Gå til innhold

Hva er best og tryggest måte for å selge brukt datautstyr?


Anbefalte innlegg

Begynner å få en ganske så gigantisk haug med brukte datadeler som jeg sannsynligvis aldri kommer til å bruke igjen. Hvor er det best å annonsere disse, og hvilken betalingsmåte er tryggest å bruke for å sikre at ingen lurer meg?

 

Har aldri prøvd å selge ting over nettet før, så trenger en liten noob-guide her.  :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kun sending hvis kjøper betaler på forhånd.

Tror ikke jeg hadde vippset penger til noen jeg ikke kjente fra Finn uten å ha mottatt og inspisert varene.

 

Paypal har kjøperbeskyttelse, så jeg hadde ikke hatt noe imot å forhåndsbetale med Paypal, men så tar de også 4-5% påslag.

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg hadde vippset penger til noen jeg ikke kjente fra Finn uten å ha mottatt og inspisert varene.

 

Paypal har kjøperbeskyttelse, så jeg hadde ikke hatt noe imot å forhåndsbetale med Paypal, men så tar de også 4-5% påslag.

Er svært mange som forhåndsbetaler usett med vipps. Kommer selvfølgelig an på prisen. Lettere hvis en selger brukte greier til 500kr enn 5000.

Lenke til kommentar

Har tenkt på vipps, men det er jo det problemet med at kjøperen sikkert ikke ønsker å gi meg penger uten først å få se varene. Vil det være mulig å bruke postordre, og er det noen ulemper med det?

 

Ulempen er at en løk mener noe er ødelagt og så er det umulig for deg å si om han svindler deg, om det er skjedd noe i frakt osv. 

 

Selg i person, eller sett helt klare krav for ansvar ved sending og betaling. Postoppkrav koster penger og er kun nyttig om du selger dyrere ting.

Lenke til kommentar

Det finnes mange lokale kjøp og salg grupper på Facebook, fordelen er jo at man henvender seg til mer eller mindre kun lokale som vil komme og hente varen selv. Ulempen er at datadeler ofte er for et litt annet publikum enn dem som melder seg inn i slike grupper. En komplett maskin klar til bruk satt sammen av gamle deler, vil nok være et bedre salgsobjekt enn hver del for seg selv på en slik gruppe...

Lenke til kommentar

 

Begynner å få en ganske så gigantisk haug med brukte datadeler som jeg sannsynligvis aldri kommer til å bruke igjen. Hvor er det best å annonsere disse, og hvilken betalingsmåte er tryggest å bruke for å sikre at ingen lurer meg?
 
Har aldri prøvd å selge ting over nettet før, så trenger en liten noob-guide her.  :blush:

 

 

Lokale kjøp/salg facebookgrupper er også ganske bra. Personlig oppmøte.

 

Selv har jeg solgt 80% av min hardware igjennom forumet her. Litt synn at bruktmarkedet på Hw.no ble lagt ned, fordi det fungerte for meg.

 

Fortsatt selger jeg mye hardware igjennom her, men det er mest fordi folk her vet at jeg stadig har hardware til salgs når det kommer nye ting på markedet. Mange hyggelige folk her på forumet ja.

 

Altså VELDIG synn at det er "ulovlig" å legge ut annonse direkte på forumet her. 

 

Eierene av diskusjon.no sier at de holder på med å lage en ny plattform for kjøp og salg. Åmen i sava hvor sent det går. Har egentlig ikkje troa på at det blir noe nytt bruktmarked.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Det finnes mange lokale kjøp og salg grupper på Facebook, fordelen er jo at man henvender seg til mer eller mindre kun lokale som vil komme og hente varen selv. Ulempen er at datadeler ofte er for et litt annet publikum enn dem som melder seg inn i slike grupper. En komplett maskin klar til bruk satt sammen av gamle deler, vil nok være et bedre salgsobjekt enn hver del for seg selv på en slik gruppe...

 

Nå bor jeg midt i ingenmannsland, så det er nok litt begrenset hvor mange lokale som kan være interessert. Hadde jeg kjøpt inn noen kabinetter ville det nok være mulig å bygd opp 4-5 helt ok spill-PCer med alle de delene jeg har, men klarer jeg ikke å selge til noen lokalt blir det bare større problemer med å sende dem i posten.
Lenke til kommentar

Å selge brukte deler er en risiko uansett.

 

For selger er det at kjøper faktisk betaler og faktisk henter pakken.

For kjøper er det at selger faktisk sender varen og at den er som beskrevet.

 

Denne risikoen må vurderes i hvert enkelt tilfelle og en må tenke litt igjennom hvor og hvordan annonsen utformes. Har jeg noe gammelt eller billig som fortsatt fungerer - selges til førstemann på døra med penger i hånda innen en frist. Ingen unntak. Jeg holder den ikke av, jeg går ikke ned i pris, jeg gir ingen garanti, ingen løfter og ingen avtaler. For litt dyrere ting er det budrunde på EN SIDE. Ikke nitten sider hvor jeg må konstant oppdatere alle de andre sidene med "nytt bud mottatt på side X, Y eller Z etc". Den med høyest bud innen fristen får varen, og den må HENTES. Ingen unntak, ingen avtale, ingen garanti eller løfter. Jeg sender ikke mer info, flere bilder eller svarer på spørsmål som det allerede står svar på i annonsen. Blir den ikke hentet innen rimelig tid får nest høyeste bud valget, ellers blir det ny runde. Ingen tårer fra min side.

 

Og så må jeg alltid ta en runde med meg selv før jeg velger å selge noe. Ikke fordi jeg nå (lenger) sliter med å kvitte meg med ting - men fordi folk er så forbanna frekke.

 

"Jeg kan ikke betale nå men får penger i løpet av neste måned". Synd. Jeg selger nå.

"Jeg har ikke bil - kan du levere?". Synd. Det stod måtte hentes.

"Jeg var på jobb når du la ut annonsen så jeg var teknisk sett først". Nei.

"Jeg ser at jeg får en tilsvarende gjenstand billigere ny på Biltema så vil ikke betale det jeg bydde". Synd. Pay up.

"Jeg trodde XXX var i Fylke Y, ikke i Fylke X - slår du av på prisen siden jeg må kjøre langt?". Nei, nei og nei. Det stod "hentes i Fylke X" i annonsen.

Og ti tusen flere eksempler..

Lenke til kommentar

Selger du uten kvittering blir det nok vanskelig å få solgt, ville ikke kjøpt verken SSD\harddisk\skjermkort hovedkort uten kvitteringer med de betingelsene der. Må vel anta pengene går tapt etter noen måneder.

 

Selger kan jo risikere kjøper ødlegger tingen og tar saken til forbrukerrådet.

Da må selger bevise for å ikke ha svindlet kjøper. Som kan være tidkrevende og frusterende.

Samme kan jo skje kjøper. Så man er ikke helt trygg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...