Gå til innhold

Minsket torskebestand og forurensniger


Simen1

Anbefalte innlegg

Det som er trist er at det går an å skrive en slik kommentar. Det er ingen bagatell at torsken kan bli borte fra hele sør Norge.

1. Jeg bagatelliserer ikke at torsken forsvinner fra Oslofjorden. Hvordan klarer du å tolke det ut av innlegget mitt?

2. Sør-Norge er mer enn bare Oslofjorden. Torsken forsvinner ikke fra Sør-Norge, bare Oslofjorden. Nei, det er ikke bagatellisering av torskeforsvinningen, det er presisering om geografi.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er skrei som ferdes langt til havs. Og sesongfisket etter gyteklar skrei starter i januar hvert år.

Så får man verdens beste matrett på bordet i form av skreimølje.

* Det var aldri snakk om langt til havs

* Skrei sesongen starter vel i Februar

* Mølje er ikke verdens beste matrett spørr du meg. Fersk skrei/torsk smake egenlig svært lite.

* Det er masse fin torsk langs kysten i denne perioden også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

* Det var aldri snakk om langt til havs

* Skrei sesongen starter vel i Februar

* Mølje er ikke verdens beste matrett spørr du meg. Fersk skrei/torsk smake egenlig svært lite.

* Det er masse fin torsk langs kysten i denne perioden også.

Følg tråden, så ser du på hva jeg svarer på.

Mølja er til salgs i butikken i begynnelsen av Januar.

Du må få noen som kan lage mølje til deg, så du får smake, men den skal ikke være ihjælkokt og det skal være lever og rogn med.

Lenke til kommentar

Følg tråden, så ser du på hva jeg svarer på.

Mølja er til salgs i butikken i begynnelsen av Januar.

Du må få noen som kan lage mølje til deg, så du får smake, men den skal ikke være ihjælkokt og det skal være lever og rogn med.

jeg fulgte tråden og lurte på hvorfor du fjernet torsk og erstattet det med skrei når ingen hadde nevnt ordet.

Det trenger ikke være skrei for å lage mølja.

Jeg er flink til å lage mølja (jeg koker ingen fisk, jeg trekker den), og jeg mener helt klart at fersk kokt torsk/skrei har ikke mye smak i seg. Dette må dekkes inn via andre ingredienser. Men hva vet jeg, er bare vokset opp på kysten av Nord-Norge med fisk 4dager i uka. For all del jeg syns mølja er et festmåltid, men den blir berget av tilbehøret. Egentlig ikke ulikt lutefisk.

Endret av Ribo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

jeg fulgte tråden og lurte på hvorfor du fjernet torsk og erstattet det med skrei når ingen hadde nevnt ordet.

Det trenger ikke være skrei for å lage mølja.

Jeg er flink til å lage mølja (jeg koker ingen fiks, jeg trekker den), og jeg mener helt klart at fersk kokt torsk/skrei har ikke mye smak i seg. Dette må dekkes inn via andre ingredienser. Men hva vet jeg, er bare vokset opp på kysten av Nord-Norge med fisk 4dager i uka. For all del jeg syns mølja er et festmåltid, men den blir berget av tilbehøret. Egentlig ikke ulikt lutefisk.

Vel om den fisken ikke har noen smak, så er den trekt for lenge. 10 minutter i passelige stykker er evig nok.

Har en enkel måte. har jeg 1 kilo fisk, så tar jeg og koker opp 3 liter vann. Når dette vannet koker, så trekker jeg kasserollen av pannen og har fisken oppi. Lar den så trekke i 10 minutter.

Skal du ha ekstra trekt fisk, så har du 4 liter vann oppi kasserollen.

Lutefisk skal også ha smak, men selv her klarer noen å fjerne den gode fiskesmaken.

Lenke til kommentar

Spiser gjerne fisk som er godt tilberedt som dere nevner. Men lutefisk der går grensen, snakk om gummitygging, huff (lite appetittelig for min del) :wee:

Hvis kokken har klart kunststykket å lage gummikonsistens av lutefisken så må du kaste han på dør og finne en som kan lage lutefisk. Det skal nesten ikke være mulig å lage gummiaktig lutefisk.

 

Lutefisk skal ha mør konsistens. Den vanligste kokkefeilen er å kjøpe billig-lutefisk som er lutet for mye. De blir for bløt, går i oppløsning og er smakløs. Kjøper man bra lutefisk og steker den for lenge så skal den bli omtrent som vanlig kokt torsk, bare med litt tørr skorpe. Ikke gummiaktig det heller.

 

Lager du selv så kan du sjekke pakken. Står det "First price / Rema prima  - 100 gram fisk er benyttet til å lage 500 gram produkt" så styrer du unna selv om prisen er lav. Står det "100 gam fisk er benyttet til å lage 200-250 gram produkt" så skal den være bra. Står ikke dette tallet på pakken så kan du anta førstnevnte og styre unna.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kunne gjerne ha prøvd det en gang for moroskyld fra et stjernekjøkken. Men ville gjerne hatt noe annen mat i tilfelle det ikke levde opp til forventningene. Dersom jeg har gummifølelse av det da, så er det noe jeg ikke kan like rett og slett.

 

Ellers takker jeg for oppmerksomheten Simen1 som kanskje gjør at jeg kan gi det en sjanse igjen dersom det tilfeldigvis tvangsfores meg i en julemiddag elns. Men, da må det være noe utenfor min familiesfære, fordi det er sjelden det har vært lutefisk på bordet. Kan huske en eller maksimalt to ganger at jeg erindrer lutefisk. Er pinnekjøtt som er tingen hos oss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...