Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Trenger plutselig ny vaskemaskin, hva skal man se etter?


Anbefalte innlegg

Der jeg bodde tidligere, hadde jeg luftavfukter i kjelleren, både for å tørke klær, og tørke luften i kaldkjelleren. Det var også en Woods, stor, ganske støyende, men effektiv. Jeg kjørte den på innebygget tank (litt over 10 liter) for å se hvor mye vann den samlet, og under optimale forhold (sommer, fuktig luft og klestørk) kunne den fylle opp tanken på et døgn. Koblet den senere til drenering, og den har gått i mange år. Den hadde 2 viftetrinn og justerbar hygrostat, og levde sitt eget liv helt uten problemer. Størrelsen og lydnivået gjør den lite egnet i den delen av boligen hvor man bor, men for bruk i kaldkjeller var det en super løsning.

Avfukteren jeg linket til er litt spesiell fordi den er spesifikt laget for klestørk og den har et bittelite oppsamlingskar som for øvrig er kronglete å konme til før vannet renner i tanken.

Etter 2 år begynte min å lekke vann fordi det var såpass mye "graks" som hadde grodd nedi der at det rant over kanten og ut av maskina.

Bestilte meg en vanlig Woods kjelleravfukter men etter å ha fått 2 skadd i transport ga jeg opp og gikk for en industriell modell som har gått smertefritt siden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har blitt advart mot spesielt Samsung av en vaskemaskinreparatør. Elektronikken feiler etter få år. Samsung leder an i planned obsolence-kappløpet.

 

Samsung er ikke noe ekspert på vaskemaskiner. Har aldri hatt inntrykk av at disse er gode. De har mye bling og god reklame og fine merkelapper.

 

Selv synes jeg Bosch er et bra kompromiss mellom pris og kvalitet. Bosch har laget vaskemaskiner i en evighet, de bør vite hva de holder på med. Selskaper er også uavhengig, faktisk en veldedig stiftelse hvor hovedmotivet IKKE er profitt.

 

Vil du legge i litt mer penger er nok Miele et bra alternativ.

 

Vaskemaskiner idag bør iallefall kunne oppfylle A+++ kravet, det er noe de fleste kan klare og kanskje noe å skryte av for 5 eller 10 år siden, men idag et minstekrav.

 

Lydnivået er for min del personlig rimelig viktig og forskjellene på lyd er ganske store. Ellers er det nok det enkle det beste hvis du vil at maskinen skal vare lenge.

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eller en kan åpne vinduet og lufte litt i samme slengen

 

Pengene dere bruker på luftavfukter kunne dere puttet i reservekontoen, for når dere må kjøpe ny vaskemaskin

 

Jeg har Siemens kjøleskap og oppvaskmaskin, AEG vaskemaskin

Alle 3 ble kjøpt i 2003

 

Ikke når man er tvunget via dårlig økonomi til å bo i fuktige murkjellere som huseier aldri gidder å tenke på luftfuktighet, når det er 80% luftfuktighet der, og det regner i 1 uke, så er det 70-80% luftfuktighet ute også. Da hjelper det ikke enn hvor mye man lufter. Da må man ha avfukter. Det er ikke sunt å bo i så høy luftfuktighet heller.

Lenke til kommentar

På bakgrunn av dårlig luftkvalitet/høy luftfuktighet? I så fall skulle jeg ekstremt gjerne sett lovverk på det.

Sliter du med 80% relativ luftfuktighet innendørs så har fort også huseieren et problem for soppveksten vil etterhvert dukke opp.

Var derfor jeg skaffet luftavfukter for kjelleren min etter at jeg flytta inn i huset jeg bor i.

Luftfuktigheten i kjelleren målte jeg til 79% og alt vi plasserte der muglet sakte men sikkert nedenfra og opp.

Nå holder jeg det på under 50% og ingenting mugler der nede.

Kjøpte sågar luftavfukter til leieboren som bor i kjellerleiligheta ved siden av kjelleren vår fordi han fikk høy luftfuktighet når han tørket klær innendørs og jeg ønsket ikke fuktproblemer i leiligheta.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler en maskin som er tung. 75 kilo er ikke nok, helst rundt 100.

Da flytter den seg ikke ved sentrifuge.

 

Hadde en som var av den lettere typen, og selv med 100% vatring så flyttet den seg.

Når jeg byttet den ut med en på 95kg, så har den ikke flyttet seg 1mm fra samme plassen.

 

Når min mor byttet ut sin, så fikk hun en på 75kg, og den flyttet seg. Heldigvis så gikk hun til innkjøp av tørketrummel etter hvert også, og satt den oppå, så flyttet den seg ikke lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv synes jeg Bosch er et bra kompromiss mellom pris og kvalitet. Bosch har laget vaskemaskiner i en evighet, de bør vite hva de holder på med. Selskaper er også uavhengig, faktisk en veldedig stiftelse hvor hovedmotivet IKKE er profitt.

 

Vil du legge i litt mer penger er nok Miele et bra alternativ.

 

Kan jo slenge på Siemens i den første setningen der, siden begge er del av BSH (Bosch-Siemens Home Appliances). 

Kan ikke uttale meg om veldedige filosofien til Bosch, men vil tro de liker penger som alle andre selskaper... 

Lenke til kommentar

Bosch eller Siemens med børsteløs motor og 8 eller 9 kg kapasitet kan jeg anbefale.

Problemet med vaskemaskiner med børstemotorer var jo at børsteanordningen og sleperingene på motoren var underdimensjonert der atter andre vaskemaskiner bare gikk og gikk uten å spise opp børstene sine så la oss håpe at de som har gått over til børsteløse motorer ikke har på samme måte underdimensjonert noen i drivlinjen her som kan feile tidlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med vaskemaskiner med børstemotorer var jo at børsteanordningen og sleperingene på motoren var underdimensjonert der atter andre vaskemaskiner bare gikk og gikk uten å spise opp børstene sine så la oss håpe at de som har gått over til børsteløse motorer ikke har på samme måte underdimensjonert noen i drivlinjen her som kan feile tidlig.

Det har de helt sikkert. Det er en grunn til at det er kun motoren som har 10 års garanti  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...