Gå til innhold

Toginteressen har eksplodert – men reisende klager over dårlig tilbud


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Ser ikke ut som de har programvare for hverken Linux eller Wine og da utgår det med høye knespark å laste ned noe. Web-versjonen ser derimot ut til å fungere - helt uten behov for nedlasting.

 

Jeg tok en stikkprøve: Tromsø-Alta nå.

 

En-tur har fire forslag, der alle forslagene går ut på å vente til i mårra med å reise. Et av forslagene er å fly fra Tromsø til Oslo, to timer venting på Gardemoen og deretter fly fra Oslo til Alta. Fantastisk! not!

 

Ny stikkprøve: Tromsø-Berlevåg nå.

Forslag: Vente til i mårra, fly til Kirkenes, vente 5 timer på bussen, busse 1,5 time, bytte buss med 10 minutters margin, busse 2 timer, fremme i mårra kveld kl 20. Hvis første buss blir forsinket så man ikke rekker overgangen så må man overnatte i "ingenmannsland" og ta bussen neste dag. Fantastisk!

Det er ikke vår feil at du bor i gokk.

 

Det sier seg selv at man ikke kan drive kollektivtrafikk i en landsdel uten innbyggere.

Lenke til kommentar

Regjeringen må holde Avinor I ørene: Når de snakker om å utvide Gardermoen med en tredje rullebane, er det stormannsgalskap. Gatwick har over dobbelt så mange passasjerer som Gardermoen - med EN rullebane. Skjønner behov for to pga snørydding etc, men TRE!!?

Antall passasjerer er et dårlig tall å se på her når man sammeligner disse to flyplassene.

 

Flyene som letter og lander på Gatwick er i snitt mye større (og følgelig har fler seter) enn flyene som letter og lander på Gardermoen. Det gjør at på samme mengden fly som letter og lander, så vil Gatwick oppnå mye høyere passasjerer flyttet tall.

 

Den reele begrensningen derimot er antall fly som kan lette og lande i løpet av et døgn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Entur er en felles billettordning for kollektivtransport i Norge. Så skjønner ikke argumentet i artikkelen om at billetter på innenlandsreiser må bli enklere.

Ehhmmm...nei. Dette har jeg spurt de om direkte, og det er ikke en felles billettordning for kollektivtransporten i Norge. De vil gjerne være det, men det foreligger ingen planer om det. Strengt tatt, det er ikke felles billettordning for noe som helst. Det er ganske enkelt NSB billettkontor skilt ut i eget selskap og med nytt navn. Du får eksempelvis ikke bestilt billetter til Flytoget via de. Så i praksis er det billettordning for NSB og Ruter, og reiseplanlegger for større deler av Norge.

 

Ift. billetter på innenlandsreiser så er det mildt sagt et tunggrodd system. Ta en titt på Nederland f.eks. De har OV-chipkaart (OV => Openbaar Vervoer => kollektivtransport) som man kan bruke på absolutt all offentlig transport i hele Nederland. Putt penger på kortet og du kan reise hvor du vil. I Nederland er selv det ansett som litt knotete, så nå er det snakk om å få det på bankkortet og mobilen i stedet. Norge har et enormt forbedringspotensiale.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Vy er helt i utakt med resten av persontrafikk tilbydere. Jeg skulle ta tog 50km for noen dager siden. Kr 166 PR passasjer en vei. Totalt 660kr for to personer tur retur. Satte med i bilen og brukte 83 kr i bensin og 100 i bompenger i stedet.

 

Det ble 360% dyrere å ta toget.

Forsikring på bilen, bilen i seg selv, slitedeler, verditap på bilen. 

 

Må jo sammenligne som om du ikke skulle hatt bil tilgjengelig :p

 

Men ja, hørtes ikke veldig konkurranse dyktig på pris.

 

Men igjen så kikker jeg på feks en billet i Japan. Kyoto til Tokyo. 164 US dollars, som blir mange kroner :p

 

Fra flyplassen og inn byen er det 41 dollar.

 

Så er ikke direkte billig der eller, men de har jo dog et produkt de kan ta noe høyere pris for.

Lenke til kommentar

 

Ser ikke ut som de har programvare for hverken Linux eller Wine og da utgår det med høye knespark å laste ned noe. Web-versjonen ser derimot ut til å fungere - helt uten behov for nedlasting.

 

Jeg tok en stikkprøve: Tromsø-Alta nå.

 

En-tur har fire forslag, der alle forslagene går ut på å vente til i mårra med å reise. Et av forslagene er å fly fra Tromsø til Oslo, to timer venting på Gardemoen og deretter fly fra Oslo til Alta. Fantastisk! not!

 

Ny stikkprøve: Tromsø-Berlevåg nå.

Forslag: Vente til i mårra, fly til Kirkenes, vente 5 timer på bussen, busse 1,5 time, bytte buss med 10 minutters margin, busse 2 timer, fremme i mårra kveld kl 20. Hvis første buss blir forsinket så man ikke rekker overgangen så må man overnatte i "ingenmannsland" og ta bussen neste dag. Fantastisk!

Det er ikke vår feil at du bor i gokk.

 

Det sier seg selv at man ikke kan drive kollektivtrafikk i en landsdel uten innbyggere.

Landsdel uten iinnbyggere, denne påstanden stemmer ikke helt.

 

Her er en kilde fra https://www.nordlys.no/befolkning/troms/finnmark/sa-mye-storre-ble-tromso-i-fjor-se-de-ferske-folketallene-for-alle-kommunene-i-troms-og-finnmark/s/5-34-797569

befolkning troms finnmark SSB 2017

https://www.nordlys.no/befolkning/troms/finnmark/sa-mye-storre-ble-tromso-i-fjor-se-de-ferske-folketallene-for-alle-kommunene-i-troms-og-finnmark/s/5-34-797569

 

Her er oversikten over befolkningsutviklinga i alle kommunene i Troms og Finnmark i 2017.

 

Endelig folketall for 2017 ble fredag publisert av SSB. I Nord-Norge gikk Nordland fram med 469 personer, til 243.335. I Troms var framgangen på 867 innbyggere, til 166.499, mens Finnmark økte med 16, til 76.165.

 

For kommunene i Troms og Finnmark viser tallene både plusser og minuser.

 

Her er tallene for hver enkelt kommune, rangert etter hvem som hadde størst vekst i folketallet, samt innbyggertall per 1.januar 2018.

 

Tromsø +1.097 75.638

 

Alta +189 20.635

 

Dyrøy +27 1.165

 

Måsøy +27 1.231

 

Nordreisa +25 4.944

 

Torsken +22 943

 

Lebesby +19 1.349

 

Målselv +17 6.798

 

Gamvik +16 1.153

 

Skjervøy +13 2.925

 

Tana +11 2.922

 

Kautokeino +8 2.946

 

Salangen +6 2.226

 

Vardø +6 2.110

 

Karasjok +5 2.701

 

Hammerfest +4 10.531

 

Lyngen +1 2.877

 

Kvalsund 0 1.027

 

Kåfjord 0 2.132

 

Sørreisa -2 3.494

 

Båtsfjord -4 2.263

 

Gratangen -4 1.117

 

Tranøy -4 1.536

 

Porsanger -7 3.964

 

Nesseby -7 944

 

Berlevåg -8 983

 

Kvænangen -9 1.224

 

Karlsøy -10 2.263

 

Berg -12 902

 

Ibestad -14 1.380

 

Bardu -15 3.979

 

Hasvik -15 1.022

 

Lavangen -15 1.061

 

Harstad -25 24.820

 

Loppa -27 941

 

Sør-Varanger -28 10.171

 

Balsfjord -32 5.653

 

Storfjord -34 1.856

 

Nordkapp -52 3.239

 

Lenvik -53 11.644

 

Skånland -54 2.994

 

Kvæfjord -58 2.928

 

Vadsø -121 6.033

Endret av Lodium
Lenke til kommentar

...og hvor stort areal er de stedene du nevner spredd utover?

[table]

Innb. per km2 2013

Hovudlandet 17

 

Østfold 72

Akershus 123

Oslo 1 462

Hedmark 7

Oppland 8

Buskerud 19

Vestfold 111

Telemark 12

Aust-Agder 14

Vest-Agder 26

Rogaland 53

Hordaland 34

Sogn og Fjordane 6

Møre og Romsdal 18

Sør-Trøndelag 17

Nord-Trøndelag 6

Nordland 7

Troms Romsa 6

Finnmark Finnmárku 2

[/table]

 

Kilde: SSB

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette vet jeg tilfeldigvis litt om:

Entur har fått i oppdrag av staten å selge alle jernbanebilletter, og vil gjerne selge kollektivbilletter for andre reisemåter også. Firmaet ble skilt ut fra gamle NSB som følge av jernbanereformen, og er nå et heltid statlig selskap uten noen knytning til Vy.

 

Entur selger for tiden bare togbilletter for Vy, men vil fra 15/9 også selge for Go-Ahead/sørtoget. SJ kommer vel neste år. Flytoget vet jeg rett og slett ikke, men i teorien skal de også over på Entur on an infinite timescale. 

I tillegg har bussreisene i Oppland begynt å bli solgt via Entur, og flere fylker er visst interessert. For disse fylkene konkurrerer Entur rett og slett om å selge tjenesten billettsalg på samme måte som private firmaer som gjør det i dag, eller fylkesdrevne løsninger som driftes selv. 

I tillegg driver Entur en reiseplanlegger på nett og i app som skal dekke hele Norges kollektivtrafikk uavhengig av hvor du kjøper billetter.

Endret av Shruggie
  • Liker 2
Lenke til kommentar

...og hvor stort areal er de stedene du nevner spredd utover? Finnmark er jo eksempelvis større enn flere selvstendige land med betraktelig mange flere innbyggere.

Det er sant at det er lite innbyggere per areal generelt oppi nord men argumentet mot bedre kollektivtransport på grunn av lite innbyggere i seg selv faller i grus når man tenker på at Gardemoen har generelt lite innbyggere men svært mange reiser dit.

Gardermoen er et område i Ullensaker kommune i Akershus.med 36 576 innbyggere (per 1. januar 2018).

 

Noe er jo fordi Landets hovedflyplass ligger der, andre grunner er at flyplassen i seg selv genererer en del Jobber.

 

Man kan ikke bare tenke på inbyggertall når man tenker transportformer fordi da hadde vi ikke hatt noe særlig til samferdsel i det hele tatt.

 

Antall reiser for gardemoen i 2015

Innenriks : 10 915 919

Utenriks : 13 740 945

 

Tromsø som bare har ett inbyggertall på 75 638

Hadde i 2015.    1 235 000 reisende fra Gardemoen.

Endret av Lodium
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke ut som de har programvare for hverken Linux eller Wine og da utgår det med høye knespark å laste ned noe. Web-versjonen ser derimot ut til å fungere - helt uten behov for nedlasting.

 

Jeg tok en stikkprøve: Tromsø-Alta nå.

 

 

En-tur har fire forslag, der alle forslagene går ut på å vente til i mårra med å reise. Et av forslagene er å fly fra Tromsø til Oslo, to timer venting på Gardemoen og deretter fly fra Oslo til Alta. Fantastisk! not!

 

 

Ny stikkprøve: Tromsø-Berlevåg nå.

Forslag: Vente til i mårra, fly til Kirkenes, vente 5 timer på bussen, busse 1,5 time, bytte buss med 10 minutters margin, busse 2 timer, fremme i mårra kveld kl 20. Hvis første buss blir forsinket så man ikke rekker overgangen så må man overnatte i "ingenmannsland" og ta bussen neste dag. Fantastisk!

Har du ikke en mobiltelefon?

Lenke til kommentar

Du glemmer jobbreiser: selv motorveier med fri fart ville ikke vært noe alternativ for alle som skal på møter I Oslo. Når Oslo ikke har plass til at alle som dagpendler fra nærområdet rundt Oslo kommer med bil, er det en eledig løsning å la bergensere, rogalendinger og trøndere komme med bil.... Skal man redusere flytrafikken, er det bare toget som duger!

Og derfor er det så viktig me parkeringsplasser i alle byene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er sant at det er lite innbyggere per areal generelt oppi nord men argumentet mot bedre kollektivtransport på grunn av lite innbyggere i seg selv faller i grus når man tenker på at Gardemoen har generelt lite innbyggere men svært mange reiser dit.

Gardermoen er et område i Ullensaker kommune i Akershus.med 36 576 innbyggere (per 1. januar 2018).

 

Noe er jo fordi Landets hovedflyplass ligger der, andre grunner er at flyplassen i seg selv genererer en del Jobber.

 

Man kan ikke bare tenke på inbyggertall når man tenker transportformer fordi da hadde vi ikke hatt noe særlig til samferdsel i det hele tatt.

 

Antall reiser for gardemoen i 2015

Innenriks : 10 915 919

Utenriks : 13 740 945

 

Tromsø som bare har ett inbyggertall på 75 638

Hadde i 2015.    1 235 000 reisende fra Gardemoen.

 

Jeg håper inderlig du troller nå, for det du skriver her er fullstendig latterlig. Gardermoen er 19 minutter unna Oslo S med tog. Fylket Oslo har 190 000 flere innbyggere enn Nordland, Troms og Finnmark tilsammen. Stor-Oslo regnes for å ha drøyt 1,5 millioner mennesker. Det betyr at man kan slenge på Trøndelag, Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane og Hedmark, og det er fortsatt flere som bor i nærheten av denne flyplassen. Du mener dette gjøre at argumentet faller i grus? I 2017 ble det registrert 38,5 millioner passasjerer på lokaltogene rundt Oslo. Bare fordi flyplassen ligger i en annen, mindre befolket kommune betyr ikke at det ike er et massivt trafikkgrunnlag. Å begynne og sammenligne Ullensaker mot Tromsø er ganske enkelt fullstendig latterlig.

Naturlig nok henger kollektivtransport, trafikkgrunnlag og befolkningstetthet sterkt sammen. Det er en grunn til at tog, buss, trikk og t-bane rundt Oslo er stappfulle i rushtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er sant at det er lite innbyggere per areal generelt oppi nord men argumentet mot bedre kollektivtransport på grunn av lite innbyggere i seg selv faller i grus når man tenker på at Gardemoen har generelt lite innbyggere men svært mange reiser dit.

Gardermoen er et område i Ullensaker kommune i Akershus.med 36 576 innbyggere (per 1. januar 2018).

 

Noe er jo fordi Landets hovedflyplass ligger der, andre grunner er at flyplassen i seg selv genererer en del Jobber.

 

Man kan ikke bare tenke på inbyggertall når man tenker transportformer fordi da hadde vi ikke hatt noe særlig til samferdsel i det hele tatt.

 

Antall reiser for gardemoen i 2015

Innenriks : 10 915 919

Utenriks : 13 740 945

 

Tromsø som bare har ett inbyggertall på 75 638

Hadde i 2015.    1 235 000 reisende fra Gardemoen.

 

Jeg håper inderlig du troller nå, for det du skriver her er fullstendig latterlig. Gardermoen er 19 minutter unna Oslo S med tog. Fylket Oslo har 190 000 flere innbyggere enn Nordland, Troms og Finnmark tilsammen. Stor-Oslo regnes for å ha drøyt 1,5 millioner mennesker. Det betyr at man kan slenge på Trøndelag, Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane og Hedmark, og det er fortsatt flere som bor i nærheten av denne flyplassen. Du mener dette gjøre at argumentet faller i grus? I 2017 ble det registrert 38,5 millioner passasjerer på lokaltogene rundt Oslo. Bare fordi flyplassen ligger i en annen, mindre befolket kommune betyr ikke at det ike er et massivt trafikkgrunnlag. Å begynne og sammenligne Ullensaker mot Tromsø er ganske enkelt fullstendig latterlig.

Naturlig nok henger kollektivtransport, trafikkgrunnlag og befolkningstetthet sterkt sammen. Det er en grunn til at tog, buss, trikk og t-bane rundt Oslo er stappfulle i rushtiden.

Sjekk Gjerne innbyggertall for Oslo også, hvis du ikke viste det så finnes det ikke 10 millioner innbyggere der.

Og før du anklager andre for å trolle bør du lese nøye hva andre har skrevet før du hiver deg over tastaturet for

i motsetning til deg inkluderte jeg ikke flerfoldige fylker

så nei man kan ikke slenge slenge på Trøndelag, Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane og Hedmark i ett slags forsøk på hersketeknikk.

 

For å mate deg med teskje så siterer jeg meg selv :

Det er sant at det er lite innbyggere per areal generelt oppi nord men argumentet mot bedre kollektivtransport på grunn av lite innbyggere i seg selv faller i grus når man tenker på at Gardemoen har generelt lite innbyggere men svært mange reiser dit.

 

Ingenting i denne påstanden sier at man ikke er avhengig av befolkning i det hele tatt.

Jeg bare sa at man kan ikke bruke befolkningsgrunnlag alene som ett argument mot bedre Kollektivtrafikk.

Capiche?

 

Jeg har heller ikke snakket om avstander og tid brukt til en plass relatert til argumentet

men siden du absolutt må trekke trekke det inn i diskusjonen...

 

Jeg  inkluderer Kristansand ( Innbyggertall 91 440) også som en morsom detalje og dette er virkelig ett forsøk på sammenligning istedetfor det jeg ble anklaget lenger oppe for.

 

De hadde bare 533 000 passjerer i 2015 fra gardemoen til tross for at finnes det flere folkerike byer i kort avstand fra Kristansand.

Så selv om Tromsø har færre innbyggere slår de kristansand på antall pasasjerer som reiser dit og dette til tross for Kristansand Har bedre forutsetninger for å få passasjerer som skal til andre folkerike byer.

 

Der har du en skikkelig sammenligning hvis vi skal føle tankegangen din eksludert masse ekstra fylker. Lær deg forskjellen på sammenligninger og statestikk neste gang.

Endret av Lodium
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekk Gjerne innbyggertall for Oslo også, hvis du ikke viste det så finnes det ikke 10 millioner innbyggere der.

Og før du anklager andre for å trolle bør du lese nøye hva andre har skrevet før du hiver deg over tastaturet for

i motsetning til deg inkluderte jeg ikke flerfoldige fylker

så nei man kan ikke slenge slenge på Trøndelag, Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane og Hedmark i ett slags forsøk på hersketeknikk.

 

For å mate deg med teskje så siterer jeg meg selv :

Det er sant at det er lite innbyggere per areal generelt oppi nord men argumentet mot bedre kollektivtransport på grunn av lite innbyggere i seg selv faller i grus når man tenker på at Gardemoen har generelt lite innbyggere men svært mange reiser dit.

 

Ingenting i denne påstanden sier at man ikke er avhengig av befolkning i det hele tatt.

Jeg bare sa at man kan ikke bruke befolkningsgrunnlag alene som ett argument mot bedre Kollektivtrafikk.

Capiche?

 

Jeg har heller ikke snakket om avstander og tid brukt til en plass relatert til argumentet

men siden du absolutt må trekke trekke det inn i diskusjonen...

 

Jeg  inkluderer Kristansand ( Innbyggertall 91 440) også som en morsom detalje og dette er virkelig ett forsøk på sammenligning istedetfor det jeg ble anklaget lenger oppe for.

 

De hadde bare 533 000 passjerer i 2015 fra gardemoen til tross for at finnes det flere folkerike byer i kort avstand fra Kristansand.

Så selv om Tromsø har færre innbyggere slår de kristansand på antall pasasjerer som reiser dit og dette til tross for Kristansand Har bedre forutsetninger for å få passasjerer som skal til andre folkerike byer.

 

Der har du en skikkelig sammenligning hvis vi skal føle tankegangen din eksludert masse ekstra fylker. Lær deg forskjellen på sammenligninger og statestikk neste gang.

Nytt forsøk:

Du mener altså at fordi Gardermoen flyplass ligger i en folkfattig kommune, og fordi det flyr endel folk mellom Tromsø og Gardermoen, så skal det altså være et slags argument for kollektivtransport i nord eller motbevise at passasjergrunnlag har noe å si. Hvor mange av de 1 235 000 passasjerene du snakker om skal faktisk til Gardermoen? Allerede her er jo argumentet ditt dårlig fordi det er en forsvinnende liten andel selv om endel selvsagt skal til konferanser o.l. som er på Gardermoen. Gardermoen er tross alt et veldig kjekt sted å samle grupper av mennesker fra hele Norge.

Uansett, hvor mange skal til byene og stedene i kort avstand fra Gardermoen? Hvor mange skal ikke til området i det hele tatt, men skal videre med andre fly, tog eller buss til helt andre steder?

Hvis man hadde hatt konkrete tall for det tipper jeg at en betydelig antall (jeg vil tippe mellom 20 og 40%) skal videre til helt andre steder. Du kunne likegodt argumentert for direkterute mellom Tromsø og London eller Tromsø og Amsterdam f.eks.

 

Ellers er det jo utrolig at du sammenligner Tromsø og Kristiansand. Tromsø ligger tross alt 1600km unna Oslo, og eneste realistiske transportmiddel er fly. Man kan selvsagt ta buss og tog, eller bil, men det tar evigheter. Tromsø lufthavn har vel knapt nok utenlandstrafikk.

På den andre siden har du Kristiansand som ligger 370km unna Gardermoen. I tillegg til fly har man tog, buss og bil som realistiske alternativer. I tillegg har flyplassen i seg selv daglige direkteruter til utlandet med blant 2 avganger til Amsterdam daglig. Samtidig er det også flere avganger daglig til Bergen, som naturlig nok endrer sammenligningsgrunnlaget.

 

Hva får deg egentlig til å tro at Tromsø - Gardermoen er noe som helst bevis på at man trenger kollektivtransport i nord? Det eneste det sier er jo at det er nok passasjerer til å fylle opp noen avganger med superraske tog som er minst dobbelt så raske som eksisterende togsett i Europa. For å være relevant må jo toget i dette tilfelle har en gjennomsnittshastighet på 400+km/t for å i det hele tatt stjele en betydelig andel flypassasjerer (grensen settes tradisjonelt til 4 timer, og 1600km/4t = 400km/t)

Hvilken kollektivtransport i nord er det du mener er relevant i denne sammenhengen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Sjekk Gjerne innbyggertall for Oslo også, hvis du ikke viste det så finnes det ikke 10 millioner innbyggere der.

Og før du anklager andre for å trolle bør du lese nøye hva andre har skrevet før du hiver deg over tastaturet for

i motsetning til deg inkluderte jeg ikke flerfoldige fylker

så nei man kan ikke slenge slenge på Trøndelag, Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane og Hedmark i ett slags forsøk på hersketeknikk.

 

For å mate deg med teskje så siterer jeg meg selv :

Det er sant at det er lite innbyggere per areal generelt oppi nord men argumentet mot bedre kollektivtransport på grunn av lite innbyggere i seg selv faller i grus når man tenker på at Gardemoen har generelt lite innbyggere men svært mange reiser dit.

 

Ingenting i denne påstanden sier at man ikke er avhengig av befolkning i det hele tatt.

Jeg bare sa at man kan ikke bruke befolkningsgrunnlag alene som ett argument mot bedre Kollektivtrafikk.

Capiche?

 

Jeg har heller ikke snakket om avstander og tid brukt til en plass relatert til argumentet

men siden du absolutt må trekke trekke det inn i diskusjonen...

 

Jeg  inkluderer Kristansand ( Innbyggertall 91 440) også som en morsom detalje og dette er virkelig ett forsøk på sammenligning istedetfor det jeg ble anklaget lenger oppe for.

 

De hadde bare 533 000 passjerer i 2015 fra gardemoen til tross for at finnes det flere folkerike byer i kort avstand fra Kristansand.

Så selv om Tromsø har færre innbyggere slår de kristansand på antall pasasjerer som reiser dit og dette til tross for Kristansand Har bedre forutsetninger for å få passasjerer som skal til andre folkerike byer.

 

Der har du en skikkelig sammenligning hvis vi skal føle tankegangen din eksludert masse ekstra fylker. Lær deg forskjellen på sammenligninger og statestikk neste gang.

Nytt forsøk:

Du mener altså at fordi Gardermoen flyplass ligger i en folkfattig kommune, og fordi det flyr endel folk mellom Tromsø og Gardermoen, så skal det altså være et slags argument for kollektivtransport i nord eller motbevise at passasjergrunnlag har noe å si. Hvor mange av de 1 235 000 passasjerene du snakker om skal faktisk til Gardermoen? Allerede her er jo argumentet ditt dårlig fordi det er en forsvinnende liten andel selv om endel selvsagt skal til konferanser o.l. som er på Gardermoen. Gardermoen er tross alt et veldig kjekt sted å samle grupper av mennesker fra hele Norge.

Uansett, hvor mange skal til byene og stedene i kort avstand fra Gardermoen? Hvor mange skal ikke til området i det hele tatt, men skal videre med andre fly, tog eller buss til helt andre steder?

Hvis man hadde hatt konkrete tall for det tipper jeg at en betydelig antall (jeg vil tippe mellom 20 og 40%) skal videre til helt andre steder. Du kunne likegodt argumentert for direkterute mellom Tromsø og London eller Tromsø og Amsterdam f.eks.

 

Ellers er det jo utrolig at du sammenligner Tromsø og Kristiansand. Tromsø ligger tross alt 1600km unna Oslo, og eneste realistiske transportmiddel er fly. Man kan selvsagt ta buss og tog, eller bil, men det tar evigheter. Tromsø lufthavn har vel knapt nok utenlandstrafikk.

På den andre siden har du Kristiansand som ligger 370km unna Gardermoen. I tillegg til fly har man tog, buss og bil som realistiske alternativer. I tillegg har flyplassen i seg selv daglige direkteruter til utlandet med blant 2 avganger til Amsterdam daglig. Samtidig er det også flere avganger daglig til Bergen, som naturlig nok endrer sammenligningsgrunnlaget.

 

Hva får deg egentlig til å tro at Tromsø - Gardermoen er noe som helst bevis på at man trenger kollektivtransport i nord? Det eneste det sier er jo at det er nok passasjerer til å fylle opp noen avganger med superraske tog som er minst dobbelt så raske som eksisterende togsett i Europa. For å være relevant må jo toget i dette tilfelle har en gjennomsnittshastighet på 400+km/t for å i det hele tatt stjele en betydelig andel flypassasjerer (grensen settes tradisjonelt til 4 timer, og 1600km/4t = 400km/t)

Hvilken kollektivtransport i nord er det du mener er relevant i denne sammenhengen?

 

 

At det er mulig. Jaha så du er av den mening at man ikke trenger kollektivtranport på svalbard fordi det bor få folk der? Kan herren vennligst forklare hvordan han har tenkt å få 10000 vis av besøkende dit dersom man kutter ut reisemåtene dit med argumentet at fordi det bor få folk der så renger vi ikke ikke kollektivtransort dit i form av store båter båter eller fly?

 

Skjerp deg.

 

Og Igjen, jeg har ikke snakket om avstander eller tid brukt til flyplasser eller tid brukt til Tromsø på andre vis,  Jeg snakket kun om innbyggere pr kvadratmeter og bruk av kolektivtrafikk generelt og dermed dro jeg inn eksemplet fly. Jeg kunne like godt dratt inn andre byer eller flyplasser istedenfor Gardemoen og Tromsø eller andre Transportmidler som hadde vist det samme. Det er du som absolutt må dra inn tid inn i diskusjonen noe som er helt urelevant og har nada å gjøre med argumentet mitt å gjøre. Jeg trodde den morsomme detaljen om kristansand viste det.

Hvis vi tenker på din måte så er det flere folkerike byer i kort avsrtand fra Kristansand likevel har det mindre passasjerrer enn Tromsø. Der har du problemet med din måte å tenke på.

Det viser at Folkemengde alene er ikke eneste grunnen til at en reisemåte har mye pasasjerer.

Har ikke på noen måte sagt at man skal bygge Jernbane eller argumentert for det.

Eller eksisterer det kun Jernbane i toppen på hodet på deg når folk snakker om Kollektivtrafikk?

 

Og denne kommentaren fra deg er jo hysterisk

1 235 000 passasjerene du snakker om skal faktisk til Gardermoen

Det var nemlig ikke det jeg sa

Jeg sa at 1 235 000 passasjerene skal til Tromsø men de reiser fra Gardemoen noe du hadde sett dersom du faktiskt tok deg tid til å lese innlegget istedet for å leke troll

Jeg siterte til og med innenlandstrafikk til Tromsø fra Gardemoen

helt motsatt retning av det du gnåler om.

 

Jeg bor ikke engang oppi Tromsø eller andre plasser jeg har nevnt

Men jeg kan absolutt se behovet for bedre kollektivtransport enkelte steder selv om det er oppi Nord.

 

Og tallene kommer fra Wikipedia som igjen jeg tipper kommer fra Avinor

Hvis du skal klage på tallmatrial får du gjøre det gjennom de riktige kanaler og ikke til meg.

 

Og ikke prøv å sno deg unna med omformuleringen passasjergrunnlag

Befolkningsgrunnlag og passasjergrunnlag er nemlig ikke det samme og nok en gang viser jeg til Eksemplet Kristansand her.

Endret av Lodium
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At det er mulig. Jaha så du er av den mening at man ikke trenger kollektivtranport på svalbard fordi det bor få folk der? Kan herren vennligst forklare hvordan han har tenkt å få 10000 vis av besøkende dit dersom man kutter ut reisemåtene dit med argumentet at fordi det bor få folk der så renger vi ikke ikke kollektivtransort dit i form av store båter båter eller fly?

 

Skjerp deg.

 

Og Igjen, jeg har ikke snakket om avstander eller tid brukt til flyplasser eller tid brukt til Tromsø på andre vis,  Jeg snakket kun om innbyggere pr kvadratmeter og bruk av kolektivtrafikk generelt og dermed dro jeg inn eksemplet fly. Jeg kunne like godt dratt inn andre byer eller flyplasser istedenfor Gardemoen og Tromsø eller andre Transportmidler som hadde vist det samme. Det er du som absolutt må dra inn tid inn i diskusjonen noe som er helt urelevant og har nada å gjøre med argumentet mitt å gjøre. Jeg trodde den morsomme detaljen om kristansand viste det.

Hvis vi tenker på din måte så er det flere folkerike byer i kort avsrtand fra Kristansand likevel har det mindre passasjerrer enn Tromsø. Der har du problemet med din måte å tenke på.

Det viser at Folkemengde alene er ikke eneste grunnen til at en reisemåte har mye pasasjerer.

Har ikke på noen måte sagt at man skal bygge Jernbane eller argumentert for det.

Eller eksisterer det kun Jernbane i toppen på hodet på deg når folk snakker om Kollektivtrafikk?

 

Og denne kommentaren fra deg er jo hysterisk

1 235 000 passasjerene du snakker om skal faktisk til Gardermoen

Det var nemlig ikke det jeg sa

Jeg sa at 1 235 000 passasjerene skal til Tromsø men de reiser fra Gardemoen noe du hadde sett dersom du faktiskt tok deg tid til å lese innlegget istedet for å leke troll

Jeg siterte til og med innenlandstrafikk til Tromsø fra Gardemoen

helt motsatt retning av det du gnåler om.

 

Jeg bor ikke engang oppi Tromsø eller andre plasser jeg har nevnt

Men jeg kan absolutt se behovet for bedre kollektivtransport enkelte steder selv om det er oppi Nord.

 

Og tallene kommer fra Wikipedia som igjen jeg tipper kommer fra Avinor

Hvis du skal klage på tallmatrial får du gjøre det gjennom de riktige kanaler og ikke til meg.

 

Og ikke prøv å sno deg unna med omformuleringen passasjergrunnlag

Befolkningsgrunnlag og passasjergrunnlag er nemlig ikke det samme og nok en gang viser jeg til Eksemplet Kristansand her.

Med den tonen din så er det åpenbart at videre diskusjon er meningløst. Det er åpenbart enten trolling fra din side, eller så har du rett og slett ikke peiling på hva du snakker om. F.eks. de 1235000 passasjerene du snakker om som reiser fra Gardermoen til Tromsø er i bestefall en feiltolking. Iht. tall fra eurostat var det i 2018 totalt 1254585 reisende mellom Gardermoen og Tromsø. (316181 for Q1 + 308427 for Q2 + 320142 for Q3 og 309835 for Q4)

https://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=avia_par_no&lang=en

 

I tilfelle du skulle komme rekende med at tallene er for en vei (selv om identiske tall oppgis motsatt vei hos eurostat), så rapporterer f.eks. iTromsø om 2267907 reisende til og fra flyplassen i 2018.

https://www.itromso.no/nyheter/2019/01/14/S%C3%A5-mange-reiste-fra-Troms%C3%B8-lufthavn-i-fjor-18241573.ece

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

At det er mulig. Jaha så du er av den mening at man ikke trenger kollektivtranport på svalbard fordi det bor få folk der? Kan herren vennligst forklare hvordan han har tenkt å få 10000 vis av besøkende dit dersom man kutter ut reisemåtene dit med argumentet at fordi det bor få folk der så renger vi ikke ikke kollektivtransort dit i form av store båter båter eller fly?

 

Skjerp deg.

 

Og Igjen, jeg har ikke snakket om avstander eller tid brukt til flyplasser eller tid brukt til Tromsø på andre vis,  Jeg snakket kun om innbyggere pr kvadratmeter og bruk av kolektivtrafikk generelt og dermed dro jeg inn eksemplet fly. Jeg kunne like godt dratt inn andre byer eller flyplasser istedenfor Gardemoen og Tromsø eller andre Transportmidler som hadde vist det samme. Det er du som absolutt må dra inn tid inn i diskusjonen noe som er helt urelevant og har nada å gjøre med argumentet mitt å gjøre. Jeg trodde den morsomme detaljen om kristansand viste det.

Hvis vi tenker på din måte så er det flere folkerike byer i kort avsrtand fra Kristansand likevel har det mindre passasjerrer enn Tromsø. Der har du problemet med din måte å tenke på.

Det viser at Folkemengde alene er ikke eneste grunnen til at en reisemåte har mye pasasjerer.

Har ikke på noen måte sagt at man skal bygge Jernbane eller argumentert for det.

Eller eksisterer det kun Jernbane i toppen på hodet på deg når folk snakker om Kollektivtrafikk?

 

Og denne kommentaren fra deg er jo hysterisk

1 235 000 passasjerene du snakker om skal faktisk til Gardermoen

Det var nemlig ikke det jeg sa

Jeg sa at 1 235 000 passasjerene skal til Tromsø men de reiser fra Gardemoen noe du hadde sett dersom du faktiskt tok deg tid til å lese innlegget istedet for å leke troll

Jeg siterte til og med innenlandstrafikk til Tromsø fra Gardemoen

helt motsatt retning av det du gnåler om.

 

Jeg bor ikke engang oppi Tromsø eller andre plasser jeg har nevnt

Men jeg kan absolutt se behovet for bedre kollektivtransport enkelte steder selv om det er oppi Nord.

 

Og tallene kommer fra Wikipedia som igjen jeg tipper kommer fra Avinor

Hvis du skal klage på tallmatrial får du gjøre det gjennom de riktige kanaler og ikke til meg.

 

Og ikke prøv å sno deg unna med omformuleringen passasjergrunnlag

Befolkningsgrunnlag og passasjergrunnlag er nemlig ikke det samme og nok en gang viser jeg til Eksemplet Kristansand her.

Med den tonen din så er det åpenbart at videre diskusjon er meningløst. Det er åpenbart enten trolling fra din side, eller så har du rett og slett ikke peiling på hva du snakker om. F.eks. de 1235000 passasjerene du snakker om som reiser fra Gardermoen til Tromsø er i bestefall en feiltolking. Iht. tall fra eurostat var det i 2018 totalt 1254585 reisende mellom Gardermoen og Tromsø. (316181 for Q1 + 308427 for Q2 + 320142 for Q3 og 309835 for Q4)

https://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=avia_par_no&lang=en

 

I tilfelle du skulle komme rekende med at tallene er for en vei (selv om identiske tall oppgis motsatt vei hos eurostat), så rapporterer f.eks. iTromsø om 2267907 reisende til og fra flyplassen i 2018.

https://www.itromso.no/nyheter/2019/01/14/S%C3%A5-mange-reiste-fra-Troms%C3%B8-lufthavn-i-fjor-18241573.ece

God dag mann økseskaft

 

 

Det eneste som er klart her er at du bør gå å ta deg en bolle og se deg selv i speilet når du anklager andre for troll.

Du bør også se deg i speilet når du sier andre har en spesiell tone.

Jeg startet faktiskt argumentet mitt med statestikk fra 2015  og så kommer du rekende med beskyldninger om Trolling og alt mulig annet tull.

Jeg fikk ikke svar der du påstår jeg sa pasasjerene var på vei til Oslo eller hva,...

 

Og igjen,  dersom du skal klage på tall så bør du gå til kilden jeg hentet det fra og ikke til meg.

Jeg kan da for pokker ikke noe for at det finnes feiltolkning på wikipedia eller hva?

 kilde her : https://no.wikipedia.org/wiki/Oslo_lufthavn_(Gardermoen)

Og for å ikke å glemme at jeg sa tallene var fra 2015

Men leser man ikke det folk skriver så får man det jo ikke med seg.

Jeg siterer meg selv bare for deg : Antall reiser for gardemoen i 2015

Innenriks : 10 915 919

Utenriks : 13 740 945

 

Tromsø som bare har ett inbyggertall på 75 638

Hadde i 2015.    1 235 000 reisende fra Gardemoen.

Ser du noe 2018 om jeg tør spørre?

Var det ikke du som sa jeg ikke hadde peiling på hva jeg snakket om?. Best å se seg i speilet nok en gang

for du får tydligvis ikke med deg hva jeg snakker om.

 

Og uansett svarer det fortsatt ikke på det andre argumentet mitt.

Pasasjergrunnlag og befolkning er ikke det samme for nte gang.

Hvis det hadde vært det samme så skulle Kristansand hatt minst like stor pasjergrunnlag til sin flyplass fra Gardemoen i 2015 men det hadde de ikke ifølge Wikipedia.

Og dette er på grunn av en rekke faktorer jeg ikke gidder å ramse opp nå.

Endret av Lodium
  • Liker 1
Lenke til kommentar

God dag mann økseskaft

 

 

Det eneste som er klart her er at du bør gå å ta deg en bolle og se deg selv i speilet når du anklager andre for troll.

Du bør også se deg i speilet når du sier andre har en spesiell tone.

Jeg startet faktiskt argumentet mitt med statestikk fra 2015  og så kommer du rekende med beskyldninger om Trolling og alt mulig annet tull.

Jeg fikk ikke svar der du påstår jeg sa pasasjerene var på vei til Oslo eller hva,...

 

Og igjen,  dersom du skal klage på tall så bør du gå til kilden jeg hentet det fra og ikke til meg.

Jeg kan da for pokker ikke noe for at det finnes feiltolkning på wikipedia eller hva?

 kilde her : https://no.wikipedia.org/wiki/Oslo_lufthavn_(Gardermoen)

Og for å ikke å glemme at jeg sa tallene var fra 2015

Men leser man ikke det folk skriver så får man det jo ikke med seg.

Jeg siterer meg selv bare for deg : Antall reiser for gardemoen i 2015

Innenriks : 10 915 919

Utenriks : 13 740 945

 

Tromsø som bare har ett inbyggertall på 75 638

Hadde i 2015.    1 235 000 reisende fra Gardemoen.

Ser du noe 2018 om jeg tør spørre?

Var det ikke du som sa jeg ikke hadde peiling på hva jeg snakket om?. Best å se seg i speilet nok en gang

for du får tydligvis ikke med deg hva jeg snakker om.

 

Og uansett svarer det fortsatt ikke på det andre argumentet mitt.

Pasasjergrunnlag og befolkning er ikke det samme for nte gang.

Hvis det hadde vært det samme så skulle Kristansand hatt minst like stor pasjergrunnlag til sin flyplass fra Gardemoen i 2015 men det hadde de ikke ifølge Wikipedia.

Og dette er på grunn av en rekke faktorer jeg ikke gidder å ramse opp nå.

Nå er det vel du som har vært ufin i tonen med, "Mate deg med teskje" "At det er mulig"  "Eksisterer det bare jernbane oppe i hode ditt" og div andre hersketeknikker som søker og latterliggjøre.

 

Ikke akkurat fin diskusjons praksis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...