Gå til innhold

Minsket torskebestand og forurensniger


Simen1

Anbefalte innlegg

Et godt torskemåltid kan bli sjelden hvis reduksjonen i torskebestanden varer. I sommer har det vært forbudt å fiske torsk i Oslofjorden og Skagerrak. Torsk som biter på, må kastes ut igjen.

Som vanlig er Oslo-folk så Oslo-sentrerte at de ikke tenker over at det finnes en verden utenfor Oslofjorden.

 

Et godt torskemåltid har ikke sin opprinnelse i Oslofjorden uansett. Der finnes bare skrot-torsk. Så nei, forbudet mot fiske av skrottorsk vil på ingen måte påvirke tilgangen til gode torskemåltid. God torsk finner man i kjøligere farvann langt til havs og helst fisket i januar. Skreien som Norge er så kjent for og har vært storeksportør av til hele Europa i århundrer kommer ikke fra Oslofjorden, for der fins hverken kvantitet eller kvalitet. Det er kun en lek for unger som er ute med fritidsbåten. Det er trist om noen av disse skulle vokse opp og tro det er den kvaliteten torsk skal ha.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som vanlig er Oslo-folk så Oslo-sentrerte at de ikke tenker over at det finnes en verden utenfor Oslofjorden.

 

Et godt torskemåltid har ikke sin opprinnelse i Oslofjorden uansett. Der finnes bare skrot-torsk. Så nei, forbudet mot fiske av skrottorsk vil på ingen måte påvirke tilgangen til gode torskemåltid. God torsk finner man i kjøligere farvann langt til havs og helst fisket i januar. Skreien som Norge er så kjent for og har vært storeksportør av til hele Europa i århundrer kommer ikke fra Oslofjorden, for der fins hverken kvantitet eller kvalitet. Det er kun en lek for unger som er ute med fritidsbåten. Det er trist om noen av disse skulle vokse opp og tro det er den kvaliteten torsk skal ha.

Godt skrevet. Men poenget er likevel at man bør tenke seg litt om hva man gjør i hverdagen, hva vi tillater industrier osv. Vi er avhengig av livet rundt oss. Det er spesielt vanskelig å se hva som foregår i havet, så da bør man også tenke seg litt ekstra godt om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det som er trist er at det går an å skrive en slik kommentar. Det er ingen bagatell at torsken kan bli borte fra hele sør Norge.

 

Men måkebestanden er også truet, så da fikk Odd Børretzen det som han ville (men duer forteller han at han likte i teksten sin, nei fy fy for en skitten fugl som driter ned alt av bygg, biler og likn. samt er en ekkel bakterie og parasittspreder om du får de innflyttende på loftet ditt)?

Da er ting i balanse, når måkene ikke spiser så mye i fra havet lengre, da blir det mer til oss?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Et godt torskemåltid kan bli sjelden hvis reduksjonen i torskebestanden varer. I sommer har det vært forbudt å fiske torsk i Oslofjorden og Skagerrak. Torsk som biter på, må kastes ut igjen.

Som vanlig er Oslo-folk så Oslo-sentrerte at de ikke tenker over at det finnes en verden utenfor Oslofjorden.

 

Et godt torskemåltid har ikke sin opprinnelse i Oslofjorden uansett. Der finnes bare skrot-torsk. Så nei, forbudet mot fiske av skrottorsk vil på ingen måte påvirke tilgangen til gode torskemåltid. God torsk finner man i kjøligere farvann langt til havs og helst fisket i januar. Skreien som Norge er så kjent for og har vært storeksportør av til hele Europa i århundrer kommer ikke fra Oslofjorden, for der fins hverken kvantitet eller kvalitet. Det er kun en lek for unger som er ute med fritidsbåten. Det er trist om noen av disse skulle vokse opp og tro det er den kvaliteten torsk skal ha.

Det som er trist er at det går an å skrive en slik kommentar. Det er ingen bagatell at torsken kan bli borte fra hele sør Norge.

Det er da ikke noe i det over som bagatelliserer at arten blir borte. Det klargjør at torskefisket i Oslofjorden er en vits i forhold til den svært feilaktige og idiotiske påstanden om at "Et godt torskemåltid kan bli sjelden hvis reduksjonen i torskebestanden varer."

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det som er trist er at det går an å skrive en slik kommentar. Det er ingen bagatell at torsken kan bli borte fra hele sør Norge.

Jeg har ikke bagatellisert at torskebestanden i Oslofjorden er i elendig forfatning. Det jeg kommenterte var den gale påstanden om at et godt torskemåltid kan bli sjeldent som følge av dette. Jeg har ikke for vane å gå rundt grøten så lenge at ingen forstår eller husker budskapet. Tramper jeg litt ekstra på noen tær våkner folk litt til. :)

 

Dykka endel den gangen og det lå et gjørme-lag over alt i Oslofjorden og torsk er som kjent en fisk som lever av bunndyr. Flommen i 1789 "Storofsen" ga et tilsvarende dårlig fiske.

Som barn hoppet jeg i Oslofjorden og lekte og koste meg i vannet ganske ubekymret. I voksen alder har jeg fått et mer kritisk blikk på vannkvaliteten der og hæres ikke å bade der lengre. I hvert fall ikke innenfor Drøbak. Sikt, lukt og mudrete bunn er nå en side av saken, men det er noe "ufriskt" med hele livet i sjøen der. Har også opplevd å se dopapir i sjøen ved både Kalvøya og Høvik. Lite innbydende for å si det pent. Gåsedritt og skarpe skjell hjelper ikke akkurat på.

 

Her i Nord er vannkvaliteten upåklagelig, men vi sliter til gjengjeld med temperaturen, så det blir ikke så mye sjøbading på meg i Norge.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Som vanlig er Oslo-folk så Oslo-sentrerte at de ikke tenker over at det finnes en verden utenfor Oslofjorden.

 

Et godt torskemåltid har ikke sin opprinnelse i Oslofjorden uansett. Der finnes bare skrot-torsk. Så nei, forbudet mot fiske av skrottorsk vil på ingen måte påvirke tilgangen til gode torskemåltid. God torsk finner man i kjøligere farvann langt til havs og helst fisket i januar. Skreien som Norge er så kjent for og har vært storeksportør av til hele Europa i århundrer kommer ikke fra Oslofjorden, for der fins hverken kvantitet eller kvalitet. Det er kun en lek for unger som er ute med fritidsbåten. Det er trist om noen av disse skulle vokse opp og tro det er den kvaliteten torsk skal ha.

Torsk er ikke skrei.

Alle tommeltotter er fingre, men ikke alle fingrene er tommeltotter.

 

https://www.imr.no/spor_en_forsker/torsk_og_skrei_partner_seleksjon./nb-no

 

https://forskning.no/fisk-naturvern-kronikk/kronikk-skrei-og-kysttorsk---ikke-ett-fett/1174767

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Naturlige klimaendringer har lite med skrot-torsk bestanden å gjere. Auka forureining, turist-fiske gjennom 40-50 år, eksplosjon av fiskeoppdrett og stadig fleire hobbyfiskere har gjort sitt. Innførte begrensninger di siste 30 år har ikkje hjulpe mot den stadig aukande utbygginga og tilsvarande forureininga, Alle sitter snart med kvar sin bopel samt fritidsbolig/hytte i tillegg. Nærmast eit under at det forsatt finst liv i sjøen langsmed kysten. Så at skrot-torsken vil få nokre uår før den kanskje kjem seg att er ikkje spesiellt. Derimot er det spesiellt at forskere ikkje greier å sjå heilskapen av kva som har ført til dette fra 1970 og fram til i dag.

 

Det er lenge siden Ørsdalsvatnet med en dybde på 250 meter har fått is over hele seg. Man må tilbake helt til året 1835:

https://www.fjell-vandring.net/fjelltopper-0-250moh/kleppali-en-nedlagt-fjellg%C3%A5rd-langs-%C3%B8rsdalsvatnet-186.html

 

 

 

Ørsdalsvatnet er på sitt dypeste hele 250m, på grunn av dybden er det langt mellom gangene vatnet er islagt. Sist gang var i 1835, da kjørte folket fra Ørsdalen med hest og slede til kirken i Bjerkreim. Men, deler av vatnet har også vært islagt nyere tid, blant annet fra Odland til Kalveskog i 1942 samt noe is i 1986.

 

Jeg vet ikke jeg, men syntes det var greit å nevne det.

Lenke til kommentar

Jeg hadde faen meg aldri spist torsk i fra Oslo-fjorden likevel. De kan sverge så mye de bare vil at det ikke siver ut noe giftig dritt i fra Melkøya-deponiet. Så lenge det er anlagt deponi der så ville ikke jeg spist noe som helst i fra den fjordgryten der.

Regner med du mente giftdeponiet Langøya utenfor Holmestrand. Melkøya ligger utenfor Hammerfest i Finnmark.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg kan ikke se at jeg har skrevet feil noen steder. Hvor mener du jeg roter med begrepene? Dette holder jeg vanligvis godt adskilt.

Denne.

God torsk finner man i kjøligere farvann langt til havs og helst fisket i januar. 

God torsk  skrei finner man i kjøligere farvann langt til havs og helst fisket i januar.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Denne.

God torsk  skrei finner man i kjøligere farvann langt til havs og helst fisket i januar.

God torsk finner man i kjøligere farvann, dvs. fjordtorsk og torsk lengre ute på havet. Året rundt, altså der den går under fellesbetegnelsen torsk. Fisker man god torsk i januar så har man to typer: Skreien og fjordtorsken. Begge deler er veldig bra i januar. God (fjord)torsk fisket i januar er også et godt torskemåltid, men skreien er selvsagt mer kjent for både kvalitet og kvantitet enn januar-fjordtorsk. NB. Merk at jeg skiller på Oslofjordtorsk og god fjordtorsk, som man finner i resten av landet. Områdedefinisjonen av Oslofjordtorsk antar jeg er sammenfallende med forbudssonen for torskefiske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regner med du mente giftdeponiet Langøya utenfor Holmestrand. Melkøya ligger utenfor Hammerfest i Finnmark.

 

Hehe, ja du har rett  ;)

(nesten flaut, men man kan jo ta feil innimellom)

 

Edit: Jeg skjønte ikke helt hvorfor noen har bedt om utskilling når tema som diskuteres virker å være så nærliggende til artikkelens tema. Men, det er jo ikke alt man skal forstå seg på heller så..

 

Dybde har ingenting med dette og gjøre, ferskvann som drar med seg sedimenter ligger på overflaten siden saltvann er tyngre en ferskvann, når bevegelsene i tilsiget faller vil sedimentene falle nedover i vannlagene og legge seg på bunn.
Og det er selvfølgelig naturlig at det er mer sedimenter i begynnelsen av et flom-utløpet og jo lengre unna vi kommer jo mindre "utvasket" mengde sedimentene er det.
 

 

Påstod aldri at jeg hadde greie på det der. Men som man ser av kartene så er det en del vannstrøm (kanskje brunt vann til og med) som går mellom Danmark og Sverige også som har sitt opphav i fra Østersjøen. Dette vannet har dessuten havstrømsretning opp i fra København og rett i retning Oslo-fjorden. Så er det også tatt med i regnestykket. Ellers så kan det godt være at du har rett på alle punkter for det om :) for hva jeg vet..
 
En risikerer også nok en brunt vannskilde i fra Dover-stredet.
 
Man ser tydelige brune striper fra satelitt. Så potensiale for at noe av det kan føres til Norge er der jo:
PIA01917_hires.jpg
 
Viser til post #7 i originaltråden:
 
1-s2.0-S0078323414000153-gr1.jpg
 
Det kan være vanskelig å definere farger i vann også med øyet. Så det brune du sikter til kan like gjerne være algeoppblomstringer du har observert:
 
Satellite_image_of_Denmark_in_July_2001.
coccolithophoride_040531.gif
Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hva tenker du skrei er ?

Det virker som vi ikke har Torsk nordpå, bare skrei.

Ikke vet jeg hva du tenker på, men dette blir det bare saus av.

La ved to linker tidligere. Les de!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det var du som streket over torsk og erstattet det med skrei, hvorfor?

Det er skrei som ferdes langt til havs. Og sesongfisket etter gyteklar skrei starter i januar hvert år.

Så får man verdens beste matrett på bordet i form av skreimølje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...