Gå til innhold

NRK lisens og bomstasjoner?


Anbefalte innlegg

Kanskje vi kunne latt være å kreve inn bompenger hvis vi sluttet å sløse bort penger på andre land og folk fra andre land.

Vi kunne øremerket årsavgiften til veier, nå går den til mye annet.

Eller vi kunne tatt ut mere av oljefondet.

Eller tatt de inn via drivstoffet, koster å sette opp bommene.

Men jeg tror at de har bommene for å skape mere arbeidsplasser :hmm: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg synes er mest interessant med bompengene foran denne valgkampen, er hvordan de partiene som er for disse nå skal ordlegge seg. Det blir artig å høre.

 

@Kjetil Lura:

A: Øremerk årsavgiften til veiforbedringer. Enig

B: Tatt ut mer av oljefondet. Mulig man kunne tatt ut et engangsbeløp og satt på konto til å forvalte veier for en del år framover. Men det er vel grenser for hva man kan tillate seg å ta ut muligens. Men vi vanlige folk har jo litt lite forståelse for de enorme verdiene som ligger der. Er jo sjuke tall. Men med dyrt byggeopplegg for vei, så spiser de nok fort kake om de får litt. Kanskje bedre å få et ordentlig organisatorisk apparat, og 200 millioner kinesesiske veiarbeidere så bygger de en bro på en halv dag  :p

 

Det er jo en stor stor skam egentlig å se at f.eks. ute ved ytre tasta så arbeider de ikke 24/7 og det er heller dårlig med helgearbeiding. Det er rett og slett en skammelig og dyr drift på norsk veiutbygging  :yucky: .

 

C: Det tas allerede penger inn via drivstoffet. Jeg er styggt redd for at de pengene også brukes til mye annet enn vei.

D: Mulig at bommene er der for å skape flere arbeidsplasser. Sjukt pengesluk er det nå uansett. Også er det litt idiotisk at de skal rives dersom partier som Frp får det som det vil. De er et sår for øyet ja, men hva om politisk retning endres om 5 år, og noen ledende politikere bestemmer at de skal settes opp igjen  :roll: Er faen meg ikke godt å vite. Kan de ikke bare stå der, men at man heller slår dem av, framfor det å skulle rive dem igjen?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kilden til at yr viser feil - er basert på min egen mening, siden jeg brukte den før.

Og hvis du tror på at du lever i et helt korruptfri land, så er du på bærtur

 

 

Du har en meget god og troverdig kildehenvisning.

 

Det som påstås uten kilder kan også bli avfeid uten kilder. Jeg har ihvertfall kildehenvisning. hvor er din på at "alt er korrupt" og at yr vanligvis tar feil?

 

Denne tråden begynner å bli en farse.

Lenke til kommentar

Anekdotisk bevisførig er jo empirisk...

 

YR for meg er som oftest rett, anslagsmessig.

 

0 korrupsjon er selvfølgelig umulig å åpnå, da mennesket er feilbarlig. Men min påstånd er et Norge på et generelt grunnlag har ganske lite korrupsjon.

 

https://www.fn.no/Statistikk/Korrupsjon

 

Synes du får begynne å understøtte dine påstander med kildehenvisninger.

 

Bare fordi du ikke liker noe eller synes noe er feil så er ikke det automatisk bevis på korrupsjon eller at du alltid har rett. Det er dette du gir inntrykk av med dine innlegg.

Lenke til kommentar

Bompenger er blitt ett problem, det har gått for langt, og pengene brukes ikke til vei.
Kollektivtilbudet er håpløst mange steder, og for dyrt, å besøke mor koster meg ~140kr med bil(inkl drivstoff & 6 bomringer) og 340kr med tog, med 5 i bilen blir det 28kr/pers. T/R

 

Problemet er at de presser ''fattige'' ut av veien med ekstreme kostnader, fremfor en innovativ løsning, eller senking av kollektivpriser, som er det håpløst åpenbare løsningen for å senke trykket på veiene.

 

En innovativ løsning for rushen i byene kan være å la de første 10 000 i timen få gratis passering, slik at folk villig sprer seg mellom 06:00-10:00 til jobb og 14:00-18:00 fra jobb. Alt som ikke absolutt må skje kl 08:00, kan flyttes til 10:00
Det er kanskje 20% som absolutt må inn på ett visst tidspunkt pga de skal levere og hente unger i barnehage på visse tidspunkt, e.l..
Den overveldende majoriteten kan være fleksibel, og kommer til å være fleksibel, om systemet belønner det.

Endret av Alexander4840
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi har ihvertfall behov for veldig mange forskjellige kommunikasjonsmetoder hva gjelder transport, men også videosamtaler for å få unna møtevirksomhet mer effektivt.

 

Jeg synes det fortsatt må være slik at folk selv må til en viss grad få regulere hva de velger som transport, også få man utvikle kollektivtransport. Elektrifisere flyparken etterhvert. Tørre å se på nye løsninger som kanskje hyperloop. Få utvidet noen togstrekninger. Subsidiere toget slik at det ikke lenger er ågerpriser der, men slik at folk som faktisk kan det nytter tog i kombinasjon med buss.

 

Det vil alltid være noen som kan velge vekk bilen om det bare blir lønnsomt nok å ta kollektivt. Så jeg er nok noe enig i påstandene til Alexander4840 ovenfor også.

 

Fagforeningene har i årevis jobbet for bedre lønns og ferievilkår. Nå er både lønninger og ferieordninger på topp i verdenssammenheng for Norges del. Nå er det på tide at fagforeningene begynner å prate med politikere og bedrifter om å få til mer fleksible løsninger på arbeidstid. Og dette rommer selvsagt veldig mye. Det vil alltid være noen som ønsker å jobbe mest mulig. Mens det nok for andre føles tøft med 8 timers dagen. Folk har forskjellige behov. Utover det så er det vel idiotisk med sommer-/vintertidsordningen. Her burde bedriftene faktisk låse den faste arbeidstiden til en av de to årstidsklokkene. Så kunne det heller ha vært andre arbeidere i bedriften som tok de tidene hvor bedrifter faktisk har behov for telefonibetjening eller hva det måtte være. På vinterstid så kunne jo sentralbordfolk ha sittet en tidssone østover eller vestover alt ettersom hva som matcher med kl 7, kl 8 bedriftsåpning.

 

Samme fleksibilitet kunne tilpasses de som har barnehagebehov og mange andre behov. Det passer selvsagt bedre i større bedrifter som har veldig mange ansatte, hvor fleksibiliteten nok er større for tilpassninger. Så får det små bedriftene bli mindre populære enn de større da som arbeidsplassvalg muligens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...