Gå til innhold

«Å flytte elbillading til natta, styrt etter spotprisen, kan gjøre situasjonen verre» [Ekstra]


Ellen Viseth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne artikkelen mangler merke for reklame. Hele suppen virker kokt i hop av Tibber, som tilfeldigvis også har løsning på "problemet".

 

Jeg setter problem i hermetegn, da jeg har lest flere faglige og saklige innlegg tidligere som går stikk i mot. Å gjøre hele bilparken elektrisk vil ikke merkes mye på nettet.

 

Vi kjører i snitt under 15k km i året. På en kilometer medgår det 0,15 kWh, men jeg kan godt tenke 'worst case' og øke til 0,2 kWh. Det blir 3000 kwh økt forbruk pr husstand - fordelt utover 365 netter.

 

Dersom lokal-nettet takler at jeg lager julemiddag samtidig som naboen, eller at jeg bytter til induksjonsplater (som trekker hvor mange ampere??), så takler lokalnettet også at vi alle SAKTE-lader noen timer pr natt.

 

Husk: En elbil trenger ikke lade på mer enn 8-10 ampere! Løsningen på trange lokalnett, er nok heller å ikke la folk lade bilparken over 32A. Vi kan lade på lavere hastighet!! Tar noen fler timer - og en natt er kanskje ikke engang lang nok til å lade helt fra 0 til 100 prosent over en natt. Men hvor ofte parkeres bilen på 0%? Med normal gjennomsnittlig kjøring, har natten mer enn nok timer til å lade opp dagens kjørte kilometre ?

Endret av qualbeen
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Her må problemet ligge i at om mange tusen biler starter ladingen akkurat klokken 23:00 på kvelden så blir det problemer. Men en elbil lader skjeldent med høyere effekt en et par varmeovner så kan ikke være totalbelastningen som er hovedproblemet men det at man starter påbestemte tidspunkt? Tror uansett ladere som er knyttet opp mot strømpriser må være tingen. Der man kan si at den fyller opp til 50% uansett pris, 60% til 50øre pr kwh 70% for 40øre, 80% for 30øre. For de som bare trenger 30% strøm kan man leke seg med dette og spare mye penger og det kan være gøy. Så må man selvfølgelig ha en automatisk funksjon for de som ikke ønsker å styre med masse parametre

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt premissene for dette "problemet". Hvis alle prøver å lade om natta og det overbelaster nettet, så vil jo spotprisene ikke være lave om natta, og etterspørselen etter strøm til lading vil jevne seg ut over døgnet.

Nord Pool må vell prislegge strømmen for 12 eller 24 timer frem i tid, om jeg ikke tar helt feil, så det betyr at prisen på strømmen allerede er satt når du bruker dine smarte-ladeløsninger for elbilen. Det betyr at alle vil starte ladingen ved samme tidspunkt. 

 

Om alle plugger bilene sine til veggen på dagen, og Nord Pool projiserer at billigste strømmen kommer kl 03 den natten, så står dem der jo å ikke lader før rundt kl 03 på natten. 

 

Løsningen til Tibber, som vil ha dette integrert i sin app, er at de kan justere når bilene skal starte å lade. Problemet er at det vil være urettferdig, om noen får optimal lading på de billigste punktene gjennom dagen, gjennom denne funksjonen, mens andre ikke får det, fordi man må dele lasten over døgnet. Så løsningen er jo at nettselskapet betaler mellomlegget, slik at Tibber kan tilby samme pris på tvers av kundene, som om man ladet ved den billigste tiden på døgnet. 

 

Det er ihvertfall slik jeg tolket det. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

 

Jeg skjønner ikke helt premissene for dette "problemet". Hvis alle prøver å lade om natta og det overbelaster nettet, så vil jo spotprisene ikke være lave om natta, og etterspørselen etter strøm til lading vil jevne seg ut over døgnet.

Nord Pool må vell prislegge strømmen for 12 eller 24 timer frem i tid, om jeg ikke tar helt feil, så det betyr at prisen på strømmen allerede er satt når du bruker dine smarte-ladeløsninger for elbilen. Det betyr at alle vil starte ladingen ved samme tidspunkt.
Det er ikkje NordPool som bestemmer prisen. Prisen er eit resultat av bodgjeving mellom ulike marknadsaktørar. Leverandøren må då leggje inn bod på straum til lading i den perioden, eller betale for dyr balansekraft dersom forbrukarane brukar meir eller mindre enn planlagt.

 

Planen til Tibber er tydelegvis å vere ein aktør i marknaden for balansekraft. Dermed kan dei tene pengar på både å lade (nedregulering) og å ikkje lade (oppregulering). I tillegg kan dei leggje inn eigne bod på kraft til kundane sine, og prøve å kjøpe inn når straumen er billigast.

 

Spotprisen på vanlege straumkontrakter varierer sjeldan veldig mykje over døgeret, i alle fall om du unngår dei dyraste to timane, so dei må bruke balansekraftmarknaden for å kunne oppnå 20% reduksjon i prisen til kundane.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikkje NordPool som bestemmer prisen. Prisen er eit resultat av bodgjeving mellom ulike marknadsaktørar. Leverandøren må då leggje inn bod på straum til lading i den perioden, eller betale for dyr balansekraft dersom forbrukarane brukar meir eller mindre enn planlagt.

 

Planen til Tibber er tydelegvis å vere ein aktør i marknaden for balansekraft. Dermed kan dei tene pengar på både å lade (nedregulering) og å ikkje lade (oppregulering). I tillegg kan dei leggje inn eigne bod på kraft til kundane sine, og prøve å kjøpe inn når straumen er billigast.

 

Spotprisen på vanlege straumkontrakter varierer sjeldan veldig mykje over døgeret, i alle fall om du unngår dei dyraste to timane, so dei må bruke balansekraftmarknaden for å kunne oppnå 20% reduksjon i prisen til kundane.

Ok, takk. 

 

Har bare sett at prisingen er gitt på forhånd, om man ser prisen litt frem i tid. Så det er jo dette som er problemet om Tibber bruker denne prisingen for smart-løsningene sine. Det vil jo bety at alle som plugger inn bilene sine med smart-lading, vil lade samtidig. 

 

Sånn sett, så er jo ikke denne problemstillingen så fjern, som andre her inne kommenterte. Dog, kan man som Tibber er inne på, styre dette på individuelt nivå, uten at det går ut over kundene, så er det jo for alle det beste. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...