Gå til innhold

Vindkraftmotstandere starter nasjonal aksjonsgruppe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trist at vi ender opp i denne situasjonen, men hvem har egentlig skylden?

El-sertifikat ordningen opphører i 2021, og utbyggere av fornybar energi har ikke noe annet valg enn vindkraft i norsk natur.

De andre alternativene er for kostbare, eller ikke utredet av politikerne.

Hvorfor er ikke flytende vindkraft i Norsk Økonomisk Sone utredet?

Etter min mening bygger vi ned fine naturområder med vindturbiner fordi politikerne på Stortinget har prioritert rensing og lagring av CO2.

Håper denne nye organisasjonen klarer å behandle vindkraft på havet forskjellig fra vindkraft på land.

Det blir ofte svart/hvitt, som i EU kampen. Mange i NEI til EU mener vi på NEI siden også sa NEI til EØS, men jeg er mot EU men for EØS.

Hadde politikerne bevilget penger til forsøksprosjekter med havmerder av typen Nordlaks bygger og energiopptak fra vind og bølger, så ville vi hatt et billigere og bedre alternativ enn vindkraft på land.

Konklusjonen er med andre ord at stortingspolitikerne har skylden for at naturen bygges ned, men det er oss velgere som bestemmer hvem som skal sitte på Stortinget.

Kanskje media også har noe av skylden, som ikke har journalister med nok kunnskap, slik at vi får mediadekning av alternativene.

Lenke til kommentar

Vindkraft på land er helt unødvendig. Norge er verdensledende på annen offshore teknologi, hvorfor skal vi ikke klare å få til dette på skjøen og selge Norsk vind i fremtiden.

 

For vår egen del har vi vel nok med vannkraft, men det skader ikke å kunne bruke vind også. Men vind er en investering. Legg det på havet, prisene går stadig nedover der også. Vi kan selge dette umiddelbart, massevis av land i Europa som sliter med å oppfylle sine fornybare krav.

 

Vi kan selge vind i hundre år. Men vi trenger jo ikke å ødelegge naturen for det formålet.

Endret av zeebra
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blir helt matt. Nei til alt og bort med vekk. Alt er miljøfiendlig i dag. Ikke ditt, ikke datt. Alt for mange holdninger får stå uimotsagt og blir stående som sannheter. Bare en "ekspert" eller "forsker" har en studie som sier at noe er skadelig henger mange seg på. Så skal det stoppes i miljøets navn. Savner saklig informasjon! Bare vent til flytende havvind bygynner å ta av, da ror disse aktivistene til sjøs for å stoppe det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lurer litt på hva som er motivasjonen deres. At de bekymrer seg for at nye vindparker for eksempel kan representere en belastning for rødlista arter er greit nok, NVE inviterer jo selv folk til å komme med ufyllende informasjon om nettopp sånne ting. Det bekymrer meg at mange har et nesten religiøst nei-standpunkt. Nesten så de ikke *vil* ha mer fornybar energi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lurer litt på hva som er motivasjonen deres. At de bekymrer seg for at nye vindparker for eksempel kan representere en belastning for rødlista arter er greit nok, NVE inviterer jo selv folk til å komme med ufyllende informasjon om nettopp sånne ting. Det bekymrer meg at mange har et nesten religiøst nei-standpunkt. Nesten så de ikke *vil* ha mer fornybar energi.

Du må huske på at noen av oss er veldig glad i jorden vår og ønsker å bevare den for fremtidige generasjoner.

 

Tyskerne ødela svært mye sist de var her. Bygget bunkerser på hvert nes og fjelltopp. De får holde seg i Tyskland. Er det areal i Norge så er det areal i tyskland. Store områder er ubebodd.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Lurer litt på hva som er motivasjonen deres. At de bekymrer seg for at nye vindparker for eksempel kan representere en belastning for rødlista arter er greit nok, NVE inviterer jo selv folk til å komme med ufyllende informasjon om nettopp sånne ting. Det bekymrer meg at mange har et nesten religiøst nei-standpunkt. Nesten så de ikke *vil* ha mer fornybar energi.

 

Nå aner ikke jeg hva du verdsetter og benytter fritiden din på, men ganske mange i dette landet benytter den flotte uberørte naturen vi har til rekreasjon, og disse vindmøllene er rett og slett styggedom å se på og ødelegger opplevelsen av uberørt natur  (i tillegg til ødeleggelsene fra selve inngrepene i naturen).

 

Har vært en del turer i Tyskland i forbindelse med jobb den siste tiden, og da litt sør i Tyskland. Her ble jeg helt sjokkert og uvel av å se omfanget av dette, og da jeg spurte de lokale så var det ingenting, det var visstnok mye verre nord i Tyskland. Og nå har vel Tyskerne fått nok selv og ser seg om etter andre lettlurte land å etablere seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har noen av dere sett et kart som viser hvor mye uberørt natur?

Ikke at jeg er for vindkraft, litt snedig at i forrige uke var tippoldebarnet til Kong Chulalongkorn av Thailand i Norge 3 døgn for å følge i  hans fotspor med fotograf og videograf. Kongen dro ut i verden i 1907 for 235 dager for å lære om teknologi og nyvinninger som han kunne bruke for å hjelpe sitt eget land og folk.

Vannkraft i Thailand er hentet fra Notodden og Rjukan.

Lenke til kommentar

Har noen av dere sett et kart som viser hvor mye uberørt natur?

Ikke at jeg er for vindkraft, litt snedig at i forrige uke var tippoldebarnet til Kong Chulalongkorn av Thailand i Norge 3 døgn for å følge i  hans fotspor med fotograf og videograf. Kongen dro ut i verden i 1907 for 235 dager for å lære om teknologi og nyvinninger som han kunne bruke for å hjelpe sitt eget land og folk.

Vannkraft i Thailand er hentet fra Notodden og Rjukan.

Det minker svært raskt

 

https://miljostatus.miljodirektoratet.no/tema/naturomrader-pa-land/inngrepsfri-natur/

Lenke til kommentar

Lurer litt på hva som er motivasjonen deres.

Motivasjonen er flerdelt, strøm-subsidier som blir overført til investorer, lite inntjening for berørte kommuner, ødelagt natur og som du nevner rene "killing machine", skulle neste ha blitt pålagt jaktløyve på alle vindturbiner.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

37% av uberørt Norsk natur er forslått omregulert til industrifelt  i nasjonalplan for vindmøller.

 

https://www.harvestmagazine.no/pan/vind-og-forsvinn-for-urort-natur

Oksemøkk!

 

Det vil si, artikkelen du linker til ser bra ut. Det ser ut som de har gjort grundig arbeid med å vurdere NVEs arbeid.

 

Problemet er at DU kan umulig ha lest eller forstått artikkelen du linker til og da har innlegget ditt null verdi. (hint: artikkelen er skrevet *før* NVEs endelige rapport ble lagt fram. Talle '37%' blir da meningsløst)

Lenke til kommentar

Nå aner ikke jeg hva du verdsetter og benytter fritiden din på, men ganske mange i dette landet benytter den flotte uberørte naturen vi har til rekreasjon, og disse vindmøllene er rett og slett styggedom å se på og ødelegger opplevelsen av uberørt natur  (i tillegg til ødeleggelsene fra selve inngrepene i naturen).

 

Har vært en del turer i Tyskland i forbindelse med jobb den siste tiden, og da litt sør i Tyskland. Her ble jeg helt sjokkert og uvel av å se omfanget av dette, og da jeg spurte de lokale så var det ingenting, det var visstnok mye verre nord i Tyskland. Og nå har vel Tyskerne fått nok selv og ser seg om etter andre lettlurte land å etablere seg.

Si meg, er problemet at naturen ikke lenger *ser* urørt ut? Da har du ikke sett godt nok etter. I praksis er det ingenting som lenger er urørt. Man finner spor etter DDT på hele kloden, samme med bly fra da vi brukte blybensin. Klimaendringene er globale. Det siste betyr at turområdet ditt på sikt vil endre seg fordi levevilkårene for vegetasjonen endres, noen arter vil forsvinne og andre vil komme til og det er *ikke* en naturlig utvikling. Gjort riktig vil vindmøller kun være et visuelt 'problem'. Jeg setter det ordet i anførselstegn fordi jeg mener ting som biologisk mangfold er viktigere enn at turgåere skal spares fra å se vindmøller hvor enn de ferdes.
Lenke til kommentar

Si meg, er problemet at naturen ikke lenger *ser* urørt ut? Da har du ikke sett godt nok etter. I praksis er det ingenting som lenger er urørt. Man finner spor etter DDT på hele kloden, samme med bly fra da vi brukte blybensin. Klimaendringene er globale. Det siste betyr at turområdet ditt på sikt vil endre seg fordi levevilkårene for vegetasjonen endres, noen arter vil forsvinne og andre vil komme til og det er *ikke* en naturlig utvikling. Gjort riktig vil vindmøller kun være et visuelt 'problem'. Jeg setter det ordet i anførselstegn fordi jeg mener ting som biologisk mangfold er viktigere enn at turgåere skal spares fra å se vindmøller hvor enn de ferdes.

 

Helt uenig , vindmøller er visuell forsøpling som ikke hører hjemme på land.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Si meg, er problemet at naturen ikke lenger *ser* urørt ut? Da har du ikke sett godt nok etter. I praksis er det ingenting som lenger er urørt. Man finner spor etter DDT på hele kloden, samme med bly fra da vi brukte blybensin. Klimaendringene er globale. Det siste betyr at turområdet ditt på sikt vil endre seg fordi levevilkårene for vegetasjonen endres, noen arter vil forsvinne og andre vil komme til og det er *ikke* en naturlig utvikling. Gjort riktig vil vindmøller kun være et visuelt 'problem'. Jeg setter det ordet i anførselstegn fordi jeg mener ting som biologisk mangfold er viktigere enn at turgåere skal spares fra å se vindmøller hvor enn de ferdes.

At landskap endrer seg er naturlig. På 1700 tallet presset isen vekk mye jord og Stein. Ras og travelt endrer skoger og sletter.

 

Husdyr som ikke beiter gjør at mye vokser igjen. At vi ikke bruker trær til koking og matlaging gjør at flere trær vokser opp.

 

Dette skjer hele tiden. At naturen i tillegg er skadet av sprøytemidler,aske fra vulkaner, atomprøvesprengninger osv har også skjedd

 

Mener du at siden menneske har forurenset atmosfæren at dette legitimerer at da er ingenting inngrepsfritt og at vi derfor kan ødelegge alt vi ønsker. Dette er en rar tanke.

 

Det vi har gjort er å prøve å redde naturen når regnet er blitt for surt har vi kalket. Den tanken din henger ikke på greip.

 

Vi beskytter naturen mot motorisert ferdsel. Vi nekter faktisk folk å sykle i enkelte områder og jegere må bruke stålhagl i stedet for bly.

 

Men å sprenge bort fjellet, lage 8m breie veier hundrevis av km i områder der fugl har reir, reinsdyr beiter, der skye dyr får være i fred. Det er greit??

 

At områder man ikke har lov å bruke en snøscooter om vinteren der skal man kjøre hundrevis av lastebiler med hundrevis av tonn betong som man aldri vil bli fjernet.

 

Høyspent linjer som har gått i slike områder skal fjernes. Det er helt utrolig hvor nøye dette er. Selv om jeg vet at det har vert høyspent master i et gitt område sliter jeg med å finne spor etter den fordi absolutt alt er fjernet. Med vindmøller skal veier få ligge igjen. Blir det satt av penger for å demontere disse propellene?

 

Vi kjenner ikke virkningen disse møllene har på verken på klima , mikroplasten de etterlater eller påvirkning på dyreliv. Vi vet at de dreper tusenvis av fugler og maten til fuglene. Innsekt bestanden er i fritt fall og disse dreper tonnevis av insekter som skulle vert mat for fugler. Dette påvirker igjen dyrene som lever av fugl som rev, mår og større rovfugl osv

 

I tillegg kommer den visuelle forsøplingen. Prøv å tenke deg vindmøller i Nordmarka eller ved Holmenkollen. Hva tror du reaksjonene hadde vert. På Vestlandet er det ikke så nøye. Vi har årlig tusenvis av turister som ønsker å se våre fjorder og øyrike. De ønsker ikke å se dette ødelagt av vindmøller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At landskap endrer seg er naturlig. På 1700 tallet presset isen vekk mye jord og Stein. Ras og travelt endrer skoger og sletter.

 

Husdyr som ikke beiter gjør at mye vokser igjen. At vi ikke bruker trær til koking og matlaging gjør at flere trær vokser opp.

 

Dette skjer hele tiden. At naturen i tillegg er skadet av sprøytemidler,aske fra vulkaner, atomprøvesprengninger osv har også skjedd

 

Mener du at siden menneske har forurenset atmosfæren at dette legitimerer at da er ingenting inngrepsfritt og at vi derfor kan ødelegge alt vi ønsker. Dette er en rar tanke.

 

Det vi har gjort er å prøve å redde naturen når regnet er blitt for surt har vi kalket. Den tanken din henger ikke på greip.

 

Vi beskytter naturen mot motorisert ferdsel. Vi nekter faktisk folk å sykle i enkelte områder og jegere må bruke stålhagl i stedet for bly.

 

Men å sprenge bort fjellet, lage 8m breie veier hundrevis av km i områder der fugl har reir, reinsdyr beiter, der skye dyr får være i fred. Det er greit??

 

At områder man ikke har lov å bruke en snøscooter om vinteren der skal man kjøre hundrevis av lastebiler med hundrevis av tonn betong som man aldri vil bli fjernet.

 

Høyspent linjer som har gått i slike områder skal fjernes. Det er helt utrolig hvor nøye dette er. Selv om jeg vet at det har vert høyspent master i et gitt område sliter jeg med å finne spor etter den fordi absolutt alt er fjernet. Med vindmøller skal veier få ligge igjen. Blir det satt av penger for å demontere disse propellene?

 

Vi kjenner ikke virkningen disse møllene har på verken på klima , mikroplasten de etterlater eller påvirkning på dyreliv. Vi vet at de dreper tusenvis av fugler og maten til fuglene. Innsekt bestanden er i fritt fall og disse dreper tonnevis av insekter som skulle vert mat for fugler. Dette påvirker igjen dyrene som lever av fugl som rev, mår og større rovfugl osv

 

I tillegg kommer den visuelle forsøplingen. Prøv å tenke deg vindmøller i Nordmarka eller ved Holmenkollen. Hva tror du reaksjonene hadde vert. På Vestlandet er det ikke så nøye. Vi har årlig tusenvis av turister som ønsker å se våre fjorder og øyrike. De ønsker ikke å se dette ødelagt av vindmøller.

Her burde du egentlig selv gå gjennom innlegget ditt avsnitt for avsnitt og gjøre litt faktasjekk i stedet for bare å øse ut av deg løse antagelser. Tror du for eksempel at det blir tillat med vindmøller i nasjonalparker eller andre fredete områder? Er du klar over at dyr skyr *mennesker*? De bryr seg ikke om maskinene eller infrastrukturen vår. Fikk du med deg at totalforbudet mot bruk av blyhagl ble opphevet i 2015?

 

Også ideen om 'visuell forsøpling' da. Det har fint lite med miljø å gjøre, det kan du dra frem om noen vil bygge funkisbolig i en sørlandsby.

Lenke til kommentar

Her burde du egentlig selv gå gjennom innlegget ditt avsnitt for avsnitt og gjøre litt faktasjekk i stedet for bare å øse ut av deg løse antagelser. Tror du for eksempel at det blir tillat med vindmøller i nasjonalparker eller andre fredete områder? Er du klar over at dyr skyr *mennesker*? De bryr seg ikke om maskinene eller infrastrukturen vår. Fikk du med deg at totalforbudet mot bruk av blyhagl ble opphevet i 2015?Også ideen om 'visuell forsøpling' da. Det har fint lite med miljø å gjøre, det kan du dra frem om noen vil bygge funkisbolig i en sørlandsby.

Forstår at du beveger deg lite utenfor gutterommet. Blyhaglforbudet er opphevet og vi kalker heller ikke noe særlig heller.

 

Poenget var at vi prøver å ta vare på naturen ved å regulere bruk slik at miljøbelastningen blir minimal. Vi forbyr motorisert ferdsel i utmark. Tror du at de som vedlikeholder møllene går kilometervis med reservedeler og at rengjøring av vinger skjer uten motoriserte kraner og biler.

 

Om du hadde reist langs kysten ville du sett hundrevis av vindmøller på fjelltopper. Hele Smøla er full av vindmøller og langs hele vår vakre kyst planlegges lignende vindparker. Det er ikke vakkert.

 

Når vi i tillegg vet at det er utenlandske investorer som vil pumpe ut maksimalt av naive lands subsidier blir det hele ganske trist.

 

Vi betaler utlandske kapitalister for å ødelegge landet våtr. Dette må stoppes!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...