Gå til innhold

Levetiden til den originale Chromecasten nærmer seg trolig slutten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, Google kommer nok til å fjerne støtte for den i alle appene sine etterhvert. Og når SDKen ikke lenger støtter Chromecast 1, vil også støtten forsvinne fra andre apper. I tillegg må jo den koble til Googles servere for å fungere, så om Google ønsker kan de gjøre alle sammen ubrukelige på et øyeblikk. 

Lenke til kommentar

Når kommer Chromecast med støtte for WiFi 6 hastigheter? Jeg er ikke interessert i det gamle Chromecast-arvegodset når jeg har vært på gjerde såpass lenge som til nå.

 

Blir det bedre 4K skjermfrekvens i neste, eller kanskje eksperimentell 8K-skjerm støtte? Nå nærmer OL med 8K-sendinger seg noe voldsomt Google !!

Lenke til kommentar

Gir egentlig blanke, men ingeniøren i meg vil likevel vite hvordan denne saken (og tilsvarende, Apple AirPlay) er implementert? Spesifikt – jeg forventer i og for seg at videostrømmen lastes ned direkte til Chromecast enheten, og ikke innom telefonen på veien?

Vet Chromecast faktisk fungerer i Chrome på Mac OS og bare der. Dvs, ytterligere bare med videostrømmer som gjør nytte av Google sine egne CODECs under Mac OS. Men det ser ikke ut til at kilden (videoserveren) nødvendigvis må vite om Chromecast som konsept. Hvordan/hvorfor fungerer dette da mot autorisasjonskrevende kilder slik som Netflix? Må disse være forberedt for Chromecast, eller er der en form for protokollmagi ute å går?

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Vel, Google kommer nok til å fjerne støtte for den i alle appene sine etterhvert. Og når SDKen ikke lenger støtter Chromecast 1, vil også støtten forsvinne fra andre apper.

Så man må bruke appene som de er nå, uten flere endringer i framtida? Jeg ser ikke problemet. Man kjøper et produkt og får bruke det til evig tid. Man får til og med oppdateringer i noen år i starten..

 

I tillegg må jo den koble til Googles servere for å fungere, så om Google ønsker kan de gjøre alle sammen ubrukelige på et øyeblikk.

Det høres høyst teoretisk ut. Gjør de det, så får de nok et massesøksmål mot seg. Da kan jo ikke bare gå inn og ødelegge produkter som folk har kjøpt og bruker.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Så man må bruke appene som de er nå, uten flere endringer i framtida? Jeg ser ikke problemet. Man kjøper et produkt og får bruke det til evig tid. Man får til og med oppdateringer i noen år i starten..

Problemet blir hvis APIet fra serveren endrer seg (noe som ofte skjer for en del av disse tjenestene), og da må en plutselig ha en oppdatering til appen. De fleste apper til Chromecast kobler seg opp til en ekstern server.

 

Dette skjer jo hele tida med smarttelefoner. De fungerer slik de er etter oppdateringene slutter, men plutselig slutter apper å fungere en etter en, fordi de må koble seg opp mot en ekstern server som har endret APIet sitt.

 

Og så er man sårbar for sikkerhetsfeil som ikke blir rettet opp uten oppdateringer.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Gir egentlig blanke, men ingeniøren i meg vil likevel vite hvordan denne saken (og tilsvarende, Apple AirPlay) er implementert? Spesifikt – jeg forventer i og for seg at videostrømmen lastes ned direkte til Chromecast enheten, og ikke innom telefonen på veien?

 

Vet Chromecast faktisk fungerer i Chrome på Mac OS og bare der. Dvs, ytterligere bare med videostrømmer som gjør nytte av Google sine egne CODECs under Mac OS. Men det ser ikke ut til at kilden (videoserveren) nødvendigvis må vite om Chromecast som konsept. Hvordan/hvorfor fungerer dette da mot autorisasjonskrevende kilder slik som Netflix? Må disse være forberedt for Chromecast, eller er der en form for protokollmagi ute å går?

 

Appen på mobil eller webside setter opp streaming direkte fra server til chromecast enhet, etter det er startet kan du skru av mobilen for den del, streamingen fortsetter. ikke 100% sikker på hvordan det foregår, men vil tro at appen får URL fra server som sendes til Chromecast enheten som starter streaming. Streaming kan startes/stoppes mm fra alle enheter som er på WLAN med chromecast (Google Home) app installert. Det finnes og apper som sender direkte fra mobil til Chromecast og man kan og speile mobilskjermen eller en fane i Chrome på PC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gir egentlig blanke, men ingeniøren i meg vil likevel vite hvordan denne saken (og tilsvarende, Apple AirPlay) er implementert? Spesifikt – jeg forventer i og for seg at videostrømmen lastes ned direkte til Chromecast enheten, og ikke innom telefonen på veien?

 

Korrekt. Chromecast'en kjører i bunn og grunn en Chrome instans som laster en spesiell webside, som igjen blir foret med data fra sender app'en. Websiden fungerer som en mottaker app, og baserer seg på HTML5 + en del javascript.

 

Ved bruk av default mottaker app'en så vil sender app'en gi en URL til Chromecasten som peker på en mp4 fil eller lignende, som den da streamer.

 

Dog man kan lage en custom mottaker app for mer avansert kontroll og integrering mot sender app'en.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja. Blir vell ikke til og kjøpe noe google produkter enda da, siden feks Google Home er så gammel.

 

Var så teit og kjøpte en Philips tv med Android, maks 100megabit lan, så det gikk ikke ann og se filmer allikevel. Men fy søren den kvaliteten på tilogmed youtube hdr 4k. Er LCD skjerm så jeg ser det er ikke så fryktelig mye bedre enn en gammel model fra 2013.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-OvFPdyiZ

Tja. Blir vell ikke til og kjøpe noe google produkter enda da, siden feks Google Home er så gammel.

 

Var så teit og kjøpte en Philips tv med Android, maks 100megabit lan, så det gikk ikke ann og se filmer allikevel. Men fy søren den kvaliteten på tilogmed youtube hdr 4k. Er LCD skjerm så jeg ser det er ikke så fryktelig mye bedre enn en gammel model fra 2013.

 

Hva er det du ser som krever mer enn 100mbit for strømming? Dataraten på UHD Blu-Ray er 36mbit...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...