Gå til innhold

Både Disney+ og Apple TV+ satser på lansering i november


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man kan si at det er sjeldent at økt konkurranse slår negativt ut for forbrukerne, men det gjør det i dette tilfellet. Et mer fragmentert marked vil igjen øke andelen av folk som laster ned ulovlig, siden det snart kreves ti ulike abonnement for ti like tjenester hvis man ønsker å fylle inn store hull i film og serie-samlingen sin. Man ender opp med å betale 1000 kr i mnd for noe som i utgangspunktet skulle få folk til å droppe kabel-TV, men nå er vi altså her igjen. 

 

Personlig holder jeg meg kun til Netflix, HBO, NRK TV og YouTube. Disney, eller monopolistkåte musen, kan dra til... Får ikke et blankt øre fra meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste tjenestene har mulighet for flere samtidige brukere, så mange spleiser jo med familie eller venner. Og amazon koster 6 euro og disney skal koste 7 euro, så det er ikke voldsomme beløp per måned det er snakk om, foreløpig. Men hvis det blir enda mer fragmentert og alle skal ha 100 kr eller mer så går folk tilbake til piratebay.

 

Nå har jeg netflix og amazon selv, og tilgang til hbo gjennom et rikstv-abonnement i familien. Deler tilgangen min med mine barn og foreldre. Kan sikkert overtale meg selv til å kjøpe disney+ også hvis det viser seg at de har bra innhold og prisen er 7 euro. Apple sin tjeneste tror jeg ikke jeg skal betale for med mindre de kommer med noe helt eksepsjonelt. Regner med de koker i hop noen sinnsyke vilkår som gjør det helt uaktuelt, sånn som de pleier.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Man kan si at det er sjeldent at økt konkurranse slår negativt ut for forbrukerne, men det gjør det i dette tilfellet. Et mer fragmentert marked vil igjen øke andelen av folk som laster ned ulovlig, siden det snart kreves ti ulike abonnement for ti like tjenester hvis man ønsker å fylle inn store hull i film og serie-samlingen sin. Man ender opp med å betale 1000 kr i mnd for noe som i utgangspunktet skulle få folk til å droppe kabel-TV, men nå er vi altså her igjen.

 

Personlig holder jeg meg kun til Netflix, HBO, NRK TV og YouTube. Disney, eller monopolistkåte musen, kan dra til... Får ikke et blankt øre fra meg.

Lenke til kommentar

Jeg betaler 2.99 $ pr mnd for amazon, 119 for netfix og 349 kr pr måned for rikstv med hbo Nordic.

Så om jeg vil plusse på f.eks Apple TV og didney vil jeg ende opp på en regning på ca 650 kr pr måned.

Men akkurat disney blir neppe prioritert, da det ligger rikelig av det i riks TV sitt arkiv ( fra de 3 Disney kanalene som følger med der )

Endret av Arve Lufc Pedersen
Lenke til kommentar

Fint at det kommer flere aktører på markedet så man kan bytte ut Viaplay, HBO og Netflix som jeg er gørr lei av :p

Kanskje man kan se filmer osv i 4K uten at det skal koste noe "ekstra"! Og alt til ca halve prisen!

 

Flere aktører er fint på papiret. Men, dette forutsetter at disse nye aktørene ikke er innholdsprodusenter, og at det ikke selges eksklusivitetsavtaler. Desverre er dette tilfellet her, dette er tilfellet for HBO, og det har blitt tilfellet med Netflix. Det som skulle bli et godt alternativ til piratkopiering og parabol/kabel-tv pakker er på vei til å bli et fragmentert marked der man må kjøpe flere tjenester for å få tilgang. Dette gjør at noen velger en eller to løsninger, og dropper eller piratkopierer resten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Man kan si at det er sjeldent at økt konkurranse slår negativt ut for forbrukerne, men det gjør det i dette tilfellet. Et mer fragmentert marked vil igjen øke andelen av folk som laster ned ulovlig, siden det snart kreves ti ulike abonnement for ti like tjenester hvis man ønsker å fylle inn store hull i film og serie-samlingen sin. Man ender opp med å betale 1000 kr i mnd for noe som i utgangspunktet skulle få folk til å droppe kabel-TV, men nå er vi altså her igjen. 

 

Personlig holder jeg meg kun til Netflix, HBO, NRK TV og YouTube. Disney, eller monopolistkåte musen, kan dra til... Får ikke et blankt øre fra meg. 

 

Fordi dette strengt tatt ikke er fri konkurranse.

På musikk har vi ganske fri konkurranse mellom Spotify, Apple Music, Tidal, Google (Play/Youtube) osv. da du kan velge mellom ulike tilbydere av musikken, og velge den du foretrekker. På samme måte som du kan velge om du skal handle melk og brød hos Rema, Kiwi eller Coop. Disse konkurrerer på mange ulike måter, bl.a. om pris på de samme varene, bonusordninger, osv. Det er forskjeller i vareutvalget, men det er ikke slik at Tinemelk kun kan kjøpes på Kiwi, og Coca Cola kun på Coop-butikker.

 

På Netflix, HBO, Disney+, Apple+ osv. så er det bare i veldig liten grad overlappende innhold. De har monopol på hvert sitt innhold. De som tegner abonnement på Disney+ og HBO Nordic vil ikke gjøre det fordi disse har en så god teknisk løsning, men fordi det kun er slik man lovlig kan streame deres innhold. Netflix har i økende grad satset på egenprodusert innhold, delvis fordi det er lønnsomt, men også fordi det har blitt helt nødvendig for å overleve slik markedet har blitt. Til nå har jo Netflix hatt ganske mye innhold fra Disney, men skal man ha det framover og fortsatt ha tilgang til Netflix sitt materiale må man da ha minst to abonnement. Hadde tjenestene kunnet tilby det samme innholdet og måtte konkurrere på pris og å levere innholdet til deg på best mulig måte, så hadde det vært en reell fri konkurranse.

 

Spotify o.l. musikktjenester har i stor grad gjort ulovlig nedlasting av musikk helt avlegs. Spotify er så mye mer praktisk, og du har så og si all musikk i samme tjeneste. Musikk som ikke er der blir ikke hørt på. Nedlasting av film og serier derimot kommer til å fortsette helt til vi får forbrukervennlige tjenester for dette. Slik utviklingen går nå tror jeg heller nedlasting av serier vil øke i omfang enn å minske. 

 

Jeg kommer til å fortsette å abonnere på Netflix, og så har jeg HBO via fiberleverandøren. Tjenestene jeg bruker desidert mest derimot er Youtube og Spotify. Det er lite aktuelt å abonnere på Disney, Amazon, Apple+, Viaplay, Sumo osv. Er det en film jeg veldig gjerne vil se finnes den som regel på Blu-ray (nei jeg har ikke behov for å se film på mobilen).

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Håper de får støtte for flere brukere, noe HBO og Prime mangler, og er sårt savnet.

Og ikke minst at kvaliteten blir god, noe HBO og Prime ikke forstår hva er.

Prime leverer jo masse innhold i 4k HDR og Atmos.

 

HBO er rævva, ingen tvil om det. VHS-kvalitet ?

Endret av Svantesvoken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...