Gå til innhold

Apple gjør det lettere å få reparert iPhone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er ikke å snu, dette er en minimal kursendring. Fem år gammel telefon fra Apple er kunstig foreldet, da hjelper det lite å påskjønne seg med påståtte miljøhensyn. Fremdeles verst i klassen, og i verden.

 

Og der var du med de sedvanlige løgnene dine igjen...

Nei, en fem år gammel iPhone er ikke «kunstig foreldet», en fem år gammel iPhone kan oppdateres til siste versjon av iOS, altså iOS 12.4.1. Ikke bare det, på bordet foran meg ligger det i skrivende stund en snart 7 år gammel iPhone, som er i daglig bruk av et familiemedlem, og som fungerer helt fint, og med alle relevante tjenester, fra App Store og skytjenester til BankID, Vipps og bussbilletter.

Så nei, skal du se på hvem som er «verst i klassen, og i verden», se på alle Androidene som produsentene ikke lenger gidder oppdatere etter at det har gått et par år., som er mindre reparasjonsvennlige, og produseres av miljøverstinger. https://www.greenpeace.org/usa/how-green-is-your-smartphone/

Endret av Newton
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Og der var du med de sedvanlige løgnene dine igjen...

Nei, en fem år gammel iPhone er ikke «kunstig foreldet», en fem år gammel iPhone kan oppdateres til siste versjon av iOS, altså iOS 12.4.1. Ikke bare det, på bordet foran meg ligger det i skrivende stund en snart 7 år gammel iPhone, som er i daglig bruk av et familiemedlem, og som fungerer helt fint, og med alle relevante tjenester, fra App Store og skytjenester til BankID, Vipps og bussbilletter.

Så nei, skal du se på hvem som er «verst i klassen, og i verden», se på alle Androidene som produsentene ikke lenger gidder oppdatere etter at det har gått et par år., som er mindre reparasjonsvennlige, og produseres av miljøverstinger. https://www.greenpeace.org/usa/how-green-is-your-smartphone/

 

 

La nå stakkaren få lov til å sløse bort tiden sin på å utvise hat mot produkter og produsenter han/hun ikke verken bruker eller har til intensjon om å bruke. 

 

Selv finner jeg mer tilfredsstillelse i å bare glede meg i stillhet over de produktene og produsentene JEG er fornøyd med uten noe som helst ønske om eller behov for å bruke tid på å rakke ned på alle produktene og produsentene jeg ikke er spesielt begeistret for.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Det neste blir vel at det legges inn en ID-sperre på komponentene slik at de ikke matcher det telefonen forventer. Så værsågod, du kan kjøpe originaldeler men de kan ikke brukes til erstatte ødelagte komponenter i en annen telefon.

Lenke til kommentar

Bransjen som sådan har store utfordringer, der skjer det fint lite. Dog mange store ord og satsninger på glansbilde-produksjon. Heldigvis er det mye stagnasjon, og da kan man konkurrere enda bedre ved å være sammenlignbar med flere friheter tilbudt. I Android-land er det ikke alle som er like kyniske, og det er etter mitt skjønn til det bedre. Som om et alter-ego Apple skulle drevet et alternativt Apple på helt andre premisser, eller hur?

 

Fairphone er ikke det grønneste, Qualcomm-maskinvare holder ikke lenge grunnet ufrie brikkesettdrivere. Du leste kanskje ikke sitatet om at Apple går i feil retning fra egen kilde? Hva er det vi ikke enes om?
Apple lager fundamentalt miljø- og forbrukerfientlig utstyr, at det oppleves brukervennlig er et til dels konkurrerende og annet hensyn. Man har ikke en saklig debatt hvis man sammenligner Apple med Fairphone, og ikke irettegår det Apple faktisk gjør og er.
 

Og der var du med de sedvanlige løgnene dine igjen...
Nei, en fem år gammel iPhone er ikke «kunstig foreldet», en fem år gammel iPhone kan oppdateres til siste versjon av iOS, altså iOS 12.4.1. Ikke bare det, på bordet foran meg ligger det i skrivende stund en snart 7 år gammel iPhone, som er i daglig bruk av et familiemedlem, og som fungerer helt fint, og med alle relevante tjenester, fra App Store og skytjenester til BankID, Vipps og bussbilletter.
Så nei, skal du se på hvem som er «verst i klassen, og i verden», se på alle Androidene som produsentene ikke lenger gidder oppdatere etter at det har gått et par år., som er mindre reparasjonsvennlige, og produseres av miljøverstinger. https://www.greenpeace.org/usa/how-green-is-your-smartphone/

Folk kjøper eldre Apple-telefoner, noe på grunn av galloperende pris, og dels fordi det ikke er noen nyvinninger, og havner da i de-facto kunstig i foreldelse, tidligere. Man slipper på langt nær unna med ny Apple-telefon, stikk motsatt faktisk.

 

iOS 13 vil ikke (hvis ikke det skjer noe uforesett) ha støtte for noe eldre enn ting fra 2015, det er snaue 4 år (i beste fall). Flott med støtte, så sitter man som et stort spørsmålstegn etter den tid. Det er ingenting på mobilfronten som trenger mer maskinkraft for at en 201*-enhet skal fungere fint, så hvorfor skal man effektivt sett bruke mange kilokroner per år i abonnement på samme telefon?

 

Hvorfor skulle jeg ønske å kjøre et leketøy-OS på det som burde vært min enhet til å begynne med? Jeg kan fint installere LineageOS eller leke meg med postmarketOS på min S2, som forøvrig er 8 år gammel. Spionerende programmer fra monopolister og kjente spionasjeaktører holder jeg meg fint uten, men du må gjerne kalle det relevant. For hva da? Digitalt knefall?
Her skal Apple fremdeles komme å bestemme hvem som får reparere "deres" enheter?
Unner dem fortsatt dårligere salg, ellers takk.

Dette er nok ikke gjort helt frivillig heller av Apple. De har vel innsett at de kan miste kunder om de ikke snur før det er for sent?

Bingo.

Det er enheter uten kontroll over hverken programvare, maskinvare, økosystem, reparasjonsmarked, eller resirkulering av deler, laget for å være vanskelig å jobbe med, gå istykker lett, og påfølgende liten grad av gjenvinning, også det under tvang, som en god del av produksjonen forøvrig. Hvis jeg må vente fem år på å få noe som bør være og er en selvfølge så blir det nei takk.

Apple konkurrer ikke med andre enn seg selv i å være selvgode ved å koste på seg reparasjoner av fem år gamle telefoner.

Endret av Spetsnaz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle jeg ønske å kjøre et leketøy-OS på det som burde vært min enhet til å begynne med? 

 

 

Hvorfor ønsker du å bruke så mye tid og energi på å rakke ned på et leketøy-OS som du selv ikke benytter?

 

Sorry altså, men innleggene dine i alle trådene som omhandler Apple begynner å bli jævlig slitsomme og patetiske. Finn på noe mer fonuftig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fordi det er viktig å påpeke at en aktør som opererer så skittent ikke kan lage gladnyhet av noe så patetisk. Skal man betale så skal man ha rettigheter, det er det viktig at Apple ikke klarer å undergrave ytterligere.

 

Du bringer forresten ingen rasjonelle argumenter til debatten, og går deg i så måte fast i egen kritikk.

 

Hvorfor tror du Apple går ut med dette? Tror du de ikke får med seg hva folk sier om dem? De har reklamefolk opp og i mente. Når en sentral del av det de selger ikke lenger har forankring i virkeligheten trengs det noe som peker i annen retning.

 

Dette i reparasjonsøyemed en historisk viktig sak i norsk sammenheng, og hva som skjer setter presedens og forventningspress på andre aktører. Apple bør ikke få blåse opp aksjekursen sin ved å forsyne seg av rettigheter forbrukere ellers og oppigjennom har nytt godt av. Det er fra arenaer som ikke fungerer som Apple gjør innovasjonen i teknologisektoren har kommet fra, all den tid Apple har vært delaktig selv.

 

I sakens anledning, å sitte å vente til telefonen er ute av garantiordningen før Apple skal slutte å operere som kartell og domstol med reparasjonslinjen sin (som demonstrert mot sin egentlige hensikt, og demonstrativt til bakdel for kunde) blir for dumt.

 

Apple deler ikke på maskinvaresiden, har lukket OSene sine, og programvaremarkedene, forhindrer installasjon av andre OS, forhindrer reparasjoner, forhindrer tredjepartsfiksing av maskinvare i alle ledd, de forsyner seg grovt av det kreative mennesker skaper, osv. osv.

All den tid de gjorde dette til fingerspissene, på best mulig måte, hvilket objektivt sett går i feil retning nå til dags, er dette en elendig modell, som før eller siden straffer seg, og da synes jeg først og fremst enda mer synd på kundene. Å bygge monopolet, med slavedrift og rovdrift på miljø, er det dette som skal være teknologi anno 2019? Heldigvis er opinionen i positiv tendens. Hva man skal ta på vei for når Apple firer litt er meg forresten en gåte.

 

Det Apple bedriver savner sidestykke, annet enn John Deere for traktorer, og det Microsoft fikk seg til å gjøre da de satt med makta. Ingen forbrukere gikk seirende ut, og ingen forbrukere er tjent med måten Apple lager programvare og maskinvare.

Endret av Spetsnaz
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er ikke å snu, dette er en minimal kursendring. Fem år gammel telefon fra Apple er kunstig foreldet, da hjelper det lite å påskjønne seg med påståtte miljøhensyn. Fremdeles verst i klassen, og i verden.

 

Ikkje så lenge siden brukte eg ein eldre iphone 6. Fungera heilt OK den. Veit om folk som bruker iphone 5/5s og er fornøyde. Dei fungera kanskje dårlig te nyeste spill. Men så er meningen med telefon (for folk flest) er annerledes enn å spille.

 

Brukte android før (samsung, google, sony) - meh. Holder seg mye dårligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi det er viktig å påpeke at en aktør som opererer så skittent ikke kan lage gladnyhet av noe så patetisk. Skal man betale så skal man ha rettigheter, det er det viktig at Apple ikke klarer å undergrave ytterligere.

 

Hvorfor tror du Apple går ut med dette? Tror du de ikke får med seg hva folk sier om dem? De har reklamefolk opp og i mente.

 

 

Sikkert en fin tanke, men om jeg skulle brukt tiden min på samme måte som deg til å rakke ned på alle produsenter som opererer på samme nivå som du mener Apple gjør så hadde jeg sannsynligvis vært en time eller to i minus pr. døgn.

 

Men for all del, hvis det tilfredsstiller deg...

Endret av Valotunk
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg prøver bare å underholde en saksrettet debatt, hvorvidt jeg eller du kaster bort tid er et spørsmål som for andre enn oss ihvertfall ikke har noe å tjene på å lese det _du_ skriver. Det er vel egentlig ikke mitt tidsforbruk i mitt liv du henger deg opp i, hvis vi skal være ærlige?

 

Tenk på hvor mye tid jeg sparer på å ikke få anfotsreklame, ikke bli fanget i avhengighetsskapende og lukkede økosystemer, sitte i reparasjonskø. Pengene jeg sparer kan jeg sågar kjøpe fritid for ved å jobbe mindre eller leie folk til å gjøre andre ting.

 

Ikkje så lenge siden brukte eg ein eldre iphone 6. Fungera heilt OK den. Veit om folk som bruker iphone 5/5s og er fornøyde. Dei fungera kanskje dårlig te nyeste spill. Men så er meningen med telefon (for folk flest) er annerledes enn å spille.

 

Brukte android før (samsung, google, sony) - meh. Holder seg mye dårligere.

Uten sikkerhetsoppdateringer befinner vi oss ikke i den verdenen som 2019 er. Samsung har DEX, Google har flotte utviklerløsninger, Sony har Sailfish. Samtlige enheter fra nevnte kan man få superbrukertilgang til. Det er mye å henge seg opp i, men du bommer fundamentalt hvis du skal sammenligne slik at tilsvarende Apple skal få lov til å styre med alt.

 

Produsent er ikke det samme som _alle avgjørelser_, før og etter endt brukerstøttetid.

Hvis vi skal tenke slik blir vi sittende igjen med små og høyst profitable aktører som tar seg de frihetene som lønner seg. Ingen god butikk for noen andre.

 

Ja, eksempelvis Sony er grusomme på grensesnitt, det betyr ikke at man må bruke det. Osv.

 

Fairphone, så små som de er, har en rekke løsninger på OS-siden, og Android spesifikt lar seg tilpasse med stor selvfølgelighet.

Endret av Spetsnaz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Sikkert en fin tanke, men om jeg skulle brukt tiden min på samme måte som deg til å rakke ned på alle produsenter som opererer på samme nivå som du mener Apple gjør så hadde jeg sannsynligvis vært en time eller to i minus pr. døgn.

 

Men for all del, hvis det tilfredsstiller deg...

Han frigjør jo ekstremt mye tid da på å ikke kunne bruke telefonen til noe, da alle normale apper ikke blir laget til disse finurlige operativsystemene han bruker.. ;) Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Lol dette forandrer svært lite faktisk ?

 

To qualify for the program, those repair businesses will require an Apple-certified technician to carry out the repairs.

 

For å få kjøpe orginale Apple deler til "Out of warranty phones" må du være sertifisert Apple tekniker, noe som så vidt jeg vet ikke er gratis.

Orginaldeler er også vesentlig dyrere enn uoriginale.

De eneste som kommer til å tjene på dette er Apple.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det sentrale aspektet er at en 5 år gammel Apple-telefon ikke er verd bryet, fordi Apple forelder telefonene sine kunstig. Man får ikke satt inn større minnekort, man får ikke installert et OS med sikkerhetsoppdateringer, ting går tregere, batteriet tar kvelden før tiden, for en telefon som ikke tåler rare påkjenningen før den takker for seg.

 

Blir som å kjøpe en bil der du må vente 10 år på å få sette inn baksete. Det er en 5-seter like lite som dette er reparasjonsvillighet.

 

Det neste blir vel at det legges inn en ID-sperre på komponentene slik at de ikke matcher det telefonen forventer. Så værsågod, du kan kjøpe originaldeler men de kan ikke brukes til erstatte ødelagte komponenter i en annen telefon.

Det er allerede det forrige… Selv om du kjøper to originale iPhoner kan du ikke bytte batteri mellom dem. Ting som dette fungerer når man har folk som lever i fornektelse og grupper som aldri er kritiske. De tror de kan kjøpe seg til kunnskap, eller kjøpe seg vekk fra realitetene. I møte med omverdenen virker de uinformerte og blaserte, noe som igjen forsterker sekt-preget, nå i senere stadie, rundt Apple.

 

Han frigjør jo ekstremt mye tid da på å ikke kunne bruke telefonen til noe, da alle normale apper ikke blir laget til disse finurlige operativsystemene han bruker.. ;)

Gratulerer, dagens. Teknisk sett tar du feil, men fortell meg gjerne hvorfor du er mer produktiv på telefonen enn jeg.

Endret av Spetsnaz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I henhold til retningslinjene §1. Innleggets Innhold, påpekes det at innlegget skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak, ikke person, og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende;  flaming og andre former for personangrep og Trolling er forbudt.

I henhold til retningslinjene har innlegg blitt slettet fra tråden. Videre brudd på dette kan føre til reaksjoner i form av advarsler og/eller utestengelse fra forumet.

 

Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Det sentrale aspektet er at en 5 år gammel Apple-telefon ikke er verd bryet, fordi Apple forelder telefonene sine kunstig. Man får ikke satt inn større minnekort, man får ikke installert et OS med sikkerhetsoppdateringer, ting går tregere, batteriet tar kvelden før tiden, for en telefon som ikke tåler rare påkjenningen før den takker for seg.

En 5 år gammel iPhone er ikke verdt bryet for DEG!

Ikke får satt in en minnekort ? Ikke alle foretrekker det.

Installert et OS ?? Trur du virkelig "mann i gata kan om det, eller bryr seg?? Selvom du kan alt dette, kan ikke alle det.

Når det gjelder batteri, nå til dags kan ikke en "mann i gata" gjøre set uansett!

 

Huawei, kan du installere et os på den,

Bytte batteri ?

Oneplus, kan du sette større minnekort for den?

Samsung Note 10 /a80. (ikke plus) kan du sette større minnekort på den?

Flere av Honor modellene?

Flere av Xiaomi modellene?

Og når det gjelder treghet, dårlig batteri tid..

Kjenner manger som klager på det på diverse Huawei/Samsung/Honor og det tidligere enn IPhone 6 foreksempel.. ( MIN erfaring )

 

når det er sagt, forsvarer ikke Apple på mange måter,

Men, er ikke kun Apple ( som du vil fram til her)

Gjelder de fleste.. ta av Apple hat brillene dine, så ser du det.

 

Eier av en oneplus 6t ,Samsung 3 ( som er ikke brukbar originalt i dag) s4 ( lite brukbart,sirup, kan hvertfall bytte batteri ) s5 ( kan hvertfall bytte batteri, S6edge ( taklet ikke oppgradering til 7.0, sikker akkurat min telefon da? )

 

iPhone 4, 5s ( brukt den dag i dag) 6( brukt den dag i dag,noe dårligere batteri)

6s +, ( i bruk den dag i dag, bra fortsatt) 7 ( bruk den dag i dag, og veldig bra fortsatt)

 

Bruker av oneplus 6t og iPhone 10.

 

Liker det meste av oneplus, men hoppet på iPhone igjen.

Endret av bbios
Lenke til kommentar

Eier av en oneplus 6t ,Samsung 3 ( som er ikke brukbar originalt i dag) s4 ( lite brukbart,sirup, kan hvertfall bytte batteri ) s5 ( kan hvertfall bytte batteri, S6edge ( taklet ikke oppgradering til 7.0, sikker akkurat min telefon da? )

 

iPhone 4, 5s ( brukt den dag i dag) 6( brukt den dag i dag,noe dårligere batteri)

6s +, ( i bruk den dag i dag, bra fortsatt) 7 ( bruk den dag i dag, og veldig bra fortsatt)

 

 

Nå skal du høre noe rart. Jeg har en Samsung Galaxy S3 son min mor har tatt over da hennes Doro døde. Hun har brukt den i snart 2 år, og den fungerer fint til hennes bruk uten å være sirup. Den er neppe så sikker lenger fordi det utgis neppe sikkerhetsoppdateringer til den fra Samsung, men den er ikke sirup.

Jeg har også en Samsung Galaxy S4 som fungerer like bra.

 

Selv bruker jeg en Sony Xperia Z5, og den er heller ikke sirup. Fungerer helt fint i dag. Batteriet kan gå unne fort ved hyppig bruk, men det er det eneste. Ved å stenge ubrukte apper i bakgrunnen så klarer den seg en dag før den må lades opp.

 

Men, nei, jeg får ikke hygge meg med nyeste OS, noe iPhone-brukere kan. Men til gjengjeld kan bjeg stikke innom et uavhengig verksted å få byttet hva enn det måtte være, til ofte langt lavere priser enn mine venner som har iPhone.

Og nei, jeg får nok minimalistisk av sikkerhetsoppdateringer til telefonen. Men den fungerer fortsatt. Så det er ikke gitt at alle android-telefoner er møkk og iPhone er vidundertelefoner.

Det kan nok gå begge veier i begge leire.

 

Sånn sett så er vel både android-telefoner og iPhone-telefoner like mye møkk og lite mye vidunder. Mye koker nok ned til en smakssak.

Akkurat som at noen liker epler og andre liker pærer, mens de som er virkelig skrullete liker mango.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...