Gå til innhold

NRK lisens og bomstasjoner?


Anbefalte innlegg

Gjennomsnittslønn er ikke representativt for hva folk flest har å rutte med. Hvordan ser det ut hvis man har medianlønn, med tanke på hvor høy skatt man må betale istedenfor NRK lisens?

 

1700 kr. for årsinntekt over 350 000

 

Noen (mange) vil da måtte betale 400 kr. mer enn dagens nivå (hvis to inntekter i husstanden) på den annen side så jevner det vel ut seg hvis man har borteboende unger/studenter på hybel, som da slipper å betale, eller bare betaler laveste sats på kr. 200

 

Og det vil vel også bli mer smooth rent praktisk, med tanke på drøss ulike scenarioer, samlivsbrudd, utleie/leietakere, etc. og lisens-kontrollører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi, som jeg sa tidligere - norsk regjering synes vi har det alt for godt her i Norge, så de vil suge ut enda mer penger på forskjellige "lovlige" måter, selv om Norge har nok ressurser for kun 5.258.000 folk som KUNNE leve godt her!

 

Jeg som ikke har tv syns jeg det er på bær tur, hvorfor skal jeg betale skatt for noe jeg ikke bruker?

Hvorfor kan de ikke lage betal tv som sumo/netflix osv.

Lenke til kommentar

1700 kr. for årsinntekt over 350 000

 

Noen (mange) vil da måtte betale 400 kr. mer enn dagens nivå (hvis to inntekter i husstanden) på den annen side så jevner det vel ut seg hvis man har borteboende unger/studenter på hybel, som da slipper å betale, eller bare betaler laveste sats på kr. 200

 

Og det vil vel også bli mer smooth rent praktisk, med tanke på drøss ulike scenarioer, samlivsbrudd, utleie/leietakere, etc. og lisens-kontrollører.

 

Sykt.

 

De må jo finansiere propagandaen på en eller annen måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi man kan se NRK på mye annet enn TV. Om noen har TV så sier det null(0) om de ser på sendingene.

Saken er om man skal finansiere eller ikke - altså likt med sykehus, vei, skole osv ... 

Velger man å finansiere gjennom fellesskapet så bør altså alle betale

Jepp, men nrk har mye bra, men att alle skal betale for det via skatten er for meg på bær tur. Vi er snart i 2020, ikke 1990.

Si en som bor på gamlehjem med 350-400000 i inntekt, men er ikke istand til å se tv på grunn av sykdom.

Skal samme person betal for nrk?

Kan ikke nrk gjør som de andre tv selskapene, kreve betaling frivillig fra brukerne + mere reklame.

Lenke til kommentar

Jepp, men nrk har mye bra, men att alle skal betale for det via skatten er for meg på bær tur. Vi er snart i 2020, ikke 1990.

Si en som bor på gamlehjem med 350-400000 i inntekt, men er ikke istand til å se tv på grunn av sykdom.

Skal samme person betal for nrk?

Kan ikke nrk gjør som de andre tv selskapene, kreve betaling frivillig fra brukerne + mere reklame.

 

NRK er mer enn bare fjernsyn.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal vi sammenligne oss med andre land? Norge er vell selvstendig land?

 

 

Om norge er et selvstendig land eller ikke er ikke det denne debatten handler om og er således en avsporing.

 

Det er helt vanlig argumentasjonsteknikk å gjøre sammenligninger i debatter og diskusjoner for å rasjonalisere synspunkt.

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

Fordi, som jeg sa tidligere - norsk regjering synes vi har det alt for godt her i Norge, så de vil suge ut enda mer penger på forskjellige "lovlige" måter, selv om Norge har nok ressurser for kun 5.258.000 folk som KUNNE leve godt her!

 

Nope, du mener det norske stortinget. Er der alt styres, ikke sittende regjering. Ikke flertall der så skjer ingenting.

Jepp, Tenker du på dette: https://www.nbim.no/no/

 

Om så er, ja de kan ta ut litt til mye vi kan bruke dem til. La oss fjerne gjelden til bommen på ca 86miiliarder kr :)

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Jepp, men nrk har mye bra, men att alle skal betale for det via skatten er for meg på bær tur. Vi er snart i 2020, ikke 1990.

Si en som bor på gamlehjem med 350-400000 i inntekt, men er ikke istand til å se tv på grunn av sykdom.

Skal samme person betal for nrk?

Poenget er om man vil ha NRK som en 'tjeneste' for fellesskapet slik som alt annet man betaler på gjennom skatteseddelen. Hvorfor skal den samme personen betale skatt for andre ting denne ikke bruker?

 

NRK er litt annerledes enn andre, så kan ikke sammenligne likt. Men feil at de i tillegg til lisens-pengene også får inntekt fra reklame, noe de egentlig ikke har lov til. De kommer seg rundt den regelen med å kalle det «sponset av» (men det er jo reklame uansett hva de kaller det)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det virker så at du støtter denne lisensen. Jeg synes det er irrasjonelt å sammenligne Norge med andre. Med andre - hvorfor sammenligne, når vi kan leve uten stereotypier eller eksempler.

 

Om norge er et selvstendig land eller ikke er ikke det denne debatten handler om og er således en avsporing.

 

Det er helt vanlig argumentasjonsteknikk å gjøre sammenligninger i debatter og diskusjoner for å rasjonalisere synspunkt.

Lenke til kommentar

VG-kommentarfeltfaktoren i denne tråden er høy.

Har sett deg flere ganger gå ut med kommentarer som dette.

Du som administrator, bør ikkje du være noenlunde anonym når det gjelder mobbing eller sleipe kommentarer, indirekte eller ikkje, og bare være glad for at det finnes alle typer mennesker her inne på diskusjon.no?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...