Gå til innhold

Vil bygge Norges første gjenvinningsanlegg for plast


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Omtrent 80 prosent av all plast ender opp på fyllinger eller i havet. Bare 9 prosent blir resirkulert, mens 12 prosent brennes.

Vil et gjenvinningsanlegg for plast på Østlandet hjelpe på det?

 

Den beregnede investeringen for anlegget er 250 millioner kroner.

Dette er vi vant til. Pøse på med utgifter - dette er jo non-profit uansett så man kan jo bare ekspandere og skyve kostnadene over på forbrukerne som er tvunget til å betale renovasjonsavgiften og økningene. Vi kan jo ikke akkurat gå til konkurrenten med søpla. Vi ser det samme med fjernvarme også. Monopoler som ekspanderer og skyver regninga over på "kunder" som ikke har noen alternativer å gå til. Vi trenger en debatt om kost/nytte her!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Omtrent 80 prosent av all plast ender opp på fyllinger eller i havet. Bare 9 prosent blir resirkulert, mens 12 prosent brennes.

Vil et gjenvinningsanlegg for plast på Østlandet hjelpe på det?

 

Den beregnede investeringen for anlegget er 250 millioner kroner.

Dette er vi vant til. Pøse på med utgifter - dette er jo non-profit uansett så man kan jo bare ekspandere og skyve kostnadene over på forbrukerne som er tvunget til å betale renovasjonsavgiften og økningene. Vi kan jo ikke akkurat gå til konkurrenten med søpla. Vi ser det samme med fjernvarme også. Monopoler som ekspanderer og skyver regninga over på "kunder" som ikke har noen alternativer å gå til. Vi trenger en debatt om kost/nytte her!

Ja, det vil hjelpe. Da blir det ledig kapasitet på gjenvinningsanleggene i Tyskland som kan ta unna tysk plastavfall.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Omtrent 80 prosent av all plast ender opp på fyllinger eller i havet. Bare 9 prosent blir resirkulert, mens 12 prosent brennes.

Vil et gjenvinningsanlegg for plast på Østlandet hjelpe på det?

 

Den beregnede investeringen for anlegget er 250 millioner kroner.

Dette er vi vant til. Pøse på med utgifter - dette er jo non-profit uansett så man kan jo bare ekspandere og skyve kostnadene over på forbrukerne som er tvunget til å betale renovasjonsavgiften og økningene. Vi kan jo ikke akkurat gå til konkurrenten med søpla. Vi ser det samme med fjernvarme også. Monopoler som ekspanderer og skyver regninga over på "kunder" som ikke har noen alternativer å gå til. Vi trenger en debatt om kost/nytte her!

Minner om at det er forbrukerne som kjøper og hiver plasten. Urimelig at de samme forbrukerne skal bidra til å løse utfordringene med sine egne valg ?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kvifor er det så mykje snakk om gjenvinne plast. Er det ikkje greit nok å brenne den og utnytte energien derfrå?

Det lurer jeg også på. Jeg fryktes mye av dette er følelses-basert og kort logikk.

 

F.eks da Idun ketchup ble hevet fram i NRK Newton som en fantastisk plastforpakning siden den var så lett å gjenvinne den pga de tykke veggene i flaskene. Det hadde jo åpenbart vært bedre å redusere flaskene til mye tynnere laminert plast så man hadde unngått det store plastforbruket i utgangspunktet.

 

Ja, det vil hjelpe. Da blir det ledig kapasitet på gjenvinningsanleggene i Tyskland som kan ta unna tysk plastavfall.

Kan du dokumentere at Tyskland importerer søppelplast over evne?

 

Minner om at det er forbrukerne som kjøper og hiver plasten. Urimelig at de samme forbrukerne skal bidra til å løse utfordringene med sine egne valg ?

Problemet er at det ikke finnes noen grenser for hverken hvor mye slike monopolselskaper kan vokse, markedsført med gode intensjoner, eller hvilke priser de kan ta. Vi ser allerede at slike selskaper vokser uhemmet uten at naturlige markedsmekansimer holder de konkurransedyktige. Vi trenger markedsmekanismer for å forbedre kost/nytte-forholdet. Jeg sier kanskje i fra tidlig i denne utviklingen, men problemet øker år for år og det er på tide å starte debatten om kost/nytte. Miljø og gjenvinning kan ikke være hellige kuer som skal være vernet for en sånn debatt. Det er viktig å få best miljø- og klima-effekt for de pengene vi bruker.

Lenke til kommentar

 

Omtrent 80 prosent av all plast ender opp på fyllinger eller i havet. Bare 9 prosent blir resirkulert, mens 12 prosent brennes.

Vil et gjenvinningsanlegg for plast på Østlandet hjelpe på det?

Det de selvfølgelig ikke sier er at dette er på verdensbasis. I norge resirkuleres eller brennes nær 100% av all plast.

 

Å bruke samme summen på å bygge et non-profit søppelhåndteringsanlegg i østasia hadde nok fjernet flere tusen ganger mer plast fra havet. I Norge skal vi bare ha feelgood symbolpolitikk der folket betaler.. og venner og bekjente av politikerene får pengene.

 

Kommunale avgifter har i likhet med elavgift, MVA og andre avgifter blitt en enorm melkeku. Rett og slett usosial skjult beskatning.

Endret av likferd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det de selvfølgelig ikke sier er at dette er på verdensbasis. I norge resirkuleres eller brennes nær 100% av all plast.

Jepp, det var akkurat det jeg ville fram til med et spydig spørsmål. Verdensbasis har null og niks å gjøre denne artikkelen med konteksten av norske forhold. Det er kun for å kile inn litt manipulasjon av de likegyldige massene.

Lenke til kommentar

Det som hadde hjulpet hadde vært om de kunne ta imot alle typer plast. Nå er de ekstremt kresne med hva slags plast de vil ha, og det er veldig fort gjort å kaste feil type plast og forurense blandingen deres, i hvert fall her lokalt. Jeg ender opp med å kaste mye plast i restavfallet fordi jeg er usikker på om den skal i plastavfallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På høy tid. Plast kan fraktes med bulk-skip over hele verden og norge kan etterhvert bygge gigantiske forbrenningsanlegg for plast som kan ta imot mye plast. EU bør pålegge alle land å investere i bygging av store plastavfall-forbrenningsanlegg i hvert land som kan produsere energi og som kan brenne mye plast og i tillegg ta imot mye fra andre land. Løsningen fremover er å brenne så mye plast så mulig og etterhvert få kontroll på forsøplingen.

Lenke til kommentar

Det som hadde hjulpet hadde vært om de kunne ta imot alle typer plast. Nå er de ekstremt kresne med hva slags plast de vil ha, og det er veldig fort gjort å kaste feil type plast og forurense blandingen deres, i hvert fall her lokalt. Jeg ender opp med å kaste mye plast i restavfallet fordi jeg er usikker på om den skal i plastavfallet.

Er jeg usikker og det ser ut som plast, så går det i plast

 

Skal de ha kun en type plast så får de sette krav om at produkter skal merkes riktig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...