Gå til innhold

NRK lisens og bomstasjoner?


Anbefalte innlegg

https://www.pengenytt.no/i-dag-forfaller-den-aller-siste-lisensfakturaen-fra-nrk/

 

Er Norge heilt koko jambo?

Er det ingen der ute som er imot dette og ingen som kan si noe imot eller gjøre noe?? Skal vi bare la staten stjele enda mer penger fra lommebokene våre? Å inkludere forbainna lisens på skatt - det er helt på trynet!! Selv om du ikke har den jæ..a tv!! Samme gjelder bomstasjoner! Jeg har ikke råd til å ha bil, pga bomstasjoner!

Straks kommer vi i Norge ha samme leve standard som de har i Uganda eller et tettsby i Russland...

 

Til slutt vi kommer til å betale lisens for luft som vi puster inn og skatt for co2 som vi puster ut??

 

Norge har jo milliarder av kroner fra olje og diverse, men hvorfor ikke dele de pengene til folk, som bor her? Nei.. Fjern bomstasjoner og fjern lisens!!! Eller så kommer dette gå til hel..tte.

Mvh

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal vi sammenligne Norge med fattige land? Vi har det så godt her at vi gir bort penger til Africa og mange andre land.

Gps betaling, jaja, dette blir vell ikke bedre enn bomstasjoner, så hva er forskjellen da?

 

 

Det er noen land/stater som har avgift på regnvann og i noen er det forbudt å samle på regnvann

 

 

Bomstasjonene er planlagt fjernet, men de blir erstattet med GPS-betaling

Lenke til kommentar

https://www.pengenytt.no/i-dag-forfaller-den-aller-siste-lisensfakturaen-fra-nrk/

Er Norge heilt koko jambo?

Er det ingen der ute som er imot dette og ingen som kan si noe imot eller gjøre noe?? Skal vi bare la staten stjele enda mer penger fra lommebokene våre? Å inkludere forbainna lisens på skatt - det er helt på trynet!! Selv om du ikke har den jæ..a tv!! Samme gjelder bomstasjoner! Jeg har ikke råd til å ha bil, pga bomstasjoner!

Straks kommer vi i Norge ha samme leve standard som de har i Uganda eller et tettsby i Russland...

Til slutt vi kommer til å betale lisens for luft som vi puster inn og skatt for co2 som vi puster ut??

Norge har jo milliarder av kroner fra olje og diverse, men hvorfor ikke dele de pengene til folk, som bor her? Nei.. Fjern bomstasjoner og fjern lisens!!! Eller så kommer dette gå til hel..tte.

Mvh

Norge har en statsforvaltning som liker å samle inn enorme pengebeløp for så å dele dem ut igjen. Ideen bak er at de som "sitter på toppen" har oversikt, og er så smarte at de investerer pengene bedre enn markedet selv. Bare tull, selvfølgelig. Uten olje og gass ville Norge vært et relativt fattig land.

 

Det er også mange offentlig ansatte, subsidierte og trygdede i Norge. Disse skal ha lønn, og lønnsvekst. Mesteparten av skattepengene går til dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Norge har jo milliarder av kroner fra olje og diverse, men hvorfor ikke dele de pengene til folk, som bor her? Nei.. Fjern bomstasjoner og fjern lisens!!! Eller så kommer dette gå til hel..tte.

Mvh

 

"Å dele pengene til folk som bor her" er i praksis ikke så ulikt det at sentralbanken trykker flere penger og deler ut. Skal du få noe igjen er det fortsatt like mye folk som skal utføre tjenester og omtrent like mye ressurser, så det fører ikke til så mye annet enn mer inflasjon enn ønskelig. At man ikke pumper inn for mye penger i økonomien er nettopp at det ikke skal gå til helvete.

 

På NRK har de både dokumentarer og nyhetssendinger hvor disse tingene forklares, og de som bestemmer dette intervjues og får ofte svare i detalj. Det er ikke sikkert du er enig, men det er i hvert fall mulig å få vite hva som er tenkt. Tilbudet er nå der i hvert fall, og om ikke du benytter deg av det så kan du jo få svar fra forumbrukere som gjør det :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ved å dele ut pengene mente jeg da ikke direkte, men for eksempel i det minste betale mindre skatt og evt fjerne bomstasjoner. Og når det gjelder lisens - så MÅ man har et valg. Men nå t.o.m blinde folk og pensjonister må betale dette drite selv om de ikke har behov for nrk. Dette lukter byråkrati!

Det virker at norges regjering gjør alt imot sitt eget befolkning - "norske folk har det mer enn godt nok her i Norge, så vi kan suge enda mer penger fra dem, hva ellers kan de gjøre?"

 

"Å dele pengene til folk som bor her" er i praksis ikke så ulikt det at sentralbanken trykker flere penger og deler ut. Skal du få noe igjen er det fortsatt like mye folk som skal utføre tjenester og omtrent like mye ressurser, så det fører ikke til så mye annet enn mer inflasjon enn ønskelig. At man ikke pumper inn for mye penger i økonomien er nettopp at det ikke skal gå til helvete.

 

På NRK har de både dokumentarer og nyhetssendinger hvor disse tingene forklares, og de som bestemmer dette intervjues og får ofte svare i detalj. Det er ikke sikkert du er enig, men det er i hvert fall mulig å få vite hva som er tenkt. Tilbudet er nå der i hvert fall, og om ikke du benytter deg av det så kan du jo få svar fra forumbrukere som gjør det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og når det gjelder lisens - så MÅ man har et valg. Men nå t.o.m blinde folk og pensjonister må betale dette drite selv om de ikke har behov for nrk. Dette lukter byråkrati!

 

Å kreve inn via skatt er det mest rettferdige slik jeg ser det.(hvis man skal ha NRK) Tidligere har mange sluppet av ymse grunner, nå må alle med inntekt betale uansett TV, TV-titting eller hva det er. Samt, en enslig minstepensjonist har tidligere betalt full lisens, de får det billigere nå - mens en fam med 2-3 stk med god inntekt har sluppet unna med samme beløp som den enslige minstepensjonisten.

 

Men syns satsgrunnlaget er satt for høyt - når jo maksbeløp når man er godt under gjennomsnittslønn. Så fleste par må vel nå betale mer pr år. Ikke bra. Man må stille krav til NRK effektivitet, samt kun ha lisens på en TV og en radiokanal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å kreve inn via skatt er det mest rettferdige slik jeg ser det.(hvis man skal ha NRK) Tidligere har mange sluppet av ymse grunner, nå må alle med inntekt betale uansett TV, TV-titting eller hva det er. Samt, en enslig minstepensjonist har tidligere betalt full lisens, de får det billigere nå - mens en fam med 2-3 stk med god inntekt har sluppet unna med samme beløp som den enslige minstepensjonisten.

 

Men syns satsgrunnlaget er satt for høyt - når jo maksbeløp når man er godt under gjennomsnittslønn. Så fleste par må vel nå betale mer pr år. Ikke bra. Man må stille krav til NRK effektivitet, samt kun ha lisens på en TV og en radiokanal.

 

Gjennomsnittslønn er ikke representativt for hva folk flest har å rutte med. Hvordan ser det ut hvis man har medianlønn, med tanke på hvor høy skatt man må betale istedenfor NRK lisens?

Lenke til kommentar

Å kreve inn via skatt er det mest rettferdige slik jeg ser det.(hvis man skal ha NRK) Tidligere har mange sluppet av ymse grunner, nå må alle med inntekt betale uansett TV, TV-titting eller hva det er. Samt, en enslig minstepensjonist har tidligere betalt full lisens, de får det billigere nå - mens en fam med 2-3 stk med god inntekt har sluppet unna med samme beløp som den enslige minstepensjonisten.

 

Men syns satsgrunnlaget er satt for høyt - når jo maksbeløp når man er godt under gjennomsnittslønn. Så fleste par må vel nå betale mer pr år. Ikke bra. Man må stille krav til NRK effektivitet, samt kun ha lisens på en TV og en radiokanal.

Jeg som ikke har tv syns jeg det er på bær tur, hvorfor skal jeg betale skatt for noe jeg ikke bruker?

Hvorfor kan de ikke lage betal tv som sumo/netflix osv.

Lenke til kommentar

Jeg som ikke har tv syns jeg det er på bær tur, hvorfor skal jeg betale skatt for noe jeg ikke bruker?

Hvorfor kan de ikke lage betal tv som sumo/netflix osv.

Fordi man kan se NRK på mye annet enn TV. Om noen har TV så sier det null(0) om de ser på sendingene.

Saken er om man skal finansiere eller ikke - altså likt med sykehus, vei, skole osv ... 

Velger man å finansiere gjennom fellesskapet så bør altså alle betale

Lenke til kommentar

Jeg som ikke har tv syns jeg det er på bær tur, hvorfor skal jeg betale skatt for noe jeg ikke bruker?

Hvorfor kan de ikke lage betal tv som sumo/netflix osv.

 

Fordi da går NRK konkurs, ettersom veldig få er interessert i å betale for driten.

 

 

Du kan flytte til ett annet land, betaler vel ikke skatt til nrk da, eller gjør du det? Jeg vet ikke :)

 

Man skatter til Norge i tre (3) år etter emigrasjon. Om man da betaler denne media skatten vet jeg ikke. Det er heller ikke "bare" å flytte til et annet land. Oppholdstillatelse, tillatelse til å arbeide etc.

 

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/utland/flyttet-til-eller-fra-Norge/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...