Gå til innhold

Bruken av selvkjørende biler vil bli så intens at de blir utslitt etter fire år, spår Ford-sjefen


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 – Det som bekymrer meg minst i denne verden er lavere etterspørsel etter biler. Vi vil slite ut og vrake biler hvert fjerde år i denne bransjen, sier han til avisen.

Mens vanlige biler gjerne står parkert det aller meste av tiden, tror John Rich at selvkjørende biler må være i drift store deler av døgnet for å bli lønnsomme. Det tror Ford-toppen vil gi bilene så mye slitasje at de må pensjoneres lenge, lenge før privateide biler.

Vel det er jo bilprodusentene sin feil at de ikke lager nok biler å dekke behovet.

Ser fordelen å leie bil, men ulempen er stive priser og dårlig utvalg.

Godt mulig busser er større sansynlig vil komme før selvkjørte biler.

Lenke til kommentar

Det er nok gjerne slik at de vil byttes ut noe ala hvert fjerde år, men det er da etter kanskje 800.000 km. Det utgjør altså 550 km/dag, eller ca 9 timer kjøring per dag ved 60 km/t. Når en privateid bil kanskje kjører 200.000 km over levetiden, så vil altså hver selvkjørende bil erstatte opp mot fire privateide biler, og man kan se for seg at bilmarkedet faller fra 80 mill per år til 20 mill per år.

 

Sier ikke dette blir fasiteten - man kan kanskje forvente at antall bilkm øker med fallende kostnad, men det er en reell bekymring for bilindustrien.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Det er nok gjerne slik at de vil byttes ut noe ala hvert fjerde år, men det er da etter kanskje 800.000 km. Det utgjør altså 550 km/dag, eller ca 9 timer kjøring per dag ved 60 km/t. Når en privateid bil kanskje kjører 200.000 km over levetiden, så vil altså hver selvkjørende bil erstatte opp mot fire privateide biler, og man kan se for seg at bilmarkedet faller fra 80 mill per år til 20 mill per år.

 

Sier ikke dette blir fasiteten - man kan kanskje forvente at antall bilkm øker med fallende kostnad, men det er en reell bekymring for bilindustrien.

 

Selv om antall biler kommer til å synke vil jo antallet km forbli konstant eller tom øke, og når bilprodusenter blir til transporttjenesteytere er det km de kommer til å selge (og ikke lenger biler), så jeg ser ikke det store problemet. Egentlig bare bra for miljøet - med færre biler totalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 – Det som bekymrer meg minst i denne verden er lavere etterspørsel etter biler. Vi vil slite ut og vrake biler hvert fjerde år i denne bransjen, sier han til avisen.

Eeehm... Har han tenkt over denne påstanden egentlig? Premisset hans er jo at de kommer til å kjøre mye lenger per år enn dagens biler. Med samme kjørebehov vil jeg jo påstå at det absolutt blir mindre behov for like mange biler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eeehm... Har han tenkt over denne påstanden egentlig? Premisset hans er jo at de kommer til å kjøre mye lenger per år enn dagens biler. Med samme kjørebehov vil jeg jo påstå at det absolutt blir mindre behov for like mange biler. 

 

Bruken vil mangedobles når folk kan ta "taxi" hvor som helst når som helst for en brøkdel av dagens pris, eller mest sannsynlig ubegrenset abonnement.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruken vil mangedobles når folk kan ta "taxi" hvor som helst når som helst for en brøkdel av dagens pris, eller mest sannsynlig ubegrenset abonnement.

Vet ikke om jeg tror helt på det. Joda, kanskje en økning, men LANGT fra en mangedobling. De fleste har egne biler i dag og marginalkostnaden for en ekstra tur er allerede lav.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg tror helt på det. Joda, kanskje en økning, men LANGT fra en mangedobling. De fleste har egne biler i dag og marginalkostnaden for en ekstra tur er allerede lav.

Skal jo ikke se bort ifra at det vil være mulig å ta hytteturen med autonome biler i fremtiden. Den dagen man kan ta en 200 km tur, og være på hytta uten ulempen av mangelen på bil, pga man kan bestille selv der, så vil jo ikke behovet for egen bil være tilstedte lengre. 

 

2050? ^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg tror helt på det. Joda, kanskje en økning, men LANGT fra en mangedobling. De fleste har egne biler i dag og marginalkostnaden for en ekstra tur er allerede lav.

 

Da må du kjøre selv, finne parkering, ta med deg bilen tilbake fra samme plass (og ikke røre alkohol). Dessuten er det langt fra de fleste på 18+ som har egen bil. Ringvirkningene av dette vil være enorme.

Endret av kim_InnleggNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det spørs om ikke store aktører som enten kjøper inn vil kreve noe bedre kvalitet og levetid.

Det er jo ikke akkurat vanskelig å bygge biler som holder noen millioner km, om de er bygget for å vare, og ikke for at fabrikantene skal tjene penger på vedlikehold og ettermarked.

Med elmotor er det så mye mindre bevegelige deler med begrenset levetid, og tungtransporten har for lengst fått understell og drivverk som varer betydelig lenger enn på personbiler.

Om ikke de etablerte vil levere kvalitet som holder, vil de store bygge egne biler.

Lenke til kommentar

Det er nok gjerne slik at de vil byttes ut noe ala hvert fjerde år, men det er da etter kanskje 800.000 km. Det utgjør altså 550 km/dag, eller ca 9 timer kjøring per dag ved 60 km/t.

Der ser du jo med en gang at denne kjøredistansen neppe er realistisk. Man kan sammenligne med taxier, de går heller neppe så langt.

 

 

Når en privateid bil kanskje kjører 200.000 km over levetiden, så vil altså hver selvkjørende bil erstatte opp mot fire privateide biler, og man kan se for seg at bilmarkedet faller fra 80 mill per år til 20 mill per år.

Du må regne med en hel del tomkjøring mellom oppdrag og fra/til oppdrag til/fra parkering. Kanskje ikke fullt halvparten men sannsynligvis ikke langt unna. Så selv en optimistisk beregning på kjørelengde vil gi en vesentlig lavere erstatningsrate enn som så.

 

Privateide biler vil forbli i all hovedsak brukt av eier, så selv om de er selvkjørende så vil ikke det påvirke i vesentlig grad bruken sammenlignet med konvensjonelle biler. Det gir ingen mening for en normal bileier å skulle forholde seg til alt av styr det er å drive privatutleie av bil, det vil professjonelle aktører gjøre langt bedre (I.e. taxiselskaper/leiebilselskaper)

 

Først og fremst kommer nok selvkjørende biler, når/hvis de engang kommer, til å erstatte taxisjåfører. Og selv om noen går fra å eie egen bil til å basere seg på taxier (I hovedsak som konsekvens av økt urbanisering og dermed redusert transportbehov) vil også massetransport som buss og bane erodere grunnlaget for taxiene fra den andre enden ettersom det blir bedre utbygd. I.e. bilmarkedet som andel av det totale persontransportmarkedet kommer til å krympe (men det kan fortsatt vokse absolutt sett), dette vil nok inkludere eventuelle selvkjørende biler.

Lenke til kommentar

Bruken vil mangedobles når folk kan ta "taxi" hvor som helst når som helst for en brøkdel av dagens pris, eller mest sannsynlig ubegrenset abonnement.

Hvorfor skal det bli en brøkdel av dagens pris? Husk pris settes fra hva markedet er villig til å betale, ikke fra hva tjenesten koster å produsere.

 

Du kan uansett ikke regne med noen uinskrenket økning i konkuransen fordi bilene koster mye kapital og veiene er en begrenset resurs, så konsesjoner vil være et reellt tema.

Lenke til kommentar

Selv om antall biler kommer til å synke vil jo antallet km forbli konstant eller tom øke, og når bilprodusenter blir til transporttjenesteytere er det km de kommer til å selge (og ikke lenger biler), så jeg ser ikke det store problemet. Egentlig bare bra for miljøet - med færre biler totalt.

Det er bra for miljøet, ja, men det er en større utfordring for bilselskapene enn du tror.

 

For det første er det ikke nødvendigvis bilselskapene som selger km. Det kan like gjerne være f.eks Uber og Lyft, som kjøper inn flåter med biler levert fra rimeligste bilselskap. For det andre så vil driveren for å få kunder til å benytte seg av selvkjørende biler hovedsaklig gå på pris. I stedet for å bruke f.eks 100.000 kroner per år på å eie og bruke egen bil skal folk heller betale kanskje 50.000 kroner per år for å dekke sine reiser med selvkjørende bil. Når mindre penger går til persontransport og en stor prosentandel går til operatøren, så er det kanskje ikke så mye bilselskapet blir sittende igjen med.

 

For å si det slik - om bilselskapene tar dobbel pris for en bil med selvkjøring, og denne bilen erstatter fire biler uten selvkjøring, så halveres omsetningen til bilindustrien. Men reelt sett er prisen for selvkjøring trolig betraktelig lavere. Tesla sier bilene sine har all nødvendig hardware for å kunne klare selvkjøring i fremtiden, og der er det snakk om noen få prosent økt pris. Nå snakker de forsåvidt også om å øke prisen på systemet ettersom mer funksjonalitet introduseres, men på litt sikt må man forvente at alle bilselskaper leverer tilsvarende funksjonalitet, og at konkurransen presser prisene ned.

 

Hvordan vil bilselskapene takle at bilindustriens omsetning kanskje vil falle med 50-75%? Vel, det er neppe slik at alle bilselskapene overlever. Det hadde egentlig ikke vært unaturlig om 50-75% av bilmerker forsvinner, men det er kanskje litt pessimistisk. En ting er sikkert, og det er at det vil bli mange tomme fabrikkbygg.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor skal det bli en brøkdel av dagens pris? Husk pris settes fra hva markedet er villig til å betale, ikke fra hva tjenesten koster å produsere.

 

Du kan uansett ikke regne med noen uinskrenket økning i konkuransen fordi bilene koster mye kapital og veiene er en begrenset resurs, så konsesjoner vil være et reellt tema.

 

Det betyr ikke at det vil være monopolvirksomhet der pris settes etter hva markedet er villig til å betale. Om du har rett i konsesjon så vil selvfølgelig selskapet som tilbyr lav pris vinne, og det vil være nær kost. Hva markedet er villig til å betale har ingenting å si.

Lenke til kommentar

Hvordan vil bilselskapene takle at bilindustriens omsetning kanskje vil falle med 50-75%? Vel, det er neppe slik at alle bilselskapene overlever. Det hadde egentlig ikke vært unaturlig om 50-75% av bilmerker forsvinner, men det er kanskje litt pessimistisk. En ting er sikkert, og det er at det vil bli mange tomme fabrikkbygg.

Toyota har jo sett dette i lang tid, og gjør det de gjør av en god grunn. De omdøper seg selv fra å være en bilprodusent, til å være en person-transports produsent. 

 

Persontransporten vil jo gå opp, selv om antall biler går ned. Så elektriske kjøretøy generelt sett er et godt sted å få et bra fotfeste ved. 

Lenke til kommentar

Der ser du jo med en gang at denne kjøredistansen neppe er realistisk. Man kan sammenligne med taxier, de går heller neppe så langt.

Vi vet at taxier i drift 24/7 ofte gjør det. Tesloop kjører f.eks nærmere 900 km/dag i snitt. https://www.tesloop.com/blog/2019/2/6/tesloops-high-mileage-teslas

 

 

Du må regne med en hel del tomkjøring mellom oppdrag og fra/til oppdrag til/fra parkering. Kanskje ikke fullt halvparten men sannsynligvis ikke langt unna. Så selv en optimistisk beregning på kjørelengde vil gi en vesentlig lavere erstatningsrate enn som så.

Jeg er enig i at det blir en del tomkjøring, men jeg tror det blir nærmere 25% enn 50%. Så da vil egentlig en selvkjørende bil med firedobbel kjørelengde erstatte tre biler uten selvkjøring. Det gjør fortsatt et betydelig innhugg i bilindustrien. Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...