder til den nevnte saken; artikkel, studie, wikipedia

 

 

Hvordan disiplinerte han seg? Laget han et fengsel med tidsopplåsing på et øde sted hvor ingen kunne komme han til unnsetning på den enorme sulten han må ha opplevd?

 

Nei, Angus Barbieri – som var hans navn – var 27 år og vegde 207 kg, og var så lei av å være helseskadelig overvektig at han bestemte seg for å kutte ut mat i det store og hele. Det var etter legenes råd han startet fasten, og etterhvert som tiden gikk bare fortsatte han (det er vanlig at matlysten avtar etter en periode). Han tok regelmessige helsetester, og det kunne ikke påvises noen skadelige effekter. 

 

 

Kaloriunderskudd har det jo blitt hevdet at forlenger livslengde. Men, da har de sikkert en kroppslig fysikk igjen som er god nok til å ligge rundt normalvekt. Nå tenker jeg ikke på kaloriunderskudd ala det å gå i minus hele tiden. Men, slik den eldste mannen i Japan ble spurt om hva han trodde var årsaken bak at han var blitt så gammelt. Da svarte han at han aldri spiste seg helt mett. Mitt inntrykk er at det å ligg lett i overvekt over det normale kan forlenge liv. Vet ikke så mye om det da. Men undervekt tror jeg forkorter livet faktisk. Lett over i vekt må vel være det optimale, og aldri spise seg helt mett. Heller spise flere ganger om kroppen behøver påfyll. Bilringer rundt magen blir alt for mye ekstra vekt.

 

Hm. Litt usikker på hva du prøver å få fram her. Først sier du kaloriunderskudd er bra for helsen (noe som er korrekt), samtidig sier du at lett overvekt er livsforlengende.

 

De fleste viser til at jo nærmere den lave enden av BMI (ikke lavere enn 18), jo bedre er helsen.

 

PS: Når det kommer til forskningen her kan det være litt tvetydig. Folk som ligger for døden har en tendens til å bli veldig tynne (pga. langvarig sykdom), slik at når helsetilstanden til disse blir loggført, kan det tolkes feilaktig som at det var lav kroppsvekt som førte til dødelighet, mens i realiteten var det sykdom som forårsaket dødeligheten (og lav kroppsvekt som bieffekt av sykdommen). 

 

Edit: uerfarne bør ikke prøve dette (men studer, og prøv gjerne den mildere varianten; periodisk faste).

Endret av Skyggespilleren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...