Gå til innhold

Undersøkelse: Dette er grunnene til at amerikanere ikke vil ha elbiler og autonomi


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som har slått meg om USA er at de på mange områder ligger langt bak oss her i landet. Fortsatt brukes f.eks. sjekkhefte, og mange ting som vi ser på som heltselvfølgelige er mangelvare. Som jeg har sagt til flere der borte at jeg nesten ikke skjønner de fikk folk til månen i 1969 når jeg ser hvor langt i bakleksa de ligger.

Jeg har til og med opplevd at det ikke var mulig å kjøpe bensin etter kl 2200 da alle stasjoner ble stengt. Byråkratiet er helt vanvittig tungrodd og kan mest sammenlignes med den berømte historien i Asterix & Obelix. Jeg kunne skrevet bok om mine vanvittige opplevelser da jeg traff veggen hos byråkratene.

Kanskje dette er med å forklare hvorfor amerikanerne er redd for teknologi.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

°Elbiler: Bekymring for lade-infrastruktur og rekkevidde°

Det er jo ikke så rart at amerikanerne mener dette. Det er utrolig langt mellom ladestasjoner der og amerikanerne kjører mye og langt. Utenfor California så er det rimelig upraktisk eller umulig med elbil hvis du må lade mens du et på tur. Elbil fungerer i praksis kun i byene der

  • Liker 4
Lenke til kommentar

°Elbiler: Bekymring for lade-infrastruktur og rekkevidde°

Det er jo ikke så rart at amerikanerne mener dette. Det er utrolig langt mellom ladestasjoner der og amerikanerne kjører mye og langt. Utenfor California så er det rimelig upraktisk eller umulig med elbil hvis du må lade mens du et på tur. Elbil fungerer i praksis kun i byene der

Unntaket er så klart Tesla. Superladerne dekker stort sett hele USA. Men det er riktignok litt langt mellom noen av laderne.

 

Var forresten nettopp ny rekord på tid fra kyst til kyst: https://www.teslarati.com/tesla-model-3-ev-cannonball-run-record-video/

  • Liker 5
Lenke til kommentar

På jobben min har vi noen VW e-up med snaue 13 mil rekkevidde. 1.gen med andre ord. Jeg syns disse fungerer helt greit i løpet av en arbeidsdag. Og man får utnyttet AT ark av lommer i rundkjøringene om man må. Selv disse er gøy å kjøre. Og det er milevis opp til Tesla og deres produktgrupper, vil jeg si vi har kommet langt når det gjelder elbiler i dag.

 

Jeg skjønner folk frykter el iler og har rekkevidde angst, men bare prøv å kjør litt. Jeg fryktet det samme, men i min jobb i hjemmetjenesten i helsesektoren rekker jeg langt selv med de kjipeste bilene. Bensin og diesel er ikke det samme lenger. :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Hvis man får til økt masseproduksjon uten problemer med tilgang til råstoffer, bør prisene på sikt ned for likeverdige produkter, f.eks. e-Golf kan bli billigere enn Golf i produksjon. Men samtidig innfører man autonome biler mm., som gjør at bilene blir mer avanserte. Avanserte biler er mye dyrere i reparasjoner, som gjenspeiles i at forsikringsbransjen nå er i ferd med å endre forsikringsvilkårene på elbiler.

 

Totalt sett tror jeg ikke bilkjøp/bilhold blir rimeligere på tross av enklere drivlinjer. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...