Gå til innhold

Erling Borgen bør lære av Lan: Elsk en Tesla-sjåfør!


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ang. overskriften;

Erling Borgen bør lære av Lan: Elsk en Tesla-sjåfør!

Privatbil er et resultat av høyt forbruk og store arealkrav. Ressursbruken for å skape kjøretøyene medfører store utslipp, aralkrav til vei og bortstillingsplass er også veldig ugunstig mht miljøet.

 

Så, uavhengig av fremdriftsteknologi, bør denne Lan (og MDG generelt) være forsiktige med å fremvise for stor kjærlighet til disse redskapene (og deres eiere) dersom nåtidens globale klima (miljø) er noe de ønsker å bevare.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Apropos: https://www.berliner-zeitung.de/berlin/polizei/toedlicher-suv-unfall-in-mitte-petition-fuer-tempo-30-zone-hat-schon-6500-unterstuetzer-33154598

 

Trenden mot større og større bilder er veldig egoistisk, både utfra parkering og utfra skadepotensiale mot tredjepart. Tesla er ikke noe unntak, men heller ikke verre enn de andre bilene i denne kategorien.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Glad jeg ikke har lest artikkelen fra Borgen, ville nok blitt rimelig irritert.

Når det gjelder aggressive førere på Tesla, så føler jeg det helt omvendt. Jeg er mye roligere og avslappet når jeg kjører Tesla enn andre biler.

 

Og statistisk sett om Tesla førere kjører mer aggressivt så må de også krasje mer. Noe som ikke er tilfelle.

Folksam (Sverige) lanserte nylig sin årlige rapport over sikre biler. Tesla var ikke med på listen. Årsak? Fordi listen er basert på kollisjoner, og Tesla krasjer ikke nok til å ha ett grunnlag.

 

https://www.teslarati.com/tesla-disqualified-safest-cars-list-few-

 

</micdrop>

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Apropos: https://www.berliner-zeitung.de/berlin/polizei/toedlicher-suv-unfall-in-mitte-petition-fuer-tempo-30-zone-hat-schon-6500-unterstuetzer-33154598

 

Trenden mot større og større bilder er veldig egoistisk, både utfra parkering og utfra skadepotensiale mot tredjepart. Tesla er ikke noe unntak, men heller ikke verre enn de andre bilene i denne kategorien.

 

Parkeringsplasser har standard størrelse og har bare rom for en bil om gangen. Forskjellen mellom en stor og en liten bil er bare at den store bilen utnytter en større del av arealet. Det blir ikke flere ledige plasser om alle bilene var små.

 

Nye biler har mer aktivt sikkerhetsutstyr som skal bidra til å unngå ulykker. Og de store bilene er som oftest bedre utstyrt enn de små. Derfor er det gamle biler som har størst skadepotensiale.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Glad jeg ikke har lest artikkelen fra Borgen, ville nok blitt rimelig irritert.

Når det gjelder aggressive førere på Tesla, så føler jeg det helt omvendt. Jeg er mye roligere og avslappet når jeg kjører Tesla enn andre biler.

Og statistisk sett om Tesla førere kjører mer aggressivt så må de også krasje mer. Noe som ikke er tilfelle.

Folksam (Sverige) lanserte nylig sin årlige rapport over sikre biler. Tesla var ikke med på listen. Årsak? Fordi listen er basert på kollisjoner, og Tesla krasjer ikke nok til å ha ett grunnlag.

https://www.teslarati.com/tesla-disqualified-safest-cars-list-few-

</micdrop>

Norske tall viser at Tesla krasjer mest...

https://www.dn.no/motor/fremtind-forsikring/bilforsikring/forsikring/elbiler-krasjer-mer-enn-andre-biler/2-1-558339

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ang. overskriften;

 

Erling Borgen bør lære av Lan: Elsk en Tesla-sjåfør!

Privatbil er et resultat av høyt forbruk og store arealkrav. Ressursbruken for å skape kjøretøyene medfører store utslipp, aralkrav til vei og bortstillingsplass er også veldig ugunstig mht miljøet.

 

Så, uavhengig av fremdriftsteknologi, bør denne Lan (og MDG generelt) være forsiktige med å fremvise for stor kjærlighet til disse redskapene (og deres eiere) dersom nåtidens globale klima (miljø) er noe de ønsker å bevare.

Ønsker å kommentere uttalelsen din " Ressursbruken for å skape kjøretøyene medfører store utslipp"; da jeg savner at våre miljøorganisasjoner (samt MDG) faktisk tar innover seg at vi har rundt 2 millioner personbiler i landet som kan konverteres til elektrisk fremdrift og således skapt rom for et helt nytt Norsk industrisegment. Dette kunne i tillegg ha bidratt til å redusere utslipp både her i Norge og i andre land (gjennom eksport av produkt/kunnskap, en slags "IKEA løsning" for elektrifisering). I dag må man rent praktisk eksportere og senere importere sin egen bil til Tyskland eller England for en slik ombygning. Mas om at en ombygning er en dyr affære i dag er urelevant, da masseproduksjon av elmotorer og styring vil etter hvert presse prisen på ombygning. Batterier/batterimoduler tilpasset fjernet vekt/vektfordeling vil sannsynligvis gi lavere rekkevidde enn mange av dagens elbiler, men tilstrekkelig for "vanlig bruk" frem til vi får mer effektive batterier på markedet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

+

Tesla er (I hvert fall i utlandet) å betrakte som luksusbiler, og sammenlignet med andre luksusbiler er sjansen for å dø i en Tesla mye høyere:

https://miro.medium.com/max/1586/1*z74ioMHFfiedJlwYOVKp7g.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt merkelig at hun kjører rundt i en jaguar da :)

 

Hadde hun fått lov av politiet, så hadde hun vel fortsatt syklet til jobben, men siden de ikke greier å holde henne trygg på sykkel etter alle truslene hun stadig mottar må hun benytte de bilene politiet har kontroll over.

 

Mulig at hun kjører Jaguar privat, dog.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

+

Tesla er (I hvert fall i utlandet) å betrakte som luksusbiler, og sammenlignet med andre luksusbiler er sjansen for å dø i en Tesla mye høyere:

https://miro.medium.com/max/1586/1*z74ioMHFfiedJlwYOVKp7g.png

Hvorfor skulle dette være tilfelle? Bilene er sikrere, og har bedre sikkerhetssystemer.

Det mer rasjonelle er vel å sammenligne med sportsbiler, og regne modeller som aldri har brukt sportsmodus eller hard akselerasjon mot luksusbiler ala Bentley.

Har du tatt høyde for at Tesla-biler i mindre grad står parkert i garasje og i samlinger? Vis oss kildegrunnlaget.

Endret av Spetsnaz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

EL-biler krasjer mer enn andre biler, kunne man lese på DN den 3/9-19. Statistisk kilde? Ja: Forsikringsselskapene.

Under mellomtittelen: "Tesla er verstingen", kunne vi lese: "Den elbilen som i dag ifølge Fremtind har flest skader, er Tesla. Den får flest skader per 10.000 kjørte kilometer, og kjører også færrest kilometer før første skade."

 

Det ble for en del år siden gjort en studie i Canada, som avduket et interessant fenomen. Det var at de som ser seg selv som moralsk overlegne, enten i form av at de er spesielt religiøse, miljøbevisste, eller har andre grunner til å føle dette, som for eksempel å være vegetarianer, gir seg selv mer å gå på når det kommer til moral. Dette gjaldt banale ting som å jukse i kortspill, men også at de for eksempel var dårligere til å betale tilbake penger de hadde lånt av bekjente.

 

Erling Borgen har viet mye av sitt liv til å avdekke urett, kanskje derfor han føler at han har rett til å hate?

Tesla-sjåførene føler de ved å kjøpe seg en luksusbil er med på å redde miljøet, hvis de i tillegg har en kjøttfri dag i uken, kanskje de føler at de har rett til å ta litt større risiko?

 

Uansett: Det viktigste tiltaket man kan gjøre for å minske utslipp fra privatbiler er å begrense produksjonsantallet. Det gjør man ved to grep:

1) Bildeling

2) Legge til rette for kollektivtrafikken.

 

Så hvis han fyren eller hun dama i Teslaen ga på litt ekstra for å komme foran bussen i kollektivfeltet, som endte med at bussen kom borti Teslaen, som endte med at de måtte stoppe å utveksle telefonnummer, sånn at de kunne få fylt ut skademelding, sånn at bussen ble forsinket, det ble mer kø, og Tesla-sjåføren ikke rakk hjem til kjøttfri middag, men måtte ta seg en hamburger på bensinstasjonen i stedet, så gikk vel vinninga litt opp i spinninga?

 

BTW: Tesla har utvilsomt hevet standarden når det gjelder EL-biler, og er den viktigste produsenten når det kommer til elektrifiseringen av biler. De er selveste "halo-produktet." Selv om bilene deres i grunnkonsept og produksjon egentlig er ganske tradisjonelle.

Lenke til kommentar

Glad jeg ikke har lest artikkelen fra Borgen, ville nok blitt rimelig irritert.

Når det gjelder aggressive førere på Tesla, så føler jeg det helt omvendt. Jeg er mye roligere og avslappet når jeg kjører Tesla enn andre biler.

 

Og statistisk sett om Tesla førere kjører mer aggressivt så må de også krasje mer. Noe som ikke er tilfelle.

Folksam (Sverige) lanserte nylig sin årlige rapport over sikre biler. Tesla var ikke med på listen. Årsak? Fordi listen er basert på kollisjoner, og Tesla krasjer ikke nok til å ha ett grunnlag.

 

https://www.teslarati.com/tesla-disqualified-safest-cars-list-few-

 

EL-biler krasjer mest i Norge, Tesla topper statistikken. I hvert fall om man skal tro saken som ble publisert på DN den 9/3-19, og som omhandlet Norske forhold.

 

[Edit: Skrivefeil og feil på dato ang DN artikkel.]

Endret av RzR_394473
Lenke til kommentar

Ang. overskriften;

 

Erling Borgen bør lære av Lan: Elsk en Tesla-sjåfør!

Privatbil er et resultat av høyt forbruk og store arealkrav. Ressursbruken for å skape kjøretøyene medfører store utslipp, aralkrav til vei og bortstillingsplass er også veldig ugunstig mht miljøet.

 

Så, uavhengig av fremdriftsteknologi, bør denne Lan (og MDG generelt) være forsiktige med å fremvise for stor kjærlighet til disse redskapene (og deres eiere) dersom nåtidens globale klima (miljø) er noe de ønsker å bevare.

Dette er 100% korrekt. Derfor er bil-deling faktisk det mest "miljøvennlige" som skjer på privatbil-fronten for tiden. Det kan faktisk begrense behovet for antallet biler.

Man må se individuell transport fra A og helt til B med kollektive øyne.

En bil i Norge kjøres i gjennomsnitt ca 13.000 km årlig, eller ca 45 minutter i døgnet. Det blir mye ståtid for noe som er så energi- og materialkrevende å produsere.

Kan man øke bruken til 90 minutter pr dag pr bil, så kan man i teorien halvere bilparken.

Noe man kan få til ved autonome biler man deler på, I kombinasjon med en bred satsing på kollektivtransport for å ta toppene ut og inn av byer og i byer i rushtiden, samt til de lengre turene fra by til by.

Utskjelte VY har faktisk begynt på en spennede reise i så måte (pun intended.)

Lenke til kommentar

 

Apropos: https://www.berliner-zeitung.de/berlin/polizei/toedlicher-suv-unfall-in-mitte-petition-fuer-tempo-30-zone-hat-schon-6500-unterstuetzer-33154598

 

Trenden mot større og større bilder er veldig egoistisk, både utfra parkering og utfra skadepotensiale mot tredjepart. Tesla er ikke noe unntak, men heller ikke verre enn de andre bilene i denne kategorien.

 

Parkeringsplasser har standard størrelse og har bare rom for en bil om gangen. Forskjellen mellom en stor og en liten bil er bare at den store bilen utnytter en større del av arealet. Det blir ikke flere ledige plasser om alle bilene var små.

 

Nye biler har mer aktivt sikkerhetsutstyr som skal bidra til å unngå ulykker. Og de store bilene er som oftest bedre utstyrt enn de små. Derfor er det gamle biler som har størst skadepotensiale.

Du har altså ikke vært i Tokyo, eller kjennskap til det japanske Kei-bil-konseptet?

Regulerer man bilstørrelse kan man få ned totalvolumet av trafikk og parkeringsplasser.

Dette er gjort i Japan i mange år, og noen Kei-biler har faktisk funnet veien til Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Teslaer i venstrefila holder i det minste fartsgrensa. Idag var det en elbil som lå i 80 i venstrefila på E6 ved Moss. Det var nummeret før det ble en kjedekollisjon.

Det er vel ikke så rart. Ække så lett å konsentrere seg om kjøringa OG samtidig være på tråden med sin psykolog for å prate ut sin rekkeviddeangst?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ang. overskriften;

 

Erling Borgen bør lære av Lan: Elsk en Tesla-sjåfør!

Privatbil er et resultat av høyt forbruk og store arealkrav. Ressursbruken for å skape kjøretøyene medfører store utslipp, aralkrav til vei og bortstillingsplass er også veldig ugunstig mht miljøet.

 

Så, uavhengig av fremdriftsteknologi, bør denne Lan (og MDG generelt) være forsiktige med å fremvise for stor kjærlighet til disse redskapene (og deres eiere) dersom nåtidens globale klima (miljø) er noe de ønsker å bevare.

Ønsker å kommentere uttalelsen din " Ressursbruken for å skape kjøretøyene medfører store utslipp"; da jeg savner at våre miljøorganisasjoner (samt MDG) faktisk tar innover seg at vi har rundt 2 millioner personbiler i landet som kan konverteres til elektrisk fremdrift og således skapt rom for et helt nytt Norsk industrisegment. Dette kunne i tillegg ha bidratt til å redusere utslipp både her i Norge og i andre land (gjennom eksport av produkt/kunnskap, en slags "IKEA løsning" for elektrifisering). I dag må man rent praktisk eksportere og senere importere sin egen bil til Tyskland eller England for en slik ombygning. Mas om at en ombygning er en dyr affære i dag er urelevant, da masseproduksjon av elmotorer og styring vil etter hvert presse prisen på ombygning. Batterier/batterimoduler tilpasset fjernet vekt/vektfordeling vil sannsynligvis gi lavere rekkevidde enn mange av dagens elbiler, men tilstrekkelig for "vanlig bruk" frem til vi får mer effektive batterier på markedet.

En bedre løsning er å betale ekstra for skrotting av gamle biler ved kjøp av elbil.

Det må gjerne gjøres slik at det også gjelder for kjøp av brukt elbil.

Ellers bør EU kontrollen av utslipp fra biler bli strengere, i dag er målemetodene meget primitive. Husk, eksos dreper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...