Gå til innhold

Hvorfor sliter ny­utdannede IT-folk med å få jobb?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En av hovedgrunnene er garantert at det brukes for mye innleide konsulenter. Disse firmaene som leier ut konsulenter er ikke villige til å ta på seg tiden/kostnaden av den avsluttende delen av utdannelsen som kalles erfaring. Samtidig så bruker de potensielle arbeidsgiverne de samme konsulentfirmaene og leier inn, i stedet for å bygge erfaring på nyutdannede. Det vil da si det blir et misforhold mellom erfaringsbyggende jobber, og tilgang på nyutdannede som vil bygge erfaring.

 

Et annet moment er at mye av behovene er spesialiserte, og her er det vanskelig å bygge erfaring uten først å ha nok erfaring til å kunne unngå å gjøre kostbare feil. En Catch 22 om man vil.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123879

Man kan jo stille spørsmål rundt kompetansen de går ut av IKT faget med.

Veldig vilkårlig hvor gode IKT lærere man får på VGS.

 

Mange ville nok heller fått mer ut av å ta et par sertifiseringer på 1 år, enn å ta IKT fagbrevet.

 

IKT fagbrev kan bli erstattet med et MTA kurs.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123879

Man kan jo stille spørsmål rundt kompetansen de går ut av IKT faget med.

Veldig vilkårlig hvor gode IKT lærere man får på VGS.

 

Mange ville nok heller fått mer ut av å ta et par sertifiseringer på 1 år, enn å ta IKT fagbrevet.

 

IKT fagbrev kan bli erstattet med et MTA kurs.

 

Satt på spissen :-)

Lenke til kommentar

En av hovedgrunnene er garantert at det brukes for mye innleide konsulenter. Disse firmaene som leier ut konsulenter er ikke villige til å ta på seg tiden/kostnaden av den avsluttende delen av utdannelsen som kalles erfaring.

Som konsulent er min erfaring nesten motsatt. En konsulentbedrifts verdi er kunnskapen til de ansatte, så i hvert fall der jeg jobber investeres det mye i kompetansebygging sammenlignet med en del jeg kjenner som jobber in-house.

 

 

Kompetansebehovutvalget estimerer mangelen på IKT-arbeidskraft til 3550 personer og den registrerte ledigheten er 1757 personer.

Forøvrig skriker markedet jeg jobber i etter folk, så nysgjerrig på hva denne mis-matchen kommer av.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er veldig mange organisasjoner som ikke har forstått at databehandling er kjernevirksomhet. Derfor leier de inn IT kompetanse med et kortsiktig perspektiv om å løse ett eller annet konkret, og gjerne dårlig forstått problem. Det medfører at det ikke blir noe jobbmarked for IT folk utenom de store byene.

 

Innen offentlig sektor har vi et eget fag-samarbeid på tvers av et titalls organisasjoner som har forsøkt å komme gjennom til Nicolai Astrup og KMD for å snakke om mer effektiv bruk av IT midler, så det skal ikke stå på tilgang til informasjon, ufiltrert av management hierarkiet.

Endret av Anders Jensen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Man kan jo stille spørsmål rundt kompetansen de går ut av IKT faget med.

Mye av kompetansen er også ferskvare. Så i tillegg til at utdannelse må være god er mye av den nærmest irrelevant etter få år. Ofte har prosjekter/erfaring utført etter utdannelsen av større betydning dersom det passer inn i de oppgaver bedriften ønsker å løse.

Det er veldig mange organisasjoner som ikke har forstått at databehandling er kjernevirksomhet.

Jepp.

Alt "sky løsnings" markedsføringa hjelper jo ikke akkurat heller på ledelsens oppfattelse av egne data, mange tror det er enkle greier å flytte rundt på. De mister oversikt over både kompleksitet og muligheter.

Lenke til kommentar

En av hovedgrunnene er garantert at det brukes for mye innleide konsulenter. Disse firmaene som leier ut konsulenter er ikke villige til å ta på seg tiden/kostnaden av den avsluttende delen av utdannelsen som kalles erfaring. Samtidig så bruker de potensielle arbeidsgiverne de samme konsulentfirmaene og leier inn, i stedet for å bygge erfaring på nyutdannede. Det vil da si det blir et misforhold mellom erfaringsbyggende jobber, og tilgang på nyutdannede som vil bygge erfaring.

 

Et annet moment er at mye av behovene er spesialiserte, og her er det vanskelig å bygge erfaring uten først å ha nok erfaring til å kunne unngå å gjøre kostbare feil. En Catch 22 om man vil.

 

Svært mange av de største og mest seriøse konsulentselskapene har ulike varianter av trainee eller junior-programmer der de ansetter folk direkte fra NTNU, så dette er beviselig feil.

 

Det er nok heller slik at nyutdannede trakter etter de "beste" jobbene i nettopp konsulentbransjen fordi disse generelt betaler bedre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Mitt inntrykk er vel at konsulentbransjen ikke nødvendigvis betaler best for nyutdannede, da man er uerfaren og ikke har "bevist" seg enda. Men de er langt flinkere på å rekruttere nyutdannede. 

 

Det er virkelig et tap at offentlig sektor (og andre sektorer) ikke satser mer på nyutdannede. De ser nok på det som en risiko, men det å ansette folk godt oppe i årene kan være en like stor risiko i en bransje som beveger seg så fort. 

Lenke til kommentar

Et par faktorer jeg har erfart rent anekdotisk de siste årene:

- Mange stillingsannonser jeg har sett de siste årene indikerer krav om ganske mye erfaring innen spesifikke teknologier som man gjerne ikke har når man er nyutdannet.

- Mange bedrifter viser lite villighet til å ta opplæringsjobben det er å ansette nyutdannede (det er definitivt en betydelig kostnad, spesielt for mindre bedrifter)

- Nyutdannede varierer veldig i hvilken grad de har forståelse, kunnskap og praktisk erfaring (ikke nødvendigvis profesjonell) som kreves for å kunne drive seg selv litt framover og i tillegg vite hvordan de skal gå fram for å tilegne seg den kunnskapen de trenger i en faktisk jobb. En kombinasjon av å kunne søke seg fram til relevant info og stille de riktige spørsmålene til mer senior ansatte er avgjørende for rask progresjon. Om man har ansatt noen uten disse ferdighetene kan man bli mer motvillig til å prøve dette igjen, da man (i bedrifter uten traineeprogrammer) ikke nødvendigvis har kapasitet til å håndholde nyutdannede hele tiden.

 

Sistnevnte gjør at man ser etter nyutdannede som også har gjort noe form for prosjekter eller sideprosjekter som viser at de faktisk er i stand til å lage noe med evnene sine. Dette bør både utdanningsinstitusjoner og studenter ta innover seg, og kan kanskje være noe forskningen bør se etter. Ikke alle nyutdannede er like.

 

Har også sett nyutdannede til en bestemt type IT-rolle som ikke kan de mest grunnleggende tingene en slik rolle innebærer. Da mener jeg utdanningen ikke har truffet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Veldig mange bra forslag i kommentarfeltet her. Går lett an å si seg enige i de. Uten å ha sett undersøkelsen og hvilke data de legger til grunn vil jeg tippe at de observerer at IT-utdannede (fagskole/VGS nivå?) sliter med å finne jobber i distrikts-Norge, hvor man tidligere tradisjonelt har fått jobb. Disse jobbene i distriktene (tenk bare skole, fylkeskommune, kommune og dernest ulike bedrifter) innebar jo alt fra support til drift og diverse utvikling.

 

Idag vil jeg anta andelen on-site-support er vesentlig større og driftsoppgavene er sentralisert til andre bedrifter som er spesialiserte på det. Vil anta moderniseringsministeren får seg en opplevelse om han sjekker ut "platform as a service" og "infrastructure as a service" og mulighetene som ligger der. Det er ikke veldig mange IT-konsulenthus i distriktene å få jobb i. Oslo har det aller meste. Capgemini har kontorer i Bergen, Stavanger og Fredrikstad også for eksempel, men bWise (Visma) og Sopra Steria er jeg usikker på om er representert godt utenfor hovedstaden.

 

En til trend jeg ser (snakker kun av min egen begrensede erfaring av totalmarkedet) er at IT-jobbene konvergerer med analyse-jobber for en stor del av de som jobber med dataplatform, database og datavarehus. Nå er det mer naturlig at man sitter samlet i et team der alle har IT-kompetanse men noen mer blandede roller som går på datavarehus-analyse og testing mens andre har mer rene tekniske roller.

 

Når det gjelder å få jobb i konsulenthusene vil jeg anta at det er mest muligheter hos de store, som gjerne har egne internship-muligheter og tar inn juniorkonsulenter rett fra utdanning, mens de mindre (og kanskje i noen tilfeller mer nisjepregede) husene gjerne benytter seg av seniorkonsulenter i større grad.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987132984

Kan det også være fordi "IT-fag"-definisjonen er blitt litt uklar. Det nytter ikke å ha studert "IT i kontekst av sioux-indianerne og moderne feminisme" med 2,5 studiepoeng i programmering og 2,5 i nettverk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

De fleste firmaene vegrer seg for å ansette folk, da de firmaene har et urealistiske krav til de de skal ansette.

Alle kan ikke ansette den studenten som ble best på Informatikk ved NTNU det året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan jo stille spørsmål rundt kompetansen de går ut av IKT faget med.

Veldig vilkårlig hvor gode IKT lærere man får på VGS.

 

Mange ville nok heller fått mer ut av å ta et par sertifiseringer på 1 år, enn å ta IKT fagbrevet.

 

IKT fagbrev kan bli erstattet med et MTA kurs.

 

"Dette er en spørreundersøkelse blant

personer som har tatt en mastergrad eller tilsvarende" står det ...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

IKT driftskompetanse er på vei ut i takt med skytjenester. Økt bruk av hyllevare reduserer også etterspørsel etter IKT personell fordi dette driftes i skyen.

 

Men det vil fortsatt bli behov for kompetanse innen forretningsutvikling, programvareutvikling og sikkerhet. Her er mye sentralisert til Oslo, så det er smalhans i andre byer og tettsteder.

Lenke til kommentar

Jeg kan bare svare for konsulentfirmaet jeg jobber i (mellomstort i norsk sammenheng). Her satses det kun på konsulenter med erfaring da de fleste kundeoppdrag forutsetter (kundene krever) selvgående konsulenter som kan gjøre en effektiv jobb fra dag 1 uten ytterligere opplæring. 
'Vi' tar ikke kostnaden det vil være å kjøre et opplæringsløp fra 'fersk fra skole' til 'selvgående konsulent' innen noe som er salgbart - og det er et temmelig stort sprang.
De 2-3 største konsulentfirmaene som har mere store og langvarige oppdrag, særlig i det offentlige, har større muligheter for trainee-virksomhet i betalte oppdrag og rekrutterer på den måten. Vi rekrutterer i stedet erfarne konsulenter fra de...  :-D

Endret av toffo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Men det vil fortsatt bli behov for kompetanse innen forretningsutvikling, programvareutvikling og sikkerhet.

Det blir ofte spurt etter veldig spesifik kompetanse.

 

F.eks. er "Programmmering" ulike språk og bibliteker. Det tar en del tid å bevege seg fra det ene til det andre, så en ender opp med å ønske noen som ikke bare kan f.eks. Phyton, men også helst f.eks. Flask, jinja, bootstrap etc i tillegg til all-kunnskap som sql, html etc.

 

Samme med nettverk, det er en forskjeller leverandører imellom. Forskjeller det krever tid å lære folk opp i før de blir så effektive som ønskelig.

 

Så det er ikke underlig at folk som har lært litt opp igjennom blir fortrukket istedenfor helt ferske. De har større sjanse for å ha vært borti akkurat det stillingen etterspør.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Siden man her utelukkende måler de med mastergrad, så hadde det vært interessant å sammenligne det med tilsvarende tall for de med bachelorgrad. Jeg har inntrykk av at det går inflasjon i mastergrad i disse dager. Hvis alle disse forventer høyere startlønn, så er det vel ikke utenkelig at nyutdannede med bachelorgrad kan ha et fortrinn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjenner meg ikke helt igjen i dette.

 

Helt siden jeg rundet 40 har jeg sett og opplevd det jeg kaller aldersdiskriminering hvor nyutdannede og de under 23-30 sees på som den "hellige gral" inntil man som "siræva gammal IT fyr" må gå inn å redde ting som faller fra hverandre.

 

De som ansetter samt ledere ser seg ofte blinde på alder og at man begynner å bli "mindre relevant etter 35". Man opplever til tider en stigmatisering rundt erfaring og fartstid. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måttet gå inn og "redde" ting med det jeg kaller grunnleggende kunnskap. Hvor dette kunne vært unngått om ledelsen innså at alle på tross av alder tilfører hverandre verdi.

 

Selv er jeg mest opptatt av at godt samarbeid på tvers av alder er noe som bør verdsettes mer fremfor å sette disse gruppene opp mot hverandre (som ofte skjer). Man har gode ting å tilføre hverandre.

 

Jeg husker selv at jeg som ung 20ish åring med ambisjoner og "mye å bevise" kunne falle for fristelsen å tenke på de gamle som "litt utdaterte" men der tok jeg skammelig feil og de ble heller mine beste mentorer. Vel, jeg tenkte det ikke så mye men man så at mange gjorde det.

Endret av Theo343
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...