Gå til innhold

Her er i3, Tesla og Kona politibiler. I elbillandet Norge kan det gå år før politiet rykker ut med elbil


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du bør lese innlegget mitt på nytt og forholde deg til hva jeg faktisk skrev angående hydrogen. Dette er bare stråmannsargumentasjon.

Nei, du nevnte spesifikt personbiler i samme setning som "derfor har hydrogen enorm vekst og er på full fart inn i".

 

Jeg er fult klar over at du nevnte flere transportmidler, men jeg viet mer spalteplass i svaret mitt til det jeg hadde gode oppdaterte tall for.

 

Jernbane, fly, husenergilagring, backupgeneratorer, maritimt, tungtransport og trucker har jeg ikke tall for, men jeg tok en råsjans på at markedsandelen ligger i området 0,0 - 0,1%. Jeg tar på meg hele risikoen for at påstanden kan være feil. Du må gjerne dementere meg med tall og fakta, for jeg tar gjerne i mot ny kunnskap.

Lenke til kommentar

Nei, du nevnte spesifikt personbiler i samme setning som "derfor har hydrogen enorm vekst og er på full fart inn i".

 

Jeg er fult klar over at du nevnte flere transportmidler, men jeg viet mer spalteplass i svaret mitt til det jeg hadde gode oppdaterte tall for.

 

Jernbane, fly, husenergilagring, backupgeneratorer, maritimt, tungtransport og trucker har jeg ikke tall for, men jeg tok en råsjans på at markedsandelen ligger i området 0,0 - 0,1%. Jeg tar på meg hele risikoen for at påstanden kan være feil. Du må gjerne dementere meg med tall og fakta, for jeg tar gjerne i mot ny kunnskap.

Jeg tror ikke du er interessert i fakta. Virker i alle fall ikke slik ut. Det er innlysende at hydrogen er på full fart fart inn i markedet hvis man faktisk følger med på hva som skjer. At du i det hele tatt stiller spørsmålstegn ved det og trekker frem gårsdagens salg av utelukkende hydrogenbiler i bare Norge viser hvor useriøs du opptrer. Det er en egentlig en form for manipulasjon/vridning av fakta og har ingenting å gjøre med det som ble hevdet. Omtrent nå nivå med en viss Sturle. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jernbane, fly, husenergilagring, backupgeneratorer, maritimt, tungtransport og trucker har jeg ikke tall for, men jeg tok en råsjans på at markedsandelen ligger i området 0,0 - 0,1%. Jeg tar på meg hele risikoen for at påstanden kan være feil. Du må gjerne dementere meg med tall og fakta, for jeg tar gjerne i mot ny kunnskap.

Fordelen med hydrogensamfunnet, er at man bruker de samme komponentene uavhengig av hvor man skal ta dem i bruk. Så oppskalering er avhengig av alle segmenter, og ikke kun personbiler for personbiler som et eksempel. 

 

Det å måle personbilsalget spiller altså ingen rolle. Den kan vokse sist med labre salgstall og likevel ta nytte av storskalaproduksjon for komponentene som tar sitt fotfeste et annet sted. 

 

Det å ta "tempen" på noe når den nå nylig starter å bli konkurransedyktig er jo litt tidlig, og det sier seg selv at markedsandelen er liten. Men det at markedsandelen vokser, og vil vokse fort - det er det ingen tvil på. 

 

Det faktum at fornybar energi skaleres kjappere opp med hydrogen, er et kjempe-resultat. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du er interessert i fakta. Virker i alle fall ikke slik ut.

Jeg er som sagt interessert i fakta og tall. Jeg har til og med lagt hodet på hoggestabben med en udokumentert påstand og håper å tjene litt kunnskap på det, fra noen som har sterke påstander i motsatt retning og hevder de sitter på fakta.

 

Det å ta "tempen" på noe når den nå nylig starter å bli konkurransedyktig er jo litt tidlig, og det sier seg selv at markedsandelen er liten.

Du påsto at hydrogen har enorm vekst og er på full fart inn i en rekke applikasjoner. Da tar jeg deg selvsagt på ordet og tar tempen med de siste oppdaterte tallene jeg fant, samt trender fra de foregående årene for å ikke bare se et øyeblikksbilde men stipulere ut en trend som antyder noe om hvor markedet er på vei.

 

Værsågod, invitasjonen er klar: Øs av din kunnskap og faktakilder :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Akkurat som elbil.

 

Jada, mitt innlegg var heller ikke ment som et alternativ til rene elbiler, det var et forslag til hva man kan erstatte dagens ladbare hybrider med, som bruker bensin eller diesel.  Altså er det kun fossildelen som jeg mener bør erstattes med hydrogen, for å få en helt utslippsfri ladbar hybridbil.

 

Ellers er jeg enig med deg i at rene elbiler er å foretrekke - hvis det er tilstrekkelig for ditt bruk. Det er i de tilfellene man vurderer at man trenger noe mer, at hydrogen kan være et fint alternativ til fossilt drivstoff. Kapasiteten må jo bygges ut først, det er klart. Jeg tror ikke det er et stort problem, bare viljen er tilstede politisk. Etter hvert som man fjerner bensin- og dieselpumper på stasjonene kan man sette opp hydrogenpumper istedet, dersom det er hensiktsmessig og mulig å tilpasse. Resten av "bensinstasjonen" kan bestå.

Lenke til kommentar

Det tar lang tid å fase ut bensin og diesel. Kanskje 20-30 år. Det tar også lang tid å fase inn hydrogen.

 

Det som skjer i mellomtida er at batteribilene forbedres og nettverket av hurtigladere forbedres. Man kan godt bruke analogien "dra opp stigen etter seg". Hydrogen har slitt med å etablere et nettverk av fyllestasjoner og vil nok fortsette å slite med etableringen.

 

Hvis hydrogen tar seg kraftig opp i andre land det neste tiåret så vil nok Norge forbli ganske hekta på batteribiler. Ikke på grunn av subsidier, for hydrogen er jo sterkere subsidiert enn el, men på grunn av at vi var tidlig ute med batteribiler og folk vil neppe gå tilbake til hybrider av noe slag. Hydrogenfolket benekter febrilsk at hydrogen konkurrerer mot batteri, men det er nettopp det som skjer. Både steder å fylle samt rekkevidde og drivstofføkonomi. Alle vet at bensin/diesel er på full fart ut, så det er ikke der hydrogen vil møte konkurransen i framtida, men rene batteribiler.

 

Problemet til hydrogen er at batterier tok markedet et tiår før hydrogen ble moden teknologi.

Lenke til kommentar

Problemet til hydrogen er at batterier tok markedet et tiår før hydrogen ble moden teknologi.

(Disclaimer for å tilfredsstille zealot-moderatorer med vikarierende motiver.

Jeg har klippet i sitatet for å økonomisere med plassen)

 

Det er bare et særfenomen for Norge, husk at bilmarkedet spenner hele verden, og Norge har ikke en eneste bilfabrikk selv. Og i tillegg en bilfientlig politikk. Jeg tror ikke vi skal ta den rosa bobla vår og tro at den er mal for verden....

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du påsto at hydrogen har enorm vekst og er på full fart inn i en rekke applikasjoner. Da tar jeg deg selvsagt på ordet og tar tempen med de siste oppdaterte tallene jeg fant, samt trender fra de foregående årene for å ikke bare se et øyeblikksbilde men stipulere ut en trend som antyder noe om hvor markedet er på vei.

 

Værsågod, invitasjonen er klar: Øs av din kunnskap og faktakilder :)

Grønn hydrogen vil erstatte blå/grå hydrogen på sikt. Vi har jo sett årsaken til hvorfor det vil skje. Grønn hydrogen vil bli billigere å produsere, samt CO2 kvoter blir dyrere å kjøpe for å kunne fortsette med dagens 95% av hydrogenproduksjonen. Utslippfrie krav blir strengere og strengere, slik at grønn hydrogen er eneste veien å gå. Da kan du jo se på veksten som må til kun for å erstatte de 114,000 tonnene vi idag lager hver dag. 

 

Utslippsfrie krav vil øke, det er de fleste enige om. Det betyr at produksjonen av aluminium, stål og ammoniakk/jødsel blant annet må se til alternative metoder. Kan jo nevne noen prosejkter, så kan du jo om du er villig - gjøre litt matte for å se hvor mye "scale up" man er nødt til å få til, for å gjøre all verdens produksjon innen X grønn. 

 

Stål: 

https://www.en-former.com/en/hydrogen-revolution-steel-production/

 

Om vi får stålproduksjonen over på grønn hydrogen, så har vi kvittet oss med 10% av CO2 produksjonen på tvers av kloden. 

Den nye fabrikken til NEL, som er verdens største, må dobles over 3600 ganger for å få dette til. Hydrogen til transport er "peanuts" i forhold, og kun en bonus. 

 

Ammoniakk/Jødsel:

https://e24.no/energi/nel-asa/nel-og-yara-skal-gjoere-groent-hydrogen-billigere-vi-maa-bare-jage-videre/24679720

 

Yara alene produserte over 16 millioner tonn CO2 i fjor, og er et perfekt eksempel på omstillingen av dagens forbruk av hydrogen som må over til grønn hydrogen. 114,000 tonn dagen, må altså over til elektrolyse. Nå som de ser at grønn hydrogen i tillegg vil være billigere å produsere enn dagens løsning, så er dette en selvfølge. 95% av dagens hydrogen som blir produsert av gassreforming, vil altså over til elektrolyse. 

 

Når det gjelder transport, så er de to mest kjente eksemplene Nikola og nå H2Bus, samt Alstrom for tog. 

https://www.h2bus.eu/

 

Kjøper man buss derifra, så vil bussene være billigere i drift, koste mindre i service enn tilsvarende diesel-varianter. I tillegg kan man kjøre dem over flere skift, samt de går lengre enn BEB. Skal man skifte ut alle bussene i verden fra fossilt til BEB, så må antallet busser økes. Det har man sett ved flere prosjekter. Det trenger man ikke gjøre om man kjøper en FCEB istedenfor. De er direkte sammenlignbare med dagens fossile-flåte, slik at rutetider og den slags ikke trenger å skiftes. 

 

Dagens hydrogen-busser i test i Norge, kostet 1,200,000 Dollar. 

Kjøp buss idag gjennom H2Bus, og bussen vil koste 375,000 Euro. Halvparten av dagens elektriske busser, sånn cirka. 

 

Dagens hydrogen-busser har servicekostnader som er 7 ganger større, enn kostnadene idag. Det viser også "scale-up" av hydrogensamfunnet, samt hvorfor man vil se veksten. Fra å betale 2.1 dollar per km for en flåte som går 70,000 km året, så vil man altså betale 0.3 dollar per km gjennom H2Bus systemet. 

 

Hvorfor gir hydrogenbussen mening? 

Se på rekkevidden og hvordan den er ved ulike klima og underlag. Man mister ikke like mye rekkevidde som man gjør ved en BEB ved ekstreme forhold. Kaldt eller varmt vær, eller mye kupert terreng. Dagens elektriske busser kjører rundt med diesel-generatorer for å varme opp bussen i kalde klima. I varme klima, så har diverse prosjekter vært nødt til å kansellere BEB og hoppe til ICE igjen fordi AC kostet for mye i drift når temperaturene nærmer seg 40 grader. 

 

H2Bus ~450 km rekkevidde:

 

-10 grader = 372 km rekkevidde.

0 grader = 425 km rekkevidde.

10 grader = 450 km rekkevidde.

20 grader = 473 km rekkevidde.

30 grader = 342 km rekkevidde.

40 grader = 301 km rekkevidde. 

 

Kilde er fra RuterVideo, og er hentet fra "Nordisk konferanse for utslippfrie busser". 

Dette er tall man ikke får til med en BEB. Og det beste av alt? Hva skal til for å få 750km rekkevidde på den samme bussen? Man slenger opp 2 hydrogentanker til, noe som er gjort iløpet av en dag, og man får 300km rekkevidde til. Hydrogenskaleringen er bedre og bedre jo høyere man skalerer dette opp. Så fremfor å måtte doble, eller triple volum og vekt for å få doblet rekkevidden hos BEB, så er ikke det tilfellet for FCEB. 

 

Dette er sammenlignbart innenfor all transport. Tog, maritimt, lastebiler etc. 

 

Skulle skrivd mer, men har ikke tid. Ha en fortsatt god Søndag. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje politiet heller burde ha en Kewet Buddy med gulblink og refleksvest, slik at de ikke er i veien for de skikkelige tøffingene i sykebiler og brannbiler. De som uansett kommer først frem, og faktisk tør å satse livet sitt i tjenesten.

 

Med nedleggelse av alle lensmannskontorene, kan de ta bussen på jobb som alle andre hvis rekkevidden ikke holder. De har vel ikke tenkt å pendle med blålys? Da vanner de ut omdømmet ytterligere...

 

Slik det er nå er det mer nyttig å ringe forsikringsselskapet før man ringer politiet. Henleggelsen får man på på nett som resultat av lynrask «etterforskning» fra hjemmekontoret..

 

Nå er det også bekreftet. Se VG artikkel:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2GJK7G/intern-politirapport-avsloerer-svekket-beredskap?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

«I en fortrolig politirapport om beredskapen i Øst politidistrikt står det svart på hvitt at innbyggerne i Nesodden kommune «sjelden eller aldri» kan forvente å få hjelp fra politiet innenfor kravet til responstid.

Tror ikke det bare gjelder Nesodden desverre...

Lenke til kommentar

Rivian R1S er røff og romslig, men jeg er ikke videre imponert over forbruket. Med 180 kWh burde den komme seg mye lengre enn 643 km WLTP, selv om den er såpass stor. Jeg tipper det er aerodynamikken som tar knekken på rekkevidden.

 

Dette fortjener et mer utfyllende svar enn det jeg ga forrige gang.

 

For det første: Jeg kan ikke se noe sted på Rivians nettsider at rekkevidden er ment å være etter WLTP-standarden. Faktisk regner jeg med at den er ment å tilpasses den amerikanske EPA-testen, som er strengere enn WLTP. Se her for mer info om omregninger: https://insideevs.com/features/343231/heres-how-to-calculate-conflicting-ev-range-test-cycles-epa-wltp-nedc/

 

For det andre: Det står ikke at rekkevidden vil bli på 400 miles, men 400+ miles. Rekkevidden er altså ikke bestemt ennå, men den vil bli minst 400 miles.

 

For det tredje: Grunnen til at de oppgir tallet 400 miles er trolig at dette er blitt en amerikansk greie, hvor forbrukere etterspør nettopp om en elbil kan gå 400 miles eller lengre. Rekkeviddeangsten er større i USA enn i Norge og forbrukerne er derfor mer opptatt av lang rekkevidde før de vurderer et kjøp. Så 400 miles er blitt en rettesnor produsentene forsøker å strekke seg til, hvis mulig, for å få solgt (mer) elbiler i det amerikanske markedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...